Data recovery bij gecrashte hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views

• laurensxeon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 14:36
het volgende

ik heb hier de oude hardeschijf liggen van WD 20GB

de hardeschijf maakt bij het aanzetten van de pc een tikkend geluid wat niet zo hoort. de lees arm slaat van links naar rechts. dat deze schijf DOOD is dat snap ik ook.

kan ik met een precies dezelfde hdd de printplaat verwisselen om zo nog enige data te recoveren?

of is het tikken van de leesarm echt de laatste adem van de schijf?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

zie andere tientallen topic hierover en de faq. maar een kleine tip, als hij tikt is niet de print kapot maar het mechanische deel. het omzetten van de print heeft dus dan geen enkel nut

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Zo te horen is het niet de printplaat die het probleem vormt. Dan zou je eerder errors verwachten waarbij je computer de schijf niet kan vinden of iets in die geest. Nu lijkt het meer de schijf en het mechaniek zelf.
Ik ben bang dat je deze data niet makkelijk kan recoveren, maar wellicht zien andere tweakers dat anders.

Natuurlijk kun je altijd een recovery bedrijf in de arm nemen........ als je 20Gb aan data dat waard is.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tik een paar keer met de HDD plat op de grond. Soms schept dat nog een beetje leven in een HDD...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zo te lezen is de hardeschijf mechanisch defect dat ga je niet verhelpen met het vervangen van een printplaat/controllerboard. De enige manier is waarschijnlijk het overzetten van de platters in een andere identieke behuizing, mits de platters zelf niet beschadigd zijn.

Dit kun je overigens niet zelf doen, tenzij je over een cleanroom beschikt. (stof vrije ruimte) Een hardeschijf moet je namelijk niet zomaar openhalen, één enkel stofdeeltje is net een "Grand Canyon" voor de lees- en schrijf koppen. :)

Hier OM FAQ / Beleid: Datarecovery kun je informatie vinden over datarecovery. Onderaan kun je een paar datarecovery bedrijven vinden, sommige werken op een "no cure, no pay" basis en hebben prijs indicaties op hun website staan. (je kunt ze ook bellen, voor een prijsschatting)

Verder kun je met de search erg veel vinden over datarecovery. Overigens wordt het gebruik van de zoekfuntie hier op GoT erg op prijs gesteld voordat je een topic opent, zoals je hier kunt lezen: OM FAQ / Beleid Uit jouw topic start kan ik niet echt opmaken dat je de search hebt gebruikt, daarom sluit ik dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 21-05-2008 23:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.