UTP Printer met WiFi benaderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188613

Topicstarter
Allen,

Ik heb recentelijk een Canon Pixma 970 gekocht.

Aangezien het in principe een netwerkprinter is kan ik een UTP kabeltje inpluggen en dit ding met mijn laptopjes via de Router (waar de printer dus ook inzit) benaderen (zonder dat de computer waar hij nu aanhangt aan hoeft te staan).

Heel handig maar ik zie geen mogelijkheid om een kabel te leggen naar de kamer waar de printer staat en waar mijn router staat.

Nu vraag ik me af of er ook een UTP -> WiFi adapter bestaat, die ik gewoon in de UTP ingang van mijn printer kan duwen waaraan dus een WiFi ontvanger hangt, zodat ik mijn printertje zonder kabeltje kan benaderen via de router.

Of misschien is er een andere manier om dit te bewerkstelligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:47
een accespoint is wat je zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, te moeilijk gedacht. een accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-06 09:47
euh... als je printer in je netwerk zit, en in datzelfde netwerk ook je wireless clients zitten, kan je hem gewoon draadloos benaderen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ChaosZ0ne schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:33:
euh... als je printer in je netwerk zit, en in datzelfde netwerk ook je wireless clients zitten, kan je hem gewoon draadloos benaderen hoor :)
Maar de printer zit niet in het netwerk aangezien de router in de woonkamer staat, de printer in de hobbykamer en er GEEN kabel tussenzit (omdat ik dus geen kabel wil leggen van kamer naar hobbykamer). Daarnaast zit er ook geen WiFi op de printer. Dus geen connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maarud schreef op zondag 25 mei 2008 @ 20:18:
een accespoint is wat je zoekt ;)
Ok een accesspoint...

Ff hardop denken...

Dat accesspoint zal aan mijn netwerk worden gehangen en heeft dan een UTP ingang waarop ik de printer dan kan aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Dat is een bridge hoor, wat de TS zoekt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

SpamLame

niks

UltraSub schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:03:
Dat is een bridge hoor, wat de TS zoekt... ;)
Precies, de Linksys wet54g bevoorbeeld, voorwaarde is wel dat je al een accespoint moet hebben (al dan niet in je router (welke type is dat eigenlijk?)). Anders hebben de anderen ook gelijk en zal je ook de accespoint moeten aanschaffen.
Overigens kan je overwegen, afhankelijk van de prijs, om draadloze printserver te kopen

Als dat het geval is, zou je ook kunnen kijken naar powerlink adapters om je printer aangesloten te krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door SpamLame op 25-05-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
D-Link heeft (had) spotgoedkope AP'tjes, die je feilloos in bridge mode kon zetten.
Ff zoeken dus, desnoods 2de hands. ;)

(heb er hier zelf nog twee liggen, die ik niet weg doe, stel ik heb ooit een cheapy bridge nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SpamLame schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:09:
[...]

Precies, de Linksys wet54g bevoorbeeld, voorwaarde is wel dat je al een accespoint moet hebben (al dan niet in je router (welke type is dat eigenlijk?)). Anders hebben de anderen ook gelijk en zal je ook de accespoint moeten aanschaffen.
Overigens kan je overwegen, afhankelijk van de prijs, om draadloze printserver te kopen

Als dat het geval is, zou je ook kunnen kijken naar powerlink adapters om je printer aangesloten te krijgen
Ik heb een Sweex LW904 router.
http://sweex.com/producte...em=80&artikel=816&detail=

Een goedkoop ding dus ik gok niet dat er een accesspoint inzit.

Een printserver, sluit je daar gewoon via USB je printer op aan? Wat kost zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Jawel, er hangt een antenne aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Anoniem: 188613 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:39:
[...]

Ik heb een Sweex LW904 router.
http://sweex.com/producte...em=80&artikel=816&detail=

Een goedkoop ding dus ik gok niet dat er een accesspoint inzit.
Je moet niet gokken, maar lezen. De pagina waar je naar linkt heeft het over een wireless router, dus met accespoint.
In het manual http://sweex.com/document...04_Router_man_eng_oem.pdf op pagina 15 hoofdstuk 6.6 staat hoe je het wireless deel kan configureren.
Een printserver, sluit je daar gewoon via USB je printer op aan? Wat kost zoiets?
Als je deze neemt dan wel pricewatch: Sweex Print Server (USB2.0), weet je gelijk de kosten.

Even een algemene opmerking, ik vind dat je weinig initiatief toont.
Je laatste vragen zijn gewoon zoek vragen, waarvan 1 vraag als antwoord RTM heeft.
Het andere antwoord staat in de pricewatch en het is aan jou er een uit te zoeken die usb ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik raad je in ieder geval aan om geen extra printserver te kopen. Canon is zelf prima in staat om goede print servers te bouwen. Die werken veel beter dan die Sweex meuk die je zou kunnen kopen.

Doe iets met de netwerkaansluiting van je Canon, of dat nou via een AP doet of via een bridge .. dat maakt niet uit. Meeste AP's kunnen gewoon verbinden naar een draadloos netwerk.. Een Linksys in ieder geval wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt al een draadloze router dus het enige wat je zoekt is een bridge voor aan de UTP ingang te hangen.

Je kunt een losse bridge kopen of een accespoint met bridge functie daarvoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SpamLame schreef op maandag 26 mei 2008 @ 11:33:
[...]

Je moet niet gokken, maar lezen. De pagina waar je naar linkt heeft het over een wireless router, dus met accespoint.
In het manual http://sweex.com/document...04_Router_man_eng_oem.pdf op pagina 15 hoofdstuk 6.6 staat hoe je het wireless deel kan configureren.
Sorry hoor dat ik in de woordencombinatie "wireless router" niet aan het woord "accespoint" verbind.
[...]

Als je deze neemt dan wel pricewatch: Sweex Print Server (USB2.0), weet je gelijk de kosten.

Even een algemene opmerking, ik vind dat je weinig initiatief toont.
Je laatste vragen zijn gewoon zoek vragen, waarvan 1 vraag als antwoord RTM heeft.
Het andere antwoord staat in de pricewatch en het is aan jou er een uit te zoeken die usb ondersteund
Even wat uitleg bij mijn "initiatiefloze" vragen...

De prijzen op pricewatch verschillen van 37 euro tot 51 euro. Dat is 14 euro verschil. Is 37 euro heel goedkoop of is 51 euro heel duur? Om dat te bekijken zou ik ongeveer 10 soortgelijke producten op moeten zoeken, daar de laagste prijzen van naast elkaar leggen en vergelijken.

Dan zou ik dus moeten gaan zoeken naar prijzen van printservers. Daar kan ik kiezen van 27 euro tot 1700 euro. Met een beetje gezond verstand kan ik bedenken dat mijn gewenste unit niet meer dan 100 euro hoeft te kosten. Dan houd ik nog 60+ resultaten over van legio merken.

Hoe moet ik dan gaan vergelijken? Het ene product heeft meer opties dan de andere. De ene optie heb ik juist nodig, de andere niet. De ene bestaat uit betere componenten, de ander krijg je levenslange garantie op, noem maar op.

Je verlangt van iemand die niet weet wat hij moet zoeken maar lekker te gaan zoeken in een bak met informatie waar hij geen wijs uit wordt.

Met dezelfde vraag zou ik naar de computerboer op de hoek kunnen gaan en hij zou me zonder blikken of blozen een printserver van 100 euro aan kunnen smeren daar waar ik geen idee had of dat wel nodig was. Daarom probeer ik hier informatie in te winnen over hoe ik mijn probleem kan oplossen, mijn eerste gedachte (een UTP/WiFi adapter) bleek niet de oplossing te zijn en opeens komen er verhalen over bridges, acccesspoints enzovoorts... geen idee wat een bridge is en geen idee hoe een accesspoint in mijn situatie kan werken (ik stel daar zelfs nog een vraag over, waar niet op wordt gereageerd). Ik maak uit de tekst op dat een draadloze printserver de oplossing kan bieden (iets waar ik me nog wel een beeld bij kan vormen). Aangezien ik dus NIET weet welke opties er op die printserver moeten zitten wil het binnen mijn situatie werken vind ik het niet raar om te vragen hoeveel een printserver (die binnen mijn omschreven situatie zou werken) kost.

Zoals ik222 het omschrijft moet ik een bridge aan mijn UTP poort van mijn printer hangen. Dat komt qua principe aardig in de buurt van mijn UTP/WiFi suggestie volgens mij. Ik heb echter gezocht op Pricewatch en kan onder Netwerkapparatuur geen "bridge" vinden. Zou iemand me daar misschien mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57

Quintus

Eg wel! Dus....

Lees ook even dit Topic

Unknown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah dat topic had ik gezien maar blijkbaar over deze link heengekeken...
http://www.alternate.nl/h...1050431&showTechData=true

Dit is inderdaad wat ik zoek... Maar tis wel een behoorlijk dure oplossing :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Er staat een wet54g in V&A aangeboden: Linksys WET54G Bridge (54Mbps, 1x 100Mbps)

En in de pricewatch staan ze voor 4 tientjes nieuw van belkin http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0

[ Voor 33% gewijzigd door SpamLame op 27-05-2008 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-06 16:57

aap

Anoniem: 188613 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 23:57:
[...]

Ah dat topic had ik gezien maar blijkbaar over deze link heengekeken...
http://www.alternate.nl/h...1050431&showTechData=true

Dit is inderdaad wat ik zoek... Maar tis wel een behoorlijk dure oplossing :S
Kijk eens naar een Asus WL-330gE. Heb ik laatst een voor 4 tientjes gekocht en doet volgens mij precies wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Er zijn erg veel apparaten op te noemen die precies zijn wat de TS zoekt. Zowel nieuw als in vraag & aanbod zijn er prima apparaten voor 50 - 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allen.

Ik ga er 1 bestellen en meld me weer wanneer ik de boel aan de praat heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-78
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Hoi,
Ik heb ook mp970. Deze wil ik in de toekomst direct aansluiten op een draadloze router (d-link 855) met een netwerkkabel.. Dan zou ik toch zonder problemen moeten kunnen printen vanaf mijn laptop zonder een andere pc aan te hebben staan?
(Ik wil niet de printer aansluiten op de usb van de router)

bedankt voor evt reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@flo-78
Daarvoor is de netwerk (utp) aansluiting op het apparaat voor bedoeld. Kortom, kwestie van open deur intrappen. Wel even goed de handleiding lezen hoe je hem via de browser (o.a. op welk ip-nummer) configureerd. Als je een Mac of een Windows-pc hebt kan het waarschijnlijk ook met een meegeleverd programma, maar het eerste is, als je weet wat je doet, sneller en hoef je niets voor te installeren.

Volgens mij had .ljt voor de aanschaf kunnen beseffen dat hij een printer met Wifi nodig had en dan had hij vermoedelijk beter een ander type gekocht, met Wifi, tenzij hij (en dat kan ik niet beoordelen) bepaalde functionaliteit nodig had die de 970 wel heeft en andere modellen niet.

Mijn vader heeft een vergelijkbaar model (ik denk de 950) maar die heeft geen netwerk-aansluiting, bij de goedkopere modellen uit de 6 of 8 serie was dat er wel, maar die konden dan weer geen negatieven scannen. Mogelijk speelde zoiets ook bij de keus van .ljt voor de MP-970.

Oplossingen zoals met printservertjes blijven behelpen, is alleen een goede oplossing als je een bestaande printer in een netwerk wilt blijven gebruiken, juist omdat ze vaak bidirectionele communicatie niet ondersteunen en daardoor geen statusmeldingen, inktniveau's en foutmeldingen niet doorgegeven worden.
Mijn vaders Canon print prima via de printserver in zijn Asus-router, maar scannen gaat dan niet.

Zo'n bridge, of een Acces-point in bridge modus zou in .ljt's geval wel goed kunnen zijn maar maakt de zaak ook gecompliceerder omdat daar in het ontwerp van de printer waarschijnlijk geen rekening mee is gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo-78
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ok dank je, das een helder antw waar ik al een tijdje naar opzoek was.
Pagina: 1