BoxMod | ||
Hey Allemaal! Ik ben een tijd geleden begonnen met mijn eerste casemod, en met de zomervakantie om de hoek komen er zeeën van tijd vrij. Ik ben al weken geleden begonnen met het plannen, en omdat mijn mod-ervaring gebrekkig is heb ik besloten een case van de grond af zelf te maken. Geen lampjes, windows of led-fans in deze mod. Het wordt een strakke glanzende kubus. Het materiaal wat ik ga gebruiken wordt MDF, dit is omdat dit het enige materiaal wat ik goed kan bewerken en waar ik ervaring mee heb. Ik ga hem uiteindelijk helemaal vlak maken, en een topcoat van hoogglas-verf aanbrengen. Ik heb mijn bureau ook gedaan hiermee en het glimt echt heel mooi! Het doel dat deze kubus gaat dienen is een lichtgewicht development- en webserver, hij zal dus 24/7 aanstaan en moet dus stil en niet te energieslurpend zijn. Ook laat ik 2 game-poorten intact zodat ik altijd nog een potje Halo kan spelen! | ||
Hardware | ||
De hardware die ik zal gaan plaatsen is bijzonder, namelijk een Xbox! Ik heb hiervoor gekozen omdat een Xbox anno 2008 echt niets meer kost, en omdat ik een grote halo-fan ben terwijl ik tot dusver nog geen Xbox heb gehad. Dus ik snel marktplaats op, en zocht een Xbox uit een goed bouwjaar en een week later was ik de trotse eigenaar van een xbox uit 2002, weinig gebruikt en met een paar spellen inclusief uiteraard Halo: Combat Evolved en Splinter Cell. Maar die zal ik hoofdzakelijk gebruiken om een softmod aan te brengen. Ik ga verder twee game-poorten (eigelijk een USB-poorten) herstellen in hun oorspronkelijke staat. Eentje om USB-sticks en dergelijke te gebruiken. En één voor een WiFi-stick om het draadloos netwerk te regelen, ik wil het uiterlijk zo clean mogelijk houden. Na urenlang de neuzen op http://www.xbox-linux.org had ik genoeg kennis opgedaan over de soft- en hardware van de xbox en was klaar om er één te modden en stelde ik mijn prioriteiten. Na het superlang op internet al het mogelijk vindbare over de inhoud van een xbox gevonden te hebben kon het designen beginnen! Ik ben van plan er een DSL-distributie met een LAMP op te zetten. | ||
Aan de slag! | ||
Ik ga voor een kubus, en om hem goed stil te maken wou ik gebruik gaan maken van wat geluidsdempende materialen, één 120mm fan en een klein koelertje op de CPU. Verder ga ik de HDD ophangen aan een drietal rubberen touwen, zodat de kast niet gaat resoneren. De eerste schetsen die ik had gemaakt laat ik ook nog even zien, ik was toen nog van plan 2 HDD’s in te bouwen, nu niet meer: Oude ontwerp, met 2 HDD’s: Dit vooraanzicht lijkt op mijn uiteindelijke ontwerp maar net niet helemaal: ![]() Dit lijkt er al meer op, Dit zijn de uiteindelijke schetsen van de buitenkant: Zijaanzicht: Achter/zijaanzicht: Bovenkant: Bovenkant, maar hier onder, waar de 120mm fan komt te hangen heeft een probleem, want lucht laat zich niet zo makkelijk door gaatjes van diameter 5mm drukken, maar dit “bakje” zou de klus moeten klaren. Ik ga wat “benchmarks” uitvoeren om het verlies te meten. Hier nog even goed te zien: Dit is het slachtoffer: Dit zijn DE games ;): Xbox Openmaken! Ik heb mijn Xbox al een keertje opengemaakt om precies te kijken wat voor versie het is, helaas nog geen foto’s maar die komen vanzelf waarneer ik de transplantatie ga doen. Mocht je zelf plannen hebben: Het gaat niet zonder een Torx 10 en 20 schroevendraaier, zelfs met deze draai ik al bijna mijn schroefjes stuk. Voorals de kleintjes zijn erg kwetsbaar. Ik kwam erachter dat ik een versie 1.1 Xbox heb met een Phillips drive. Dat is gunstig want deze kan alle media behalve cd-r's aflezen, andere drives zijn heel kieskeurig. Wel heb ik al het denkbare van de xbox opgemeten zodat ik er een mockup van kan maken in Sketchup zodat ik kan kijken of ik het allemaal kan gaan passen, Ik weet nog niet precies wat voor dikte MDF ik wil gaan gebruiken, maar dat is afhankelijk van wat mijn DIY-zaak mij kan bieden, maar ik ga uit van 13mm, al mijn sketches hebben 10mm omdat dat makkelijk rekenen is. De inhoud van de kubus wordt: 220*220*220 omdat dat de grootste maat van de mobo is. De rest van de onderdelen moet ik daar maar inproppen. De orginele xbox is ongeveer 250*220*70 = 3.850.000 milliliter, en mijne wordt 10.648.000 milliliter dus het zou allemaal moeten passen Meetresultaten, dit is misschien handig mocht ik iemand op iedeën brengen: DVD-drive: L: 210mm B: 145mm H: 45mm HD-drive(standaard 3,5” Seagate 10gb): L: 155mm B: 100mm H: 25mm Moederbord: code:
30 en 40 zijn de hoogtes van de heatsinks Voeding (printplaat met grote condensators en dergelijke erop): L: 200mm B: 60mm H: 45mm aan de onderkant en 50mm aan de bovenkant Blokjes waar de controller-poorten inzitten (mooi vierkant): L: 28mm B: 21mm H: 11mm | ||
To-Do-List | ||
Wat ik allemaal nog moet doen voordat we kunnen beginnen:
| ||
Bronnen: | ||
Ik wil de volgende bronnen noemen als dank: http://www.linux-xbox.org - Hoe ik het beste Linux op mijn bakkie kan krijgen. http://www.xbox-scene.com - Veel tutorials, over openmaken en modden http://stegen.com/ - Voor goedkope Torx 10 en 20 draaiers. Shallax – Voor het geweldige GentooX Easy Thumbnail – Thumbnail software om alles binnen de 600 te houden Timmo110 – Voor het aan de praat krijgen van mijn usb-stick! Chorizo1 – Voor een simpele maar doeltreffende aanwijzing! Guru – Voor het installeeren van EvoX |
Update 2! |
Zo, ik ben begonnen met het voorbereiden van de softmod, heb heeel veel research gedaan en ben er eindelijk uit hoe alles zit. Ik ga een Female-USB-connector installeren op poort 3 en 4, en dan stop ik in een van die poorten een usb-stick, de xbox denkt dan dat dit een corrupte memory unit is. Hij formateerd dan de stick naar FATX formaat. Dan stop ik hem weer terug in mijn PC en gebruik "Action Replay" om een aantal gehackte savegames te kopieren. Dan kopieer ik die savegames naar de HDD van de Xbox, om ze in het spel te laden. Er wordt dan stiekem een programmatje geladen die een aantal dingen doet, ik weet niet precies wat. Maar dan krijg je een menuutje waarmee je de orginele instellingen kan backuppen, en de softmod kan aanbrengen. Daarna installeer ik een alternatief dashboard: UnleashX om wat leuke features te krijgen. Daarna FTP ik GetooX (linux) op mijn systeem, en dan kan ik die via het dashboard bereiken. En voilá daar heb ik linux en de mogelijk om mijn games te spelen! Dat is ten minste het plan. Eerst moet ik dus de USB connector maken, moeten we eerst een kiekje nemen in de Xbox!: HDD eruit: DVD-drive eruit: Dat bovenste connectortje is de connector van poort 3 en 4, maar helaas komt deze niet overeen met mijn connectortje: Bovendien zitten al deze kabels in de weg als ik de poorten wil verwijderen, dus ik moet de handel eruit halen om een usb kabel aan het connectortje te solderen: Goed, ik heb het blokje met poort 3 en 4 eruit en opengesneden: Gestript: (de gele draadjes zijn voor mij niet belangrijk) Toen het solderen niet echt lukte (had geen soldeervet) heb ik maar gewoon de draadjes in elkaar gedraait: Toen met lijmpistool geisoleerd en nog even een tapeje eromheen, zodat ze niet overal achter blijven hangen: Hier is die ingeplugt, hij zit onder de bos kabels: Hier nog iets beter te zien: En zo lopen de kabeltjes dan: Toen dit allemaal klaar was probeerde ik de savegames te kopieren met action replay maar dat ging niet helemaal zoals het hoorde. Ik ben nu met een andere oplossing bezig. |
Mini Update! |
Ik heb de Softmod geinstalleerd! Na een hele hoop elende was er ook een sprongetje van blijdschap toen ik er eindelijk in slaagde de softmod, EvoX en linux te installeren. Het staat nu vrolijk een LAMP te draaien! Als mensen geinteresseerd zijn in hoe ik dit heb klaargespeeld hoor ik het wel: ![]() Het maken van de kast kan beginnen! |
Update 3! |
Ik heb weer wat nieuws te melden: Ik ben begonnen met de kast, en wel met het uit elkaar halen van de Xbox en ik heb een voedingsbevestiging gemaakt.. Ik heb heel veel foto’s en die zullen het verhaal vertellen. De HDD in zijn plastic jasje, deze zat vast met Torx 15 schroeven, maar de deze zaten zo los dat ik ze gewoon met een platte schroevendraaier eruit kon halen: Jasje eraf: Ook de DVD-Drive is bevrijd: Er zit wel een enorme bobbel op de onderkant, ik weet nog niet wat ik hiermee aanmoet... De andere controllerpoorten verwijderd: Moederbord bevrijd (dat ding is toch kleiner dan ik dacht Voeding bevrijd: Frontplate eraf, dat blokje is waar de aan/uit en reset knop zitten: Enorme berg met xbox-behuizing: Oke, nu de Xbox in stukjes is gehakt, begin ik eerst met een stuk waar de voeding op komt te staan. Het is een houten plankje, met een een soort plastic hoesje eronder, deze kwam uit de Xbox zelf en ik heb hem zelf ook maar gebruikt, vermoedelijk tegen kortsluitingen ect. Nu het moederbordje, ik boor gaten in de bodemplaat, vervolgens sla ik de afstandsbusjes erin, en dan schroef ik het moederbord erop. Dat is ten minste het idee, want het ging niet helemaal zoals ik wilde. Maar het is toch goedgekomen. De afstandsbusjes en schroeven: Ingeslagen: Je ziet hier dat veel van de busjes niet goed geplaatst zijn, maar 2 op goede plekken paste nog wel, en zo heb ik de andere hoeken nog vastgelijmt, en hij zit nu gewoon lekker vast: En hier nog 2 foto’s van een mockup: Dit is nog een overzichtje van wat er nog moet gebeuren... De stapel hout, en alle onderdelen.. Volgende update is alweer snel.. Ik moet nog een 120mm fan aanschaffen... hij mag dik zijn, moet wel wat lucht verplaatsen, maar wel stil. Iemand tips? |
[ Voor 54% gewijzigd door Milosonator op 05-06-2008 12:47 ]