Toon posts:

Modem keuze + type extra router/switch bij Telfor ADSL

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om ADSL bij Telfort af te sluiten, maar ik weet niet precies welke modem ik moet kiezen, inclusief andere hardware. Telfort bied de keuze uit 3 modems:
- basis modem, gratis, bruikleen, 1 poort
- multi pc modem, eenmalig 30 euro, bruikleen, 4 poort router
- multi pc modem + draadloos, eenmalig 70 euro, bruikleen, 4 poort router + draadloos

Nu komt de modem van Telfort in de meterkast. Verder wil ik 1 kabel naar mijn werkkamer, waar minimaal 3 apparaten wired aangesloten moeten worden:
- pc 1
- pc 2
- netwerk printer

Graag wil ik ook nog dat mijn netwerk draadloos is voor mijn laptop. En ik wil een netwerk harddisk aan kunnen sluiten.

Nu zijn er diverse opstellingen te bedenken zoals:
1)
- telfort basis modem in de meterkast
- in de werkkamer een 4 poort router + draadloos
- netwerkharddisk in de werkkamer plaatsen
2)
- telfort multi pc modem + draadloos in de meterkast
- netwerkharddisk in de meterkast
- in de werkkamer een 4 poort router (of misschien een switch?)

Ook kan de modem DHCP doen, maar ook de extra router. Ik ga namelijk geen gebruik maken van Telfort bellen.

Kan iemand hier advies over geven wat de beste/ snelste oplossing is?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Optie 1 is het simpelste, en misschien ook wel makkelijker; draadloos vanuit meterkast kan problemen geven. Beter is echter een relatief begrip ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

PoweRoy

funky!

Ik vind optie 2 logischer, dit ga ik zelf binnen kort ook doen (ook telfort draadloos)

modem in meterkast
- 1 draad door betondek naar pc kamer daar een switch
- 1 draad door kruipruimte naar tv aansluiting in de woonkamer (voor later htpc of media speler)

Nu nog hopen dat als de router in de meterkast hangt je nog een goed bereik hebt. (voor laptoppen in de woonkamer)

Modem en daarachter router vind ik altijd al omslachtig, beter 1 ding dat alles doet.

[This space is for rent]

Verwijderd

Topicstarter
PoweRoy schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:56:
Ik vind optie 2 logischer, dit ga ik zelf binnen kort ook doen (ook telfort draadloos)

modem in meterkast
- 1 draad door betondek naar pc kamer daar een switch
- 1 draad door kruipruimte naar tv aansluiting in de woonkamer (voor later htpc of media speler)

Nu nog hopen dat als de router in de meterkast hangt je nog een goed bereik hebt. (voor laptoppen in de woonkamer)

Modem en daarachter router vind ik altijd al omslachtig, beter 1 ding dat alles doet.
Heb je een advies voor een goede switch?

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

PoweRoy

funky!

ligt er aan wat je wilt.

Zelf wil ik een gigabit netwerk (liefst ;) )

router - switch - [1switch naar boven][1 switch beneden]

Dan haal je op je eigen netwerk altijd 1 gig (verbinding tussen beneden en boven). Kost je wel 3 switches.

Als jij alleen boven alle aansluitingen wil (bekabeld) dan is een 10/100 switch genoeg. Zijn er enorm veel van te krijgen dus een specifieke weet ik niet.

van gigabit -> [Gbit] Betaalbare en goede Gigabit switches

[ Voor 5% gewijzigd door PoweRoy op 30-05-2008 10:37 ]

[This space is for rent]

Verwijderd

ik zou gewoon zo eenvoudig mogelijk modem pakken, volgens mij levert telfort toch alleen maar single-pc modems met router, deze hebben dan alleen geen switch ingebouwd maar die dingen kosten toch niks meer.

als je dan vanaf dit single-pc modem een kabel legt naar je switch met hier een draadloos access point op ben je klaar. en heb je alles goed werkend

dan is het wel handiger om gewoon een router te pakken, bijna alle routers kunnen gewoon als switch en draadloos ap in een werken.

dit heeft geen technisch voordeel maar je portemonee dunt minder uit hierdoor.

gewoon linksys wrt 54g pakken voor de verbinding, deze werkt hiervoor perfect.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Dit is vrij simpel. Gooi het modem in bridge mode (zodat het eerste apparaat wat eraan hangt het externe IP krijgt) en zet in de ruimte erna een router met wireless neer.

-geen- WRT54G zoals steviepowerr tipt want die zijn niet erg stabiel onder load (tenzij je er DD-WRT op knalt).
Pagina: 1