Wijzen op inhoudelijke fouten in een artikel kost karma?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OddesE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-08-2021
Hoi,

Ik heb laatste in een reactie op een artikel over XBox 360 gewezen op een (inhoudelijke) fout in het artikel. Het was (naar mijn mening) een beschaafde korte reactie, maar ik wordt toch als ongewenst (-1) gemodereerd.

Wat is de policy voor aanwijzen/verbeteren van inhoudelijke feiten/foutjes? Moet ik dat maar gewoon niet meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Even kijken bij Geachte Redactie :) Hier loopt altijd een topic om tikfoutjes te melden.

Voor foutjes anders dan tikfoutjes kan er een topic in dat subforum geopend worden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Uit de ModFaq:
Spelfouten

Spelfouten in artikelen kunnen gemeld worden in het Geachte Redactie-forum en zullen zo snel mogelijk gecorrigeerd worden door de redactie. Omdat opmerkingen over spelfouten alleen voor de redactie bestemd zijn en de inhoud snel is achterhaald, is het onwenselijk om in de reacties te reageren op spelfouten. Zodoende is een score van -1 gerechtvaardigd.
Zelfde geldt voor inhoudelijk fouten die je verbeterd wilt hebben door de redactie :) Het wordt dus wel gewaardeerd dat je het meldt, maar niet op die plaats.

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 27-05-2008 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Karma is een beloning voor een toegevoegde waarde. Een eventuele obvious foutje in het artikel is weinig toegevoegde waarde want a) obvious, b) oplosbaar via andere wegen en c) na herstel heb je de facto geen reply staan.
Dat laatste is waardoor de reply overbodig wordt en dan wordt het -1. Want ergens ervaren mensen (ik ook) grammaticale dingetjes als overbodig. Je leest replies om meer verdieping in het nieuws te zien en niet de hoogstandjes van taalkundigen.

Een excape is natuurlijk de reply te gebruiken om meer dan alleen het foutje aan te halen. Een forse uitleg dat er een foutje zit is dan not-done, maar je kan wel de goede aanname maken en daar een heel verhaal over houden. Dan heb je namelijk een knappe reply met als facetje het aanstippen van die obvious fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Wat dan weer redelijk omslachtig is, in het spel-en-tikfouten topic krijg je er sowieso karma voor, als het je daar om te doen is :p

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OddesE
Ok. Grappig dat mensen quotes gaan posten over spel en tikfouten...

Stel dat de Tweakers headline is: "De Aarde is plat". Mag ik dan niet zeggen dat ie toch echt rond is? Dat kost me karma? Dat noemt men een spelfout of grammaticale fout verbeteren? Ik ben dan een 'spelnazi'?

Kom op het is toch een nieuwssite? Als de redactie de Engelse tekst zo vertaalt dat er het totaal omgekeerde staat als in de bron, moet ik dan via een sub-forum over taalfouten dat melden? Als ik, omdat ik een verkeerde bewering uit het artikel in twijfel trek, omlaag wordt gemodereerd dan krijg ik een beetje het gevoel dat men bij Tweakers denkt dat men zelf het nieuws wel bepaalt. En ik ben niet de enige. Bij mijn post staat een reply waaruit het zelfde blijkt en dat heb ik al veeel vaker gezien.

En natuurlijk worden de comments er niet mooier van, maar wat te denken van het artikel zelf? Daar staat toch gewoon een grote miskleun in? Lijkt me belangrijker dat het artikel klopt dan dat de comments netjes zijn. En als degene die het artikel even aanpast en de fout verbetert er dan in klein font bij zet: Edit <tijd>: foutje verbeterd, dan snapt ook iedereen de context van de comments over dat foutje wel.

[ironie]Overigens staat de genoemde fout nog steeds in het artikel. Oftewel men is wel zo ijverig om degene die een fout aanwijst omlaag te modereren, maar het artikel zelf aanpassen is er niet bij. Daaruit maak ik als lezer/beschouwer op dat Tweakers het niet zo nauw neemt met de feiten en het geen probleem vindt om onjuistheden te verkondigen. Een voordeel van het moderatiesysteem is dan natuurlijk weer wel dat de gemiddelde lezer nooit ontdekt dat die 'feiten' onjuist zijn aangezien alle comments die daarop wijzen niet getoond worden...[/ironie]

Misschien een idee voor een leuke feature:
"Meld spelfout in Artikel" en "Meld inhoudelijke fout in artikel". Hetzelfde zou je kunnen doen voor reacties. Alleen de originele poster en de 'criticus' zien dan die reacties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

OddesE schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:02:
Ok. Grappig dat mensen quotes gaan posten over spel en tikfouten...
Nou ja ondanks dat de eerdere mensen alleen zaken betreffende spelfouten quoten, hebben ze wel gelijk. Alle commentaar met betrekking tot nieuwsartikelen, gericht aan de redactie moet in Geachte Redactie geplaatst worden. Daarbij moeten de spelfouten in het spelfouten topic aldaar, inhoudelijke zaken dienen in losse topics aangegeven te worden.

Dat werkt een stuk sneller dan het plaatsen in reacties. De redactie loopt namelijk niet constant alle reacties op hun artikelen te refreshen voor mogelijke fouten. Waarschijnlijk zijn ze zelfs al weer bezig met nieuwe artikelen en hebben ze daar dus helemaal de tijd niet voor. Daarnaast, omdat het storend is dat tussen inhoudelijke discussies over het onderwerp van het artikel, worden spel-, grammatica- en inhoudelijke fouten van nieuwsartikelen naar -1 gemodereerd. Voor de reguliere lezers zijn deze reacties namelijk compleet niet interessant.
Overigens staat de genoemde fout nog steeds in het artikel. Oftewel men is wel zo ijverig om degene die een fout aanwijst omlaag te modereren, maar het artikel zelf aanpassen is er niet bij.
Zie boven. En daarnaast, het modereren van reacties wordt gedaan door de gewone gebruiker en niet door de redactie. Stellen dat het omlaag modereren wél gebeurt, maar het artikel niet aangepast wordt, heeft niets met elkaar te maken.
Daaruit maak ik als lezer/beschouwer op dat Tweakers het niet zo nauw neemt met de feiten en het geen probleem vindt om onjuistheden te verkondigen.
Dat kun jij daaruit misschien opmaken als lezer, maar ik ben blij dat de meeste gebruikers niet zo kort-door-de-bocht denken. :)
Misschien een idee voor een leuke feature:
"Meld spelfout in Artikel" en "Meld inhoudelijke fout in artikel". Hetzelfde zou je kunnen doen voor reacties. Alleen de originele poster en de 'criticus' zien dan die reacties..
Toevallig wordt over zo'n functie ook gediscussieerd in Link tussen modereren en het forum. Voel je vrij om daar verder te gaan qua ideeën.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OddesE
Stellen dat het omlaag modereren wél gebeurt, maar het artikel niet aangepast wordt, heeft niets met elkaar te maken.
Toch wel... Het is een simpel feit dat voor het bewuste artikel de fout er nog steeds in staat en dat het policy is dat zulke opmerkingen omlaag gemodereerd dienen te worden. Ik stel dat de policy niet werkt en dat je dat terugziet in dit voorbeeld. In aanvulling op omlaag modereren zou je als moderator ook de melding kunnen doorgeven. Men vindt dat dus niet belangrijk genoeg om te doen, maar het modereren wel. Ik begrijp dat het publiek ook modereert maar die voeren in feite de policy uit.
Dat kun jij daaruit misschien opmaken als lezer, maar ik ben blij dat de meeste gebruikers niet zo kort-door-de-bocht denken. :)
Mmm... Ik vind mezelf niet kort door de bocht (ik zeg niet voor niks 'als lezer') maar ik durf wel te beweren dat mensen dat onbewust wel denken. Het staat in elk geval niet goed dat die fout er in staat. Het doet toch af aan de waarde van het artikel, en zelfs van Tweakers.net als geheel, als het heel vaak voorkomt. Zie dit als positieve kritiek, ik ben begaan met tweakers.net. :)
Toevallig wordt over zo'n functie ook gediscussieerd in Link tussen modereren en het forum. Voel je vrij om daar verder te gaan qua ideeën.
Bedankt voor de tip ik zal er zeker eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Echte meldingen van fouten moeten gewoon niet daar, omdat dus snel nutteloos zijn als er iets veranderd wordt en niet bijdragen aan de inhoudelijke discussie. Verder is hier het meeste al over gezegd eerder in dit topic ;)

Ik heb wel nog een reactie over jouw post. Deze vind ik geen -1, omdat het geen loze melding is van een fout, maar verwondering dat dit zo is met soort van beargumentatie dat het eigenlijk niet kan:
OddesE in 'nieuws: Microsoft: geen Spring Update voor Xbox 360'

[ Voor 5% gewijzigd door Kixtart op 27-05-2008 22:13 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

OddesE schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:30:
Toch wel... Het is een simpel feit dat voor het bewuste artikel de fout er nog steeds in staat en dat het policy is dat zulke opmerkingen omlaag gemodereerd dienen te worden. Ik stel dat de policy niet werkt en dat je dat terugziet in dit voorbeeld. In aanvulling op omlaag modereren zou je als moderator ook de melding kunnen doorgeven. Men vindt dat dus niet belangrijk genoeg om te doen, maar het modereren wel. Ik begrijp dat het publiek ook modereert maar die voeren in feite de policy uit.
Ik begrijp wat je bedoelt. Die policy is er om de reacties op de Frontpage schoon te houden. En over het algemeen werkt die policy prima, want de meeste wijzigingen komen gewoon in het GR subforum binnen. :) Het is wel zo dat niet iedereen op de hoogte is hiervan. Dat is niet een fout in de policy, maar wellicht een fout in de informatievoorziening. Vandaar ook de discussie in het door mij gegeven topic.

Dat modders het niet doorgeven in het juiste topic kan natuurlijk meerdere redenen hebben. Ten eerste kan het zo zijn dat de modder niet zeker weet of jij wel gelijk hebt met de door jou gemelde fout. Daarnaast kost het gewoon tijd voor zo iemand. De meeste mensen modden de reacties tijdens het lezen ervan. Je moet er dus niet vanuit gaan, dat elke keer als jij iets op de verkeerde wijze aandraagt, iemand anders dit stokje van je overneemt en het wel even oplost :) Nogmaals, de modders zijn de reguliere gebruikers die net als jij een nieuwsartikel lezen.
Het staat in elk geval niet goed dat die fout er in staat.
Zeker niet, maar de website wordt nu eenmaal gerund door mensen, die niet alles tegelijkertijd kunnen. Zoals ik al zei, is het in de gaten houden van reacties op de nieuwsartikelen, niet iets wat in de taakomschrijving van de redactieleden staat. Als de fout er nu nog staat, zou ik je aanraden om de door jou gevonden fout te gaan melden in Geachte Redactie zodat hij alsnog opgelost wordt. ;)
Het doet toch af aan de waarde van het artikel, en zelfs van Tweakers.net als geheel, als het heel vaak voorkomt. Zie dit als positieve kritiek, ik ben begaan met tweakers.net. :)
Dat eerste ben ik geheel met je eens. Maar zo vaak komt het niet voor. Ik vind dus dat je naar aanleiding van dit ene geval, niet zomaar die fout door kan trekken door te zeggen dat 'Tweakers het niet zo nauw neemt met de feiten en het geen probleem vindt om onjuistheden te verkondigen'. Dat gaat er bij mij niet in op basis van één voorbeeld en daarom noemde ik het kort-door-de-bocht. Alle kritiek is welkom, maar het moet wel enigszins gefundeerd. Als je dat soort uitspraken doet, kun je reacties zoals de mijne verwachten :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OddesE
Ik vind dus dat je naar aanleiding van dit ene geval, niet zomaar die fout door kan trekken door te zeggen dat 'Tweakers het niet zo nauw neemt met de feiten en het geen probleem vindt om onjuistheden te verkondigen'.
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb het misschien iets te hard uitgedrukt. Maar de boodschap was eigenlijk dat fouten in een artikel de nieuwswaarde verlagen en dat dat, gecombineerd met het omlaag modereren van corrigerende reacties een dergelijke indruk kan wekken op de nietsvermoedende lezer. De 'rode vlaggen' van omlaag gemodereerde posts zijn namelijk best opvallend. (zelf heb ik mijn level op -1 staan omdat ik te nieuwsgierig ben naar de inhoud :) ) en als je zo'n reactie leest heb je toch zoiets van "hé waarom wordt die omlaag gemodereerd". Het zal wellicht een persoonlijk iets zijn maar ik ervaar veel negatieve moderaties als onprettig, ik ben zelfs meermalen 'in de bres' gesprongen voor mensen omdat ik het onrechtvaardig vond voor ze dat ze omlaag gemodereerd werden, net zoals FlashBang voor mij in dit voorbeeld :)

Ik heb je linkje overigens met veel interesse gelezen en het gaat inderdaad een beetje over hetzelfde. Mensen reageren semi-offtopic op de hoofdthread, maar de alternatieven zijn lastig vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Even een nuance die ik nog niet had gezien: Je hebt het nu over 'fouten die de nieuwswaarde van een artikel verlagen'. Dit zijn een ander soort fouten dan de simpele tikfoutjes waarvan wij geen melding willen zien bij het artikel. Dit zijn bijvoorbeeld foute aannames van de redacteur of een fout zoals laatst waarbij er 16 Mbit/s werd geschreven in plaats van 160. Zolang je hier goed onderbouwd op in gaat zul je niet op -1 worden gezet, maar eerder een +1 krijgen. Hierbij gaat het dus om fouten die een grotere update van het artikel vereisen en waar je ook over kunt discussiëren. Al is het ook in dit geval zo dat een melding in GR meer kans heeft om gezien te worden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OddesE
In het voorbeeld gaf ik aan dat het onlogisch zou zijn dat een spel van XBox 360 Arcade verwijderd zou worden als de conversion rate minstens 6% was. Dat moest natuurlijk zijn als de conversion rate minder dan 6% was. Het heeft wel iets spelfout-achtigs, maar dat is bij die 16MB/s vs 160MB/s ook het geval. Al met al is het denk ik een grijs gebied. Ik hoop dat men wat doet met de ideeën uit die thread waarnaar gelinkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

offtopic:
Wilde je deze reactie niet in Wijzen op inhoudelijke fouten in een artikel kost karma? plaatsen? ;) *moved*

[ Voor 5% gewijzigd door Cloud op 28-05-2008 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 13:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Daarbij moet je er natuurlijk wel rekening mee houden hoe makkelijk de fout zichtbaar is. het is heel logisch dat in jouw geval 'minder' werd bedoeld, voor die 16 van 160 moest je toch even de bron er op naslaan, want hoewel laag, die 16 was wel mogelijk.
Dat is dus ook een belangrijke afweging wanneer je iets wel of niet omlaag modereert.

edit:
ja da's wel logisch, move maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk op 28-05-2008 00:13 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1