Toon posts:

[KPN vast] Analoge lijn delen en gescheiden kostenoverzicht?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit de juiste plek is om deze vraag te posten maar vooruit:

Ik heb een analoge lijn, KPN BelBasis (moest omdat ik anders geen ADSL kon nemen)
Binnenkort komt m'n broertje hier bij me inwonen, we willen de vaste lijn delen.

Ik weet dat er een mogelijkheid is om (voor meer geld uiteraard) een gespecificeerde rekening aan te vragen zodat je elke maand een uurtje kunt gaan zitten om uit te rekenen wie wat moet betalen :/

Maar is er een makkelijkere manier waarop ik kan zien welk toestel wat heeft verbeld?
Zijn er bijvoorbeeld goedkope analoge POTS telefooncentrales te koop met die functionaliteit?

Ik wil geen ISDN, is me veel te duur, dat heb ik in het verleden gehad.

Of zijn er telefoon tikken meters? Of is dat iets van vroegah?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Zie http://www.kpn.com/mobiel/rekening-online.htm
Je kan online bekijken wat de gesprekken waren.

(Er staat een foute link op de website, dus misschien dat je het daarom niet had gevonden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
.. Maar dit is nog steeds maar 1 algemene rekening.

De kosten gescheiden te zien krijgen voor 2 telefoons op 1 analoge aansluiting is dus niet mogelijk?

Ik herinner me in het verleden advertenties met analoge PABXen te hebben gezien waarmee dit kon.
Of zijn dit dan gelijk weer apparaten van 749,95 euro?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Ik had begrepen dat je geen meer geld uit wilde geven voor een gespecificeerde rekening.
Een extra kastje tussen de telefoonlijn zou best kunnen bestaan, maar ik zou ook in de kosten kunnen lopen.

Misschien zijn 2 mobile telefoons een oplossing?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 16:28
Verschillende carriers gebruiken? Dan bel jij via 1601 en je broertje via 1633, bjivoorbeeld. Krijg je ook aparte rekeningen van...

Verwijderd

Topicstarter
Had ik ook al aan gedacht inderdaad. Het enige lastige is dan prijzen vergelijken tussen de carriers en wie de duurste krijgt :)
Maar goed, we bellen beiden ook veel mobiel en Skype en XS4All voip komt er ook steeds meer in, dus misschien is dat wel de oplossing.

Voor binnenlands vast bellen zijn de prijsverschillen tussen die verschillende 16nn providers toch niet meer al te groot geloof ik toch?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Denk ik te simpel als ik roep "Neem een 2de analoge lijn erbij" :?
Is nog niet genoemd en je zegt er niks over dus ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, weet iemand dit?:
Ik weet dat je je analoge telefoon zo kunt instellen dat hij automatisch via een bepaalde carrier belt (zodat je niet steeds 1601 ervoor in hoeft te toetsen)

Maar ik neem aan dat je daar niks aan hebt als je twee analoge telefoons aansluit op 1 vaste analoge lijn?

Ik ga wel eens even googlen op analoge telefooncentraletjes.

Verwijderd

Topicstarter
nero355 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:25:
Denk ik te simpel als ik roep "Neem een 2de analoge lijn erbij" :?
Is nog niet genoemd en je zegt er niks over dus ...
Nou, ik vind het niet simpel gedacht, maar we zitten allebei niet heel ruim in het geld, dus we moeten spaarzaam zijn. En een tweede analoge lijn is volgens mij gewoon dubbele kosten (nog eens 18,48 euro per maand erbij dus.. waar je nog geen seconde voor gebeld hebt)

Dus als er een alternatief is, wil ik het graag vinden!

Verwijderd

Het principe van carrier preselect (CPS) gaat nog verder. Hierbij hoeft de gebruiker geen 16xx-prefix meer te draaien vóór het nummer wat hij wil bellen, maar alle telefonie gaat automatisch via de nieuwe aanbieder. In deze situatie wordt in principe niets meer aan KPN of Belgacom betaald, met uitzondering van:
het abonnementsgeld voor de vaste aansluiting
de kosten voor 090x- en andere servicenummers, deze lopen niet via de nieuwe aanbieder
alle gesprekken gevoerd via de eigen codes van KPN of Belgacom.
Door (in Nederland) te bellen met 0800-1273 kan de gebruiker zelf de carrier preselect-instellingen van het vastenettelefoonnummer aanpassen.
Bron: Wikipedia: Carrier select :)

Wat je ook nog kan doen is ipv meer geld te betalen voor een gespecificeerde rekening, een VoIP-verbinding te nemen aangezien je toch ADSL hebt bijvoorbeeld via Abel Telecom. Geen idee of jullie veel bellen en hoeveel een gespecificeerde rekening kost maar die 6,95 per maand heb je er zo uit! (Want naar vaste nummers in NL bellen is gratis daar en zonder starttarief).
Met behulp van de gratis linksys adapter kan je een gewone "analoge" telefoon erop aansluiten en je bent ook gewoon via een normaal nummer (netnummer in eigen regio zelfs als het goed is) bereikbaar.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:27:
Nou, ik vind het niet simpel gedacht, maar we zitten allebei niet heel ruim in het geld, dus we moeten spaarzaam zijn. En een tweede analoge lijn is volgens mij gewoon dubbele kosten (nog eens 18,48 euro per maand erbij dus.. waar je nog geen seconde voor gebeld hebt)

Dus als er een alternatief is, wil ik het graag vinden!
Ik weet niet of er aansluit kosten zijn, maar volgens mij betaal je of 8.95 of 9.95 per maand voor een simpel analoog lijntje. Dit zijn namelijk de kosten die je extra per maand betaalt als je ADSL neemt van een non-KPN ISP die via BBned of Tiscali werkt.
Ondertussen zijn deze kosten weer opgeheven dacht ik, maar aan zo'n soort bedrag moet je denken als ik alles goed heb onthouden uit andere topics :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 11:26
Er staat dat TS een belbasis heeft. hij zou eens kunnen kijken naar belbudget en dan een voip-provider erbij (of voor allebei een aparte voip-provider), dan ben je voor belbudget maar 10 euro in de maand kwijt plus de kosten voor het voipen.

edit: evt 2x budgetphone (basic)erbij en je betaalt dan in totaal aan abbonementskosten 20 euro ipv eerst de 18,45 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door 3ssen op 30-05-2008 14:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor alle tips. Het wordt nog wel even schrijven, praten, nadenken, rekenen en alles geloof ik voor ik eruit ben... :)
Maar dat is ook wel de uitdaging natuurlijk, om het dan zo goed en goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:57:
Thanks voor alle tips. Het wordt nog wel even schrijven, praten, nadenken, rekenen en alles geloof ik voor ik eruit ben... :)
Maar dat is ook wel de uitdaging natuurlijk, om het dan zo goed en goedkoop mogelijk voor elkaar te krijgen..
Ik hoop dat je je berekeningen hier ook gaat posten :) Ben wel benieuwd wat jou uiteindelijke keuze gaat worden en welke oplossing hoeveel kost.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ze heb.. ik ben nog even aan het kijken of de XS4All optie wat is (bellen en adslen via m'n xs4all verbinding - speedtouch 780 wl heeft twee rj45 aansluitingen)

Dus ik wacht het antwoord van hun helpdesk nog even af

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-11 16:16
Schop naar IH

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Laat je broertje via een gratis 0878-nummer van xs4all uitbellen, dan krijg je automatisch een overzicht van belkosten vanaf dat nummer.

Waarschijnlijk kun je overigens meer besparen door over te stappen naar xs4all only en daarna je KPN Belbasis op te zeggen. Of door van xs4all+KPN over te stappen op een andere aanbieder zoals Telfort of Alice met of zonder bellen, met een of meer aparte VOIP-accounts bij zoiets als Budgetphone.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hoeveel verwacht je te bellen? Ik heb BelBudget (dus dure belminuten) en mijn huisgenoot en ik bellen samen in twee maanden zo'n 6 euro. Dat delen we altijd maar gewoon :P

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 21:27
We gebruikten in mijn studentenhuis een nieuw soort tikkenteller, welke werkt met het (gratis) online rekening overzicht. Je hebt dan een kastje waarin alle uitgaande gesprekken worden geregistreerd en gekoppeld worden aan een code per persoon. Als de rekening betaald moet worden, download je de rekening en vergelijk je deze met de opgeslagen informatie uit het kastje. De bijbehorende software geeft precies aan welk bedrag alle personen moeten betalen.

Eventueel kan je onze oude teller overnemen, we gebruiken het niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eergisteren een mailtje gestuurd naar XS4All met de oude situatie en de gewenste nieuwe situatie.. idd met alles via XS4All, dus geen KPN bel basis meer.
Om te vragen of aan alle voorwaarden die ik heb ook voldaan kan worden, en of me dat geld gaat besparen.
Er zijn wel een paar dingen die ik nog wil weten nl., zoals bijvoorbeeld, kan ik ook voicemail krijgen op een voip lijn via xs4all? Dat soort dingen.

Zodra ik antwoord heb op m'n mailtje post ik hier wel weer.
Een tikkenteller is ook een oplossing idd, maar als het op deze manier via xs4all doe, lijkt het me minder geklooi. Heb gevraagd of ik dan gewoon aparte rekeningen kan krijgen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe niet moeilijk en deel de factuur gewoon door de helft? 't is je broer, als 'ie onevenredig veel belt geef je 'm een slag voor z'n harses en zeg je 'm dat 'ie daarmee moet stoppen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou een leuk idee zijn behalve dat ik veel naar Korea, Israel, Amerika en Engeland en naar mobiele telefoons bel, en hij vooral naar mamma en nog wat vrienden in Overijssel. O ja, en naar de wachtstand van de IB groep in Groningen :')

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:26:
Dat zou een leuk idee zijn behalve dat ik veel naar Korea, Israel, Amerika en Engeland en naar mobiele telefoons bel, en hij vooral naar mamma en nog wat vrienden in Overijssel. O ja, en naar de wachtstand van de IB groep in Groningen :')
Je kunt gratis een gespecificeerde nota downloaden van de website van KPN. Blijkbaar kunnen jullie aan de bestemming meestal wel zien wie er gebeld heeft; dat kun je dan ook gebruiken om de kosten te verdelen.
Pagina: 1