Toon posts:

GraKa : MSI 9600GT of Sapphire 3870?

Pagina: 1
Acties:
  • 593 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ga me een nieuwe pc aanschaffen en ik was er zo ongeveer wel uit tot ik gisteren plots weer begon te twijfelen aan de keuze van de grafische kaart.
Kort samengevat zijn de eisen voor de pc :
* niet te lawaaierig, hij komt in de living te staan. Als mijn vrouw tv kijkt en dat ding staat, 2m verder, constant als een F16 te zoemen vliegt de pc gegarandeerd stante pede de straat op (en als ik pech heb, ik er achteraan :) )
* Snel & betrouwbaar, ik ben geen fervente 3d gamer, dus ik hoef geen topkaart maar er moet wel op gegamed kunnen worden.
* Het moet een all round systeem zijn, zoals gezegd zal er af en toe een game gespeeld worden, ontwikkeling (Visual Studio 2008, IIS, SQL server), een beetje videobewerking (maar zeer amateuristisch en beperkt)

De configuratie (zonder graka) vind je hier : http://www.tones.be/pdf/offerte/5022129.pdf

Over de grafische kaart.
In eerste instantie had ik de 8800GT in gedachten maar deze is, volgens mij, boven mijn behoeften en bovendien, naar ik gelezen heb, niet van de stilste. Dan ben ik gaan kijken naar het segment net daaronder. (allemaal 512MB)
De eerste kaart die ik wel zag zitten was de Sapphire HD 3850 Ultimate vanwege de passieve koeling en de goeie reviews die ik gelezen had over de GPU en de kaart zelf. Die kaart bleek echter zeer moeilijk leverbaar en dus moest ik verder kijken. Zo kwam ik bij de MSI 9600GT, goede prestaties gekoppeld aan een uitstekende én stille koeling. Perfect dacht ik, en eigenlijk had ik mijn keuze gemaakt tot ik gisteren plots zag dat de Sapphire HD3870 5 euro goedkoper staat dan die MSI kaart.
Het gaat dus over deze 2 kaarten :
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=105255
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=104577

Ik dacht dat de ATI 3870 in het algemeen toch sneller was dan de 9600GT? Ik zie ook dat de MSI 9600GT over DDR3 geheugen beschikt en de Sapphire over DDR4. (maar ik heb er absoluut geen idee van of dit een verschil uitmaakt wat snelheid betreft, is dit hetzelfde verhaal als DDR2 - DDR3?) Zie ik iets over het hoofd of staat de snellere kaart hier net iets goedkoper geprijsd?

Van de MSI 9600GT heb ik gelezen dat ze een goeie én stille koeling heeft, kan er mij hieromtrent iemand iets vertellen hoe dit zit bij de Sapphire HD3870? Aangezien het geluid toch ook een rol speelt in mijn specs lijkt me dit toch ook een belangrijk punt...

Gegeven het feit dat beide kaarten nu ongeveer hetzelfde kosten (over die 5 euro gaan we niet discussiëren), wat raden jullie me aan?
Als de ene kaart net dat ietsje sneller is (vooral in theorie) maar dubbel zoveel lawaai maakt kies ik voor de stillere maar als die kaart (iets) sneller is en ongeveer hetzelfde aantal db produceert zou ik toch eerder voor de snellere kiezen...

Nog even vermelden dat ikzelf niet echt een tweaker ben, overclocken heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan en ik weet ook niet of ik me er ooit aan ga wagen, ik post het hier eigenlijk omwille van jullie encyclopedische kennis rond deze materie! _/-\o_

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Ik heb een Sapphire HD3870 512MB light-retail versie gehad. Qua prestaties niks over te klagen (zit erg dicht bij de 9600GT en is in de benchmarks over het algemeen een paar punten sneller, maar 't scheelt maar weinig dus qua prestaties maakt het volgens mij weinig uit), maar mijn kaart was voorzien van een single-slot koeler die echt een kabaal maakte als ik aan het gamen was. Mijn indruk is dat die single slot koeler echt te weinig is voor de HD3870, want mijn kaart is ondanks uitstekende airflow in mijn kast overleden (artifacts en soms boot de hele PC niet eens meer).

Ding moet te warm geworden zijn, anders kan ik niet bedenken wat er met het ding gebeurd kan zijn. Hoe het met andere modellen (dual-slot koeling) van Sapphire (en andere fabrikanten) zit weet ik niet, maar mijn ervaring met een Sapphire HD3870 was niet echt een onverdeeld succes. In de periode dat ik de kaart RMA bij alternate had liggen had de lokale PC boer een leuke aanbieding met een 8800GT, dus ik ben weer op Nvidia overgestapt. Voorlopig geen ATi meer voor mij want dit is al de zoveelste keer dat ik ellende met een ATi kaart heb (kan natuurlijk toeval zijn, maar met NV heb ik nog nooit een keer gedonder gehad)

Verwijderd

Ik had een 9600GT met stockkoeler, met de fan op 25% is die behoorlijk stil. Hij werd alleen niet ondersteund door m'n hackintosh en de aangepaste koeler op de 8800GT die ik nu heb was niet de allerstilste. Ik heb er daarom zo'n Arctic Accelero S1 op gezet (15 euro) en die houdt hem passief gekoeld redelijk op temperatuur.

Frankly, de temperatuur zal me worst wezen, als 'ie maar stil is en niet crasht. Dat doet 'ie niet, dus ik ben happy. Het is trouwens wel te merken dat de 8800GT in sommige spellen rapper is. C&C Tiberium Wars loopt hier aanmerkelijk soepeler. Ik zou denk ik voor een 8800GT gaan en daar zo'n koeler op zetten. Beste van beide werelden :)

De rode MSI-variant die jij bedoelt is trouwens een bitch om te vinden. Ik heb twee keer de verkeerde kaart geleverd gekregen 8)7 Uiteindelijk heb ik genoegen genomen met de standaardkoeler die voldeed.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 19:44 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Zenix

BOE!

Ik heb beiden gehad, ik prefeer de 9600GT. Zelfs in 3Dmark presteerde die beter. Terwijl ATI daar meestal beter presteerd.

Verwijderd

Ik zag net een Sparkle 9600GT Passief voor 115,- in de pricewatch. Moet je even zoeken. Neem daarbij zo'n Scythe low-rpm low-noise fannetje voor onder de 10,- en je hebt een perfecte oplossing.

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 18:58
ALs je hier kijkt zie je dat de HD 3870 0.8% sneller is, het ligt er dus nogal aan welke spellen je speelt en of je AF gebruikt. Daarnaast wil ik je waarschuwen voor de herrie die de Sapphire HD 3870 maakt. Tegenwoordig wordt er een blauwe single slot koeler op gezet, deze maakte zoveel lawaai dat ik er meteen een Accelero S1 op heb gezet.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Die kaarten zijn heel erg aan elkaar gewaagd. Het licht soms dan ook maar net met welke games je speelt en op welke instellingen wat de kleine verschillen zullen zijn. Zoals sommige hierboven al een beetje hebben gezegd kan je ook naar reviews zoeken waar benchmarks staan en vaak ook iets over het stroomverbruik, temperatuur en het de geluidsproductie. Heb je overigens ook de sticky **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen? doorgenomen? Daar kan ook wel wat nuttige info staan.

Wat ik je nog wel wilde vertellen is dat de geluidsproductie van je PC afhangt van alle PC componenten. Als je dus een CPU koeler hebt die enorm veel lawaai maakt, maakt het dus niets uit hoe stil je GPU koeler is want de CPU koeler blijf je toch wel horen. [Geluid] Het stille PC topic deel IV topic is een zeer nuttig topic hierover. In het kort wordt daar gediscussieerd over hoe je een stille PC kan samen stellen en waar je dan rekening mee moet houden, terwijl dit helemaal niet veel geld hoeft te kosten.

Dan vraag ik nog af wat voor CPU je hebt gekozen, want als je voor een AMD ben gegaan zou ik toch eerder geneigd zijn voor de Ati te gaan. Dit om de reden dat AMD Ati heeft overgenomen en ik vermoed dat de producten wellicht iets beter op elkaar zijn afgestemd. Let op: dit is puur mijn redenering en ik heb dus geen bron of iets dergelijks. Ik zeg dit toch om een mogelijke wat te helpen bij je keuze, want de prestaties van deze twee kaarten verschillen erg weinig. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 30-05-2008 11:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

idd.

Je hebt duidelijke eisen, maar je lijkt vooral niet logisch aan het zoeken geslagen te zijn; je hebt gewoon een paar kaarten gepakt en probeert die te vergelijken. Begin gewoon bij het begin, bedenk dat performance geheel door chips en bussen bepaald wordt, maar geluid geheel door uitvoering van koeling. Ieder chiptype, of het nu een 9800GTX is of een X300 betreft, heb je in stille en luidruchtige uitvoeringen. Kies dus eerst het performanceniveau wat je wilt en ga dan kijken naar de mogelijkheden qua koeling. Dan rolt er vanzelf een antwoord uit.

Enige wat je dus nodig hebt is een beetje logisch nadenkwerk en verder flink wat eigen inzet. Daarom dus dat topics als dit niet de bedoeling zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.