[XP] Hoge system load & hardware interrupts bij dvd branden

Pagina: 1
Acties:

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-02 13:32
Lieve lieve tweaker kindertjes..

ik heb een laptop in mn handen gekregen van een vriendin van mij. Die weigert dvd's te branden..

Eerst de specs + probleem.

Het is een acer aspire 1640 met een Liteon SOSW-833S dvd brander. De laptop draait op xp home en er zitten verder geen exotische dingen aan, ook niet software-matig. De machine loopt normaliter gewoon goed, totdat ik een dvd ga branden. Alle updates zijn binnen (alleen sp3 niet) de laptop is virus en spyware vrij.. heb bewust gecheckt voor dit probleem

Bij het branden van de dvd is de cpu 100% waarvan het grootste deel (+- 90%) opgevreten wordt door het system proces. Ga ik met proces explorer kijken naar de processen die draaien, blijkt dat er 75% cpu load is voor hardware interrupts en maar 15% voor het system proces. Verder zit er onder het system gebeuren ook geen proces wat veel cpu vreet. Dit treedt dus alleen maar op tijdens het branden van een schijfje. De load verdwijnt ook weer zodra het brand programma de dvd er uitmikt met de melding dat er "iets" fout is. Heb verschillende progjes geprobeerd, geen eenduidige foutmelding. Clone dvd zegt bv een mediafout. Maar dat is onzin, die dvds heeft hij altijd gepakt. Bij het branden geeft de software ook al aan dat het branden een uur gaat duren. Verschillende snelheden werken ook niet. De dvd's weigeren @ verschillende voortgang van het branden, de ene keer 20 % andere 60%.

Hoge system belasting kan duiden op brakke drivers, dus ik heb de drivers (vga, audio, lan, wifi ed) weer van de acer site afgeplukt en die er opgezet aangezien ik niet wist welke er op stonden.
Heb ook bios en dvdspeler geflasht (naar VRS3).

Mijn vragen:
- Waardoor komen de hardware interrupts?
- Kan een hoge cpu load leiden tot het niet kunnen branden van een schijfje (miss buffer leeg bij t branden door te weinig cpu kracht?)
- Wat kan ik verder proberen t weer werkend te krijgen?

Het vage is dat hij bij een externe brander exact hetzelfde probleem heeft..

Verder niet relevant denk ik, laptop had ook last van hoge load door svchost.exe, maar dat is ondertussen verholpen.

BVD beste tweakers

Printscreen van proces explorer: (klikable)

Afbeeldingslocatie: http://65.171.60.23/dl/bc82db3b9869d13ef3aff07a178fbe79/484bc9c0/files10/image/Proces_explorer.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door siem123 op 08-06-2008 14:57 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Robtimus

me Robtimus no like you

Is de laptop ook zo traag tijdens het inlezen vanaf de drive? Zoja, check dan eens of de drive wel in (Ultra)DMA mode staat. Zie ook FAQ - Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? onder de kop "DMA".

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• siem123
Dat zal ik morgen eens kijken, heb vandaag geen tijd meer gehad.. [paus mode]danke vor die tip [/paus mode]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lijkt inderdaad op een DMA probleem. Verwijder de desbetreffende IDE controller en reboot.

• siem123
Het station staat ingesteld op DMA, en het gebeurt tijdens het lezen c.q. rippen van een dvd ook niet.

Iemand nog idea's?

• siem123
Klein schopje.. heeft echt niemand een idee? Ik heb net een verse xp er opgeknald, maar dat blijkt ook niet te helpen..

Verwijderd

Misschien is de dvd-drive gewoon kapot...
Hier een laptop die geen cd's meer leest.. alleen nog cd's..

Wat gebeurt er bij jou als je er een cd in doet??

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Start eens op met ubuntu kun je zien of het een softwarematig of een hardwareprobleem is.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
1 altijd andere media proberen, daarom altijd 2 soorten dvd's in huis hebben. En zeggen dat deze altijd gewerkt hebben is uit je nek lullen en dus helemaal niks proberen.
2 Of alle brandsoftware verwijderen, alcohol, nero, daemon tools, etc, dan ide kontroleer en branders verwijderen bij hardware, dan reboot, dan nero installeren, en weer testen.
3 anders pc schoon installeren en testen.

• siem123
Ik vrees dat er idd iets hardware matigs stuk is.. maar het rare is dat er geen foutmeldingen komen qua hardware. en hij wel gewoon dvd's leest, afspelen ed gaat ook gewoon prima.

Heb al geprobeerd met verschillende media en brandprogramma's maar dat mocht niet baten. Heb nu tevens een nieuwe install gedaan, maar dat heeft ook geen succes geleverd.

Met Ubuntu heb ik geen ervaring, en had mn vriendin gesproken, en die heeft besloten om in de loop der tijd een andere pc te kopen, dus ik ga er nu geen tijd meer in steken.

Thanks voor de reply's, maar dit draadje zal onopgelost blijven vrees ik..
Pagina: 1