Processor loopt onder de normale snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views

• Timvanh
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 16:45
Ik ben er net achter gekomen dat mijn processor op een te langzame snelheid loopt.
Het is namelijk een 3800+ en die bleek een kloksnelheid van 1,00 GHz te hebben, nou daar klopt dus duidelijk iets niet.

Ik heb gelijk het bios geopend om maar eens te kijken wat er mis is, tsja en omdat ik een lanparty dfi sli-d heb zijn der weer talloze opties mogelijk.

Maar mijn vraag is eigenlijk weet iemand wat de standaard FSB bus Frequency is en de standaard CPU/FSB Frequency Ratio, ik heb ze op 200 en 10x staan, maar geen idee of dit de normale waarden zijn? Naar mijn idee heeft het moederbord hier iets veranderd...klopt dat?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen? Heb het internet al afgezocht zonder enig resultaat voor dit probleem.

Alvast bedankt!

Nog even de specs van de pc:
- DFI Lanparty SLI-D
- AMD Athlon 64 3800+ socket 939 single core
- 2x 512mb DDR2 400 (als ik het goed heb) Corsair
- Geforce 6600GT Extreme 128 mb
- WD 200 GB sata

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toevallig Powernow! aanstaan, zodat de processor zich terugklokt als er niets te doen is? Installeer RMClock en ga maar eens wat spelen met de settings.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Windows power management > zetten op 'Always on' of in dit geval 'Altijd aan'.

@Gambieter, het heet geen Powernow!, CoolNQuiet is het voor AMD.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:31:
@Gambieter, het heet geen Powernow!, CoolNQuiet is het voor AMD.
Oh ja, je hebt gelijk. PowerNow! is van AMD laptop processoren, dat was mijn eerste AMD ervaring met die setting en is blijven hangen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Timvanh
in windows dus settings veranderen?

Verwijderd

gambieter schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:32:
[...]

Oh ja, je hebt gelijk. PowerNow! is van AMD laptop processoren, dat was mijn eerste AMD ervaring met die setting en is blijven hangen ;)
Ja, het ging bij mij ook een belletje rinkelen, maar Powernow wordt niet meer gebruikt in desktops he. :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timvanh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:33:
in windows dus settings veranderen?
Ja, maar dat had je met een beetje zoekwerk ook zelf kunnen vinden. Het staat zelfs in de PMG FAQ, zie Terug naar boven Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?. Met iets meer inzet was een topic dus nog niet nodig geweest.

Verder kun je met RMClock het veel beter zien en regelen, even googlen en je weet wat je moet doen.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 23:45

painkill

Pain(k)(ill)

Als je dit niet zelf hebt gedaan dan doet een programma dit voor je, en welk programma dat is, daar kom je maar op 1 manier achter, opzoeken welke op je pc staat, en deze zonodig uitschakelen of instellingen veranderen.

Mijn SNES verzameling!

• Timvanh
ik ga eens even rondneuzen in windows, maar volgens mij heb ik dit probleem al vanaf dat ik me computer opnieuw geinstaleerd heb.
Tevens staat cool'n'quiet gewoon uit.

edit:
Ik heb net de CPU/FSB Frequency Ratio omgeschroefd naar maximaal, namelijk 12.0x en heb de FSB Bus Frequency op 200 laten, nu blijkt mijn pc weer op 2.41 Ghz te draaien (de normale snelheid van een 3800+). In ieder geval nog bedankt allemaal!

[ Voor 43% gewijzigd door Timvanh op 06-06-2008 01:47 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timvanh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:41:
ik ga eens even rondneuzen in windows, maar volgens mij heb ik dit probleem al vanaf dat ik me computer opnieuw geinstaleerd heb.
Dan moet je verder gaan zoeken. Je bent al in de BIOS geweest:
Timvanh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:28:
Ik heb gelijk het bios geopend om maar eens te kijken wat er mis is, tsja en omdat ik een lanparty dfi sli-d heb zijn der weer talloze opties mogelijk.

Maar mijn vraag is eigenlijk weet iemand wat de standaard FSB bus Frequency is en de standaard CPU/FSB Frequency Ratio, ik heb ze op 200 en 10x staan, maar geen idee of dit de normale waarden zijn? Naar mijn idee heeft het moederbord hier iets veranderd...klopt dat?
Ga dan eens dingen uitproberen, zoek de settings op in de handleiding, etc. Anders kom je nergens :)

• Timvanh
Zie mijn vorige post (edit); het is me gelukt :). In ieder geval nog bedankt allemaal!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Timvanh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:41:

edit:
Ik heb net de CPU/FSB Frequency Ratio omgeschroefd naar maximaal, namelijk 12.0x en heb de FSB Bus Frequency op 200 laten, nu blijkt mijn pc weer op 2.41 Ghz te draaien (de normale snelheid van een 3800+). In ieder geval nog bedankt allemaal!
Download cpu_z (?cpu z of cpuz?)eens en kijk inderdaad op welke fsb en multiplier hij staat. En als je bijvoorbeeld een 3d spel draait in een venster (alt-toets + enter-toets meestal) of de multiplier dan niet omhoog springt en het aantal mhz ook. Dan ligt het aan een optie in het bios.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timvanh schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 01:48:
Zie mijn vorige post (edit); het is me gelukt :). In ieder geval nog bedankt allemaal!
Mooi :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, volgende keer aub zelf de PMG FAQ lezen *voordat* je een topic post. Dat scheelt opnieuw het wiel proberen uit te vinden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.