Computer start soms wel en soms niet op

Pagina: 1
Acties:

• Veyron.
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heb een redelijk vaag probleem:
Mijn computer start al enkele maanden af en toe niet op (zonder tustijds aan de hardware te zitten of instellingen te wijzigen), het enige wat die dan doet is het bekende probleem (ledje welke heel even aangaat en kort draaiende fans). Meestal was de 230v voedingstekker er even uit halen voldoende. Helaas ging dit de laatste keer niet meer zo eenvoudig.

Na meerdere keren geprobeerd te hebben de computer uitelkaar gehaald, het probleem kunnen herleiden tot de processor, het moederbord of de voeding (overige hardware niet aangesloten), 1 van de laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Nog steeds doet hij het af en toe weer volledig (met het moederbord naast de kast momenteel) maar meestal niet. Waarschijnlijk zit er dus ergens kortsluiting, maar weet niet of dit nu aan de voeding of aan het moederbord ligt (heb geen vervangde hardware tot mijn beschikking) en welke dus waarschijnlijk RMA moet.

Mijn vraag is dan ook: heeft iemand dit eerder gehad en hoe kan ik er achter komen of het de voeding of het moederbord is zonder vervangende hardware.

Van belang zijnde specs:

- Gigabyte P35C DS3R
- Intel Core 2 Duo E6750 2.60 GHz
- Antec Behuizing Sonata III Zwart, 500 Watt
- OCZ Memory EL Gold Gamer EXtreme XTC Rev2 Dual Channel 2048 MB, PC6400

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Is de voeding in de behuizing van het type: Antec Smartpower ? (deze zijn in het verleden een ramp geweest met goedkope gare chinese troep elco's)
Goede kans dat de voltages te ver afwijken met name bij een koude start geeft dit vaak problemen met oa draaiende fans zonder beeld.
Met een multimeter kun je de voltages nameten op een vrije molex kabel, rood 5V en geel 12V.
5Volt mag niet minder dan 4.75 of hoger dan 5.4 zijn, en 12Volt mag niet minder dan 11.55 of hoger dan 12.45 zijn. Een echte kwaliteits voeding wijkt niet meer dan 1 a 2% af van deze waarden. (dit zijn mijn eigen bevindingen van haperende voedingen).
Voltages kunnen ook in het bios uitgelezen worden maar vaak wijken deze waarden behoorlijk af.

• Veyron.
  • Nu online
Het gaat om een Antec Earthwatts 500 Watt. (maar ik ga toch even opzoek naar mijn multimeter)

• Veyron.
  • Nu online
Net even gemeten:

12v: 12.28 v (afwijking 2.34 %)
5v: 5.04 v (afwijking 0.8 %)

Dus ziet er volgens mij wel goed uit.

Verwijderd

Ik heb zelf het zelfde probleem gehad met de Gigabyte P35C-DS3R
ik heb hem uit eindelijk vervangen voor de p5k-e wifi-ap.
nu heb ik nergens problemen meer mee
maar ik weet natuulijk niet of het bij jou ook het moederbord is !!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
kan liggen aan hetzelfde als bij sommige ASUS bordjes :

sommige antec voedingen hebben geen -12 volt lijn, een lijn die zeer lang geleden nog wel eens gebruikt werd bij seriële poorten en bij het spanning geven van opamps.

die lijn wordt nu amper nog gebruikt.

dat moederbordje start echter niet op zonder die lijn.

aan wat het nog kan liggen : dat het asus bordje afwijkt van de specificatie wanneer het mag opstarten, en dat de antec voeding dat ook een beetje doet. resultaat : voeding werkt niet met dat bordje, maar wel met andere bordjes.

bordje werkt niet met die voeding , maar wel met andere voedingen.

Out of the box? What box? There is no box.

• Veyron.
  • Nu online
@mclonline: Dit versterkt mijn vermoeden dat het om het moederbord gaat.

@successor: het gaat om een Gigabyte bord, daarnaast heeft die het in deze combinatie al bijna een jaar gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat die dan nu opeens een -12v lijntje nodig heeft.

Verwijderd

Veyron. schreef op zondag 08 juni 2008 @ 19:00:
@mclonline: Dit versterkt mijn vermoeden dat het om het moederbord gaat.

@successor: het gaat om een Gigabyte bord, daarnaast heeft die het in deze combinatie al bijna een jaar gedaan. Ik kan me niet voorstellen dat die dan nu opeens een -12v lijntje nodig heeft.
Wat Successor bedoeld is het Turn-on delay probleem. Stukje uit Welke voeding heb ik nodig? Deel 19
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald voltage op sommige van de voltlijnen (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Zolang de voeding niet aangeschakeld wordt, kunnen deze voltages onstabiel zijn en nogal fel afwijken. Wanneer de voeding aangeschakeld wordt, heeft hij enige tijd nodig om de voltages te kunnen stabiliseren. De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de voltages vervolgens stabiel zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...
Maar dat lijkt me niet echt van toepassing zoals je zelf al zegt aangezien het al een tijd goed heeft gedraaid. :)
Maar kun je echt van niemand eens een ander mobo of voeding lenen, buurman bijvoorbeeld of vrienden. Dan kun je in iedergeval testen waar het aan ligt. ;) Of zit er misschien een PC winkel in de beurt die het wel even snel wil testen is meestal nog gratis ook. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2008 19:22 ]

Verwijderd

Mischien moet je het CMOS batterijtje eens vervangen, deze kan ook van dze moeilijkheden bezorgen.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 11:45:
Mischien moet je het CMOS batterijtje eens vervangen, deze kan ook van dze moeilijkheden bezorgen.
CMOS batterijtje is alleen voor de opslag van biossettings en datum/tijd. Als je deze verwijdert boot hij gewoon altijd op de stockbios. Deze zal Geen invloed hebben of het systeem Wel of Niet boot. Hoogstens op OC's die verloren gaan, Boot devices die weer naar standaart verandert zijn etc.

Een redelijk groot aantal Gigabyte bordjes (bepaalde batch) hebben last van coldboots etc. (zo ook mijn G33-DS2R) Bij mij was het probleem dus dat hij bios settings niet opsloeg, Stock bootte hij altijd maar als ik een bepaalde instelling wijzigde in de bios starte deze net zoals jou beschrijving niet meer op, raakte in een loop totdat de CMOS gereset was naar default en wou dan wel weer doorbootten, Ik verdenk dus ook jou moederbord.
Pagina: 1