• monika07
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01-2023
Hallo forum,
Vraag inzake koppeling DVD speler - Sharp TV- Dolby surround receiver.
Directe koppeling van DVD speler via coax naar receiver levert keurig dolby surround geluid, maar er is een vertraging van beeld (niet lipsinc).
Directe koppeling van TV naar receiver via de optische uitgang van de TV wordt geen dolby surround/dts van de DVD speler doorgegeven. Immers de coax of optische uitgang van de DVD speler kan niet met de TV verbonden worden, de TV (Sharp LC-42XL2E) heeft maar een optische aansluiting, en die is in dit geval verbonden met de receiver. Er is alleen de mogelijkheid om tweekanaals te verbinden.
Vraag dus, hoe krijg ik het dolby surround/dts van de DVD speler zonder lipsinc probleem naar de versterker?
Dank voor suggesties
Chris

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-02 23:29
Je TV is te traag en daardoor gaat het beeld achter lopen. Je moet het geluid dus ook vertragen. Sommige receivers hebben deze functie aan boord gezien dit een veel voorkomend probleem is (zelfs een onderdeel in de laatste(?) HDMI standaard, of iets in die geest). Dus wellicht een goede reden voor een nieuwe receiver van de laatste generatie?

Probeer ook eens alle digital enhancement achtige dingen op de TV uit te zetten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Friedchicken
  • Laatst online: 20-06-2015
Monika07 welkom op GOT. Het gaat op tweakers.net om informatiedeling en daar zijn een aantal regels en gebruiken aan verbonden. Lees deze aub eerst even door. (Groet en afsluiten van je bericht)

Wil je naast het geluid wat uit je 5.1 systeem komt ook gebruik maken van de speakers in je TV? Normaliter zet ik altijd me TV op volume 0 en laat HomeCinema de rest doen.

Wil je TV als Centerspeaker gebruiken?

Wil je een DVD kijken en enkel het geluid uit je TV? Een kleine schets/foto maakt het een en ander wat duidelijker. Op welke manier zijn de verbindingen? Wat zijn de typenummers van je apparaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Friedchicken op 04-06-2008 11:49 ]

• monika07
Als ik een HD (Blue Ray) DVD speler zou kopen en aansluiten, is er dan via HDMI een zodanige verbinding met de TV dat het dolby surround van de DVD speler via de HDMI naar de TV wordt geleid, en zodoende de vertraging niet meer optreed als ik de optische uitgang van de TV op de op receiver aansluit?
Inderdaad, ik zet mijn TV geluid op 0 en luister via een compleet gescheiden surround systeem.

• Friedchicken
  • Laatst online: 20-06-2015
monika07 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:50:
Als ik een HD (Blue Ray) DVD speler zou kopen en aansluiten, is er dan via HDMI een zodanige verbinding met de TV dat het dolby surround van de DVD speler via de HDMI naar de TV wordt geleid, en zodoende de vertraging niet meer optreed als ik de optische uitgang van de TV op de op receiver aansluit?
Inderdaad, ik zet mijn TV geluid op 0 en luister via een compleet gescheiden surround systeem.
Blue Ray op TV met HDMI = Beeld en Geluid
Blue Ray met Digitaal Coaxiaal of Optisch aansluiten op je Surround Versterker
TV geluid via Digitaal Coaxiaal of Optisch aansluiten op je Surround Versterker

Kan je typenummers nog posten? En vertellen wat je wil in plaats van hypothesen ;)
Je kijkt analoge Televisie of Digitaal?

[ Voor 8% gewijzigd door Friedchicken op 04-06-2008 18:54 ]

• monika07
Op dit moment bezit ik een DVD speler DENON DVD2200, een surround versterker DENON AVR 1802, TV Sharp LC42XL2E. Op de versterker zijn een coax en optische aansluiting aanwezig, op de DVD speler idem, op de TV slechts een optische aansluiting (en natuurlijk de stereo geluidsingangen).
Ik kijk digitaal (UPC mediabox), en eind dit jaar waarschijnlijk HD TV.
Concreet: ik wil dolby surround/dts via mijn surroundversterker met aparte luidsprekers (geen TV luidsprekers) kunnen beluisteren van zowel een DVD speler als van TV programma's (zodra die in dolby surround uitzenden) zonder lipsincproblemen.
Bijkomend probleem is de afstand tussen de TV/DVD speler en de versterker: ca 15meter te overbruggen. Op dit moment ligt er een coaxkabel vanaf de DVD speler naar de versterker die het surround geluidsignaal overbrengt (met de gesignaleerde lipsincproblemen).
Pagina: 1