WD Elements externe HD niet meer herkend?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeNukem3D
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-05 17:55
Hallo,

Ik heb een 500 gb WD Elements, USB aansluiting, twee maanden oud. Ik gebruik hem om (veel) data van de ene PC naar de andere te brengen. Tot op gisteren deed hij het probleemloos. De schijf werd niet als schijf herkend door Windows (Vista) maar enkel als massamedia apparaat. (zie afbeelding)

http://images.fotopic.net/?id=50791283&noresize=1
(hoop dat het werkt...)

Er is wel iets mee gebeurd maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de schijf daardoor dit probleem zou kunnen hebben: 1. de schijf staat op 20 MB na volledig vol 2. tijdens het indexeren door Windows is de kabel per ongeluk los gegaan.

Terwijl ik in een map met grote bestanden aan het wachten was tot hij klaar was met indexeren (wat behoorlijk lang duurde). Ik zag dat er op de schijf geen bestanden meer in de mappen stonden. Omdat het indexeren lang duurde heb ik explorer afgesloten tijdens het indexeren. Daarna de kabel losgehaald. Achteraf niet zo handig...

Na de computer opnieuw opgestart te hebben was hij eerst bezig met het installeren van een stuurprogramma voor een massamedia-opslagapparaat (geen idee hoe je het schrijft maar wat een mooi woord) genaamd WD. Dat installeren duurde vrij lang en had NIET tot gevolg dat er een schijf zichtbaar werd in "mijn computer". De afbeelding is dit dus het enige van herkenning wat nog over is.

Ik heb er eigenlijk niet op gelet maar ook "hoor" ik hem niet, alleen op het moment dat hij aangesloten is hoor ik een aantal consequente ratels en tikken. Daarna valt het volledig stil, zelfs als ik mijn oor erop hou hoor ik niets. Het blauwe lampje brandt wel en gaat heel soms uit en weer aan.

Misschien moet erbij vermeld worden dat hij eens "gevallen" is. Bij het nogal grof neerzetten van een tas waar alleen kleding in zou moeten zitten zat deze dus (onderin). Dat is ca. 2 weken geleden. Ondertussen is de schijf vaak genoeg langdurig probleemloos gebruikt.

Ik heb drivers en diagnostics gedownload bij WD maar het heeft geen zin. Er wordt geen schijf herkend maar enkel een massamedia apparaat.

Is het een bekend probleem?
Is het een hardware of een software probleem?
Moet ik vrezen voor mijn data?

Ik hoop dat iemand me kan helpen want hoewel ik mijn data altijd backup is er altijd wel een deel dat ik nog niet gebackupd heb en dat deel is in dit geval behoorlijk van belang.

Mocht iets niet volledig of duidelijk zijn, laat het weten.
Bedankt voor de hulp!

Prettige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:05
Komt de schijf wel voor bij schijfbeheer? Ik vermoed dat er gewoon iets mis is gegaan door het afsluiten van explorer en het loshalen van de kabel tijdens een schrijfbewerking.

Mocht bovenstaande het geval zijn moet je waarschijnlijk aan de slag met recoveryprogramma's zoals GetDataBack. Zie ook de OM FAQ / Beleid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeNukem3D
Dat is een goeie link, bedankt.

Hij is zichtbaar in schijfbeheer, echter als onbekend en onleesbaar.

Ik heb WD zelf gesproken, die zeggen nu al zeker te weten (door het feit dat hij door Windows als onleesbaar gekwalificeerd is en dat de schijf niet draait) dat er geen redden meer aan is.
Hoe serieus moet ik dat nemen?

Prettige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-06 14:37
Zoals Fauna zei, probeer eens een recoveryprogramma te gebruiken om je data terug te halen... Eerst proberen, dan geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeNukem3D
Ik heb er een aantal geprobeerd. Het probleem is dat er in eerste instantie al geen drive wordt herkend zodat de programma's niet veel kunnen doen. De drive wil niet opstarten met spinnen maar of dat een oorzaak of gevolg is weet ik niet. Omdat er een best harde tik bij zit vermoed ik dat het een oorzaak is.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeNukem3D op 28-05-2008 17:26 ]

Prettige dag.