• paranalia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02-2022
Ik twijfel een beetje of dit topic hier goed past, wellicht beter in het harde waren-subforum..maar goed.

Ik heb al een kleine week last van heel veel problemen met m'n bak. Het begon met foutmeldingen in Windows. Waaronder deze.
Daarna kreeg ik blauwe schermen bij het booten. Dat was elke keer deze:
code:
1
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
. Als ik dan opnieuw bootte, lukte het wel.
Ik kreeg ook fouten voor het booten van Windows. Een zwart scherm, met links bovenin de tekst:
code:
1
Kan \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM niet vinden

Als laatste krijg ik als ik Windows binnen kom, deze foutmelding. :(

Dit alles bleef na een aantal schone installaties, inclusief formatteren. Ik ging dus uit van hardware problemen, maar ik heb met Hiren's Boot CD het RAM, HD's, Videokaart en Mobo getest, en dat gaf geen problemen. (Ik weet overigens ook niet hoe serieus ik bepaalde testen moeten nemen.)

Vandaag keek ik toevallig in msinfo32, en daar zag ik ineens een hoop conflicterende hardware. En dat lijkt me niet goed. Plaatje!.

Mijn systeem:
- AMD dual core 4800
- 2 gb GEIL geheugen
- Asus m2a-vm moederbord
- ATI Radeon HD2600 XT
uiteraard voorzien van XP.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Heeft XP de hardware verkeerd geinstalleerd? Of is een kapot moederbord waarschijnlijker? Of...of..of? :)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Is misschien je HDD gaar? check eens op bad sectors.

• paranalia
jdm8 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:23:
Is misschien je HDD gaar? check eens op bad sectors.
Heb ik gedaan, geen problemen. Hoewel..

Ik zat laatst in het Herstelconsole via de XP cd. Daar heb ik CHKDSK gedaan, en die gaf aan dat mijn HD last had van onherstelbare fouten. Andere schijfcontroleprogramma's gaven die melding niet :?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Begin eens met testen, zie de Windows Clients - FAQ en ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Als eerste vraag: is je geheugen wel compatibel met het Asus moederbord, die zijn nogal kieskeurig. Check de QVL lijst.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• paranalia
gambieter schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:29:
Begin eens met testen, zie de Windows Clients - FAQ en ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Als eerste vraag: is je geheugen wel compatibel met het Asus moederbord, die zijn nogal kieskeurig. Check de QVL lijst.
Ik heb dit systeem bij Alternate besteld. Lijkt me wel dus, want de PC Builder aldaar filtert niet compatible hardware. En het heeft al 3 maanden prima gewerkt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

paranalia schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:31:
Ik heb dit systeem bij Alternate besteld. Lijkt me wel dus, want de PC Builder aldaar filtert niet compatible hardware. En het heeft al 3 maanden prima gewerkt.
Assumptions are the mother and father of all fuckups. Niet aannames maken, maar nakijken. verder moet je aan de slag en gaan testen. Of garantie claimen, eigen keuze.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 05-06-2008 18:41 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Dit lijkt verdacht veel op een kapotte HDD of kapot geheugen. Gebruik de juiste tools om deze te testen! Dus niet CHKDSK om je HDD te testen, CHKDSK is om je filesystem te repareren. Op de site van je HDD fabrikant kun je Diagnostics Tools downloaden. (deze even de long test laten doorlopen!) Voor de rest volg de tips die anderen al hebben gegeven en lees idd de FAQs. Succes!

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• paranalia
gambieter schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:40:
[...]

Assumptions are the mother and father of all fuckups. Niet aannames maken, maar nakijken. verder moet je aan de slag en gaan testen. Of garantie claimen, eigen keuze.
Hoe test ik dan of geheugen en mobo compatible zijn? En zoals ik zei heb ik al een heleboel getest, zonder resultaat. ;(

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die lijst waar gambiet het over heeft staat op de site van de fabrikant.

Maar aan de andere kant, als het al 3 maanden prima gewerkt heeft, waarom zou het dan nu opeens niet goed werken, vind ik niet logisch klinken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

paranalia schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:46:
Hoe test ik dan of geheugen en mobo compatible zijn?
Ik gaf toch al aan dat je kunt nakijken het geheugen in de QVL-lijst staat?
En zoals ik zei heb ik al een heleboel getest, zonder resultaat. ;(
Heb jde links al bekeken, specifiek de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Daar staat een heleboel informatie in, en ook een stappenplan om te testen. Maar je moet het ook doen, je hebt nu alleen wat softwarematig getest, maar je zult kaal moeten gaan testen, memtest runnen voor >24u, etc. Maar ga je nu eerst inlezen.

• adoy

adoy

Dat kun je weer vinden op een hele goede vriend van de meeste van ons... Google :P

(Reactie op paranalia)

[ Voor 14% gewijzigd door adoy op 05-06-2008 18:51 ]

• paranalia
adoy schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:45:
Dit lijkt verdacht veel op een kapotte HDD of kapot geheugen. Gebruik de juiste tools om deze te testen! Dus niet CHKDSK om je HDD te testen, CHKDSK is om je filesystem te repareren. Op de site van je HDD fabrikant kun je Diagnostics Tools downloaden. (deze even de long test laten doorlopen!) Voor de rest volg de tips die anderen al hebben gegeven en lees idd de FAQs. Succes!
Ik had inderdaad al een vermoeden dat CHKDSK niet de beste was, maar heb ook met andere tools getest. Maar ik ga deze effe downloaden.

• paranalia
gambieter schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 18:50:
[...]

Ik gaf toch al aan dat je kunt nakijken het geheugen in de QVL-lijst staat?

[...]

Heb jde links al bekeken, specifiek de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Daar staat een heleboel informatie in, en ook een stappenplan om te testen. Maar je moet het ook doen, je hebt nu alleen wat softwarematig getest, maar je zult kaal moeten gaan testen, memtest runnen voor >24u, etc. Maar ga je nu eerst inlezen.
Ah ok, ik heb alleen geen idee wat een QVL lijst is :)
Heb de links bekeken, alleen veruit het meeste is niet op mijn situatie van toepassing. Of ik moet iets heel ernstigs over het hoofd zien :@

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
QVL lijst is gewoon een lijst waarin staat of bepaald geheugen wel met bepaalde moederborden compatible zijn.

Maar aangezien je zelf al aangeeft dat je er 3 maanden prima mee heb kunnen werken lijkt het me stug dat het daar aan ligt ( tenzij het geheugen echt fouten geeft, maar dat is weer een ander probleem )

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

paranalia schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:10:
Heb de links bekeken, alleen veruit het meeste is niet op mijn situatie van toepassing.
Nogmaals, het gaat niet om lezen maar om doen. Ga dus je computer eens opstarten met minder hardware, check de harde schijf vanaf een Live CD, etc. Je gaat geen probleem oplossen met alleen lezen.

• paranalia
HD is het in ieder geval niet volgens Samsung Drive Diagnostic Utility.

oja, btw...die conflicterende hardware kan het niet aan liggen? Afbeeldingslocatie: http://www.parafernalia.nl/overige/3.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door paranalia op 05-06-2008 20:58 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
OK, volgens mij staat op Hiren's Boot CD wel ergens het programma "memtest 86"
Laat dat eens een HELE nacht draaien, en kijk of er fouten zijn.

Zo ja, dan is je geheugen (RAM) defect.

Het programma staat overigens ook op je Vista DVD, en kan ook gratis & legaal van het internet worden geplukt ;)

Succes...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• paranalia
Petervanakelyen schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:14:
OK, volgens mij staat op Hiren's Boot CD wel ergens het programma "memtest 86"
Laat dat eens een HELE nacht draaien, en kijk of er fouten zijn.

Zo ja, dan is je geheugen (RAM) defect.

Het programma staat overigens ook op je Vista DVD, en kan ook gratis & legaal van het internet worden geplukt ;)

Succes...
Dat heb ik al gedaan :)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dit alles bleef na een aantal schone installaties, inclusief formatteren. Ik ging dus uit van hardware problemen, maar ik heb met Hiren's Boot CD het RAM, HD's, Videokaart en Mobo getest, en dat gaf geen problemen. (Ik weet overigens ook niet hoe serieus ik bepaalde testen moeten nemen.)
Boot ook even in Linux met een Live CD zoals Knoppix of natuurlijk anderen zoals Ubuntu e.d. Stop ook de verschillende hardware eens in een andere PC om te testen, dat vergemakkelijkt de boel een hele hoop ;)
Vandaag keek ik toevallig in msinfo32, en daar zag ik ineens een hoop conflicterende hardware. En dat lijkt me niet goed. Plaatje!.
Heb je meerdere PCI kaarten? Stop ze eens één voor één in andere sloten. Het kan zijn dat 2 apparaten op 1 IRQ adres zitten en confilcten veroorzaken.

Verder is dit misschien meer voor PMG, want als je al Windows opnieuw geinstalleerd hebt, is het waarschijnlijker een hardware probleem.

• paranalia
Bitage schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:33:
[...]

Boot ook even in Linux met een Live CD zoals Knoppix of natuurlijk anderen zoals Ubuntu e.d. Stop ook de verschillende hardware eens in een andere PC om te testen, dat vergemakkelijkt de boel een hele hoop ;)

[...]

Heb je meerdere PCI kaarten? Stop ze eens één voor één in andere sloten. Het kan zijn dat 2 apparaten op 1 IRQ adres zitten en confilcten veroorzaken.

Verder is dit misschien meer voor PMG, want als je al Windows opnieuw geinstalleerd hebt, is het waarschijnlijker een hardware probleem.
Heb hier helaas geen andere pc..alleen laptops ;(.

Ik heb 1 PCI kaart (wifi) en 1 PCIe kaart (videokaart). Zijn er nu allebei uit, en nog steeds rare shit. Ik kan nu bijv. msinfo32 niet meer starten, gelijk een foutmelding (In dit programma is een fout opgetreden en is afgesloten).

[ Voor 6% gewijzigd door paranalia op 05-06-2008 21:45 ]

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Ik had dezelfde problemen met de combi Asus + GEiL (hoewel het in veel gevallen natuurlijk ook prima werkt). Goedkopere dane-elec reepjes erin en daarna nergens meer last van gehad.

Heb dat geheugen overigens ook met zo'n test programmaatje doorgelicht, maar daar kwam (na uren controleren) niks uit. Die testapps zijn dus ook niet 100% heilig.

• adoy

adoy

Heb je de spanningen + timings van het GEiL geheugen ingesteld met de hand? Er staat op elke module welke spanning + timing deze nodig heeft. GEiL zet namelijk in de SPD meestal niet de optimale waarden...

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ah ok, ik heb alleen geen idee wat een QVL lijst is :)
Qualified Vendors List, oftewel een lijst met producten die bewezen zijn te werken met je mobo. Vaak gaat het over geheugen. Die van jouw mobo staat hier, maar natuurlijk is er ook ander geheugen wat gewoon werkt. Let er echter wel op, dat Asus doorgaans kieskeurig qua geheugen. Als je uit de QVL neemt zit je iig 99% safe.

• paranalia
Bitage schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 21:55:
[...]

Qualified Vendors List, oftewel een lijst met producten die bewezen zijn te werken met je mobo. Vaak gaat het over geheugen. Die van jouw mobo staat hier, maar natuurlijk is er ook ander geheugen wat gewoon werkt. Let er echter wel op, dat Asus doorgaans kieskeurig qua geheugen. Als je uit de QVL neemt zit je iig 99% safe.
Aha, ik snap 'm. Maar ja, dan moet ik dus eerst weten of m'n geheugen goed is ;(

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-05 18:33
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ook duiden op niet correct functionerende drivers. Heb je alle drivers bijgewerkt? Denk daarbij ook aan mobo drivers e.d. Tevens even een vraagje over hoe sterk je voeding is. Dit kan ik nergens terug vinden.

Carpe Diem

• paranalia
muppet99 schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:06:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL kan ook duiden op niet correct functionerende drivers. Heb je alle drivers bijgewerkt? Denk daarbij ook aan mobo drivers e.d. Tevens even een vraagje over hoe sterk je voeding is. Dit kan ik nergens terug vinden.
Ja, na elke installatie pleur ik de mobo-drivers cd erin..

• paranalia
Zojuist bios gereset. Alles werkt nog zoals eerst, alleen kan ik niet meer inloggen op msn :')

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Veel vage problemen. :{
Een erg vage topictitel. Stel even (via topicreport) een betere voor, die wel zinnige info en geen onzinnige smiley bevat :P Dan gooi ik het topic ondertussen van WOS naar PMG - gezien de waarschijnlijke oorzaak. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter blijft wel erg relevant.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Gelijk laatste kans om dus:

A) even EXACT welke modules Geil geheugen je hebt opzoeken en kijken of die in de QVL voorkomen of niet
B ) aan de slag gaan met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - als je geen onderdelen zelf hebt liggen om uit te wisselen, ga daarnaar op zoek. Wij hebben geen glazen bol en kunnen niet raden wat er mis is als jij steeds roept waarom je noodzakelijke stappen niet zou kunnen doen.

Post je nog zonder bovenstaande info, dan heeft dit topic geen zin en gaat hij dicht.

Oslik blyat! Oslik!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:46

hellbringer

Weeeeeeee!

Ik zat laatst in het Herstelconsole via de XP cd. Daar heb ik CHKDSK gedaan, en die gaf aan dat mijn HD last had van onherstelbare fouten. Andere schijfcontroleprogramma's gaven die melding niet
Ik ben even benieuwd naar die 'onherstelbare fouten', als je een chkdsk uitvoert (dus zonder /f) zou je o.a. dit moeten krijgen:
0 kB in beschadigde sectoren. <- Dit moet 0 zijn anders is je schijf hoogst waarschijnlijk de oorzaak.
Je zou dan nog een chkdsk c: /f /r kunnen uitvoeren om uit te vinden of en hoeveel beschadigde sectoren er zijn.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
OK, RAM kan je dus al uitsluiten, of tenminste minder naar zoeken, want zulke tests, met Memtest86 werken meestal erg goed.

Misschien eens proberen met één reepje geheugen ?

Of andere videokaart (build in) ofzo.
Of HDD test met fabrikant tool...

Je kan veel blijven testen...
paranalia schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 22:37:
[...]

Ja, na elke installatie pleur ik de mobo-drivers cd erin..
Ja maar how !
Je moet niet de driver CD erin steken, want die bevat wss. oudere drivers.
Download rechtstreeks nieuwe drivers van de fabrikant van de Hardware !

[ Voor 28% gewijzigd door Petervanakelyen op 06-06-2008 09:24 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• paranalia
F_J_K schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 00:15:
[...]

Een erg vage topictitel. Stel even (via topicreport) een betere voor, die wel zinnige info en geen onzinnige smiley bevat :P Dan gooi ik het topic ondertussen van WOS naar PMG - gezien de waarschijnlijke oorzaak. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter blijft wel erg relevant.
Prima..maar waar zit topic report?
dion_b schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 00:30:
Idd. Gelijk laatste kans om dus:

A) even EXACT welke modules Geil geheugen je hebt opzoeken en kijken of die in de QVL voorkomen of niet
B ) aan de slag gaan met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - als je geen onderdelen zelf hebt liggen om uit te wisselen, ga daarnaar op zoek. Wij hebben geen glazen bol en kunnen niet raden wat er mis is als jij steeds roept waarom je noodzakelijke stappen niet zou kunnen doen.

Post je nog zonder bovenstaande info, dan heeft dit topic geen zin en gaat hij dicht.
M'n geheugen staat niet in de QVL.
Verder snap ik ook wel dat jullie geen glazen bol hebben, dat verwacht ik ook echt niet. Alleen met een paar tips van mensen die er meer van weten dan ik (ik kom in m'n eentje best een eind) kan me een boel problemen besparen. Sorry dat ik af en toe niet helemaal volledig ben, maar ben met zoveel dingen bezig dat ik af en toe het overzicht een beetje kwijtraak :).
hellbringer schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 06:10:
[...]

Ik ben even benieuwd naar die 'onherstelbare fouten', als je een chkdsk uitvoert (dus zonder /f) zou je o.a. dit moeten krijgen:
0 kB in beschadigde sectoren. <- Dit moet 0 zijn anders is je schijf hoogst waarschijnlijk de oorzaak.
Je zou dan nog een chkdsk c: /f /r kunnen uitvoeren om uit te vinden of en hoeveel beschadigde sectoren er zijn.

't Lijkt dan toch m'n HD te zijn. Ga 'm er nu uithalen.
Thanks! Als ik gewoon CHKDSK doe, lijkt de schijf in orde en doet ie geen controle. Met /r of /p vindt ie 1 of meer fouten, maar die worden klaarblijkelijk niet gerepareerd. "0 kB in beschadigde sectoren" zie ik nergens staan.
Petervanakelyen schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 09:22:

Misschien eens proberen met één reepje geheugen ?

Of andere videokaart (build in) ofzo.
Of HDD test met fabrikant tool...

[...]

Ja maar how !
Je moet niet de driver CD erin steken, want die bevat wss. oudere drivers.
Download rechtstreeks nieuwe drivers van de fabrikant van de Hardware !
Ik heb al met 1 reep geprobeerd. Ook met de ander. Ook in andere sloten.
Mijn videokaart hangt er niet meer in, gebruik nu onboard videokaart.
Drivers voor mobo maakt ook niet uit. Heb alle nieuwste drivers ook al op mijn pc staan. Of ik nou met cd of die gedownloade installeer, maakt niet uit.

[ Voor 7% gewijzigd door paranalia op 06-06-2008 15:32 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Het is al meermaals genoemd, je hebt er weer voor gekozen er niet structureel mee bezig te gaan. Aan "een paar tips" heb je helemaal niets als ze niet onderbouwd zijn, en zonder dat je zelf aan de slag gaat kan niemand iets onderbouwen, hoeveel ze ook weten.

Dat jij met andere dingen bezig bent is prima, maar dat betekent niet dat het opeens zinnig wordt op topics te openen zonder de eigen zelfwerkzaamheid. Zelfs na 30 posts ben je geen stap verder dan je geweest zou zijn als je daadwerkelijk gedaan zou hebben wat je kunt met behulp van de middelen die we bieden, zoals de troubleshooter. Dat hoor je te doen voor je een topic opent, laat staan als er al tig keer naar verwezen is. Daarom gaat dit topic ook dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.