Toon posts:

KPN Experia + Linksys WRT54GL werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb al een tijdje een KPN Experia box, en het draadloze netwerk is echt bagger, dus, ik heb een WRT54GL aangeschaft. Ik heb al een post gezien met een andere Linksys router op dit forum (ook in combinatie met een KPN Experia), maar dat is een ander model, dus ik denk ik maak een nieuwe post aan.

Maar goed! Het probleem:

PC 1: verbonden met KPN Experia (wired - poort 2, Win Vista)
PC 2: verbonden met Linksys WRT54GL (wireless, Win XP)

De kabel tussen de WRT54GL en de Experia zitten beide in poort 1 (van de Linksys en de Experia). De WRT54GL heeft ook een 'Internet' poort, maar als ik de kabel daar in doe, kan ik niet met de router verbinden. Ik ga er dus van uit dat de kabel in poort 1 hoort, en niet in de 'internet' poort.

PC 1 kan beide routers benaderen: 192.168.1.254 is de KPN Experia, en 192.168.1.73 is de Linksys WRT54GL. Als ik PC 1's kabel in de Linksys doe, werkt Internet gewoon, en kan ik nogsteeds beide routers benaderen.

PC 2 kan -niet- met Internet verbinden, maar wel met de router. PC 2 blijft een tijd hangen op 'netwerk adres verkrijgen' en bedenkt dan zelf een IP-adres dat nergens op slaat, en heb ik geen Internet toegang.

Ik heb het volgende geprobeerd:
- DHCP op beide routers aan; PC 2 krijgt geen IP-adres
- DHCP alleen aan op Experia en PC 2 een static IP toegewezen; geen Internet toegang
- ongeveer alle instellingen van beide routers

In geen van de gevallen kan PC 2 een van de routers benaderen.
Ook zag ik dat op PC 2 wel pakketjes worden verzonden, maar nooit ontvangen.

Routing table op de Linksys ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
Destination LAN IP      Subnet Mask      Gateway        Hop Count   Interface
192.168.1.0          255.255.255.0   0.0.0.0        1   LAN & Wireless
192.168.1.0          255.255.255.0   0.0.0.0        1   WAN (Internet)
0.0.0.0              0.0.0.0           192.168.1.254    1   WAN (Internet)

Screenshot van routing instellingen: http://bartware.co.uk/routing.png

Niets lijkt te werken, en ik heb echt geen idee meer wat ik kan doen.

Kan iemand helpen?

Letisha

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 16:46
Schopje. Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb een oplossing gevonden:

http://forums.linksys.com..._Routers&message.id=26177

Het komt erop neer dat je de kabel vanaf je Experia Box in een genummerde poort van je LinkSys te stoppen. Dan wordt de router een switch. Succes.

[ Voor 67% gewijzigd door wackmaniac op 31-07-2008 14:02 ]

Read the code, write the code, be the code!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
wackmaniac schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:34:
Schopje. Ik zat met hetzelfde probleem en ik heb een oplossing gevonden:

http://forums.linksys.com..._Routers&message.id=26177

Het komt erop neer dat je de kabel vanaf je Experia Box in een genummerde poort van je LinkSys te stoppen. Dan wordt de router een switch. Succes.
zowel je wan als je lan zitten in dezelfde ip range. Daardoor snapt ie niet meer hoe ie moet routeren (er hoeft niet gerouteerd te worden nl).

Opties:
1. Linksys in een andere range zetten (niet-aanbevolen ivm dubbele routering die je dan krijgt)
2. Linksys DHCP uit, LAN-IP geven binnen de reeks van de experiabox, en via een LANpoort op je Experiabox knuppen (WAN dus niet gebruiken)

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 13:01

Elwood Blues

87167191

Ik zou inderdaad zéker voor optie 2 gaan. Daar zijn overigens al veeeel topics over volgepend zoals deze, maar voor de volledigheid in het kort het idee:

- Experia wordt de centrale router, DHCP-server etc.
- DHCP-service op de Linksys uitzetten
- Linksys een vast IP geven binnen hetzelfde subnet (192.168.1.*) maar buiten de DHCP-pool van de Experia-box (even uitzoeken welke reeks dat is)
- 'Internet'-poort van de linksys idd niet gebruiken maar via één van de vier andere aan de experia knopen.

De linksys wordt dan simpelweg een accesspoint en geen router, alle routing en dhcp gebeurt dan door de Experia, en beide routers en alle PC's (vast en draadloos) zitten dan in hetzelfde subnet.