hoge hdd temps.

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views

• HATA28
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-01 18:00
Hallo,
Ik ben benieuwd hoe warm mijn hdd's mogen worden en wat normaal is...
Die van mij worden vaak 65graden C. Dat vind in best veel, maar wat is eigenlijk normaal?
Ik heb een ST340014A en een MAXTOR 6L040J2. Beide 40gb.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Veel te warm, 40 graden ongeveer is aan te raden geloof ik. (mijn HDD is nu 30 graden, maar ligt dan ook los op tadel)

Als ik jouw was zou ik er een fan op richten. (kloppen die temps eigelijk wel? waar meet je mee?)

[ Voor 64% gewijzigd door jdm8 op 22-05-2008 13:39 ]

• HATA28
  • Laatst online: 15-01 18:00
Ik meet met speedfan, lijkt me wel aardig betrouwbaar.
Wat is precies het gevaar van een té warme hdd??

[ Voor 31% gewijzigd door HATA28 op 22-05-2008 13:44 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Even met je hand voelen. Met 65 graden kan je je hand er niet erg lang opleggen. ;)
De harddisks moet lauw aanvoelen. Zo niet, dan moet je er een extra fan opzetten, zoals jdm8 al aangeeft.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:50
Volgens mij mogen HDD's best wel warmer worden dan 40 Graden C.

Mijn Hdd's worden ongeveer 50 Graden C.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• chimera2
  • Laatst online: 17-02 16:30
het gevaar is dat hij er dan gewoon mee ophoud

• jdm8

jdm8

Je hebt gewoon meer kans dat hij stuk gaat dus. Tenminste, dat is mij altijd verteld. Ze moeten gewoon niet te warm worden, 45 graden kan ook nog wel, maar 50 lijkt me echt te warm hoor ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• chimera2
  • Laatst online: 17-02 16:30
dan ben ik ook wel nieuwschierig wat dan het gevaar is

• jdm8

jdm8

uit bericht:
alleen bij erg hoge temperaturen heeft warmte invloed op de failure rate.
Nou zeggen ze er neit even bij wat die extreme temperatuur is (is wist dat iemand dit artiekel op zou gaan zoeken).

Er is een groot verschil tussen de serverparken van google en je eigen pctje, namelijk dat bij google de temperatuur constant is en bij jouw thuis die nogal fluctueert (pc aan uit, hoge belasting etc.) Materialen, en vooral metalen, in je HDD kunnen er nogal slecht tegen als ze continu warm en koud worden ivm. uitzetten en krimpen. Hoe kleiner dan de verschillen zijn, hoe beter. Bovendien is de titel van het bericht misleidend. Het geeft aan dat er geen verschil is of je HDD nou 30 of 40 graden is. Echter als je ove reen bepaalde waarde gaat of daar tegenaan (staat vast wel op de site van de fabrikant) is de kans op failure's vele malen groter. (doh 8)7 )

Waarom denk je dat een HD van aluminium gemaakt is? En sommige HD's extra koelribben hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door jdm8 op 22-05-2008 14:07 ]

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

Onder de 30 graden zijn hele mooie temp's. Deze bereik je met koeling op de hdd.
Zoals met een Voyager Dual Fan HDD Cooler
Tussen de 40-45 graden haal je meestal met paar casefans in je kast.

HDD Thermometer
Met dit tooltje kan je het handig bijhouden in je sys-tray.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-02 15:21

polthemol

Moderator General Chat
jdm8 schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:01:
[...]

uit bericht:

[...]

Nou zeggen ze er neit even bij wat die extreme temperatuur is (is wist dat iemand dit artiekel op zou gaan zoeken).

Er is een groot verschil tussen de serverparken van google en je eigen pctje, namelijk dat bij google de temperatuur constant is en bij jouw thuis die nogal fluctueert (pc aan uit, hoge belasting etc.) Materialen, en vooral metalen, in je HDD kunnen er nogal slecht tegen als ze continu warm en koud worden ivm. uitzetten en krimpen. Hoe kleiner dan de verschillen zijn, hoe beter.

Maar waarom denk je dat Een HD van aluminium gemaakt is? En sommige HD's extra koelribben hebben.
je herhaalt precies wat het artikel zegt zowat. Schijven slijten vooral door aan / uitzetten (piekspanningen). Mijn eigen fileserver staat atm op een 6 maand uptime en een 1.5 jaar in een meterkast, schijven temp is tussen e 45 en de 55 graden en het loopt nog altijd, ik ga nog eens niet de moeite doen om het spul te koelen.

Veel van die koeldingen voor hdd's zijn btw commemrciele bullshit. Als je ziet hoe duur die dingen alleen al zijn voor een plaatje ijzer met een plastic fan erop. Easy money, meer niet

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

HDD Thermometer werkt inderdaad handig. Overigens zijn Raptors 30 graden (C met Windows, etc.) en 27 graden (D met software installaties) en m'n WD1600YS (E met opslag) 24 graden. Dit in de behuizing (full tower) met een 80 mm fan vóór elke HDD.

Met temperaturen van boven de 40 graden zou ik (meer) casefans gaan overwegen, niet alleen voor je harde schijven, maar voor alles wat zich binnen je case bevindt.

Edit:
Veel van die koeldingen voor hdd's zijn btw commemrciele bullshit. Als je ziet hoe duur die dingen alleen al zijn voor een plaatje ijzer met een plastic fan erop. Easy money, meer niet
Inderdaad, een paar casefans om wat airflow te creeeren is ruimschoots voldoende.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 14:11 ]

• jdm8

jdm8

polthemol schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:08:
[...]

je herhaalt precies wat het artikel zegt zowat. Schijven slijten vooral door aan / uitzetten (piekspanningen). Mijn eigen fileserver staat atm op een 6 maand uptime en een 1.5 jaar in een meterkast, schijven temp is tussen e 45 en de 55 graden en het loopt nog altijd, ik ga nog eens niet de moeite doen om het spul te koelen.

Maar dat neemt het krimpen/uitzetten nog niet weg ;) De temp in jouw meterkast blijft hetzelfde, als dat niet zo is kun je het beste de verschillen zo klein mogelijk houden, zoals ik al zei. (daarbij is 65 echt te warm, ook volgens de fabrikant volgens mij).

Wat wel oplichterij is als een verkoper je een HD koeler aan wil smeren omdat je schijfjes 40 graden worden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heren en dames, dit onderwerp is al velemalen besproken op GoT. Voor de topic starter een beetje zoek werk voordat je een topic opent, wordt op GoT erg gewaardeerd. Zie ook: OM FAQ / Beleid

Hoe warm of hoe hoog de maximale bedrijfstemperatuur van de hardeschijven zijn kun je gewoon terug vinden in de specificaties bij de fabrikant van de hardeschijf. Tevens wat je kunt doen om meer airflow te crieëren is ook goed terug te vinden hier op GoT, daarom ga dit topic op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.