Toon posts:

Aansluiten Receiver/randapparatuur.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe cinema set gekocht van onkyo. Het gaat hier om de HT-S3105 in combinatie met een onkyo DVD speler de DV-SP405. Verder zit er nog een xbox360 en een Samsung digitale decoder in mijn setup die ook moeten worden aangesloten.

Ik heb inmiddels de FAQ volledig gelezen maar daar kom ik er niet helemaal mee uit.

Nu wil ik alles aan elkaar koppelen maar ben ik nogal een leek kwa audio aansluiten en wat de beste manier van kabel gebruik is.

TV ------> HDMI ------> DVDspeler - Coax - Receiver
TV ------> HDMI ------> Xbox360
TV ------> SCART ------> Digitale Decoder - Optisch - Receiver
TV ------> Coaxiaal ------> Receiver
PC -----> Optisch - Receiver

Als ik de methode hierboven gebruik klopt het dat dan het geluid van mijn xbox360 en DVDspeler via HDMI naar mijn tv loopt. Vervolgens van de tv via Coaxiaal naar de receiver. Of moeten de xbox360 en DVDspeler ook nog apart met de Receiver worden verzonden.

Zit er verder nog een verschil tussen Coaxiaal en Optisch, ik heb eventueel ook de optie om mijn tv met een optische kabel met mijn receiver te verbinden of zit er geen verschil in.

Verder wordt digitale televisie (Casema) in 5.1 uitgezonden of alleen stereo? Als het stereo is kan ik namelijk volgens mij de Optische kabel weglaten naar mijn receiver?
Momenteel heb ik de boel aangesloten vrijwel zoals bovenaan staat echter heb ik alleen mijn xbox360 er nog even tussen uitgelaten. Nu heb ik echter een probleem, ik ontvang het geluid van mijn pc via optisch op de receiver netjes over mijn boxen. Ook ontvang ik het geluid van mijn dvdspeler via Coax op de receiver goed.

Echter ontvang ik geen geluid van mijn digitale tv decoder via optisch op mijn receiver.
Ik heb al de kabels en uitgangen gewisseld maar dit heeft geen zin echter valt me wel iets anders op.

Bij het op de receiver selecteren van de verschillende bronnen snap ik niet helemaal hoe het zit en of dit klopt.

Video 1 - geen geluid
Video 2 - geluid van mijn PC (optisch)
Video 3 - geluid van mijn PC (optisch)
dvd - geluid van mijn dvdspeler (coax)
cd - geluid van mijn PC (optisch)
tape - geen geluid

Nu heb ik het gevoel dat het geluid van de digitale decoder op video2 of video3 of misschien CD zou moeten komen. Echter komt er dus zoals je hierboven ziet het geluid van mijn pc uit.

Hier een overzicht van hoe alles is aangesloten.

Decoder - Optisch - Receiver
Decoder - Scart - TV
Dvdspeler - Coax - Receiver
Dvdspeler - HDMI - TV
PC - Optisch - Receiver

Iemand die ziet wat ik mogelijk fout doe, of een idee waar het probleem kan zitten.

edit: hier is een plaatje van de achterkant van de receiver, zal kijken of ik nog een foto kan maken van hoe ik de aansluitingen nu heb zitten. KLIK

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 01:25 ]

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 11:37
Op deze manier aangesloten zul je waarschijnlijk geen DD5.1 geluid van je DVD speler en XBox krijgen. Dit omdat je tv niet overweg kan met 5.1 geluid. Dus je moet alle audio uitgangen aansluiten op je receiver en alle beeld uitgangen op je TV.

DVD-speler: Coaxiaal --> Receiver en HDMI --> TV
XBox: Coaxiaal --> Receiver en HDMI --> TV
Decoder: Optisch --> Receiver en SCART --> TV
TV: Coaxiaal --> Receiver

This message was deleted

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Of zowel beeld als geluid aansluiten op de receiver en deze weer op de TV aansluiten zodat je beeld en geluid schakelt met de receiver. Mits deze dat ook kan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02 16:21
Persoonlijk zou ik indien mogelijk geen enkel audio signaal via de TV laten lopen. Je TV kan namelijk enkel 2.0 stereo aan en dat haalt een beetje het effect van je HTS onderuit.

Ik heb zelf verder geen ervaring met die HTS maar ik zou proberen zowel de DVD speler, 360 en TV qua audio op je Receiver aan te sluiten, geluid moet niet naar je TV toe maar naar je Receiver, je TV moet namelijk niet de output zijn van je audio, en wat ik van je verhaal begrijp is dat nu wel het geval.

Verwijderd

Topicstarter
brutalbasterd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:16:
Op deze manier aangesloten zul je waarschijnlijk geen DD5.1 geluid van je DVD speler en XBox krijgen. Dit omdat je tv niet overweg kan met 5.1 geluid. Dus je moet alle audio uitgangen aansluiten op je receiver en alle beeld uitgangen op je TV.

XBox: Coaxiaal --> Receiver en HDMI --> TV
TV: Coaxiaal --> Receiver
De Reciever heeft enkel 2x Optisch en 1x Coaxiaal dan zou het dus moeten worden:

XBox: Optisch --> Receiver en HDMI --> TV

Voor mijn tv naar reciever heb ik geen uitgang meer over, alleen stereo/tulp.
Maar deze kan ik dan eventueel wel laten vallen aangezien ik alleen tv kijk via Decoder = Optisch?
ShittyOldMan schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:21:
Of zowel beeld als geluid aansluiten op de receiver en deze weer op de TV aansluiten zodat je beeld en geluid schakelt met de receiver. Mits deze dat ook kan.
Hiervoor heb ik helaas niet genoeg ingangen/uitgangen, ben dus gebonden aan de eerste optie.
UTwizard schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:26:
Persoonlijk zou ik indien mogelijk geen enkel audio signaal via de TV laten lopen. Je TV kan namelijk enkel 2.0 stereo aan en dat haalt een beetje het effect van je HTS onderuit.

Ik heb zelf verder geen ervaring met die HTS maar ik zou proberen zowel de DVD speler, 360 en TV qua audio op je Receiver aan te sluiten, geluid moet niet naar je TV toe maar naar je Receiver, je TV moet namelijk niet de output zijn van je audio, en wat ik van je verhaal begrijp is dat nu wel het geval.
TV heeft geen coaxiale of optisch uitgang kom ik dus achter, is deze aansluiting van TV naar reciever erg belangrijk aangezien ik dus Via de Decoder tv kijk?

Hier overigens een plaatje van de achterkant.

Afbeeldingslocatie: http://img514.imageshack.us/img514/3396/receiverzi5.th.jpg

Verder nog een vraag, in de toekomst als ik een goede geluidskaart voor in mijn HTPC heb zou ik deze ook willen aansluiten. Kan ik deze dan gewoon dmv de losse kanalen op de receiver aansluiten?

Ik zat te denken aan dit geluidskaartje: Klik

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 15:02 ]

• UTwizard
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:52:
[...]

De Reciever heeft enkel 2x Optisch en 1x Coaxiaal dan zou het dus moeten worden:

XBox: Optisch --> Receiver en HDMI --> TV

Voor mijn tv naar reciever heb ik geen uitgang meer over, alleen stereo/tulp.
Maar deze kan ik dan eventueel wel laten vallen aangezien ik alleen tv kijk via Decoder = Optisch?
Precies, al zou je als vervanging voor de SCART eventueel nog een Component kabel kunnen nemen. TV --> Receiver hoeft niks meer te zijn als tulp want zowel je TV als tulp zijn 2.0 stereo, gewoon op die manier aansluiten dus. Of je het vaak zult gebruiken weet ik niet maar dan heb je in ieder geval de keus.
TV heeft geen coaxiale of optisch uitgang kom ik dus achter, is deze aansluiting van TV naar reciever erg belangrijk aangezien ik dus Via de Decoder tv kijk?
Hier overigens een plaatje van de achterkant.

[afbeelding]

Verder nog een vraag, in de toekomst als ik een goede geluidskaart voor in mijn HTPC heb zou ik deze ook willen aansluiten. Kan ik deze dan gewoon dmv de losse kanalen op de receiver aansluiten?

Mits je Receiver de aansluitingen heeft is dat geen probleem, in plaats van 1 kabel (optisch, coaxiaal, HDMI) loopt je signaal dan gewoon over wat meer kabeltjes maar het uiteindelijke effect is nog steeds 5.1.

Edit: Die geluidskaart zou misschien zonde zijn van je geld want je Receiver is enkel 5.1 en geen 7.1. Met oog op de toekomst kan het misschien maar ik verwacht dat je je Receiver nog wel een tijdje laat meegaan, dan zul je die laatste 2 kanalen van je geluidskaart altijd onbenut laten.

[ Voor 7% gewijzigd door UTwizard op 05-06-2008 15:17 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 22:25

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zag trouwens een aanbieding van deze set en vraag mij af hoe het geluid zich verhoud tot de Logitech Z-5000 serie. Ik weet dat dit een scheve vergelijking is, maar ik heb geen idee hoe het geluid van de Onkyo speaker is.

Verwijderd

Topicstarter
n00bs schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:23:
Ik zag trouwens een aanbieding van deze set en vraag mij af hoe het geluid zich verhoud tot de Logitech Z-5000 serie. Ik weet dat dit een scheve vergelijking is, maar ik heb geen idee hoe het geluid van de Onkyo speaker is.
Ik heb deze set vandaag inderdaad ook via een aanbieding aangeschaft, ik heb hem nog niet binnen maar kan nu wel gelijk de extra kabels kopen die ik nodig heb.

Overigens heb ik nooit de Z-5000 kunnen beluisteren dus ik zal hem niet kunnen vergelijken.
Ik zal wel als alles eenmaal draaid hier eens een review van schrijven.

Verder nog een vraagje met betrekking tot de kabels.
De kabels die dan eventueel van mijn receiver naar mijn geluidskaart zoude moeten gaan.
Zijn dat gewoon 3,5" Jackkabels voor gebruiken of moet ik daar Tulp RCA Kabels voor gebruiken?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 16:05 ]

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-02 11:37
"Voor mijn tv naar reciever heb ik geen uitgang meer over, alleen stereo/tulp.
Maar deze kan ik dan eventueel wel laten vallen aangezien ik alleen tv kijk via Decoder = Optisch?"

idd

De aansluiting van de TV naar de receiver is (met tulp stekkers) zul je niet vaak gebruiken, alleen als je analoog TV kijkt (zonder de decoder te gebruiken). Al je andere apparaten zitten namelijk al aangesloten op je receiver.

[ Voor 28% gewijzigd door brutalbasterd op 05-06-2008 16:54 ]

This message was deleted

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:52:
[...]
Prima keuze heb ik ook gekocht. Wat UTwizard zegt slaat nergens op. Je mist helemaal geen twee kanalen. Het betekent alleen dat de Theatron Agrippa 7.1 geluid kan weergeven over de analoge aansluitingen. Daarnaast kun je ook 2.1 of 5.1 aansluiten en dit is simpel in te stellen op je pc. Als je de spdif uitgang gebruikt wat jij ook van plan bent volgens mij, dan krijgt de versterker een DTS of DD stream binnen en maakt deze er perfecte 5.1 surround van.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:42
Probeer het in dat geval eerst met de onboard spdif uitgang van het moederbord van de htpc. Als dat voldoende is scheelt je dat een geluidskaart.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• UTwizard
GodDamage schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 16:54:
[...]

Prima keuze heb ik ook gekocht. Wat UTwizard zegt slaat nergens op. Je mist helemaal geen twee kanalen. Het betekent alleen dat de Theatron Agrippa 7.1 geluid kan weergeven over de analoge aansluitingen. Daarnaast kun je ook 2.1 of 5.1 aansluiten en dit is simpel in te stellen op je pc. Als je de spdif uitgang gebruikt wat jij ook van plan bent volgens mij, dan krijgt de versterker een DTS of DD stream binnen en maakt deze er perfecte 5.1 surround van.
Ik bedoelde ook niet dat hij op zijn weergegeven geluid 2 kanalen mist maar dat zijn geluidskaart 7.1 is en zjn set 5.1. Die laatste 2 Rears die zijn geluidskaart aankan zal hij dus niet kunnen benutten met zijn huidige set.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu inmiddels beetje aan het rondkijken voor een geluidskaart, want mijn onboard realtek chip laat echt te wensen over. Nu zijn er 2 modellen waar ik tussen twijfel en is niet alles mij helemaal duidelijk. Het gaat om de volgende:

Asus Xonar D2 (D2X)
Club3D Theatron Agrippa DTS

Asus Xonar D2 (D2X)
Nu zijn een aantal dingen mij niet duidelijk, ik heb een aantal reviews gelezen over o.a. de D2 & D2X en over de Agrippa. Nu heb ik gelezen o.a. hier op het forum, dat het beter is om met de Asus kaart de analoge aansluitingen te gebruiken i.t.t. de digitale aansluiting. Bij de digitale aansluiting zou de receiver al het werk doen en ben ik netzogoed uit met een goedkopere kaart. Maar wat zijn de verbeteringen als ik hem analoog aansluit. Is er een hoorbaar verschil of valt het allemaal wel mee.

Verder zijn er bij de Asus kaarten dus 2 modellen de D2 (PCI) en de D2X (PCI-E) nu blijkt er uit verschillende reviews dat de D2X (PCI-E variant) beter is maar ik vraag me af of het dan meer om performance gaat en of het daadwerkelijk te horen is

Club3D Theatron Agrippa DTS
Nu heb ik ook deze kaart van Club3D bekeken en een aantal reviews gelezen die erg tevreden waren.
Er werd mij dus verteld dat als ik mijn kaart digitaal (optisch) zou willen aansluiten dat ik beter afben met een goedkopere kaart omdat de receiver in dit geval al het werk zou doen. Dus dan komt deze kaart te kijken.

Verder kan ik deze kaart natuurlijk ook analoog aansluiten maar dan ben ik dus misschien weer beter af met een betere geluidskaart (lees: Asus Xonar)

Ik zit dus vast en weet niet wat voor mij het beste is.
De uiteindelijke kaart moet worden aangesloten op de receiver die in mijn TS vermeld staat. Dan zou ik gebruik willen maken van de aansluiting die voor mij het beste geluid gaat weergeven (digitaal/analoog)

Verder zit ik ook met de prijs, aangezien de Club3D kaart te kopen is voor onder de 70euro maar voor de Asus D2 of D2X moet ongeveerd 110 en 150euro worden neergelegd. Ik wil dus niet zomaar een duure kaart gaan kopen als ik netzogoed uit ben met een goedkopere kaart.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 10:06 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je een beetje snelle pc hebt, en je gaat je pc aansluiten via een optische kabel, dan heb je absoluut geen dure kaart nodig. Een simpel kaartje met optische S/PDIF voldoet.
AC3Filter (of soortgelijke tools) kunnen bijvoorbeeld realtime geluid omzetten naar DTS, het kost een beetje CPU, maar je bespaart dus op de aanschaf van een dure kaart.
Duurdere kaarten hebben vaak hele goede analoge uitgangen, maar qua digitale overdracht kan er simpelweg geen winst behaald worden, digitaal is digitaal (al beweren sommige aanbidders van audio-voodoo anders).

Verwijderd

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 10:24:
Als je een beetje snelle pc hebt, en je gaat je pc aansluiten via een optische kabel, dan heb je absoluut geen dure kaart nodig. Een simpel kaartje met optische S/PDIF voldoet.
AC3Filter (of soortgelijke tools) kunnen bijvoorbeeld realtime geluid omzetten naar DTS, het kost een beetje CPU, maar je bespaart dus op de aanschaf van een dure kaart.
Duurdere kaarten hebben vaak hele goede analoge uitgangen, maar qua digitale overdracht kan er simpelweg geen winst behaald worden, digitaal is digitaal (al beweren sommige aanbidders van audio-voodoo anders).
In mijn geval is het een AMD X2 4200+ gewoon een simpele cpu niet echt intressant.
Maar nu is nogsteeds de vraag, is het analoog echt beter en hoorbaar beter vergelijke met digitaal?
Nu kan ik idd wel dmv tools het geluid om laten zetten, maar als een kaart dat ook zelf kan is dat nog beter.

Nu is de Onkyo receiver waar het uiteindelijk een budget model en zal het geen geweldige kwaliteit zijn. Is het daarom ook zoizo niet slim om analoog te gebuiken zodat de kaart het meeste werk doet of is het andersom toch slimmer?

Als analoog beter is wil ik de kaart ook analoog gaan aansluiten, echter is dan de Asus kaart een betere keus of kan ik dan alsnog beter gaan voor de goedkopere Club3D.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Connecteer je pc via toslink / optisch. Als je analoog gaat aansluiten (wat kan) dan krijg je kans op ground loops. Zeker met een computer. Daarom dat ik bij mij na 5 minuten analoog snel naar optisch ben overgeschakeld en geen brom meer in mijn geluid :Y

Maar als je geen optische aansluitingen op de receiver hebt: je kan van optisch naar digitaal coax gaan met een omvormer zonder enig verlies.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik de boel aangesloten vrijwel zoals bovenaan staat echter heb ik alleen mijn xbox360 er nog even tussen uitgelaten. Nu heb ik echter een probleem, ik ontvang het geluid van mijn pc via optisch op de receiver netjes over mijn boxen. Ook ontvang ik het geluid van mijn dvdspeler via Coax op de receiver goed.

Echter ontvang ik geen geluid van mijn digitale tv decoder via optisch op mijn TV.
Ik heb al de kabels en uitgangen gewisseld maar dit heeft geen zin echter valt me wel iets anders op.

Bij het op de receiver selecteren van de verschillende bronnen snap ik niet helemaal hoe het zit en of dit klopt.

Video 1 - geen geluid
Video 2 - geluid van mijn PC (optisch)
Video 3 - geluid van mijn PC (optisch)
dvd - geluid van mijn dvdspeler (coax)
cd - geluid van mijn PC (optisch)
tape - geen geluid

Nu heb ik het gevoel dat het geluid van de digitale decoder op video2 of video3 of misschien CD zou moeten komen. Echter komt er dus zoals je hierboven ziet het geluid van mijn pc uit.

Hier een overzicht van hoe alles is aangesloten.

Decoder - Optisch - Receiver
Decoder - Scart - TV
Dvdspeler - Coax - Receiver
Dvdspeler - HDMI - TV
PC - Optisch - Receiver

Iemand die ziet wat ik mogelijk fout doe, of een idee waar het probleem kan zitten.

edit: hier is een plaatje van de achterkant van de receiver, zal kijken of ik nog een foto kan maken van hoe ik de aansluitingen nu heb zitten. KLIK

Ook heb ik dit hele verhaal even in de TS gezet voor de duidelijkheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 01:26 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik weet dat dit een oud topic is maar ik heb eigelijk bijna hetzelfde setje aangeschaft, wat ik nu aan elkaar moet koppelen is:

TV: samsung,
Receiver: Onkyo ht-c5215
Bijbehoorende dvd speler
Xbox 360
Digitale decoder.

Ik ben het even helemaal kwijt dus zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik nou alles moet aansluiten, zodat ik het beeld via me tv en het geluid via de receiver heb, wat ik hier tegenkwam is dat ik de hdmi van de xbox naar de tv moet doen en dan via de coax het geluid naar de receiver moet doen, alleen kan ik of de hdmi of de coax gebruiken omdat anders de andere er niet inpast.

Alvast bedankt.

robin

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 21:12:
Ik ben het even helemaal kwijt dus zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik nou alles moet aansluiten, zodat ik het beeld via me tv en het geluid via de receiver heb, wat ik hier tegenkwam is dat ik de hdmi van de xbox naar de tv moet doen en dan via de coax het geluid naar de receiver moet doen, alleen kan ik of de hdmi of de coax gebruiken omdat anders de andere er niet inpast.
Voor de Xbox heb je de speciale adapter met audio-out nodig, die bij de Microsoft hdmi-kabel wordt geleverd.
Die past naast de hdmi-kabel en heeft optische en analoge uitgangen. Geen coax dus.

[edit]
deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bisay7LhFljKKWij3JUNZO5A/full.jpg

Heb je die niet, dan kun je de het plastic van de Xbox HD-componentkabel verwijderen, zodat die ook naast de hdmi-kabel past.

[ Voor 6% gewijzigd door Canaria op 21-06-2009 21:27 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1