• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 16:24
Ik heb eigenlijk een paardenportretshoot geplant voor vanavond, maar het weer kan toch weleens tegenzitten.
Zolang het niet regent wil ik toch proberen foto's te schieten. De omgeving bestaat vooral uit weiland en bomen.
Heeft iemand tips hoe ik kan voorkomen dat de foto's te donker/grauw worden? Het zullen vooral portretfoto's en weinig actiefoto's worden.

Foto's worden toch wat minder boeiend vind ik zelf, dit is een voorbeeldje van vorige keer met grauw weer:
Afbeeldingslocatie: http://savale.nl/wp-content/gallery/lucky_stable_jump_17_05_2008/IMG_1320.jpg

Alle tips zijn welkom!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Zo donker en grauw vind ik voorbeeld ook niet. Je kan natuurlijk wat warmte in je foto's shoppen. Juist als het bijna gaat regenen kun je nog wel 's heel indrukwekkende wolkenformatie's vinden die een heel dramatische achtergrond kunnen geven.

Verder, vooral meten op het paard en de rijder, wil ook wel 's helpen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Bewolkt fotograferen is juist handig want de lucht is niet zo scherp, je hebt minder last van tegenlicht en het licht is gewoon zachter en meer diffuus.

• savale
Maar wat ik bij paarden zo jammer vind: ik mis dan vaak de hardere schaduw:

Deze bijvoorbeeld komt door de zon juist super uit:

Afbeeldingslocatie: http://foto.savale.nl/wp-content/gallery/chelsea/img_1540.jpg

Is dat met wat flits denk je ook te proberen of wordt dat toch heel anders?

• Wijnands
Met flits kun je een eind komen. Wel moet je wat meer werk doen om die mooie zonnige tint te krijgen. En ik heb geen idee hoe goed paarden tegen geflits kunnen, zijn nogal zenuwbeesten.

Verwijderd

Het hangt nogal van het paard af of die wel of niet tegen flitsen kan. Ik zou zeker niet zonder omnibounce op stap gaan. Een flits direct in het oog van het paard, gaat geen vrienden opleveren, ook niet bij een goed beleert westernpaard.

Probeer het eerst eens met je flits omhoog, alsof je vanaf het plafond wil bouncen. Dan zie je zo of het paard het wel of niet gaat trekken. Oh, ja en natuurlijk wel even de ruiter waarschuwen van te voren.

Wat staat er aan de andere kant van de bak? Want inderdaad zo het weiland, met weinig bomen is best lastig. Ik zou zelf kijken of je zo kan gaan staan dat je wat meer bomen en groen als achtergrond hebt.

• savale
Bleh had mn spullen al mee want moet zo direct meteen door. Dan maar voor de zekerheid even zelf een diffuser in elkaar flansen :')
Kwa omgeving heb ik best wat mogelijkheden, bomen, muurtjes, weiland, hooibalen... Het is namelijk een andere plek dan waar die andere foto is genomen

[ Voor 13% gewijzigd door savale op 28-05-2008 10:56 ]

• Wijnands
savale schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:55:
Bleh had mn spullen al mee want moet zo direct meteen door. Dan maar voor de zekerheid even zelf een diffuser in elkaar flansen :')
Stukkie papier en een elastiekje kan je altijd een better bounce card mee improviseren.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

het is maar wat je beoogd.. maar bewolkt weer behoed je meestal wel voor uitgebeten wit of ongetekende zwarten.
De donkere en lichte partijen liggen dan vaak niet ver van elkaar (zeg ongeveer 6- 7 stops...dat kunnen normale DSLRs wel aan). Bij zonnig weer kan dat wel meer dan 12 stops verschil zijn tussen licht en donker op een foto in de zon (vandaar dat een HDR met minstens 3 stops verschil wel het een en ander zou kunnen oplossen.. of je komt een medium format of een D3 of een Kodak DSLR.. met meer dan 10 stops opname mogelijkheid aan DR).
Nou komt dat paard wel mooi naar voren (door een donkere bilpartij.. zie ik verder wel geen tekening in.. maar ok). Maar bij bewolkt weer kun je dat hele paard fotograferen en in PS het een en ander uitlichten en donker maken.. dus... en uitgebeten wit of ongetekend zwart.. tja daar kun je niks meer mee in PP...

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:15
henkleerssen schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 14:47:
het is maar wat je beoogd.. maar bewolkt weer behoed je meestal wel voor uitgebeten wit of ongetekende zwarten.
De donkere en lichte partijen liggen dan vaak niet ver van elkaar (zeg ongeveer 6- 7 stops...dat kunnen normale DSLRs wel aan)
Juist met een klein beetje grauwheid merk ik dat ik constant moet onderbelichten om te voorkomen dat de lucht uitgebeten is. Met zonnig weer heb je daar weer totaal geen last van, dan moet je alleen onderbelichten zodra er iets wits in beeld komt.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 11:31
Daar heb ik nu dus ook vaak last van. Ik hoor/lees regelmatig dat fotograferen bij bewolkt weer 'beter' is, maar krijg dan zelf vaak een helemaal witten lucht (zoals op de eerste foto). Dan zie ik zelf toch liever een blauwe lucht.

Uiteraard is dat ook weer op te lossen, maar dan wordt de rest weer zo donker en kost het weer meer Photoshop-/Lightroom-werk.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

maikel schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:55:
Daar heb ik nu dus ook vaak last van. Ik hoor/lees regelmatig dat fotograferen bij bewolkt weer 'beter' is, maar krijg dan zelf vaak een helemaal witten lucht (zoals op de eerste foto). Dan zie ik zelf toch liever een blauwe lucht.

Uiteraard is dat ook weer op te lossen, maar dan wordt de rest weer zo donker en kost het weer meer Photoshop-/Lightroom-werk.
het probleem is dat de camera alles uitmiddelt over de gemeten waarden afhankelijk van de gekozen meting (matrix, spot of gecentreerd). Daarbij komend in het geval van Canon en Nikon heb je vaak last van uitgebeten witten. Dus daar moet je voor compenseren. Of je kunt -1/3 of 2/3 stop onderbelichten ten alle tijden of je kunt een response curve uploaden naar je camera (naar onder buigend wel te verstaan).
Op dpreview heb je een mooie draad die gaat over problemen met belichting en Nikon modellen en wat ik net voorstelde (Vergis je niet Canon gebruikers.. jullie hebben hetzelfde probleem).:
http://forums.dpreview.co...age=20411023&changemode=1
Het is een hele draad... maar alles beter dan uitgebeten witten EN ongetekende zwart partijen...

Welkom bij het echte fotograferen (en dus het vinden van de perfecte belichting)....

[ Voor 11% gewijzigd door henkleerssen op 29-05-2008 11:19 ]

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik hou zelf altijd van de simpele oplossingen. Externe lichtmeter voor opvallend licht, lekker RAW schieten (dan heb je helemaal geen custom curve nodig) en klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door gratis_vodka op 29-05-2008 12:08 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
henkleerssen schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 11:16:
[...]

het probleem is dat de camera alles uitmiddelt over de gemeten waarden afhankelijk van de gekozen meting (matrix, spot of gecentreerd). Daarbij komend in het geval van Canon en Nikon heb je vaak last van uitgebeten witten. Dus daar moet je voor compenseren. Of je kunt -1/3 of 2/3 stop onderbelichten ten alle tijden of je kunt een response curve uploaden naar je camera (naar onder buigend wel te verstaan).
Een response curve gaat je niet helpen tegen uitgebeten luchten, hoogstens bij JPG. Als je RAW schiet, zit de kleurinfo er in, of niet, ongeacht je curve.
Op dpreview heb je een mooie draad die gaat over problemen met belichting en Nikon modellen en wat ik net voorstelde (Vergis je niet Canon gebruikers.. jullie hebben hetzelfde probleem).:
http://forums.dpreview.co...age=20411023&changemode=1
Het is een hele draad... maar alles beter dan uitgebeten witten EN ongetekende zwart partijen...

Welkom bij het echte fotograferen (en dus het vinden van de perfecte belichting)....
Het grootste probleem lijkt mij dan dat je te center-weighted (of beter gezegd, object-georienteerd) belicht, en daardoor de lucht 'vergeet'. Een average van je hele frame is dan meer aan te raden, waarbij je in je PP je onderwerp met curves en fill light naar de gewenste exposure kunt trekken zonder het detail in de lucht te verliezen :)

Een D80 is nou niet echt de cam met de grootste DR btw...

[ Voor 3% gewijzigd door Henk op 29-05-2008 12:17 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Check als voorbeeld mijn laatste testcase: [testcase] hei, vogels en bos

De eerste foto is een mooi voorbeeld van evaluative metering waarbij dus het hele frame als bron voor de lichtmeting werkt. Daarna met LR de ondergrond nog wat lopen pushen met de Fill light slider. Op iso 200 zit daar weinig ruis in, dus kan je best ver pushen.

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 21:55
Niemand die vraagt welke camera savale gebruikt?

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
roches schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:20:
Ik vermoed een 400D ;) Maar dat is het punt ook niet echt, in theorie is deze materie voor elke cam hetzelfde: Frame average en in je PP bijwerken :)

[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 29-05-2008 12:26 ]

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
roches schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:20:
Exif van zijn ene geplaatste foto. Canon EOS 400D ;)

Met zo te zien een 50/1.8 :D

Aaargh Henk, jij bent te snel :P

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfensteijn op 29-05-2008 12:25 ]

• savale
Inderdaad een 400d met de 50mm F/1.8 :) Trouwens had gister toch weinig bewolking, dus die ervaring moet ik nog een keer krijgen. Bedankt voor alle nuttige tips!
Foto's van gisteravond voor de nieuwsgierigen:
[testcase] relaxed in de wei

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Voor mooie zonne-gloed-achtige van je flitser:
Plak er een CTO gell op.
1/4, 1/2, en full CTO en CTG gells zouden bij alle flitsers moeten komen.
(Ik heb ze zelf gewoon uit wat theater-gells geknipt)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Wijnands
qadn schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:11:
Voor mooie zonne-gloed-achtige van je flitser:
Plak er een CTO gell op.
1/4, 1/2, en full CTO en CTG gells zouden bij alle flitsers moeten komen.
(Ik heb ze zelf gewoon uit wat theater-gells geknipt)
Dat klinkt interessant maar ik snap er geen fluit van. Wat is CTO en CTG en waar haal je dat theater-gel?

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Wijnands schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:13:
[...]

Dat klinkt interessant maar ik snap er geen fluit van. Wat is CTO en CTG en waar haal je dat theater-gel?
Check dit en dit.

Maar zitten die gels/filters niet bij je Nikon SB-600/SB-800?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Wel standaard bij de SB800, niet de SB600 helaas. Wijnands: voor de SB600 kan je deze set halen, die bevat heel wat kleurenfilters voor je flitser :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

op ebay koop je 3 kleurenkapjes (wit - oranje - groen) die perfect op je flitser passen.

ebay flitser kleurenkapjes

Het lijkt mij een stuk makkelijker dan gels met velcro over je flitser aanbrengen ? :+
voor 20€ heb je 3 kleurenkapjes ;)

edit: ik zie dat je op de link van remy ook van zulke kapjes kunt krijgen, wel tegen 28€/stuk. crimineel :X

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 20:18 ]

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik kreeg ooit deze tip: http://flashgels.co.uk/shop/

voor een habbekrats krijg je een hele serie, CTO's (tungsten orange), groene, blauwe en rode in diverse gradaties, enorm veel meer opties dan die idiote kapjes dus en tegen een fractie van de kosten.

Met de velcro stripjes die je erbij kunt kopen kun je ze makkelijk op je flitser zetten .
Pagina: 1