voeding of videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• jan_hut
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 20:32
Gisteren dan eindelijk een nieuw systeem gebouwd. AMD Phenom 9750, met 4 GB PC6400 geheugen, 2x 500GB WD schijf op een Gigabyte bord met een MSI 3870X2 kaart. Aangezien ik nog een HKC 580Watt voeding had liggen leek me dat wel voldoende. Blijkbaar niet :-(

Na een dag van installeren, tweaken, stresstests draaien en meer van dat soort dingen die bij het bouwen van een nieuwe pc horen uiteindelijk maar eens de echte proef of de som genomen. Een spelletje Assassin's Creed. Op af en toe een korte hapering na speelde dit fantastisch. Na een half uur echter viel mijn monitor uit. Dit ging alles behalve stilletjes. Onder begeleiding van een flinke knal en een witte lichtflits gaf mijn nieuwe grote liefde de geest. Omdat de kast nog open was kon ik duidelijk zien dat de witte lichtflits uit de buurt van de videokaart kwam. Vermoedelijk van de 6+2 connector. Helemaal zeker ben ik daarvan echter niet. Het ging, zoals men zegt, ook allemaal zo snel. Aan de kaart zelf is niets te zien hoewel ik de koeler niet verwijderd heb. Te ruiken valt er aan de kaart ook niets in tegenstelling tot de voeding. Die ruikt wat apart maar ja dat doen voedingen altijd.

De pc start nu in het geheel niet meer op, maar komt dat door een defecte voeding of door een defecte videokaart?
Of zou ik ze dan toch op mijn vakkundige wijze beiden om zeep geholpen hebben?
En wat was nu precies de oorzaak? Is 580watt (is toch meer als het minimum van 550W) dan echt te weinig of moet ik het ergens anders zoeken?

Tips, suggesties of ideeen hoor ik graag!

Fudd's First Law of Opposition: Push something hard enough and it will fall over.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. HKC zegt mij als merk voeding eigenlijk niets. 580W zegt vrij weinig, als het een wokkietokkie merk is kan die 580W waarschijnlijk nooit geleverd worden. Probeer dus gewoon de troubleshooter uit en je komt er vanzelf achter waar dat je probleem zit.

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
:D Dat klinkt overduidelijk als een voeding die overleden is :D BOEM--->FLITS---> Misselijkmakend raar geurtje -->voeding dood :(

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dit heeft niet verrekte veel met electronica an sich te maken. Schopje naar OH.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 23:35
Het is idd duidelijk je voeding, een condensator die gesprongen is. Daar komt die lucht ook vandaan. Garantie gevalletje lijkt me.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:55
580 watt is meer dan genoeg, maar zoals zo vaak het geval is bij b-merk voedingen is dit niet de werkelijke hoeveelheid die ze stabiel kunnen leveren. In werkelijkheid kan zo'n voeding niet de opgegeven watt's leveren en aangezien jij een nogal energieslurpende computer hebt, denk ik dat dit teveel van de voeding gevraagd heeft en dat hij daarom ontplofte. Waarschijnlijk kon de lijn waarop jouw videokaart aangesloten zat het niet meer aan en kreeg die een optater. Dus garantie claimen en de volgende keer een voeding kopen van een a-merk. HKC kunnen we dus aan het rijtje b-merk voedingen toevoegen, waar al geruime tijd sweex, x-gear en q-tec naartoe zijn verbannen.

Edit: Laat dat verbannen maar zitten. De voeding die jij hebt is niet super goedkoop en kan volgens de website genoeg ampere leveren. Gewoon pech met een DOA.

[ Voor 11% gewijzigd door Joep op 08-06-2008 10:28 ]

• jan_hut
Weet je dat zeker? Nu ik de site even bekijk staat er inderdaad Max Power 580W, dat lijkt te duiden op piekvermogen. Die 3870X2 trekt op piekvermogen een kleine 330W. de Phenom 9750 is rated op 125W. Lijkt me wel krap asl ik er zo eens over nadenk.

Inmiddels even een Radeon 800 kaartje geprobeerd en ook dan geeft het systeem geen sjoege. Voeding is dus inderdaad hartstikke dood.

Fudd's First Law of Opposition: Push something hard enough and it will fall over.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jan_hut schreef op zondag 08 juni 2008 @ 11:05:
Weet je dat zeker? Nu ik de site even bekijk staat er inderdaad Max Power 580W, dat lijkt te duiden op piekvermogen. Die 3870X2 trekt op piekvermogen een kleine 330W. de Phenom 9750 is rated op 125W. Lijkt me wel krap asl ik er zo eens over nadenk.

Inmiddels even een Radeon 800 kaartje geprobeerd en ook dan geeft het systeem geen sjoege. Voeding is dus inderdaad hartstikke dood.
De 3870X2 gaat geen 330 Watt verbruiken, dat is het verbruik van een hele PC met die videokaart. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jan_hut
Beetje onzinnige specs dan. Het maakt nogal verschil of je een Dual Xeon eraan hebt hangen, of een enkele AMD 64 processor. Tis mij een raadsel waarom dit soort gegevens mee worden genomen in reviews.............

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:01:
[...]

De 3870X2 gaat geen 330 Watt verbruiken, dat is het verbruik van een hele PC met die videokaart. ;)
Gemeten vanaf het stopcontact ja. :)

• jan_hut
Hmm en waarom zou ik minimaal een 550W PSU moeten gebruiken als ik niet meer als 330 gebruik? Een beetje overhead kan geen kwaad, maar 40% is wel wat veel. Volgens mij zit er flink verschil in TDP en daadwerkelijk gebruik.........

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het is ook de marge dat als je alles tegelijk aan het belasten bent en je een eventuele overklok ruimte wilt hebben.
Met een 550W heb je wel genoeg.

Nvidia of Ati zou een 750W voeding aanraden omdat ze dan iig safe zitten als de boel het niet doet en je zegt dat je een voeding onder die 750W gebruikt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jan_hut schreef op zondag 08 juni 2008 @ 12:12:
Hmm en waarom zou ik minimaal een 550W PSU moeten gebruiken als ik niet meer als 330 gebruik? Een beetje overhead kan geen kwaad, maar 40% is wel wat veel. Volgens mij zit er flink verschil in TDP en daadwerkelijk gebruik.........
Er zit ook nogal verschil in de kwaliteit van de voedingen, met een goede 400 Watt voeding met genoeg ampere's op de 12 voltlijn zou genoeg moeten zijn. Maar er zijn ook voedingen van 550 Watt die minder kunnen leveren dan een kwaliteitsvoeding van 400 Watt. Daarom moet je ook niet kijken na hoeveel wat de voeding totaal kan leveren kijk liever naar Welke voeding heb ik nodig? Deel 19 ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• jan_hut
http://www.tweaktown.com/..._graphics_card/index.html

Met zo'n minimum systeem al bijna 400 Watt, die 550 lijkt dan idd niet echt overdreven :-)

Pagina: 1