Toon posts:

Inbellen NAAR umts modem mogelijk??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met de situatie dat ik ergens een PC heb staan zonder verdere verbinding met de buitenwereld. Om op afstand in te bellen op dit systeem gebruikte ik tot voorheen een GSM modem. Best leuk maar ook erg traag. Nu ben ik opzoek naar een snellere variant.

Zelf zit ik te denken om gebruik te maken van een mobile connect kaart van Vodafone (UMTS). Maar is het mogelijk om via het internet toegang te krijgen door dit modem heen? Zit ik dan niet met het probleem dat zo'n modem geen vast IP adres heeft (heb ik gehoord ergens)?

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Is dit hetzelfde als Inbellen op een pc via gsm-modem?

Ik zou proberen een VPN tunnel op te zetten vanaf het mobiele apparaat, zodat je altijd een bekend 'intern' IP adres hebt. De tunnel kun je automatisch laten opzetten vanaf het mobiele apparaat naar je eigen netwerk (als je een VPN router o.i.d. hebt). Kan dat werken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Kan afaik niet door erop in te bellen. GSM-data kun je gebruiken omdat dat gewoon een Circuit-Switched verbinding is rechtstreeks naar je telefoon. Dat wil zeggen, je belt ernaar en als je er een bliep instopt komt er ook een bliep uit. GRPS/UMTS werken packet switched, waarbij je dus ondersteuning van het netwerk nodig hebt om er bij te kunnen.

Wellicht kun je een aanbieder van UMTS diensten vinden die publieke IP's uitdeelt? Dan kun je gewoon via internet erbij.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 14:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De vraag is *waarom* wil je inbellen ?
Je hebt tegenwoordig UMTS routertjes voor niet al te veel geld; je propt er een UMTS kaart in en en hij zal (vanaf de LAN kant) automatisch inbellen wanneer er een request is.
Dat, in comdinatie met een afgekocht abo moet toch een haalbare kaart zijn ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Met Vodafone kan het iig niet.. Vodafone heeft voor zijn data diensten een aparte private IP range, welke je niet van buitenaf kan bereiken(Via NAT verbonden met de buitenwereld).

KPN heeft de mogelijkheid tot een vast IP op je dataverbinding (€ 5,-/maand).. Deze is wel van buitenaf bereikbaar..

Probleem is dat je dan moet zorgen dat je UMTS verbinding "always-on" is.. Nu zijn de kosten van deze verbindingen niet gebaseerd op de tijd dat je online bent, maar op het aantal bytes dat je verstuurd.

Er zijn inderdaad UMTS routers te koop waarin je gewoon een UMTS datakaart kan steken. Met de juiste configuratie kan je deze always on laen zijn, en zelfs een DynDNS update laten doen.
Dit heb ik al eerder ingesteld met een Lancom 3550 UMTS router. Dat zijn kl*te dingen om goed in te stellen, maar je kan er heeeel veel mee :)
Overigens zijn die UMTS routers niet heel goedkoop.

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 03-06-2008 09:01 ]

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27
Equator schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 09:00:
Met Vodafone kan het iig niet.. Vodafone heeft voor zijn data diensten een aparte private IP range, welke je niet van buitenaf kan bereiken(Via NAT verbonden met de buitenwereld).

KPN heeft de mogelijkheid tot een vast IP op je dataverbinding (€ 5,-/maand).. Deze is wel van buitenaf bereikbaar..

Probleem is dat je dan moet zorgen dat je UMTS verbinding "always-on" is.. Nu zijn de kosten van deze verbindingen niet gebaseerd op de tijd dat je online bent, maar op het aantal bytes dat je verstuurd.
[...]
Bij KPN zijn de poorten van HSPA(UMTS is oldschool :P ) van buitenaf ook standaard gesloten, maar daar kun je achteraan bellen en dan krijg je alle poorten open ;) Overigens is het vaste ip-adres inmiddels gewoon gratis ;) (in ieder geval bij het zakelijke abbonement wat ik gebruik :) )

Bij de consumenten versies heb je trouwens inmiddels ook een fair use policy voor de duurste abbo's:
http://www.kpn.com/mobiel...obiel-internet-laptop.htm
Overigens is de FUP wel redelijk beperkt ten opzichte van wat je normaal zou verwachten bij een FUP voor ADSL of Kabel(je mag bijvoorbeeld niet 24/7 ingelogd zijn en geen mobiele routers gebruiken :+ ). Enkel de Flat Fee die ik gebruik heeft geheel geen FUP alleen dan moet je wel diep in de buidel tasten en ingeschreven staan bij de KvK:
http://zakelijk.kpn.com/b...mobiel-werken-laptop1.htm

Maar geloof gezien de TS dat dat misschien wel beetje overdreven is :+

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 03-06-2008 12:36 ]

Verwijderd

Bij vodafone lukt het anders ook wel! Ik heb laatst nog een dergelijke situatie bij een klant opgeleverd.

Normaal gesproken wordt er via VPN (RDP) op een een server (Via ADSL). Mocht ADSL niet werken, switchen ze de router om naar een HSDPA router, op deze manier kun je gewoon je werk blijven doen..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ja, maar dat is naar buiten..
Vodafone heeft zijn GPRS/UMTS/HSDPA klanten achter een NAT firewall staan die veel toestaat naar buiten, maar geen verbindingen van buitenaf naar binnen accepteerd.

In de GPRS/UMTS/HSDPA wolk wordt er een 10.x.x.x IP range gebruikt.
Pagina: 1