GPU VRM Temperatuur stijgt de pan uit!

Pagina: 1
Acties:

• markbuis
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-04 22:18
Hallo,

Plotseling toen ik world of warcraft aan het spelen schoten me 2 beeldschermen op zwart, de computer draaide nog wel maar er was geen leven te bekennen op de beeldschermen. Na de restart werkte alles weer zoals normaal, maar als ik een kleine 10 minuten world of warcraft weer ging spelen dan gebeurde hetzelfde weer.

Na een zoektocht ben ik erachter gekomen dat het hem aan de videokaart ligt (Club3D ATI 1950x Pro, de temperaturen van de videokaart zijn als volgt (Everest):
- GPU: ~42 graden (idle)
- GPU Ambient: ~39 graden (idle)
- GPU VRM: ~57 graden (idle)

- GPU: ~52 graden (stressed)
- GPU Ambient: ~41 graden (stressed)
- GPU VRM: ~95 graden (stressed) stijgt wel tot de 100 graden

GPU Clock: 594 MHz

Wat mijn daaraan opvalt is dat de GPU VRM (Voltage Regulator Module) overduidelijk een te hoge temperatuur heeft en dat de videokaart uit veiligheid de boel uitzet, na ~10 minuten world of warcraft spelen knallen beide beeldschermen op zwart maar de computer blijft draaien. De laatste 2 weken heb ik af en toe ook al last van artifacts

Screens:
nummer 1
nummer 2
Het komt niet geregeld voor dat er artifacts zijn te zien maar ik zie ze elke dag wel een stuk of 2x.
Ik heb 6 fans in me computer die op volle toeren draaien en ik heb me computer al stofvrij gemaakt en het is nu voor het eerst gebeurt (warme dag).

Nu is mijn vraag natuurlijk:
Is er ook iets aan te doen om de temperatuur te verlagen of is me voeding het loodje aan het leggen?

Met vriendelijke groet,
Mark :)

[ Voor 3% gewijzigd door markbuis op 08-06-2008 17:59 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Over welke videokaart hebben we het? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg dat de koeing op je kaart goed werkt. Wat voor GPU heb je? Veel van die kaarten kunnen makkelijk temps tot de 100C halen, zonder enig probleem.

• markbuis
Terw_Dan schreef op zondag 08 juni 2008 @ 16:17:
Zorg dat de koeing op je kaart goed werkt. Wat voor GPU heb je? Veel van die kaarten kunnen makkelijk temps tot de 100C halen, zonder enig probleem.
De videokaart waarop dit betreft is een Club3D ATI 1950xPro en de koeling op de kaart draait ook op volle toeren.

[ Voor 7% gewijzigd door markbuis op 08-06-2008 16:20 ]

Verwijderd

De GPU-VRM's op mijn x1950pro (ASUS) hadden idle zo'n 52-55 graden, liepen op full-load idd makkelijk boven de 100 graden. (GPU wel op een kloksnelheid van 614 Mhz)
Had de standaard koeler al vervangen door een acceleroX2 met VRM-koeler. GPU temps daalde wel enkele graden, maar de VRM blijft gewoon hoog op deze kaart.(niet verwonderlijk als ze meer dan 30 ampere moeten leveren)
Boven de 105 graden op de VRM's ging mijn beeld dus ook uit.
Lijkt dus niet aannemelijk dat je voeding het euvel is, puur de hoge temperaturen op je kaart, zeker ook gezien de artifacts die je meldt.
Zelfs met verbeterde airflow in de kast mijn temps niet veel kunnen laten dalen.
Heb nog overwogen om de VRM's watergekoeld te maken, maar was m.i. de investering niet waard.
Inmiddels maar overgestapt op de HD38XX serie, een 3870 en een 3850, wat een absolute verademing is, vergeleken met x1950-serie.

Mijn advies -> upgrade...

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 17:21

Appie

F1RST Racing

Ik heb hetzelfde gehad met een x1900GT, precies dezelfde kenmerken. Nog geinvesteerd in een VF900, maar goed het reanimeren werkte al niet meer. Toen ik op een gegeven moment al misvormde pixels begon te krijgen in het bios wist ik dat het gedaan was.

Gelukkig kon ik voor 50 euro naar een 3870 OC upgraden ;)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Dat redelijke temperaturen voor een VGA kaart in ieder geval. Wellicht heb je een ander probleem.

/zit je niet in het verkeerde subforum trouwens? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Exorcist op 08-06-2008 17:03 ]

• markbuis
Ik heb een 550Watt LC Powersupply LC-6550, zou het daar aan liggen of toch wel de videokaart?
http://www.lc-power.com/h...g=2&h_id=1&u_id=2&a_id=49

[ Voor 29% gewijzigd door markbuis op 08-06-2008 17:22 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

markbuis schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:06:
Ik heb een 550Watt LC Powersupply LC-6550, zou het daar aan liggen of toch wel de videokaart?
Ik ken het merk niet..(niet dat dat alles zegt, maar goed).

Een 550W B-merk kan lang niet zoveel vermogen leveren als een 550W A-merk, dus het kan daar zeker aan liggen.

• markbuis
Exorcist schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:10:
[...]

Ik ken het merk niet..(niet dat dat alles zegt, maar goed).

Een 550W B-merk kan lang niet zoveel vermogen leveren als een 550W A-merk, dus het kan daar zeker aan liggen.
Hier zijn wat specificaties van de voeding:
http://www.hardware.info/..._Power_Silent_Giant_550W/

Daar staan de vermogens ook vermeld.

EDIT:

Ik heb net een test gedaan met 3dMark06 maar heb de CPU test overgeslagen. Geen errors en de uiteindelijke score kwam uit op:
SM2.0: 1684
HDR/SM3.0 : 2128

Ook heb ik de temperaturen bijgehouden, temperatuur kwam maximaal op 105 graden, geen uitval van de computer.

[ Voor 23% gewijzigd door markbuis op 08-06-2008 17:26 ]

Verwijderd

Voeding zou genoeg ampere moeten kunnen leveren. ;)
Denk toch echt dat het wat te warm word. :)

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

De laatste 2 weken heb ik af en toe ook al last van artifacts

Screens:
nummer 1
[url=''http://ngtluchtvaart.gethost.nl/screenshots/WoWScrnShot_060308_085718.jpg'']nummer 2[/url]
Je link naar het tweede scherm staat niet goed (vreemd in de quote wordt hij wel correct aangegeven, maar ook weer niet werkt als het bericht geplaatst is :? ).

screen 2

Omdat in het tweede scherm je artefact veel duidelijker is te zien, geef ik hem hierboven nogmaals weer.

Je geeft de freq. aan van de GPU clock (vergeleken met mijn kaart ca. 5% OC, klopt dat?). Wat is de waarde van je MEM, heb je die (ook) overclocket?

Overigens vreemd dat je GPU qua tem,p wel erg mooi in de pas blijft lopen. Ik heb geen Everest (sinds je er voor moet betalen), dus kan niet afzonderlijk de temp van de VRM meten (Catalyst geeft dat niet aan), anders wilde ik ook wel eens kijken wat er bij mij geberud (Sapphire X1950 Pro 512 MB)

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Verwijderd

offtopic:
Je kunt gewoon een trial versie van Everest downloaden. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 18:15 ]

• markbuis
Pjerry schreef op zondag 08 juni 2008 @ 17:52:
[...]

Je link naar het tweede scherm staat niet goed (vreemd in de quote wordt hij wel correct aangegeven, maar ook weer niet werkt als het bericht geplaatst is :? ).

screen 2

Omdat in het tweede scherm je artefact veel duidelijker is te zien, geef ik hem hierboven nogmaals weer.

Je geeft de freq. aan van de GPU clock (vergeleken met mijn kaart ca. 5% OC, klopt dat?). Wat is de waarde van je MEM, heb je die (ook) overclocket?

Overigens vreemd dat je GPU qua tem,p wel erg mooi in de pas blijft lopen. Ik heb geen Everest (sinds je er voor moet betalen), dus kan niet afzonderlijk de temp van de VRM meten (Catalyst geeft dat niet aan), anders wilde ik ook wel eens kijken wat er bij mij geberud (Sapphire X1950 Pro 512 MB)
Ik heb niks overclockt. Alles is hetzelfde zoals die uit de fabriek kwam.

Heb net ca. 20 minuten call of duty 4 gespeeld, GPU VRM temperaturen rijzen tot 105 graden maar er is geen sprake van artifacts en uitval van beeldschermen.

Verwijderd

Voeding levert m.i. ruim voldoende, tenzij je wat extreem energieslurpende hardware hebt.
De meeste issues van deze kaart zijn echt te herleiden naar de VRM en de daarbij vervelend hoge temperaturen.
Op zich zouden temperaturen boven 100 graden op de VRM geen probleem zijn, echter uit ervaring en enkele topics op verschillende fora, blijkt dit gewoon de zwakste schakel te zijn.

• markbuis
Alles verloopt nu op zijn rolletjes, heb misschien 1,5 uur uur world of warcraft weer gespeeld zonder enige failures dus ben benieuwd wat het probleem is geweest. Misschien de warmte op de midddag?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Probeer eens het volgende topic te lezen:http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1195832/0. Waarschijnlijk is dit hetzelfde probleem.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• markbuis
Ik heb het crash topic van de ati 1950x doorgelezen en kwam tot de conclusie dat er een aantal oplossingen zijn voor dit probleem: zelf een koeler/koelblokje erop knutselen of RMA terugsturen.
Ik denk dat ik toch voor RMA ga, maar bij een ATI-Tool stress test klapt die er niet uit en bij een 3dMark06 stress test klapt die er ook niet uit maar als ik gewoon World of Warcraft een tijdje aan het spelen ben dan ga ik artifacts zien en klapt die er nog wel eens uit.

Denken jullie dat het verstandig is om de videokaart RMA terug te sturen? want ik ben er niet van overtuigd of ze het probleem kunnen vinden vanwege de stress tests die er niet voor zorgen dat de videokaart er uit klapt. :|

Verwijderd

markbuis schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:23:
Ik heb het crash topic van de ati 1950x doorgelezen en kwam tot de conclusie dat er een aantal oplossingen zijn voor dit probleem: zelf een koeler/koelblokje erop knutselen of RMA terugsturen.
Ik denk dat ik toch voor RMA ga, maar bij een ATI-Tool stress test klapt die er niet uit en bij een 3dMark06 stress test klapt die er ook niet uit maar als ik gewoon World of Warcraft een tijdje aan het spelen ben dan ga ik artifacts zien en klapt die er nog wel eens uit.

Denken jullie dat het verstandig is om de videokaart RMA terug te sturen? want ik ben er niet van overtuigd of ze het probleem kunnen vinden vanwege de stress tests die er niet voor zorgen dat de videokaart er uit klapt. :|
Als je met AtiTool een Scan for Artifacs doet krijg je geen artifacs, gele puntjes of streepjes zijn artifacs bij AtiTool. ;)
En als je GPU-z tegelijk draaid met AtiTool gaat je GPU belasting ook naar 100% of haalt die dat niet?

• markbuis
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 19:31:
[...]

Als je met AtiTool een Scan for Artifacs doet krijg je geen artifacs, gele puntjes of streepjes zijn artifacs bij AtiTool. ;)
En als je GPU-z tegelijk draaid met AtiTool gaat je GPU belasting ook naar 100% of haalt die dat niet?
Ik deed eerst met atitool alleen 3dview, nu deed ik scan for artifacts terwijl GPU-Z ook aan stond en klapte die er naar 2 seconden al uit. Dit bewijst dat er wel degelijk wat aan de videokaart mankeert en ik ga hem terugsturen als RMA.

Bedankt :)

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Succes, laat even weten hoe het een en ander verlopen is. Wie weet krijgt mijn 1950 morgen wel dezelfde kuren.... :)

Pjerry leest de les....

• markbuis
Hoe komt het dat de videokaart met alleen ATItool stress test er niet uit klapt maar in combinatie met GPU-Z en ATItool wel? :/

Dus ATItool:scan for artifacts: crasht niet
GPU-Z & ATItool:scan for artifacts: crasht wel!

GPU-Z is toch niet een programma om mee te stressen maar alleen om gegevens af te lezen?

Verwijderd

markbuis schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:57:
Hoe komt het dat de videokaart met alleen ATItool stress test er niet uit klapt maar in combinatie met GPU-Z en ATItool wel? :/

Dus ATItool:scan for artifacts: crasht niet
GPU-Z & ATItool:scan for artifacts: crasht wel!

GPU-Z is toch niet een programma om mee te stressen maar alleen om gegevens af te lezen?
GPU-z leest inderdaad alleen gegevens uit.
Wat voor crash krijg je dan. :)

• markbuis
Als ik GPU-Z aan heb en ATItool laat scannen voor artifacts dan is het na 30 seconden artifacts scannen raak want dan begint de heatup-phase. Dan freezed het beeld en dan moet ik de computer weer herstarten maar als ik zonder GPU-Z voor artifacts ga scannen dan crasht de videokaart niet in de heatup phase!? 8)7

• michael21
  • Laatst online: 20-05 13:16

michael21

Shrimp

Als je wilt weten of je genoeg juice krijgt vsn je psu kan je op de volgende site berekenen hoeveel watt je nodig hebt.
http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculator

Gewoon Michael

Verwijderd

michael21 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:20:
Als je wilt weten of je genoeg juice krijgt vsn je psu kan je op de volgende site berekenen hoeveel watt je nodig hebt.
http://www.journeysystems.com/?power_supply_calculator
Denk dat je beter in Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 kunt kijken de meeste van die sites raden een veel te zware voeding aan. ;)

• markbuis
Ik heb de videokaart als RMA teruggestuurt, nu maar zien of zij de problemen die ik ondervind ook opmerken.

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Ik ben benieuwd. Ik hoop van harte voor je dat alles goed komt.

Pjerry leest de les....

Pagina: 1