Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......
Bi-wiring is a means of connecting a loudspeaker to an audio amplifier, primarily used in Hi-fi equipment. Normally, a single cord (two conductors) runs from the amplifier output to the terminals at the loudspeaker housing. From this point, connections are made to the loudspeaker elements - most often through crossover networks. In bi-wiring, two cords are run from the amplifier output to the speaker cabinet - one to the high frequency or tweeter element and one to the low frequency element (through their respective crossover networks). It has been suggested that this would somehow improve sound quality; however, this has not been proved by measurements or properly conducted listening tests. From an electrical point of view, the two ways of making connections are, in principle, equivalent. This has led some to sarcastically refer to the practice as "buy-wiring", implying it is nothing more than a marketing gimmick for expensive speaker wire
wikipedia
Volgens mij is de algemene consensus (als zoiets al bestaat in audioland), dat biwiring geen voordelen brengt.
wikipedia
Volgens mij is de algemene consensus (als zoiets al bestaat in audioland), dat biwiring geen voordelen brengt.
[ Voor 5% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 27-05-2008 08:44 ]
Tevens kun je ook bi-wiren door beide kabels in dezelfde output te prikken, dat komt op hetzelfde neer als de A+B uitgang. Er zit achter de B uitgang namelijk geen aparte versterker, dan zou het bi-amping zijn.
Anoniem: 134214
Heb zelf mijn missions bi-wire aangesloten op mijn NAD versterker...
Wat ik zelf ervaar is dat het geluid meer los komt van de speaker.
Waar je naar zou kunnen kijken of je versterker ook geschikt is voor bi-amping.
Dat is nog weer beter
Dat is nog weer beter
Is dat echt zo, of valt dit onder psychoakoestiek? Heb je al eens een blinde luistertest gedaan?Anoniem: 134214 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:33:
Wat maakt een versterker geschikt voor bi-ampenAnoniem: 134214 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:33:
Dat is nog weer beter
Anoniem: 159816
Ik heb mijn speakers ook bi-wired aangesloten, en hoor absoluut geen verschil tussen bi-wire en single-wire.
Heb bijna dezelfde setup (Zelfde Receiver en front boxen zijn 2x B&W DM620). Vroeg mij ook al af hoe het zit en of deze receiver kan bi-ampen
Anoniem: 134214
Als ie aparte versterkers heeft voor de verschillende kanalen.Jappo112 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:52:
[...]
Wat maakt een versterker geschikt voor bi-ampen.
En hij moet ze dan ook apart aan kunnen sturen
Vaak staat het er wel bij als ie er voor geschikt is...
Niet blind geluisterd, maar geluisterd met andere kabelsJAHRASTAFARI schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 11:52:
[...]
Is dat echt zo, of valt dit onder psychoakoestiek? Heb je al eens een blinde luistertest gedaan?
Mijn ervaring is dat je van bi-wiring echt absoluut niets merkt als het op een blinde test aan komt. Volgens mij is dat ook een beetje de consensus in Audio land.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Bi-wiring werkt alleen als je ook bi-ampt en daarbij je bron eerst door een goede crossover gooit voordat je gaat versterken. Dan moet een en ander ook nog op elkaar afgestemd zijn.
Oftewel: Voor de meeste huis- tuin- en keukenoplossingen een leuke marketinggimmick, aangezien er toch meestal over een puntoplossing gesproken wordt.
Oftewel: Voor de meeste huis- tuin- en keukenoplossingen een leuke marketinggimmick, aangezien er toch meestal over een puntoplossing gesproken wordt.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Even het bi-ampen buiten beschouwing, als ik het goed begrepen heb hebben we het hier over:

volgens mij is het alleen maar slechter om 2 kabels te leggen ivm opgepikte storing. Het enige voordeel dat er zou kunnen zijn is dat er meer oppervlakte koper naar je speaker toe gaat, maar dit is met een dikke kabel ook te maken.
dikke bullshit dus
volgens mij is het alleen maar slechter om 2 kabels te leggen ivm opgepikte storing. Het enige voordeel dat er zou kunnen zijn is dat er meer oppervlakte koper naar je speaker toe gaat, maar dit is met een dikke kabel ook te maken.
dikke bullshit dus
Mijn ervaring is dat als je het aansluit en je dan gaat luisteren, je dan weldegelijk verschil hoort! Maar zodra je jezelf echt test door iemand te laten omprikken, blijkt dat je eigenlijk geen verschillen kunt horen.Bor de Wollef schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 12:44:
Mijn ervaring is dat je van bi-wiring echt absoluut niets merkt als het op een blinde test aan komt. Volgens mij is dat ook een beetje de consensus in Audio land.
Je hoort aanvankelijk wel beter geluid, omdat dit in je verwachtingspatroon ligt. Zo heb ik als verkoper ook veel van dit soort kabels verkocht en dat gaat echt heel makkelijk. Je hoeft niet eens de duurdere kabel aan te sluiten, maar elleen te zeggen dat er en duurdere is aangesloten en mensen horen alsnog het verschil (en idd, hoe meer lege termen als "los" en "Timbre" en "strak" je gebruikt, hoe meer mensen dat met je mee horen)
Maareh, consensus? Er zullen altijd mensen zijn die beweren dat het veel verschil oplevert. Er is alleen nog nooit door iemand aangetoond dat het daadwerkelijk zo is.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
let op met het gebruiken van A+B ipv alleen A. als je wilt biwiren, gebruik altijd alleen A of alleen B!
kijk eens naar je specs van je receiver. dikke kans dat je bij het gebruik van alleen A je een weerstand hebt van 8 ohm en bij gebruik van A+B 8+8=16ohm. als je echt wilt bi-wiren, moet je eigenlijk ook bi-ampen (of een versterker hebben met die mogelijkheid, maar zal ip uitkomen op 2x stereo eindversterker of 4x mono)...
verder, heeft het een meerwaarde op je b&w 600 serie? ik denk het niet tot nauwelijks. het zijn goede speakers, maar met betere/dikkere speakerkabels moet je eenzelfde tot beter resultaat halen. vergeet verder niet dat je tweeter nauwelijks vermogen verbruikt, alleen je bass en je dus weinig meerwaarde haalt uit het biwiren omdat je koperopp dus niet echt vergroot voor je bass
kijk eens naar je specs van je receiver. dikke kans dat je bij het gebruik van alleen A je een weerstand hebt van 8 ohm en bij gebruik van A+B 8+8=16ohm. als je echt wilt bi-wiren, moet je eigenlijk ook bi-ampen (of een versterker hebben met die mogelijkheid, maar zal ip uitkomen op 2x stereo eindversterker of 4x mono)...
verder, heeft het een meerwaarde op je b&w 600 serie? ik denk het niet tot nauwelijks. het zijn goede speakers, maar met betere/dikkere speakerkabels moet je eenzelfde tot beter resultaat halen. vergeet verder niet dat je tweeter nauwelijks vermogen verbruikt, alleen je bass en je dus weinig meerwaarde haalt uit het biwiren omdat je koperopp dus niet echt vergroot voor je bass
Met A+B instellingen zet je altijd speakers parallel aan elkaar, en nooit in serie. Dat is ook de rede dat er meestal bij staat dat je er niet minder dan 8 Ohm op moet aansluiten. Samen kom je dan op 4 Ohm uit.jpvk007 schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 15:23:
let op met het gebruiken van A+B ipv alleen A. als je wilt biwiren, gebruik altijd alleen A of alleen B!
kijk eens naar je specs van je receiver. dikke kans dat je bij het gebruik van alleen A je een weerstand hebt van 8 ohm en bij gebruik van A+B 8+8=16ohm.
Echter gaat dat niet op voor een biwired speaker omdat de twee speakerdelen verschillende impedanties hebben. Opgeteld komt er natuurlijk precies hetzelfde uit als single wired
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Het voordeel is wel dat beide speakeraansluitingen (laag en hoog) een goede verbinding hebben én je een makkelijke manier hebt om dikke speakerdraad aan te sluiten. Voor degene die denkt dat 4mm^2 beter is dan 2,5 is het vaak lastig om de hele draad in één speakeraansluiting te krijgen. Met twee aansluitingen per speaker omzeil je dit probleem. Ook zijn de gebruikte koppelstukken tussen de hoog- en laagingang vaak van mindere kwaliteit dan het gebruikte speakerdraad. Met bi-wiren omzeil je dus ook dit probleem. Staan je speakers maar een paar meter van je versterker vandaan, dan kan het nooit kwaad om het voor hooguit twee tientjes te proberen. Baat het niet dan schaadt het niet. Staan ze echter wat verder van je versterker vandaan en moet je bijvoorbeeld 15 meter speakerdraad à 70€ kopen, dan zou ik gewoon een kort stukje speakerdraad tussen de hoog- en laagingangen gebruiken als koppelstuk.
Ik ervaar wel een verbetering met bi-amping t.o.v. single-amping op mijn Marantz SR-8001, maar dit is ook natuurkundig een andere situatie, aangezien er nu twee versterkerblokken per speaker aangesloten zijn. Of bi-wiring werkt kan ik je niet zeggen. Op mijn oude receiver had ik het wel bi-wired aangesloten, maar dit was omdat ik de draad toch over had. Ik heb het toen ook nooit single-wired aangesloten om te vergelijken.
Ik ervaar wel een verbetering met bi-amping t.o.v. single-amping op mijn Marantz SR-8001, maar dit is ook natuurkundig een andere situatie, aangezien er nu twee versterkerblokken per speaker aangesloten zijn. Of bi-wiring werkt kan ik je niet zeggen. Op mijn oude receiver had ik het wel bi-wired aangesloten, maar dit was omdat ik de draad toch over had. Ik heb het toen ook nooit single-wired aangesloten om te vergelijken.
de hoge en lage frequenties zitten elkaar niet in de weg op 1 kabel, volgens mij is het ook niet echt meetbaar. ik geloof er weinig in zelf.
Dingen!
veelal is het ook een manier om de vaak slechte kwaliteit van de verbindingsbrugjes op te heffen.
Doe eens deze simpele test:
Ik neem aan dat je huidige kabel op het laag zit aangesloten met een brugje naar hoog. Sluit nu de speaker kabel eens aan op de bovenste (hoog input) terminal vd speaker > Hoor je verschil ?
Hoog is namelijk gevoeliger voor verbetering op dit nivo dan laag.
Verbetering > maak zelf een brugje van een stuk van de gebruikte speakerkabel (en haal die koperbrugjes er even tussenuit)
hoor je verschil ?
zo niet alles lekker zo laten
zowel dan kan het nog iets uitmaken om een biwire kabel te trekken maar de meeste winst zit hem meestal al in bovenstaande.....
Doe eens deze simpele test:
Ik neem aan dat je huidige kabel op het laag zit aangesloten met een brugje naar hoog. Sluit nu de speaker kabel eens aan op de bovenste (hoog input) terminal vd speaker > Hoor je verschil ?
Hoog is namelijk gevoeliger voor verbetering op dit nivo dan laag.
Verbetering > maak zelf een brugje van een stuk van de gebruikte speakerkabel (en haal die koperbrugjes er even tussenuit)
hoor je verschil ?
zo niet alles lekker zo laten
zowel dan kan het nog iets uitmaken om een biwire kabel te trekken maar de meeste winst zit hem meestal al in bovenstaande.....
Pagina: 1