Pata HD geplaatst; Comp start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens,

Ik heb laatst een nieuwe computer in elkaar geflanst met 2 HD's van 500 GB in RAID 0. Sata uiteraard. Nu heb ik uit me oude computer nog een HD geplaatst, waarvan ik de data even wilde kopieren naar m'n nieuwe HD's. Het probleem is dat als ik de pata schijf aansluit, me computer blijft hangen bij het opstarten (dat scherm van de fabrikant waar alle sneltoetsen staan). Zo gauw ik de voeding van de pata schijf eruit trek en reboot gaat het weer als een zonnetje. Iemand enig idee? Ik kom dus ook niet in de bios oid.

Gigabyte P35 DS3R
Intel Core 2 Duo E8400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:51
Hangt er niks anders aan die pata kabel? Eventueel Jumpers nagekeken?

en off topic, je kent Raid0, en de risico's? Omdat je zoveel GB's in Raid0 hebt staan... Al kan het ook helemaal bewust zijn natuurlijk :)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:29
heb je de disk die je bij wilt plaatsen wel passief gemaakt?
nu heb je twee opstartbare samengebracht en je bios kan niet kiezen...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem als gewoon als slave aangesloten...en zonder jumpertje geprobeerd maar dat werkt ook niet. Wat bedoel je precies met passief maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
In de bios even de juiste bootvolgorde aangeven? Waarschijnlijk wil hij van je je PATA schijf booten i.p.v. je SATA raid array.

Als alternatief: Bij sommige moederborden kan je d.m.v. een druk op F8 of F10/F12 tijdens het opstarten een bootmenu oproepen waarin je kan kiezen van welke apparaat (HD/DVD etc) je op wil starten.

[ Voor 4% gewijzigd door Borizz op 24-05-2008 20:48 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar zo gauw ik de IDE schijf op de voeding aan sluit kan ik helemaal niks meer doen. Dan komt die niet verder dan het mooie gigabyte begin schermpje. Dus in de bios duiken is ook geen optie ;( Heb de jumper nu aangeloten op alle mogelijke manieren. Ook beide aansluitingen van de kabel werken niet. Ik haal hem net wel uit me oude computer dus hij zou het moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:29
passief maken is van vroeger ,windows wil maar een actieve C: partitie zien.
maar lezend over je moederbord kom ik veel tegen over jouw probleem.
hier in deze tread staat misschien de truuk

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:51
beascob schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:26:
heb je de disk die je bij wilt plaatsen wel passief gemaakt?
nu heb je twee opstartbare samengebracht en je bios kan niet kiezen...
Lijkt me niet het geval. Bios maakt altijd een lijstje met de bootable apparaten, dus harde schijfen, cd-roms spelers enz, en hij pakt gewoon de gene boven aan de lijst, en die lijst kun je eventueel zelf aanpassen, maar de bios loopt niet vast omdat er 2X een bootable schijf aangesloten zit,

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik de HD in de voeding steken nadat ik in de bios gekomen ben of is dat gevaarlijk? Je kan namelijk in de bios "detect IDE" oid doen, maar aangezien ik niet in de bios kan komen als die aangesloten is...
Leek me zelf niet al te slim trouwens :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 19:03 ]

Pagina: 1