• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik heb een 7650 GS videokaart(passief gekoeld), alleen ik vind dat hij wel erg warm wordt.
Je kan het koelblok eigenlijk niet aanraken zo warm dat hij wordt. Nou dacht ik, laat ik er een fan opzetten. Maar door een beetje onhandigheid was hij eigenlijk meteen al kapot. 2 wiekjes afgebroken :X . Deze heb ik weer gelijmd en hij doet het wel maar nou dacht ik, bestaat er geen koeler voor deze kaart? Het is namelijk wel een kaart die je nergens tegenkomt. Ik heb namelijk een medion pc(MD 8818).

En als er geen koeler is dan zet ik het koelblok wel gewoon weer terug met de fan erop.
Kan je trouwens gewoon koelpasta voor de processor gebruiken voor de videokaart? Ik heb namelijk alles er even afgehaald en schoongemaakt, want alles zat onder de koelpasta. En hier moet je denk ik maar heel weining voor gebruiken, aangezien de oppervlakte nog kleiner is als die van de processor.

Ook de northbridge wordt erg warm. zijn hier ook andere koelertjes voor te krijgen? of zal ik hier ook gewoon een kleine fan opzetten? Kan je ook hier weer dezelfde koelpasta voor gebruiken als voor de processor?

Ik heb nog geen koelpasta, maar kan iemand mij misschien wat aanraden? Ik heb al wat rondgekeken maar volgens mij maakt het niet zo heel veel uit qua temperatuur verschillen, zeker niet in mijn setup. Maar het is voor mij de eerste keer dat ik koelpasta aanbreng, dus misschien is er iets wat makkelijker uitsmeert of aan te brengen is?

Hieronder wat fototjes:
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/11wa984.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/14mc7c2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/25u5fuf.jpg

En nog een klein vraagje. Waarom is mijn kast andersom gemaakt? het moederbord zit namelijk tegen de linkerzijkant aan. Je ziet het toch vaker dat dat aan de andere kant zit? Maar hoe zit dat dan eigenlijk met videokaarten? Bij mij zit ie er gewoon goed in, maar in een andere kast zou hij toch op zijn kop zitten?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In jou geval zou ik de beide koelblokken laten zitten (videokaart/mobo) en een casefan installeren zodat je de kast zelf meer koelt. Dit zal ten gunste zjin van beide en hiermee krijg je effectiever warme lucht uit je kast. Je kunt een fan op je videokaart zetten maar als vervolgens de warme lucnht in de kast blijft hangen heb je er nog weinig profijt van

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57

Thandor

SilverStreak

Maar het is voor mij de eerste keer dat ik koelpasta aanbreng, dus misschien is er iets wat makkelijker uitsmeert of aan te brengen is?
Uitsmeren? Bij zo'n kleine 'die' (de chip zegmaar) is dat echt niet nodig. Een korreltje warmtegeleidingspasta erop en het heatsink erop drukken. Als je het korreltje netjes in het midden legt wordt het vanzelf verspreid door de druk van het heatsink :).

Wat betreft de koeling, kijk zoals Viper® reeds aangeeft eerst even naar de airflow. Mocht je die reeds hebben en vind je de kaart alsnog te warm (wat is warm? Zo'n ding kan best wat hebben ;)) dan zou je kunnen overwegen om nogmaals een ventilator zelf te installeren; maar dan wat voorzichtiger :). Met een lijmpistool kun je zo'n fan er overigens heel makkelijk opplakken (alle vier de hoeken van de fan en evt. over de lengte ook). Je zou ook iets lijm in het heatsink kunnen spuiten en daar vervolgens de schroef in draaien.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Hier heb je een videokaart koeler:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=319310

En Northbridge koeler:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=334036

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Of als je het echt goed wil doen : http://www.freezinghardware.nl en dan wat ThermalRight NorthBridge/SouthBridge/VGA/CPU heatsinks en Papst/Scythe koelers aanschaffen :)

Succes gegarandeerd, omdat ik namelijk precies hetzelfde heb gedaan vorig jaar :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

nero355 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 16:28:
Of als je het echt goed wil doen : http://www.freezinghardware.nl en dan wat ThermalRight NorthBridge/SouthBridge/VGA/CPU heatsinks en Papst/Scythe koelers aanschaffen :)

Succes gegarandeerd, omdat ik namelijk precies hetzelfde heb gedaan vorig jaar :+
Dat is ENORME overkill en zonde van je geld. Alleen als je ver wil overclocken heb je dat nodig, en dat wil niet met een medion pctje (weet ik uit ervaring ;)) En waarom bij freezinghardware? :?

Je hoeft alleen maar de koeling te vervangen als je problemen krijgt met de stabiliteit. Als je toch een koelere northbridge wil moet je deze Zalman kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.advanceddesignky.com/pictures/ZMNBF47.jpg
Koelt goed en kost geen drol (ik heb er nog wel eentje voor je liggen evt.)

Als VGA koeler zou je een zalman vf700 ALCU kunnen overwegen.
Afbeeldingslocatie: http://wellcom.co.il/catalog/images/Zalman/vf700alcu.jpg
Ook deze is lekker goedkoop, stil en koelt meer dan voldoende voor jouw vga. (wel op 5 volt laten draaien mbv. bijgeleverde kabeltje)

Bij elkaar kost dat dan iets meer als 20 euro :) Bovendien kun je je VGA dan gaan overclocken, als je dat wil. Kun je misschien ook nog een foto posten van je case? Kunnen we tips geven waar nog een case fan kan evt ;) Wat betreft omgedraaid moederbord, zitten de pci sloten (du sook de vga) boven de processor? Zo ja is dit normaal, zijn wel meer kasten die dit hebben voor een betere airflow oid.

[ Voor 51% gewijzigd door jdm8 op 29-05-2008 19:00 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jdm8 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:49:Dat is ENORME overkill en zonde van je geld. Alleen als je ver wil overclocken heb je dat nodig, en dat wil niet met een medion pctje (weet ik uit ervaring ;)) En waarom bij freezinghardware? :?
Mja heb daar vaak besteld en altijd top service dus raad het graag iemand anders aan.
Daarnaast mag het ook Artic ofzo zijn hoor als het maar niet Zalman is. IMHO Overpriced en koelt helemaal niet zo goed en stil zoals ze zelf beweren.
Persoonlijk koop ik veel liever Artic/Scythe/ThermalRight dan Zalman :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Ik zou zeker snel iets ondernemen ivm die videokaart, ik heb namelijk exact diezelfde videokaart kapotgespeeld met COD4 door oververhitting :*)

• Sjoerdb.
Ok dan denk ik toch dat ik misschien beter zelf een fan op de heatsink kan bevestigen. En wat betreft de northbridge, die laat ik dan denk ik zo wel. Of zou die Zalman koeler veel meerwaarde hebben boven dat standaard alu dingetje wat er nu opzit? Of kan ik daar misschien nog een klein fannetje op zetten? (4x4cm)

Wat betreft de andere koeling, ik heb gewoon een 80mm casefan tegen de achterkant geschroefd. en zo'n zelfde ook aan de voorkant. Maar die zuigt niet echt koude lucht aan voor in de kast, maar voor tegen de HDD. daarna gaat de lucht er meteen weer aan de zijkant uit. De fan van de processor die zuigt wel koude lucht aan, aan de voorkant. Maar als die de kast in komt dan is die al weer warm door het koelblok van de processor. Het is eigenlijk maar een vreemde constructie, die kast.

En volgens mij zitten de pci sloten wel boven de processor, maar niet in mijn kast want volgens mij zit mijn mobo op zijn kop :? Alle lettertjes zitten op zn kop dus...

Maar aan welke kant zit dan het moederbord meestal? tegen de linker of rechterkant van de kast?

Hier wat fototjes van de kast:
Ik heb de kabeltjes allemaal ook wat netter weggewerkt zodat de warme lucht er beter uit kan.

rechts de casefan die warme lucht eruit zuigt
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/w8xi0z.jpg

linksonder de fan die koude lucht tegen de HDD blaast
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/znpqvo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/2lmrtas.jpg

Ik had ook nog wat vraagjes over fans.
Waar is het 3e, witte draadje voor?
En waarom zitten er bij een CPU fan 4 draadjes aan?
En als ik de fan aansluit op het moederbord bij sys-fan1 dan werkt hij niet, kan je dit ergens instellen?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:06
Op standaard fans zitten doorgaans 3 draadjes, 12v+ Ground en Tacho (in jou geval de witte) deze 3e draad is voor het aflezen van de snelheid. Op nieuwere (cpu) fan's zitten 4 wires dit zijn zgn PWM fan's dus deze 4e draad is nodig voor de "Pulse Width Modulation" voor meer info over PWM even googlen

My favorite programming language is solder.

• jdm8

jdm8

Je hebt een BTX kast en mobo. BTX wordt nog nauwelijks gebruikt en werd eigelijk alleen maar gebruikt door OEM's (vooral dell). Tegenwoordig is alles ATX (terwijl BTX toch enkele voordelen heeft). Het nadeel is dat er weinig cpu koelers voor te vinden zijn, omdat het eigelijk enit gebruikt wordt.

Die zalman zal de NB koeler houden (veel groter oppervlak) maar het is waarschijnlijk niet nodig.Mijn NB wordt ook zo warm dat ik mijn hand er nog net op kan houden. Zolang je geen problemen krijgt met de stabiliteit hoeft er geen andere op. Die VGA koeler heeft gewoon een te klein oppervlak om goed te kunnen koelen, een fan zal een klein beetje helpen maar niet veel, er stroom nu namelijk ook al lucht over door de cpu. (als je wil gamen zou ik direct een nieuwe, betere VGA kopen). Het installeren van die zalman VGA koeler is trouwens een eitje voor als je daar een beetje huiverig over bent ;)

@ Nero355. Dat ben ik dus niet meet je eens. Sommige producten zijn idd wat overpriced voor de performance (enkele cpu coolers). Maar Zalman maakt echt wel goed spul hoor. Hun fans maken idd herrie, als je ze op volle toeren laat draaien, als je ze zachtjes laat draaien (5 volt) zijn ze onhoorbaar en koelen ze nog steeds goed.

Ik zou zo geen andere goedkope cpu cooler weten die in deze kast zou passen. Een arctic accelero kost hetzelfde als deze Zalman en koelt beter, echter gaat deze nooit passen.

Ik zou geen beter alternatief voor de NB cooler weten, maar als je eentje weet wil ik het graag weten. :)

[ Voor 45% gewijzigd door jdm8 op 30-05-2008 16:46 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
De koeling van je grafische kaart lijkt me verre van ideaal.

De binnenkomende lucht gaat eerst vol op de HDD, welke als wat warmer dan omgeving is, vervolgens min of meer langs de cpu koeler en dan de kast uit. De enige koeling van je graka lijkt me wat turbulentie. Puur afgaant op de foto's is dit een beetje het beeld wat ik van krijg.

Een actief koelertje op je graka zou al veel doen, of inderdaad een fan erop leggen. Kom je alleen niet in de problemen met je voedingskabel van je moederbord?

• jdm8

jdm8

V&A aangeboden: Zalman VF700-Cu
Ben je voor een tientje klaar ;)

• Sjoerdb.
Als die past, vind het namelijk wel een beetje een gekke bevestiging, dan neem ik die wel(heb al gemaild)
lredev schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:34:
De koeling van je grafische kaart lijkt me verre van ideaal.

Een actief koelertje op je graka zou al veel doen, of inderdaad een fan erop leggen. Kom je alleen niet in de problemen met je voedingskabel van je moederbord?
Heb je opzich ook wel gelijk in dat de koeling niet zo heel ideaal is. Verder lukt het wel met die fan en de voedings kabel van mn moederbord
jdm8 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:31:
Je hebt een BTX kast en mobo. BTX wordt nog nauwelijks gebruikt en werd eigelijk alleen maar gebruikt door OEM's (vooral dell). Tegenwoordig is alles ATX (terwijl BTX toch enkele voordelen heeft). Het nadeel is dat er weinig cpu koelers voor te vinden zijn, omdat het eigelijk enit gebruikt wordt.1
Dus
ATX=mobo tegen rechterkant van de kast, dus als je in de kast kijkt zit de voorkant aan de rechterkant
BTX=mobo tegen de linkerkant van de kast, dus als je in de kast kijkt zit de voorkant aan de linkerkant
?
Puch-Maxi schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 00:57:
Op standaard fans zitten doorgaans 3 draadjes, 12v+ Ground en Tacho (in jou geval de witte) deze 3e draad is voor het aflezen van de snelheid. Op nieuwere (cpu) fan's zitten 4 wires dit zijn zgn PWM fan's dus deze 4e draad is nodig voor de "Pulse Width Modulation" voor meer info over PWM even googlen
Ok, snap ik wel. Dus er wordt geen signaal naar de fan gestuurd door die witte draad(tacho) Maar de fan stuurt dus een signaal. naar iets wat het kan uitlezen -> toerenteller?

en die 4e draad is dus voor de snelheid van de fan. dus als je een fan met 3 draadjes aan zou sluiten draait hij altijd op volle toeren?

[ Voor 12% gewijzigd door Sjoerdb. op 30-05-2008 22:06 ]

• Sjoerdb.
jdm8 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:31:

Ik zou zo geen andere goedkope cpu cooler weten die in deze kast zou passen. Een arctic accelero kost hetzelfde als deze Zalman en koelt beter, echter gaat deze nooit passen.
je bedoelt toch vga btw?

• jdm8

jdm8

Sjoerdb. schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:57:
[...]

je bedoelt toch vga btw?
Oeps, dat bedoel ik inderdaad O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/old/reviews/000571-00.jpg
Hier kun je het verschil goed zien, Het verschil bij BTX zit er in dat de hete componnenten op het moederbord anders ingedeeld zijn voor een betere airflow. Het maakt voor een standaard niet uit hoe het mobo in de kast gemonteerd zit. BTX zit meestal/altijd op de kant waar jij hem ook hebt. ATX zit meestal aan de andere kant maar in sommige kasten (vaak high end) zit het omgedraaid.

Welke koeler bedoel je nou precies in die mail? Ik heb alleen een NB koeler liggen. De advertentie die ik linkte is van een ander, dan moet je die persoon even een mailtje sturen als je die VGA koeler wil. Hij gaat wel passen denk ik. Als je zeker wil zijn moet je even de afstand meten tussen die twee wat grotere gaten. Van hart tot hart kan max iets meer als 80mm zijn. Mag ook wat minder zijn, in de besestiging zitten namelijk ovale gaten :) (ook al is de bevestiging wat vreemd, het werkt perfect, ik heb ook eentje en het zat er echt zomaar op, was toen mijn eerste keer dat ik een VGA koeler monteerde ;))

[ Voor 32% gewijzigd door jdm8 op 31-05-2008 09:25 ]

Pagina: 1