Met dit topic zou ik willen discusiëren over de hoge prijzen die bepaalde (bekende en grotere) webshops hanteren over de extra pixelgarantie op TFT schermen. Ik zal verder niet een lijst maken van de pixelgarantie van alle webshops dat lijkt me niet nodig. Ook heb ik het dus niet over of het wel/niet nuttig is om pixelgarantie te nemen.
Zoals jullie misschien ook weten is de afgelopen tijd, zeg 1,5 jaar een enorme daling geweest wat betreft de prijzen van 20" en 22" TFT monitoren, echter de meeste webshops (zover ik ze allemaal even heb gecontroleerd) hanteren nog hoge prijzen voor de extra pixelgarantie: ongeveer 60-70 ~46 euro. Aangezien nu heel wat goede 20" en 22" voor onder de 300 euro kan kopen lijkt de pixelgarantie prijs van 60-70 ~46 euro wat veel. In de meeste gevallen is de pixelgarantie dus ~18% maar omdat de pixelgarantie prijzen sterk verschillen kan dat snel oplopen naar 25%, helemaal als je een relatief goedkope 20" - 22" monitor koopt met pixelgarantie.
Edit: na wat meer shops te hebben gekeken zie ik dat de Pixel garantie van 20" - 22" TFT sterk uiteenloopt: van 10 tot 75 euro. Het gemiddelde ligt bij ~46 euro, wat ik nog steeds vrij fors vind.
Ik ben zelf best bereid om wat extra uit te geven voor pixelgarantie (zeg, max. ~12,5% van de prijs van de monitor), maar een bedrag van 25% of meer van de monitor ervoor lijkt mij wat veel. Ik zou verwachten dat webshops dit automatisch zelf zouden aanpassen op de veranderingen van de pijzen van de TFT monitoren. Ook aangezien ze nu eigenlijk inkomsten mislopen. Ik vermoed namelijk dat koper minder snel pixelgarantie erbij zullen nemen met deze hoge prijs. Helemaal als je denk dat er maar een klein kans is dat een monitor een of meerdere dode pixels heeft. Volgens het onderzoek van BeHardware (mei 2007) zou het aantal monitoren die dode pixels hebben ongeveer 1% zijn.
Wel dode pixels is dus: 8,4 + 6,8 + 3,5 = 18,7%
Maar met de volgende berekening zal je zien dat de pixelgarantie prijzen alsnog aan de hoge kant zijn.
Wat ook nog kan helpen is de om de pixelgarantie per prijscategorie te hanteren (wat een enkele shop al doet), want stel je koopt een 22" van 600 euro en je neemt is de pixelgarantie eigenlijk percentueel heel weinig. Als er dan ook echt een pixel defect is in de monitor is de webshop duurder uit, dan als ze per prijscategorie werken. Ook voor de consument is het uiteraard ook beter want als je een goedkope 22" vind van bij. 175 euro kan je ook goedkopere pixelgarantie er eventueel bijkopen.
Kortom webshops die hoge pixelgarantie hanteren doen er naar mijn mening verstandig aan om de prijzen van de extra pixelgarantie te verlagen. Ook is het misschien beter om de pixelgarantie per prijscategorie te hanteren dat biedt voordelen voor de consument maar ook voor de webshop.
Zoals jullie misschien ook weten is de afgelopen tijd, zeg 1,5 jaar een enorme daling geweest wat betreft de prijzen van 20" en 22" TFT monitoren, echter de meeste webshops (zover ik ze allemaal even heb gecontroleerd) hanteren nog hoge prijzen voor de extra pixelgarantie: ongeveer 60-70 ~46 euro. Aangezien nu heel wat goede 20" en 22" voor onder de 300 euro kan kopen lijkt de pixelgarantie prijs van 60-70 ~46 euro wat veel. In de meeste gevallen is de pixelgarantie dus ~18% maar omdat de pixelgarantie prijzen sterk verschillen kan dat snel oplopen naar 25%, helemaal als je een relatief goedkope 20" - 22" monitor koopt met pixelgarantie.
Edit: na wat meer shops te hebben gekeken zie ik dat de Pixel garantie van 20" - 22" TFT sterk uiteenloopt: van 10 tot 75 euro. Het gemiddelde ligt bij ~46 euro, wat ik nog steeds vrij fors vind.
Ik ben zelf best bereid om wat extra uit te geven voor pixelgarantie (zeg, max. ~12,5% van de prijs van de monitor), maar een bedrag van 25% of meer van de monitor ervoor lijkt mij wat veel. Ik zou verwachten dat webshops dit automatisch zelf zouden aanpassen op de veranderingen van de pijzen van de TFT monitoren. Ook aangezien ze nu eigenlijk inkomsten mislopen. Ik vermoed namelijk dat koper minder snel pixelgarantie erbij zullen nemen met deze hoge prijs. Helemaal als je denk dat er maar een klein kans is dat een monitor een of meerdere dode pixels heeft. Volgens het onderzoek van BeHardware (mei 2007) zou het aantal monitoren die dode pixels hebben ongeveer 1% zijn.
Een poll van Tweakers.net (januari 2008) geeft een iets ander beeld.What percentage of screens are affected?
We asked manufacturers as well as a major on-line retailer, whom we promised confidentiality, and all we can say is that this is a significant number. The figures of this “secret” source should be trustworthy and representative.
# Acer and Iiyama responded : less than 1 % of screens have defects – this includes all types. This means power source defects, etc.
# LaCie and Packard Bell said : less than 0.05 % of screens have dead pixel problems. LaCie’s response is credible as their products are destined for professionals and are checked. Packard bell seemed to be a little too optimist, in our opinion, for a general public manufacturer...
# Eizo, who checks their screens one by one before packaging, said : less than 0.01 % of screens are affected by dead pixels.
Finally, our “mysterious informant” gave a figure of:
# 3 to 5 % of returns on entry level models, all defects included. Dead pixels only represent 1 %, while the rest are due to backlighting and especially power source defects (for example noisy power supply ).
# 0.3 % of returns of major brand names are due to dead pixels upon delivery.
Obviously, they do not have the figures for dead pixels in the long term, because this is no longer their problem. We had to go directly to manufacturers for this info and they only indicate the number of screens that have this defect right out of the packaging. Either way, from our experience, this is quite rare.
All info seemed rather coherent (except Hyundaï and Packard Bell seemed little too confident) and the real risk of dead pixels appears to be around 0.5 %.
Geen dode pixel is dus: 69,0 + 12,2 = 81.2%Niet genomen, niet nodig gehad: 69,0%
Wel genomen, niet nodig gehad: 12,2%
Niet genomen, paar dode pixels zie je niet: 8,4%
Niet genomen, wel nodig gehad: 6,8%
Wel genomen, wel nodig gehad: 3,5%
Wel dode pixels is dus: 8,4 + 6,8 + 3,5 = 18,7%
Maar met de volgende berekening zal je zien dat de pixelgarantie prijzen alsnog aan de hoge kant zijn.
Om even met de cijfers van Tweakers.net poll te rekenen. Een 22" scherm van 300 euro met een kans van 18,7% op dode pixels. Om het een beetje eerlijk te houden deel je dat door 2: 18,7 / 2 = 9,35 dat getal vermenigvuldig je met de prijs van de monitor 300 x 9,35% => 300 x 0,0935 = 28,05 euro zou er gevraagd mogen worden, dat is toch wel duidelijk minder dan de 60-70 ~46 euro die er bij bepaalde webshops wordt gevraagd. Verder moet je niet vergeten dat dit de poll was van Tweakers.net de fabrikanten zelf zeggen dat het veel lager percentage betreft, wat dan zou betekenen dat het nog pixelgarantie misschien nog lager zou kunnen zijn.Should you take an optional dead pixel policy?
Theoretically, no. A 22 inch screen generally costs around 400 euros. If 1 % are potentially defective, the cost of a fair warranty option should be 0.5 % x 400 = 2 euros. Most often, it’s twenty times this amount that brands ask for in offering this policy.
Wat ook nog kan helpen is de om de pixelgarantie per prijscategorie te hanteren (wat een enkele shop al doet), want stel je koopt een 22" van 600 euro en je neemt is de pixelgarantie eigenlijk percentueel heel weinig. Als er dan ook echt een pixel defect is in de monitor is de webshop duurder uit, dan als ze per prijscategorie werken. Ook voor de consument is het uiteraard ook beter want als je een goedkope 22" vind van bij. 175 euro kan je ook goedkopere pixelgarantie er eventueel bijkopen.
Kortom webshops die hoge pixelgarantie hanteren doen er naar mijn mening verstandig aan om de prijzen van de extra pixelgarantie te verlagen. Ook is het misschien beter om de pixelgarantie per prijscategorie te hanteren dat biedt voordelen voor de consument maar ook voor de webshop.
[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 07-06-2008 16:06 . Reden: na wat meer shops te hebben gekeken zie ik dat de pixelgarantie van 20" - 22" TFT sterk uiteenloopt: van 10 tot 75 euro, met een gemiddelde van ~46 euro. ]