De spullen zijn besteld.
Zie overzicht.
Dag beste mensen,De laatste paar dagen ben ik bezig geweest met het opnieuw verfen van mijn stereoset waar ik een jaar of 5 geleden aan begonnen ben. Zie ook: [DIY] Keuze maken tussen speakers (1-way / 2-way etc.?)
Ik heb nu het idee gevat om deze set langzaam aan uit te breiden en er dus twee rear boxen te maken, één center en één subwoofer. Ik denk dat ik het beste kan beginnen met de rears, daarna de center en vervolgens de subwoofer. De reden dat ik het stap voor stap doe is omdat mijn vriendin en ik het ook wel leuk vinden als de spaarrekening blijft doorgroeien.
Huidige boxen:
2-weg systeem met de volgende drivers:
- Tweeter: Gradient H25 MG: Nenn-Frequenzbereich [Hz]: 2500-18000 (8 ohm)
- Woofer:Tonsil GTC 25/40 (ik zie dat de URL helaas niet goed geparsed wordt).
Zoals gezegd zou ik hier graag leuke rears bij maken. Die rears heb ik het liefst in boekenplankformaat (of iets in die richting) zodat ik ze netjes op steunen kan zetten of op kan hangen. Nog twee van zulke zuilen erbij, wordt wel erg massaal. Als ik mij niet vergis is het prima te doen om rears in dat formaat te maken, zo niet; dan zit er niets anders op om nog twee zuilen te bouwen.
De huidige zuilen, die als fronts zullen fungeren, hebben samen ongeveer € 200-, gekost (alles incl.). Dit is ook wel het maximum dat ik nu wil uitgeven voor de rears.
Waar ik graag sturing in zou willen krijgen:
- Welke drivers kan ik goed gebruiken i.c.m. mijn huidige zuilen? Ik lees veel goeds over het merk Visaton.
- Wat is een leuke maat driver voor een rearspeaker? 6"?
- Is het een goed idee om met de rears te beginnen?
- Hoe kan ik, wanneer er een driver / drivers bekend zijn met WinISD een leuke box-inhoud berekenen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Model:GTC 13/40/1 Sinus- en muziekverm.:80/160 W Frequentie:35 - 5000 Hz fs:50 Hz Impedantie:4 Ω Qts:0,3 8 Vas:10,5 l Korf-Ø:158 mm Inbouw-Ø:122 mm Inbouwdiepte:65 mm Gewicht:1100 g |
Hoe kan ik daaruit afleiden of een dergelijke driver geschikt is voor mijn doel? Hoe weet ik of deze driver te veel / te weinig middentonen doorlaat, bijvoorbeeld?
Bedankt voor de hulp!
[ Voor 12% gewijzigd door saviour op 28-05-2008 12:42 ]