• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-03 20:55

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik vraag me iets af.
Welke punten van een CPU zorgen ervoor dat een videokaart erg wordt gebottlenecked?

Kan ik beter een CPU hebben met lage FSB, maar met een hoog aantal GHz, of een die vergelijkbaar is (dus zelfde merk, zelfde aantal cores etc) maar met een lager aantal GHz, en een hogere FSB?

Verwijderd

Uit verschillende tests (google is your friend) blijkt dat FSB niet geweldig veel uitmaakt. Zo presteert een E6750 die een 1333 MHz FSB heeft niet (maar dan ook echt niet) beter dan een E6700 die een 1066 MHz FSB heeft.

Realiseer je verder dat de PCI-e bus waarop je videokaart is aangesloten sowieso onafhankelijk van de snelheid van je processor en de FSB daarvan loopt. Een processor met een hogere FSB heeft geen snellere PCI-e bus tot gevolg, ofzo.

Ik denk dus dat je niet kunt aanwijzen wáár precies de 'bottleneck' zit.

Verwijderd

precies...

een cpu met een lagere clocksnelheid met bijv. een HD3870 (of 8800GTX)trekt een cpu met een hogere clocksnelheid met een HD3850 (of 8800GT)eruit. (ongeacht FSB)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 11:58

EMP

Krulloos!

Lees dit eens. Misschien niet het exacte antwoord op jouw (misschien tè specifieke) vraag, maar zeker goed leesvoer, en waarschijnlijk genoeg info om jou een gedegen keuze te laten maken.
Hmm, zag het ook... url moet tussen quotes, anders kapt hij hem af na een komma. Fixed :)

[ Voor 28% gewijzigd door EMP op 23-05-2008 10:01 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
404 fout :|

[ Voor 15% gewijzigd door Amanoo op 23-05-2008 09:53 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Het gaat puur om de performance van de processor. Dus niet zozeer de kloksnelheid.
De processor moet dingen berekenen, waarna de videokaart z'n gang gaat. Als de processor dermate langzaam is, dat de videokaart spreekwoordelijk uit z'n neus staat te eten, dan komt dat de performance niet echt ten goede. De processor neemt dan relatief een groot deel van de tijd van code naar monitorbeelden voor z'n rekening, simpel gezegd. Bij hogere detail-instellingen en resolutie zal de videokaart weer meer moeten zweten en wordt die verwerkingstijd relatief weer groter.

Het is een simpele voorstelling van zaken zo, maar het dekt de lading. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dan is het wel een lastig iets. Ik kan niet ook nog de CPU upgraden (mijn moederbord kan trouwens alleen Celerons @533MHz FSB en Pentium 4 @800, dus ik schiet waarschijnlijk niks op)

Ik heb nu een Celeron D 360 (3,46 GHz) maar de FSB is dus 533 MHz.
Maakt dit kans bij bijvoorbeeld een GeForce 9600GT of een Radeon HD3870 (die dus alweer een stuk beter is)?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

marco.meijer schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:04:
Dan is het wel een lastig iets. Ik kan niet ook nog de CPU upgraden (mijn moederbord kan trouwens alleen Celerons @533MHz FSB en Pentium 4 @800, dus ik schiet waarschijnlijk niks op)

Ik heb nu een Celeron D 360 (3,46 GHz) maar de FSB is dus 533 MHz.
Maakt dit kans bij bijvoorbeeld een GeForce 9600GT of een Radeon HD3870 (die dus alweer een stuk beter is)?
Ik denk dat je dan wel tegen een bottleneck aanloopt. Zoek bijvoorbeeld maar eens op 'cpu scaling' plus de kaart waarvan je de informatie wilt hebben.

Bijv: 9600GT, 8000serie

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Dat is ook een bottleneck waar je u tegen zegt. Celerons zijn namelijk langzaam. De tijd dat Celerons-366 op 550 een echte waardige concurrent waren voor een gelijk geklokte Pentium III is wel voorbij. Ik zou even doorsparen als ik jou was, het heeft imo geen enkele zin om een 3870 met een CeLeron-D te pairen.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Misschien een Core 2 E21x0 cpu met een goedkoop P33/G35 moederbordje erbij kopen, of iets in die aard?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dan ben ik bang dat het toch nog wel eens duur kan worden. Misschien koop ik anders eerst maar een goede videokaart, en ga ik dan sparen voor een goed moederbord/CPU combinatie, ga ik alles daarop brengen. Moet ik helaas voorlopig die Wii aan de kant zetten, en ik moet waarschijnlijk ook nog een goede voeding regelen, maar dat moest ik waarschijnlijk toch al. Gaat prijzig worden. Hebben boxed CPU's trouwens ook een goede fan meegeleverd? En hoe groot is de kans dat ik nieuwe fans nodig zal hebben? Kan ik trouwens ook (zomaar een vaag idee) de oude cpu fan van mijn Celeron gebruiken als extra casefan, of kan ik hem beter gewoon wegdoen/doorverkopen?

[ Voor 83% gewijzigd door Amanoo op 23-05-2008 19:52 ]

• Dofke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11-2024
Boxed koelers zijn goed genoeg....zolang je niet gaat overclocken en je een "redelijke" airflow in je case hebt (alle cases van tegenwoordig hebben wel 1 of 2 extra fans axtra standaard)
als je crap bij kas zit...koop een tweedehands systeempje op tweakers..komen er regelmatig voorbij voor 150 tot 250 euro die een forse verbetering inhouden tegenover je oude systeem (verkoop het gewoon en beperk je "verlies" zo)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor die 250 euro kun je desnoods zelfs de moederbord/CPU/geheugen combinatie uit de [BBG] Multimediasysteem mei 2008 halen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Okee, dan is flink upgraden misschien wel verstandig. Maar ik ben een eindgebruiker. Ik heb een kant-en-klare pc gekregen. Klopt het dan ook over de kast wat dofke zegt, dat er dan ook wel extra fans aanwezig zullen zijn?

Nou ja, moet ik eigenlijk die kast weer voor open draaien, maar is het te verwachten dat ook in zo'n pc een redelijke extra fan zit?
Pagina: 1