Toon posts:

nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
ik heb een nieuwe harde schijf van 320 gb gekocht (IDE). na het opstarten zegt mijn computer braaf, dat hij als masterschijf geregistreerd staat en noemt mijn cd en dvd speler als slave's. echter als ik de windows cd erin doe en kies voor de optie: windows setup, krijg ik te horen, dat er geen harde schijf aanwezig is, waar de windows op geinstalleerd kan worden.
iemand suggesties?
groeten sabrina

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

FDISK + format.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Afhankelijk van de versie van Windows is het al lang niet meer nodig om van apparte tools gebruik te maken om de disk voor te bereiden op een installatie.

@sabrina: geef eens wat info over je pc (bijvoorbeeld type moederbord) en de versie van Windows die je probeert te installeren ?

Is het trouwens SATA of PATA ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
IDE dus PATA

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Read this...

[ Voor 7% gewijzigd door lier op 31-05-2008 17:15 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Fout, IDE kan PATA zijn en ook SATA. Ik heb het vermoeden dat het een SATA schijf is. Dan moet je drivers installeren van de SATA-controller (F6 drukken bij installatie van Windows).

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
SATA is ook IDE.

Maar mijn ervaring is als je een SATA schijf en een PATA schijf in de PC hebt dat windows Vista en XP dan doodleuk alleen de PATA zien.
Ik lostte het op door de PATA schijf even te disconnecten.

Een ander probleem kan zijn dat het een oude windows disk is XP pre SP1.

Maar of zich is fdisk geen gek idee, dan kun je kijken of de schijf wel detecteerbaar is onder de meest basale methode..namelijk DOS.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 19:56

Dani86

AeroGeek

matel schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 17:12:
[...]

Fout, IDE kan PATA zijn en ook SATA. Ik heb het vermoeden dat het een SATA schijf is. Dan moet je drivers installeren van de SATA-controller (F6 drukken bij installatie van Windows).
Niet als je de IDE optie selecteert in de BIOS.

@topicstarter, is het nu SATA of PATA?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

Topicstarter
hoi,
bedankt voor de snelle reacties. ik heb geen idee of het een sata of pata disk is. waar kan ik dat zien?
mijn moederboard is een K7 troton series
GA-7VA-C, VIA KT333 chipset. op mijn harde schijf staat: western digital , WD3200AAJB, WD caviar SE of zoiets.
wat de windowsversie betreft: ik heb windows service pak 2 al geprobeerd. hetzelfde als bij de windows service pak 1. geen succes dus.
het installeren van de drivers, wijzigd zich dat vanzelf?
kunnen jullie mij niet zo'n idiotenzekere stappenplan geven? het inbouwen van mijn harde schijf was namelijk mijn eerste poging, mijn computer zelf te regelen...en gelijk een enorm succes, he.
groeten sabrina

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

P-ATA schijven worden bijna altijd verkocht als IDE. Technisch gezien niet volledig, maar dit terzijde.
Dat zijn harddisks die aangesloten worden met de kenmerkende brede parallele kabels. Maar je spreekt al over 'master en slave aansluiten'. Dan weet ik zo goed als zeker dat het om een P-ATA schijf gaat. ;)
Overigens hoef je voor P-ATA schijven geen extra drivers te installeren.

[ Voor 20% gewijzigd door _the_crow_ op 31-05-2008 20:26 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb niet echt verglijksmogelijkheden, wat de brede van het kabel betreft, maar het is best breed en heet volgens mij 8 mm(?) conductkabel of zoiets

Verwijderd

Topicstarter
of 80 conductkabel

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
waarschijnlijk de linker op deze foto?

http://beacon.chebucto.info/Mousepad/img/2007/IDE_SATA.jpg

Verwijderd

Een traditionele PATA data kabel ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.logicsupply.com/images/photos/cables/CABATA18_big.jpg

Of dunner (opgerold) maar met wel dezelfde brede connectoren:

Afbeeldingslocatie: http://www.cooltechpc.com/ctpc/images/rounded_IDE_black_24.jpg

Een sata kabel (evenals connector) is maar zo dik:

Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/309/westerndigital_secure1.jpg

Maar dat is wel kennis die hier als basis wordt verwacht.

Verder is het ook zo dat bij satacontrollers waar sata schijven aanhangen nog vaak de termen master en slave worden gebruikt, dus dat wil niet direct iets zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
yep, het is de dikke grijze kabel! dan heb ik dus een pata kabel. maar wat nu?

Verwijderd

Je zegt dat je een nieuw schijf hebt gekocht. Heb je de oude nog (met windowsinstallatie erop) ?
Boot dan op de oude en steek de nieuwe erin als "data"-disk. Eens geboot zien of de nieuwe herkend wordt, een kleine ( < 32GB) primary partitie aanmaken en formateren in NTFS. PC uit, oude schijf terug loskoppelen en opnieuw proberen windows te installeren op de nieuwe schijf (waar nu reeds een kleine partitie opstaat).

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
OK.

Als het goed is heb je een Primaire (meestal blauw) en Secundaire IDE poort (zwart oid) op het moederbord. De harde schijf sluit je aan op de primaire poort als een master. De eerste stap is het goed instellen van de jumpers op de harde schijf. Deze moet je instellen als master. De harde schijf sluit je dan op het uiteinde van de IDE kabel.

Het beste is om alleen de harde schijf aan 1 kabel/poort te hebben.

Dan stel je 1 van de cd/dvd spelers in als master en sluit je die aan op het uiteinde van de tweede IDE kabel. De andere cd/dvd speler stel je in als slave en sluit je op de eerste aansluiting van de IDE kabel aan.

Dan zou alles goed moeten werken.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 17:00:
ik heb een nieuwe harde schijf van 320 gb gekocht (IDE). na het opstarten zegt mijn computer braaf, dat hij als masterschijf geregistreerd staat en noemt mijn cd en dvd speler als slave's.
Dan heb je het niet goed geconfigureerd. Bij drie apparaten zou je twee masters moeten hebben en een slave. Of 1 master, 1 slave en een maal cable select.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Verwijderd

Topicstarter
hallo!
ok, ik heb/ had (heb op het moment een geleende harde schijf erin zitten, oude harde schijf is dood) dat primaire kabel (blauw)inderdaad aan mijn harde schijf. aan het tweede (secondaire dan) kabel zitten de cd speler en de dvd speler. maar misschien weet ik al waar de fout in zit. wat ik namelijk heb gedaan met de jumpers van mijn harde schijf is hem op "master w/ slave" present ingesteld. maar als de harde schijf 'alleen' aan het primaire kabel moet dat niet? of wel? gelden de master/ slave instellingen alleen voor de apaaratuur die op EEN kabel aangesloten zitten? dus als er maar een ding op een kabel aangesloten is, dan is dat gewoon de master van dat kabel en hoef ik geen rekening te houden met andere apparatuur, die aan het secondaire kabel aangesloten zitten? zou wel grappig zijn, als dat de fout is....

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
nee, 1 apparaat kun je bv ook als slave instellen.
Je kunt het beste de harde schijf op het uiteinde van de kabel aansluiten en de jumper (achterop de schijf) op master zetten...

Verwijderd

Topicstarter
puh, ok, ik ga het maar proberen...tot later of zo

Verwijderd

IorGie schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 21:09:
Dan heb je het niet goed geconfigureerd. Bij drie apparaten zou je twee masters moeten hebben en een slave. Of 1 master, 1 slave en een maal cable select.
Dat hoeft helemaal niet.

2 kanalen met op 1 kanaal een master en slave en op het tweede kanaal alleen een slave.

Niks mis mee.

Verwijderd

Als de drives herkend worden in BIOS is het normaal gewoon goed.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Dit heeft niets met Processors, Moederborden of Geheugen te maken, maar met Opslagmedia.

Move PMG -> OM dus.

Verder zou het geen kwaad kunnen om daar de FAQ eens door te lezen, want als je het verschil tussen PATA en SATA niet weet heb je he duidelijk nog niet ingelezen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
hallo!
het is gelukt!
een beetje late reaktie, maar ik had maandag een belangrijk tentamen en was daarmee druk in de weer.
het was gewoon, dat ik hem op master/ slave present had gezet, omdat ik op een of andere site had gelezen, dat dat moest als je cd en dvd erbij had zitten. echter zat mijn harde schijf alleen op het primaire kabel en moest ik hem daarom waarschijnlijk op master zetten. dus het was zo'n idioten probleem.
bedankt voor jullie hulp en misschien horen jullie snel weer van mij, aangezien ik binnenkort mijn gegevens van mijn gecrashde schijf wil redden en natuurlijk heb ik dat nog nooit eerder gedaan..

groeten sabrina

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voordat je hiervoor (datarecovery) een topic opent, raad ik je aan om eerst deze eens door te nemen: OM FAQ / Beleid: Data Recovery :)

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 03-06-2008 18:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1