• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-05 18:10
Beste mensen,

Ik heb een ASRock P4Dual 880Pro (http://www.asrock.com/mb/...l=P4Dual-880Pro&s=478)met een AGP 8x slot en een PCI-E 4x slot.
Ik heb er altijd een Asus FX5700 AGP kaart inzitten, maar die is nu helaas overleden. Nu kan ik voor een mooie prijs aan een EVGA superclocked 7950GT kaart komen die dus x16 is.

Mijn vraag is dus, kan ik dit kaart gewoon in mijn pc doen ? Zo ja, zullen de prestaties drastisch lager zijn dan @ x16 mode ??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het performance verschil zal best meevallen. Het gaat sowieso werken, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Een 7950GT heeft niet eens de maxbandbreedte nodig, dus met een x4 kom je een heel eind. Ik heb zelf een tijd op een x4 slot gewerkt met mijn 7950GT en kan niet echt een verschil merken met een x16 slot (al heb ik geen harde benches).

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-05 13:44
Zo te zien heeft de X4 connector wel de lengte van een x16, dan zou het dus moeten passen en werken. Weet alleen niet hoe het zit met de prestaties, die zullen denk ik wel iets omlaag gaan maar niet superveel. Een x16 kaart trekt die bus tenslotte ook nog lang niet vol.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:28
A connection between any two PCIe devices is known as a "link", and is built up from a collection of 1 or more lanes. All devices must minimally support single-lane (x1) link. Devices may optionally support wider links composed of 2, 4, 8, 12, 16, or 32 lanes. This allows for very good compatibility in two ways:

* a PCIe card will physically fit (and work correctly) in any slot that is at least as large as it is (e.g. an x1 sized card will work in any sized slot);
* a slot of a large physical size (e.g. x16) can be wired electrically with fewer lanes (e.g. x1, x4, or x8) as long as it provides the power and ground connections required by the larger physical slot size.

In both cases, PCIe will negotiate the highest mutually supported number of lanes.

It is often not possible to place a physically larger PCIe card (e.g. a 16x sized card) into a smaller slot, even though the two would be signal-compatible if it were possible. Some motherboards have open-ended PCIe slots which allow for a physically larger card to be inserted in a smaller PCIe slot.

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• s3.
Hmm, dus er is ook nog een kans dat hij er niet in zou passen ? .. Moet ik even verder onderzoeken :).
Ik kan anders ook eventueel mijn pci-e bus opmeten en de pci-e stukje van dat kaart die ik op het oog heb laten meten ?

De prestaties verschillen dus niet zoveel ? Ik zal iig wel vooruitgang boeken van 5700 naar 7950:)
Zal mijn cpu (p4 2.8 @ 3.2 533 northwood) geen bottleneck vormen ?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 13:47
Ik had zelf de 775 Dual VSTA van asrock (ook met een Via PT880 Chipset). Ook dit bord heeft een pci-e bus die slechts 4X kan. Nu heb ik ooit een 3870 PCI-e van MSI ingebouwd. Het werkte wel maar de kaart was baggertraag.

Daarnaast was het mobo niet helemaal compatible met pci-e 2.0 wat er voor zorgde dat ik regelmatig artifacts had in 2 en 3d.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als het slot fysiek kleiner is, maar dat is lang niet altijd het geval.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Als het slot fysiek kleiner is kun je de zeikant van het slot er af zagen zodat hij alsnog past.

• s3.
Was dat sarcastisch bedoelt of ? 8-)

Maargoed het wordt een Club3D 7900GT.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nee, leonpwner1 is altijd serieus. He Leon?

Ik zou het gewoon proberen en even afspreken of je het kan proberen of hij past. Alles geroggeld :)

• Avalaxy
s3. schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 23:40:
Was dat sarcastisch bedoelt of ? 8-)
Nee, dat was een serieuze opmerking. Sterker nog, het past niet alleen, maar het werkt nog ook :o

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leonpwner1 zal hier echt serieus zijn, gezien er open ended slots bestaan.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XnH1JPhnxKpXwtR4Vt0ppZJ9/full.jpg
Dit zijn 2 openend x4 slots. Daar past een x16 kaart zonder probs in (en dat werkt ook).

Heb je nu geen openended slots dan kun je dat stuk eruit vijlen/slijpen/zagen zodat je kaart wel gewoon kan uitsteken.

Als je wilt kan ik van de week wel even wat testjes runnen. Mijn Gigabyte EP45-DQ6 heeft namelijk een x16 en 2 x4 slots (dat is ook het mobo dat op de foto staat :P), ik moet alleen de videodrivers er nog even opgooien :)

[ Voor 4% gewijzigd door TERW_DAN op 28-05-2008 23:47 ]

• Avalaxy
Ik ben hartstikke serieus. Er zijn wel borden met een open ended slot, maar de meesten hebben toch een gesloten slot. Hierbij kun je (zoals ik eerder zei) een stuk afzagen of breken waardoor het toch past (en werkt). Sterker nog, het is zelfs gelukt om SLI te draaien op een mobo zonder SLI support en maar 1 PCI-E x16 slot door de andere kaart in een gemodde PCI-E x2 slot te zetten (bron).

Testjes runnen is ook niet nodig, dat is al gedaan ;) Check [info] PCIe compatibility getest + pics.

@ de TS, je hebt het eerst over een 7950GT OC, en later over een 7900GT. Ik weet niet of dit een typfout is, maar neem alsjeblieft geen 7900GT ;) 90% kans dat hij het niet lang overleeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Avalaxy op 28-05-2008 23:56 ]

• s3.
Klopt, ik had eerst een EVGA 7950 Superclocked in ogen voor 85~. Maar nader inzien wil ik niet veel geld meer uitgeven (ook omdat ik beetje krap zit), omdat ik binnenkort (in een half jaar) toch een nieuw systeem ga halen. Waarom zo'n kaart dan ? Omdat ik vrijwel veel game ;).
De 7900GT zat niet veel onder de 7950GT, maar waarom zou ik die dan niet nemen ? Verklaar je nader.

EDIT// Misschien als iemand mij kan helpen met mijn "kapotte" graka;

Graka start gewoon op, boot, windows laadscherm, ENDAN wanneer de scherm net wil flikkeren naar het aanmeldscherm blijft mijn monitor op standby. De pc werkt wel gewoon door, omdat als ik op mijn knop druk hoor ik windows wel gewoon afsluiten.
Dit gebeurde eerder, maar heb toen de kaart eruit gehaald en schoongemaakt. Vervolgens gebeurde dit weer, dus weer eruit gehaald en schoongemaakt maar tevergeefs.. zit nu een 5200 in :X

[ Voor 40% gewijzigd door s3. op 29-05-2008 01:51 ]

• Avalaxy
s3. schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:13:
Klopt, ik had eerst een EVGA 7950 Superclocked in ogen voor 85~. Maar nader inzien wil ik niet veel geld meer uitgeven (ook omdat ik beetje krap zit), omdat ik binnenkort (in een half jaar) toch een nieuw systeem ga halen. Waarom zo'n kaart dan ? Omdat ik vrijwel veel game ;).
De 7900GT zat niet veel onder de 7950GT, maar waarom zou ik die dan niet nemen ? Verklaar je nader.
7900GT's gaan masaal dood. Heb zelf 2 7900GT kaarten gehad die allebei dood gingen (de ene gaf na 1 week extreme artifacts, en de ander begaf het na iets meer dan een half jaar, waarbij ik ook zo'n 200 artifacts per spel kreeg). Er zit een ontwerpfout in die dingen, mogelijk de spanningsregulator, waardoor je artifacts krijgt (geheugen krijgt niet genoeg stroom?). Doe dat dus alsjeblieft niet en ga voor die 7950GT :P

Daarnaast hebben de meeste 7900GT kaarten 256MB, ik moet zeggen dat dat erg weinig is voor hedendaagse games... Zo'n beetje alle games die ik nu speel gebruiken 512MB, maar dat zegt natuurlijk niets over de games die jij speelt ;)
EDIT// Misschien als iemand mij kan helpen met mijn "kapotte" graka;

Graka start gewoon op, boot, windows laadscherm, ENDAN wanneer de scherm net wil flikkeren naar het aanmeldscherm blijft mijn monitor op standby. De pc werkt wel gewoon door, omdat als ik op mijn knop druk hoor ik windows wel gewoon afsluiten.
Dit gebeurde eerder, maar heb toen de kaart eruit gehaald en schoongemaakt. Vervolgens gebeurde dit weer, dus weer eruit gehaald en schoongemaakt maar tevergeefs.. zit nu een 5200 in :X
Opstarten in veilige modus door tijdens het booten op F8 te drukken? Daarna je drivers verwijderen en het probere in normale modus?

• s3.
Geprobeert, lukt dus niet.

Maar bedankt voor je tip, heb nu wat uitgebreid onderzoek gedaan met als volgt;

Order in performance :
7950GX2
7900GTX
7900GTO
7950GT
7900GT 512MB
7900GT
7800GTX 512MB
7800GTX
7900GS
7800GT
7600GT
7600GS
7300GT
7300GS
7100GS

Dus ik ga nu voor de 7900GTO waarschijnlijk die lekker is geprijst 2de hands en ook nog eens te clocken is naar een GTX ;).

• Avalaxy
De 7900GTO was een limited editie en is dus waarschijnlijk niet zo goed verkrijgbaar meer, maar als je er 1 kunt krijgen kun je het gewoon doen. Maar zelf vind ik de 7950GT een betere kaart (maar dat is persoonlijk). De 7900GTO heeft een hogere core snelheid maar lagere geheugensnelheid waar de 7950GT zowel een hoge core snelheid als geheugen snelheid heeft, en is dus gebalanceerder.

Verwijderd

s3. schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 00:13:
Voor ~85 kan je ook een HD3850 halen. Die is een stuk sneller dan die 7950.

• s3.
De 7950GT loopt op 550/1400 terwijl de 7900GTO op 650/1320 loopt. Het leuke is dat de GTO precies dezelfde pcb/koeler heeft als de GTX. Enige verschil is dat de GTX op 1600 loopt. Alle reviews wijzen uit dat met de GTO de GTX speeds haalbaar zijn en zelfs iets hoger. Dusja dan lijkt mij de keuze snel gemaakt..

• s3.
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:49:
[...]

Voor ~85 kan je ook een HD3850 halen. Die is een stuk sneller dan die 7950.
De AGP versie is veelste duur als je daarop doelt, maar zou wel een goede keuze zijn als hij goedkoper was.
De PCI-E versie is een 2.0, waarvan ik heb gelezen dat die weleens conflicten zou geven op x4 slots..
Pagina: 1