Toon posts:

digitale televisie signaal sterk, maar slechte kwaliteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen digitale televisie van Ziggo. Alles aangesloten en hoopte op een belachelijk mooi beeld in combinatie met mijn Sony 102 cm Bravia lcd.

Werd ik me toch teleurgesteld!

Waarom? Mijn LCD scherm heeft zelf al 2 ingebouwde decoders. Een DVB-t en DVB-c. Dankzij de DVB-c kon ik al enkele maanden genieten van Nederland 1 in digitale kwaliteit. Zag er super uit. De rest van de kanalen waren uiteraard gecodeerd. Omdat het er zo mooi uitzag besloot ik gebruik te maken van de actie van Ziggo. Hop naar de winkel om het starterspakket te halen (bestaande uit philips decoder en basiszenders) en aansluiten maar.

De kwaliteit is niet te vergelijken met nederland 1 via de DVB-c. (Ook nederland 1 is via de philips decoder minder) Het lijkt wel alsof er een transparante waas over alle zenders liggen. Daarnaast krijg ik om de haverklap een e-48 melding. en/of blokkerig beeld. Deze melding betekend dat het signaal niet goed is. Lijkt me gek, aangezien analoog prima was en nederland 1 via de DVB-c decoder in mijn LCD scherm er perfect uit ziet. Via de bijgeleverde philips decoder kan ik controleren hoe het signaal is. Er staan 2 meters. De ene geeft de sterkte van het signaal aan en de andere de kwaliteit van het signaal. De sterkte is harstikke prima en stabiel, dit in tegenstelling tot de kwaliteit. Het ene moment is deze helemaal groen (perfect), de andere geel (matig/slecht) en weer een ander moment helemaal dood.

Wat betreft de aansluitingen heb ik vanalles geprobeerd. Ik heb de decoder ook rechtstreeks aangesloten op het AOP (groene kabel woonkamer) met hetzelfde resultaat. Een versterker ertussen geeft een averechts resultaat. Het analoge signaal vertoont dan ontzettend veel ruis, waardoor uiteraard het digitale signaal alleen maar slechter wordt.

Zou het binnenkomende signaal (AOP) inderdaad niet helemaal goed zijn? Zoja, is het dan niet gek dat de DVB-c nederland 1 perfect doorgeeft?

Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn? De gebruikte kabels zijn minimaal 7 mm dik en 75 ohm.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:42

voodooless

Sound is no voodoo!

TV != AUDIO, dus schop richting LCD!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-02 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:52:
...
Wat betreft de aansluitingen heb ik vanalles geprobeerd. Ik heb de decoder ook rechtstreeks aangesloten op het AOP (groene kabel woonkamer) met hetzelfde resultaat.
En zakte de kwaliteit daar ook naar geel of onder het 0 punt?
(en heb je dan -niets- anders aan je kabelaansluiting hangen?)
In dat geval is er gewoon iets mis met de Philips DVB-C ontvanger of in het geheel iets mis met je kabel aansluiting.
Dat je TV er wel goed mee om kan gaan kan betekenen dat je TV gewoon een betere DVB-C ontvanger aan boord heeft die wat minder snel gaat zweten als het signaal wat minder is.

Kwestie belletje naar Ziggo lijkt mij.

Alles kan stuk.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:03
Tja, jij krijgt van ziggo ook wel een decoder van 39 euro. De kwaliteit van het decoderings gedeelte zal waarschijnlijk niet helemaal top zijn.

Bekijk ook maar eens het verschil tussen een dvd speler van 3 tientjes en eentje van een paar 100. Is ook een wereld van verschil.

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe is de decodeer aangesloten op de TV? Heb je deze wel op RGB staan?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:09:
[...]

En zakte de kwaliteit daar ook naar geel of onder het 0 punt?
(en heb je dan -niets- anders aan je kabelaansluiting hangen?)
Het resultaat is ook dan schokkerig beeld en met grote regelmaat de reeds welbekende e-48 melding. Voor de rest helemaal niet aan de kabelaansluiting hangen.
Kwestie belletje naar Ziggo lijkt mij.
Daar ben ik juist zo bang voor. Krijg je weer zo'n lulletje die het hele standaard verhaal met je afgaat, terwijl dat helemaal niets helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:13:
Hoe is de decodeer aangesloten op de TV? Heb je deze wel op RGB staan?
De decoder op RGB? Ik heb gewoon alles standaard aangesloten. Zoals het hoort, uit het boekje.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:52:
[...]
Mijn LCD scherm heeft zelf al 2 ingebouwde decoders. Een DVB-t en DVB-c.
[...]
Dankzij de DVB-c kon ik al enkele maanden genieten van Nederland 1 in digitale kwaliteit. Zag er super uit. De rest van de kanalen waren uiteraard gecodeerd.
[...]
Hop naar de winkel om het starterspakket te halen (bestaande uit philips decoder en basiszenders) en aansluiten maar.
[...]
Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?
Wat het probleem zou kunnen zijn weet ik niet, maar wellicht heb ik wel een oplossing;

Als het goed is, heeft jouw TV een Common Interface (CI) slot. In dit slot zou je (weer als het goed is) de kaart moeten kunnen steken die bij je basispakket zat. Als dat inderdaad zo werkt (lees ook de gebruiksaanwijzing van de TV ffies door) kan je nu gebruik maken van de DVB-C tuner+decoder die in je TV zit, de alphacrypt-kaart zorgt voor decoderen. Wellicht dat je dan beter beeld hebt, en het scheelt in ieder geval weer een lelijk doosje en een afstandsbediening in de kamer :)

• remco_k

remco_k

@hierboven:
Ik was er even blind vanuit gegaan dat de TS dit al had geprobeerd voordat hij een losse DVB-C tuner ging kopen. Zoiets koop je niet snel voor niets lijkt me.
Maar als de TS deze weg nog niet (helemaal) bewandeld heeft lijkt me dit een veel betere optie dan met een losse DVB-C tuner van €39,- te lopen prutsen.
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:16:
Daar ben ik juist zo bang voor. Krijg je weer zo'n lulletje die het hele standaard verhaal met je afgaat, terwijl dat helemaal niets helpt.
Als je het niet probeerd dan weet je het niet ook en krijg je het niet voor elkaar.

Je hebt op deze manier alle andere mogelijk storende factoren al uitgesloten, vertel dat aan dat lulletje van Ziggo en hij hoeft met jouw echt niet meer zijn 10 stappenplan voor n00bs of b00bs af te lopen hoor. Nog even los van de gebruikte bekabeling naar je TV (scart, RGB) heb je gewoon al een probeem in of voor je Philips DVB-C ontvanger. En dat is aan Ziggo lijkt mij.

[ Voor 18% gewijzigd door remco_k op 02-06-2008 16:22 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:19:
[...]

Wat het probleem zou kunnen zijn weet ik niet, maar wellicht heb ik wel een oplossing;

Als het goed is, heeft jouw TV een Common Interface (CI) slot. In dit slot zou je (weer als het goed is) de kaart moeten kunnen steken die bij je basispakket zat. Als dat inderdaad zo werkt (lees ook de gebruiksaanwijzing van de TV ffies door) kan je nu gebruik maken van de DVB-C tuner+decoder die in je TV zit. Wellicht dat je dan beter beeld hebt, en het scheelt in ieder geval weer een lelijk doosje en een afstandsbedining in de kamer :)
Kan die kaart er rechtstreeks in? Moet daar niet apart zo'n AlphaCrypt voor gekocht worden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:21:
[...]

Kan die kaart er rechtstreeks in? Moet daar niet apart zo'n AlphaCrypt voor gekocht worden?
Weet ik eigenlijk niet; Ik dacht altijd dat die kaart de alpha-crypt was ?

Het zou bij mijn TV rechtstreeks moeten werken met bv. die van digitenne, maar mijn TV heeft dan ook geen DVB-C tuner meer alleen een DVB-T.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 16:24 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-02 23:03

WPN

ik zou toch als ik jou was de helpdesk ziggo bellen

het kan zijn dat je decoder die je gekregen hebt gewoon kapot is
je kan ook gewoon ermee terug gaan naar de winkel en vragen of ze hm daar voor je willen testen
hoef je niet het gedoe met die helpdesk te doen en krijg je eventueel gelijk een nieuwe mee

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
[...]
Jep, er moet eerst een CA-module in je CI-slot. En zelfs dan heb je niet de garantie dat het werkt omdat er best wel wat verschillende soorten CA-modules zijn...

smile an everlasting smile

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:16:
[...]

Het resultaat is ook dan schokkerig beeld en met grote regelmaat de reeds welbekende e-48 melding. Voor de rest helemaal niet aan de kabelaansluiting hangen.

[...]
Hetzelfde is een beetje aan de gang bij UPC, daar waar de signaalsterkte continu veranderd. Bij Ziggo kan het zijn dat ze alle bedrijven aan het migreren zijn en alles op netwerk gebied nog goed met elkaar samen moeten laten werken. Bij het voormalige Casema lag de telefonie er ook steeds uit of was een lijn in gesprek, terwijl dit niet het geval was.

Je kan wel even een lijnmeting laten doen door Ziggo, zodat ze kunnen kijken of je wel een sterk signaal heb vanaf de wijkhub of dat je ontvanger wel is bijgewerkt tot de laatste firmware versie :)

• remco_k

remco_k

[...]

Nee, er moet een CAM module in en daar kan je smartcard in.
Lees je even in: Wikipedia: Common Interface

Is wat mij betreft een veel betere optie dan een losse DVB-C tuner, maar wellicht ook een duurdere oplossing...

Edit:
AlphaCrypt is een CAM module zie ik, dat wist ik nog niet... En dan word mijn eerste Nee ineens een Ja.
https://www.cardwriter.nl/nl/pd-1243593883.htm
Let wel op de disclaimer die erbij staat:
Let op, bij gebruik voor digitale kabel TV geen officiele ondersteuning vanuit de providers, blijvende toekomstige werking is derhalve niet gegarandeerd.
Dus moet je Ziggo toch even bellen om te vragen welke CAM module je waar moet kopen om zeker te weten dat het blijft werken. (als die wel 'bestaat' volgens Ziggo)

Edit2:
En zie ook deze thread:
AlphaCrypt binnenkort op zwart?

[ Voor 44% gewijzigd door remco_k op 02-06-2008 16:37 ]

Alles kan stuk.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:18:
[...]

De decoder op RGB? Ik heb gewoon alles standaard aangesloten. Zoals het hoort, uit het boekje.
Ik weet niet wat er allemaal in het boekje staat, maar probeer sowieso even de instellingen door te nemen om te kijken of je daar ergens kunt kiezen tussen 3:4 en 16:9 en of je ergens tussen composiet/svideo of RGB kunt kiezen. Dat lost je E nogwat meldingen niet op, maar haalt waarschijnlijk wel de grijze waas van je scherm af.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook aan de aansluiting op de philips decoder liggen? Dus de kabel vanuit het AOP naar de decoder. Ik zit namelijk wat te klooien met de kabels.

Bij de decoder zat een koppelingsstukje van coax naar f-connector.

Normaliter is het 1 kabel vanuit het AOP naar de decoder via het koppelingsstukje. Nu probeer ik het op de volgende manier:

- Kabel vanuit AOP; Kopje onthoofd en gestript.
- Kabel vanuit decoder met f-connector. (deze kabel is helaas slechts 1,5 meter lang en werd gebruikt om digitaal beeld van de satelliet door te sturen. Deze is dus nog dikker dan de 'normale' kabel die ik heb liggen) Nu heb ik het koppelingsstukje niet meer nodig. Aan het andere eind een vrouwke geplaatst.
- Als ik nu de gestripte kabel met hand vasthoud en het metalen draadje in het vrouwke steek en vasthoud heb ik geen storingen meer.

Hmm...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 16:42 ]

• remco_k

remco_k

In dat geval zou ik eens heel goed je kabels nakijken.
Zolang dat prut in elkaar zit heb je geen recht van spreken. :+

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:45:
In dat geval zou ik eens heel goed je kabels nakijken.
Zolang dat prut in elkaar zit heb je geen recht van spreken. :+
Ik was te vroeg te positief. Storingen blijven komen nondepie.
Pagina: 1