Toon posts:

[Ubuntu 8.0.4 server] alternatief voor TimeCapsule

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal macs hier in huis staan, waar ik zo een beetje beheerder over ben. Aangezien op veel van deze machines gevoelige gegevens staan, waarvan het lastig is als je dit kwijtraakt. Hiervoor is er in Leopard een hele mooie functie "Timemachine" (wat denk ik verder geen uitleg nodig heeft;))
Je kan natuurlijk gewoon een leuke externe schijf nemen, en die dan om de zoveel tijd deze dan aansluiten. Dit is alleen niet mijn bedoeling. Ik zou het dan graag via het netwerk willen, hiervoor heb ik een server met Ubuntu server 8.0.4 "draaien". Hierop heb ik dan een externe schijf(dit is tijdelijk, uiteindelijk dan 3 x 1TB aan arreca 1220), en dan zou hierop Timemachine zijn backups op moeten maken. Ik heb deze handleiding gevolgd maar het lukt mij niet zo. Wie heeft hier ervaring, want waarschijnlijk komt het doordat ik Ubuntu 8.0.4 gebuik, en de manual geschreven is voor 7.10.

wie kan mij hierbij helpen ?

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
Gevalletje eerst zorgen dat je überhaupt die array en/of een partitie daarop gemount krijgt op je mac?

Edit: http://www.google.com/sea...ount+nfs+via+network+OS+X of iets dergelijks?

Edit2: of toch niet.

[ Voor 36% gewijzigd door Zsub op 01-06-2008 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zsub schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:01:
Gevalletje eerst zorgen dat je überhaupt die array en/of een partitie daarop gemount krijgt op je mac?

Edit: http://www.google.com/sea...ount+nfs+via+network+OS+X of iets dergelijks?
dat is al gelukt, ik kan via SMB de partitie al mounten op mijn Mac, echter kan ik de mount niet wijzigen zegt hij want ik heb geen rechten. echter heb ik zeker weten read "only = no" neergezet
Dit is een screenshot van de melding die hij geeft:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp.versluis/forums/SMB_fout.png
Opzich ook wel logisch want dit kan ik ook niet vanaf de server doen, dit heeft te maken met dat Ubuntu geen HFS kan schrijven. Maarja ik moet wel een HFS geformateerde schijf hebben aangezien hij anders geen timemachine backup op het medium kan maken !
Wie o wie :) ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 19:46 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:09
Ja, SMB... Maar NFS is iets anders, IIRC.

Misschien heb je hier of hier wat aan...

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Volgens mij kan je een HFS image aanmaken op de share waarmee het wel zou moeten lukken. Details in dit topic: [Time Machine] via netwerk share

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Time machine maakt zelf een sparse bundle aan. Het maakt niet uit welk FS je gebruikt, zolang je OS er maar (via Samba) op kan schrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 01-06-2008 21:33 ]

0.0

Verwijderd

Jungian schreef op zondag 01 juni 2008 @ 21:33:
Time machine maakt zelf een sparse bundle aan. Het maakt niet uit welk FS je gebruikt, zolang je OS er maar (via Samba) op kan schrijven.
Maar waarom zou je dat via SMB willen doen, als er verschillende malen door verschillende users is bewezen dat Time Machine de sparse bundle wist als er geen ruimte meer vrij is? AFP is nog steeds de enige manier om veilig te kunnen backuppen via het netwerk.

Verwijderd

Ik heb geen broodje kaas van een ubuntu server gegeten, maar ik backup 2 macs met time machine
naar een freenas schijf.
gewoon een HFS geformatteerde sparcebundle.dmg aanmaken en die een maximale grootte geven
(de sparcebundle dmg kan dan meegroeien tot aan de max grootte die je ingesteld heb)

Enige probleem is dat time machine dit niet zelf kan doen op een netwerkschijf (behalve dan de airport of time capsule rommel) en je deze dmg dus even zelf op een lokale scijf moet aanmaken en dan kopieren naar je server schijf.
Vervolgens de share mounten en dan time-machine naar dat punt laten verwijzen is voldoende.

sinds de laatste update's zijn al die 'hacks' en truuks niet meer nodig om het geheel werkend te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad dat topic even doorlezen (ben ik nu mee bezig eig.) en kijken of we er dan uit moeten komen ! alvast bedankt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2008 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ben er even(nouja, even....) mee bezig geweest maar het lijkt erop dat hij dus niet een backup kan maken op een samba share. dus ik dacht dan ga ik met deze handleiding AFP installeren op me server, maar als ik dan wil connecten met de betreffende server via [CMD]+[K] dan geeft hij onderstaande foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp.versluis/forums/nr1.png
En dan als ik op "ok" druk geeft hij:
Afbeeldingslocatie: http://home.telfort.nl/sp.versluis/forums/nr2.png

lijkt me dus niet zoals het hoort, misschien komt het doordat ik 7.10 draai, en de handleiding daar niet voor is geschreven ? iemand hier iig ervaringen mee ?

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2008 @ 22:51:
Maar waarom zou je dat via SMB willen doen, als er verschillende malen door verschillende users is bewezen dat Time Machine de sparse bundle wist als er geen ruimte meer vrij is?
De ts heeft het over Samba, dus dan is het niet zo vreemd dat ik Samba als voorbeeld gebruik toch ? Hetzelfde principe gaat op voor elk ander network file system.

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op maandag 02 juni 2008 @ 19:01:
[...]

De ts heeft het over Samba, dus dan is het niet zo vreemd dat ik Samba als voorbeeld gebruik toch ? Hetzelfde principe gaat op voor elk ander network file system.
Ik heb natuurlijk liever AFP maar ik krijg dit niet echt werkend op ubuntu 8.0.4 server. Zou me niets verbazen als er net een essentieel onderdeel is veranderd zodat de handleiding voor mij iets anders is. Heeft er nou niemand een Linux server als timecapsule ingericht ?

Verwijderd

Je zal waarschijnlijk wel een reden hebben om ubuntu te gebruiken als file server , maar je zou voor de grap FreeNAS kunnen proberen.

-Time machine werkt daar wel mee (AFP share)
-Je kan al je iTunes rommel ermee streamen (of PS3 indien aanwezig)
Als redelijk volslagen leek had ik alles toch binnen een half uurtje werkend.

Na 2 dagen had ik het al gezien, heb zelfs mijn 2 firewire (400) schijven in de server geplaatst , lezen/schrijven naar de NAS gaat sneller als met de firewire aansluiting.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Mij is het gelukt met de guides van Deze site
Je moet AFP aanzetten met encrypted passwords wat standaard uitstaat in de Ubuntu Apt-get manier

[ Voor 24% gewijzigd door justinb81 op 02-06-2008 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
justinb81 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 20:43:
Mij is het gelukt met de guides van Deze site
Je moet AFP aanzetten met encrypted passwords wat standaard uitstaat in de Ubuntu Apt-get manier
ja daarmee is het inderdaad gelukt om via AFP de shares te kunnen benaderen nu :D ! het is wel vreemd want je kan nog steeds niet gewoon zoals het hoort gewoon via timemachine voorkeuren in het systemprefs pane op de schijf backuppen. Heb het uiteindelijk gedaan door eerst te backuppen naar een andere mac en dan afbreken en dan de sparsebundle te verplaatsen naar de server en dan de server als back up medium te selecteren. Al met al kan ik nu backuppen naar de ubuntu server ! :*)

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Hmmmm, interessant. Binnenkort toch ook maar weer eens prutsen aan mijn servertje, zodat alle 4 de Macs hiernaar toe kunnen backuppen.
Pagina: 1