[Exchange2003] E-mails blijven hangen in de Categorizer

Pagina: 1
Acties:

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:33
Beste tweakers,

Ik zit met een vervelend probleem. Niet alle emails komen op de plaats van bestemming?!

SMTP: Message Submitted to Advanced Queuing
SMTP: Started Message Submission to Advanced Queue
SMTP: Message Submitted to Categorizer

Nu kan ik redelijk veel vinden over deze melding maar een echte oplossing heb ik nog niet gevonden.
Het gaat om Exchanger 2003 SP3 op een W2003SP2 server die tevens DC is.

We kunnen wel gewoon mails naar buiten sturen en ontvangen ook gewoon mails van andere klanten. Echter bij bepaalde mails zet hij ze in de Categorizer.

Ik heb hier al vele uren in zitten maar weet het gewoon niet meer. Hopelijk kan iemand mij de juiste richting in sturen. Thx!

1) Wat is de oorzaak van dit probleem?
2) Hoe los ik dit op?
3) Zijn die betreffende mails nog terug te halen?

Pedro

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je SBS2003 ? If so de CEICW wellicht al eens instellingen laten repareren?

Verder, wat zie je in de logs? Binnen Exchange de transportlogging al wat hoger gezet neem mik aan. Wat vind je met die eventid's op bijvoorbeeld www.eventid.net en technet?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Pedr0
Nee, het is geen SBS.

Transportlogging heb ik nu aanstaan en de betreffende persoon gaat nu wederom een email sturen. De eerste instantie kon ik hierin namelijk niets terugvinden!

Omg, nu ik dit type, zie ik dat de test mails nu wel binnenkomen. Het enige wat ik nu (voor de test) veranderd heb, zijn de volgende twee optie.

Allow automatic reply (aan gezet)
Allow automtic forward (aan gezet)

Kan dit hiermee te maken hebben? Deze staan default uit op Exchange 2003.

Edit: De volgende vraag komt dan natuurlijk. Waarom werkte het in het verleden wel gewoon, zonder dat die twee optie aan stonden?? En wil ik die wel aan hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door Pedr0 op 03-06-2008 14:14 ]

Verwijderd

Gebeurde dit maar bij 1 gebruiker? Heb je al naar de settings van die ene gebruiker gekeken? Als je die settings weer terugzeg, wat gebeurt er dan?
Verder: http://www.howto-outlook.com/howto/automaticreply.htm

• Pedr0
Nee, dit is was bij meerdere gebruikers. Ik snap er echt helemaal niks meer van.....

Heb die settings die weer uit gezet en de emails komen nog steeds binnen, wtf?! :?

• Froggy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 14:36

Froggy

...

Gebruik je misschien een antivirus of antispam oplossing? Wij hadden dit toevallig deze week ook. Het bleek dat sommige mailjtes de deur niet uitgingen. We hebben dit kunnen herleiden tot de bijlages die bij de betreffende mailtjes zaten. Een bepaald Excel-document bleek er voor te zorgen dat het mailtje niet gecategoriseerd kon worden.

Een update van onze antivirus- en spamoplossing bleek de oplossing.

iRacing

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Excuus voor het 'schoppen' van dit topic, maar heb hetzelfde probleem. Heel af en toe blijven mailtjes op
SMTP: Message Submitted to Advanced Queuing
SMTP: Started Message Submission to Advanced Queue
SMTP: Message Submitted to Categorizer
Staan. Terwijl andere wel aankomen en ook delivered worden. Is hier nu een concrete oplossing voor?

Verwijderd

Wat heb je zelf al voor troubleshooting gedaan? Dat zou je toch wel moeten weten met zoveel posts :)

• the-edge
Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:37:
Wat heb je zelf al voor troubleshooting gedaan? Dat zou je toch wel moeten weten met zoveel posts :)
Daar moet ik je gelijk in geven.

Aangezien de server in productie staat en 90% van de mailtjes wel delivered wordt heb ik niets anders gedaan als gezocht en gekeken naar een 'logisch' antwoord. Vooralsnog heb ik deze nog niet kunnen vinden. En durf ik niet echt te 'prutsen' op de tot nu gister toe goed werkende mailserver (Win2k3 R2 + Exchange 2003)

Het uitvinken van allow replying heb ik nog niet geprobeerd, daar dit hier vaak wordt gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 10-12-2008 16:41 ]

• Laagje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-08-2022
De mailtjes die na de categorizer het grote zwarte gat in verdwijnen, zijn dat toevallig mailtjes die aan distributie groepen gemailed worden?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1314113

• the-edge
Laagje schreef op donderdag 11 december 2008 @ 09:13:
De mailtjes die na de categorizer het grote zwarte gat in verdwijnen, zijn dat toevallig mailtjes die aan distributie groepen gemailed worden?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1314113
Neen,
Het mailtje is een automatisch mailtje van Marktplaats (na plaatsen van advertentie). Dus geen distributie mail, intern gaat trouwens wél alles goed.

• Laagje
Zet De diagnostic logging van MSExchangeTransport -> Categorizer eens op Maximum en blijf even een tijdje naar de eventlog loeren..

• the-edge
Laagje schreef op donderdag 11 december 2008 @ 11:26:
Zet De diagnostic logging van MSExchangeTransport -> Categorizer eens op Maximum en blijf even een tijdje naar de eventlog loeren..
Ben het probleem nu aan het simuleren;

- Externe mails komen aan en worden delivered.
- Marktplaats mailtjes (bij plaatsen nieuwe ad) worden in de categorizer zitten en blijven daar (aldus Exchange system manager).

Dus heb ik;
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services
\MSExchangeTransport\Diagnostics\Categorizer
staat op 5

Heb Marktplaats het mailtje opnieuw laten sturen, maar wederom niet aangekomen, in de Eventviewer staat gek genoeg niets, had hem gecleared en toen het mailtje laten sturen, maar geen resultaat aldaar.

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 11-12-2008 11:42 ]

• Laagje
Routing Engine herstart? (zonee, ff doen, voelen de gebruikers niets van)

Ow, ennuh, zet em eens op 7.. :-)

[ Voor 20% gewijzigd door Laagje op 11-12-2008 11:53 ]

• Pedr0
Hey, ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet meer naar gekeken heb en het probleem volgens mij spontaan is opgelost. Ik zal hier vandaag of morgen nogeens naar kijken.

• the-edge
- Op 7 gezet
- Logfiles gecleared
- Mail laten sturen
- Krijg volgende melding in EventViewer (ID 6006; source MSExchangeTransport)
Categorizer is temporarily unable to process a message. The function 'ClCategorizerAsyncContextIMP::CompleteQuery' called '--async--' which returned error code '0xc004051f' (). ( f:\tisp2\transmt\src\phatq\cat\ldapstor\icatasync.cpp@172 )
Zojuist Router Engine ge-restart. Weer testen. werkt niet.
Krijg trouwens geen melding in eventviewer wanneer mailtje in categorizer wordt geplaatst.

[ Voor 16% gewijzigd door the-edge op 11-12-2008 12:34 ]

• Laagje
weer even terug naar een vraag die al eerder gesteld werd: wat voor antivirus software draai je op de exchange server?

• the-edge
Laagje schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:18:
weer even terug naar een vraag die al eerder gesteld werd: wat voor antivirus software draai je op de exchange server?
Geen, behalve Trendmicro ScanMail for Microsoft Exchange draait. Ik had er ook Symantec Backup Exec Agent - Client erop staan die voor de backups zorgde. Deze heb ik verwijdert omdat ik heb gelezen dat dat het issue kan zijn. Alleen moet ik de server opnieuw opstarten, en aangezien hij in productie staat :(

• Laagje
zie http://cheelam.com/blog/2...to-categorizer-what-next/

Alleen het stukje 'Incoming email' is relevant voor jou..

• the-edge
Aha... Interresant.. Echter, in de log of quarantine van e-mails in TrendMicro ScanMail for Exchange kan ik de ontbrekende e-mail niet vinden.. Hij zweeft nu nog ergens rond, maar waar is nog de vraag..

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 11-12-2008 15:33 ]

• Pedr0
Kijk, wij gebruiken ook "TrendMicro ScanMail for Exchange"

Dat lijkt me niet toevallig?? Welke versie gebruik je?

Edit: Symantec Backup Exec Agent heb ik er ook op draaien............

[ Voor 23% gewijzigd door Pedr0 op 11-12-2008 15:58 ]

• the-edge
Pedr0 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 15:54:
Kijk, wij gebruiken ook "TrendMicro ScanMail for Exchange"

Dat lijkt me niet toevallig?? Welke versie gebruik je?

Edit: Symantec Backup Exec Agent heb ik er ook op draaien............
Scanmail for exchange 8.0

Inderdaad, dat kan geen toeval zijn.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Ik heb een soortgelijk probleem gehad. Sommige mailtjes kwamen gewoon niet aan. Ik had GFI draaien die de inkomende mail scande. Het probleem zit hem erin dat GFI de mailtjes uit je queue folder vist om te scannen en dan "te laat" terug zet, zodat de mailtjes er niet staan als Exchange ze wil afleveren. En daarna komen ze nooit meer aan. Ik heb toen GFI uitgezet voor inkomende mail en dat even zo gelaten. Exchange draait hier op sterk verouderde hardware, dus misschien dat het niet op tijd in de queue terugplaatsen daaraan ligt. Binnenkort verhuist ie naar recente hardware en hoop dan van het probleem af te zijn. Ik heb dus helaas geen oplossing, maar misschien wel een richting waarin jullie kunnen zoeken.

P R N D

Verwijderd

Maar weer even een schopje; ik heb hetzelfde probleem zoals hierboven beschreven staat. Ondertussen de e-mailscanner op de inkomende mail uitgezet -> geen effect. Ik maak gebruik van AVG als anti-virusprogramma. Ook heb ik op de server BackupExec draaien (met de laatste updates).

Nadat ik de debug-level voor de MSExchangeTransport (via het register) op 7 heb gezet, kreeg ik de volgende events in de log:

Categorizer is temporarily unable to process a message. The function 'CICategorizerAsyncContextIMP::CompleteQuery' called '--async--' which returned error code '0xc004051f' (). ( f:\tisp2\transmt\src\phatq\cat\ldapstor\icatasync.cpp@172 )

Categorizer is temporarily unable to process a message. The function 'CSearchRequestBlock::HrSendQueryDefault' called 'pBlock->m_pConn->AsyncSearch' which returned error code '0xc004051f' (). ( f:\tisp2\transmt\src\phatq\cat\ldapstor\asyncctx.cpp@725 )

Categorizer is temporarily unable to process a message. The function 'CLdapConnection::AsyncSearch' called 'AsyncSearch' which returned error code '0xc004051f' (). ( f:\tisp2\transmt\src\phatq\cat\ldapstor\ldapconn.cpp@3224 )

Categorizer is temporarily unable to process a message. The function 'CCfgConnection::AsyncSearch' called 'CBatchLdapConnection::AsyncSearch' which returned error code '0xc004051f' (). ( f:\tisp2\transmt\src\phatq\cat\ldapstor\cnfgmgr.cpp@2353 )

Categorizer received error 0x00000051 from WLDAP32!ldap_search_extW(GetPLDAP(), "", 2, "(ProxyAddresses=smtp:e@log-in.nl)", rgszAttributes, ...), PLDAP = 0x0b0931a0 for server SERVER1.<domainnaam>.local

Iemand nog ideeën?

• the-edge
Gister kreeg ik wederom een mail niet binnen, heb nog steeds hetzelfde probleem.

Kan alleen nog niet zeggen waar het aan ligt, Exchange of SMEX (Scan Mail for EXchange) ?
Is er iemand die hier voorheen dit probleem getackeld heeft?

Verwijderd

Volgens err.exe is is die error code:
# HOST Specifies the host on which the catalog definition
# is located.
ERROR_NO_LOGON_SERVERS winerror.h
# There are currently no logon servers available to service
# the logon request.

• the-edge
Volgens mij lopen heel veel man (in dezelfde omgeving) hier tegen aan. Dat dit niet concreet is opgelost dmv updates oid valt me zwaar tegen van TrendMicro danwel Exchange.
Pagina: 1