Verwijderd

Topicstarter
Yo! Geachte tweakers,

Al bijna een hele maand word ik getergd door verschrikkelijke lockups. En dan bedoel ik 't beruchte bevroren scherm zonder maar één BSOD te zien te krijgen. Hier moet ik dus een Reset op loslaten.

Mijn specs luiden als volgt:

Moederbord
CPU Type DualCore AMD Athlon 64 X2, 2100 MHz (10.5 x 200) 4000+
Moederbordnaam ASRock ALiveNF6G-GLAN (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce 6150SE-430, AMD Hammer
Systeemgeheugen 2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
DIMM3: Kingston KTC1G-UDIMM 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz)
DIMM4: Kingston KTC1G-UDIMM 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-18 @ 400 Mhz)
BIOS Type AMI (04/09/08)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart NVIDIA GeForce 8600 GT (256 MB)
3D Acceleratie nVIDIA GeForce 8600 GT
Monitor Chi Mei A201P1 [20" LCD] (0)

Multimedia
Geluidskaart Realtek ALC662 @ nVIDIA MCP61 - High Definition Audio Controller

Opslag
IDE controller NVIDIA nForce Serial ATA Controller
IDE controller NVIDIA nForce Serial ATA Controller
IDE controller Standaard Dual Channel PCI IDE Controller
Harde schijf Hitachi HDT725032VLA SCSI Disk Device (298 GB)
Harde schijf MAXTOR STM380215A (80 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Optische Station BENQ DVD DD DW1620 (DVD+R9:2.4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:16x/4x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
SMART Status harde schijf OK

Partities
C: (NTFS) 17563 MB (13426 MB vrij)
D: (NTFS) 58753 MB (44494 MB vrij)
E: (NTFS) 305234 MB (278424 MB vrij)
Geheugencapaciteit 372.6 GB (328.5 GB vrij)

Daarnaast heb ik een ZM-MFC1 Fancontroller met vier fans draaidende en een Coolermaster 400W PSU.

En ik gebruik een Trust USB toetsenbord (15052) en USB Trust Muis (15345)

Het moederbord is vanwege dit probleem vervangen. De voorloper was een ASUS M2V-MX SE. Toen deze zich nog in 't systeem bevonden waren de freezes haast constant, mits er geen data werd verwisseld.

Toen ik het moederbord had vervangen leek alles normaal, echter wist ik niet dat om de zes/vijf uur een nieuwe freeze het systeem compleet vastzette. Dat gebeurde met 't 667mhz model van het nu huidige geheugen. Die heb ik getest met Memtest en kwam daar op 40 errors terecht, wat toen leidde op een freeze tijdens Memtest zelf. Daarom heb ik deze vervangen met de 800mhz versie.

Ik betwijfel of dit alles wordt veroorzaakt door de temperaturen in het systeem want het gebeurt zowel buiten als in een spel:

Afbeeldingslocatie: http://img392.imageshack.us/img392/4513/tempsuo1.png

De temps nu. Idle.

Ik ben nu echt langzamaan wanhopig aan het worden hier. Ik ben langzamerhand aan het bedenken of de CPU niet de laatste boosdoener was, die zat immers ook nog op 't oude (nu defecte, volgens Alternate) moederbord.

Ik weet 't echt niet meer. Jullie misschien?

P.S. Ik heb het volledige systeem nu al meer dan een half jaar. Nu zijn alleen het moederbord en het geheugen vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 19:28 ]

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen. Freezes kunnen overal doorkomen.
Dus voer de tests uit die erin staat moet de oplossing/probleem vanzelf naar voren komen. :)
En misschien is het ook wel handig om je specs te posten inplaats van een plaatje van Everest. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iedere test van de Troubleshooter wel gehad en er is nog niks naar voren gekomen.. En ik heb 't plaatje verwijderd en aangepast met tekst.

Tevens heb ik ontdekt dat veel IRQ's gedeeld worden. Zou dat 'r ook mee te maken hebben toevallig?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 19:42 ]

Verwijderd

geven de nieuwe DIMMS geen fouten meer?

Welke voeding heb je? vaak is het bij "random freezes" de voeding die of de belasting niet aankan of brak begint te worden. Misschien kan je even voelen aan de achterkant van je pc (achter je voeding) hoe heet de lucht is die uit de voeding wordt geblazen (na uurtje draaien/stressen bijv.). Als dit erg heet is, moet je voeding waarschijnlijk veel vermogen leveren (voor zijn doen).

Opmerking:
Als je dualchannel hebt (ga er wel van uit) zou ik geheugenbankjes 1 en 3 of 2 en 4 gebruiken.

De temperaturen van je cores lijken me een laag (vooral met dit weer), staat dit wel goed in bios, of is het daar ook verkeerd (en was het dan bij je andere mobo ook zo) Die temperatuursensors zijn electrisch, volgens mij is het zo meer spanning=hogere temperatuur, dus weinig spanning=lagere temperatuur.

Nog iets: heb je de CPU stekker bevestigd? Anders valt bij zware belasting je cpu "weg", omdat hij niet genoeg power heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Coolermaster 400W. Die heeft zes maanden op de eerste configuratie (toen ik mijn PC dus kocht) probleemloos gedraaid. Het gezeik is begonnen toen ik een SATA schijf aanslot en mijn fancontroller met vier fans.

De lucht is best wel heet maar niet super heet. En ik heb de spanning van de core op like auto gezet. De limitiet is tot 1.35 dus ik weet 't niet... En laat me je ook even vertellen dat ik Arctic Silver 5 tussen mijn CPU en heatsink heb zitten. Mijn heatsink is ook een Arctic Cooling Freezer 64, dus dat kan de lage temp verklaren.

Ik zal zien of 't werkt want ik heb de DIMM in 3 & 4 zitten. Of in 1 & 2. En ja, ik heb de stekker stevig bevestigd op 't moederbord dus hij kan niet wegvallen zo.

Hij draait nu single channel. En wat je zei over de voeding klopt wel want hij wordt nogal warm bij het spelen van spellen zoals Assassins Creed dus ik begin inderdaad te vermoeden dat hij al een lange tijd te veel werk heeft moeten leveren dat ie aankon. Ik heb bijvoorbeeld lange periodes BioShock gespeeld en dat spel vraagt nogal wat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 22:31 ]

• GetaGrip
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 21:30

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:05:
Ik heb een Coolermaster 400W. Die heeft zes maanden op de eerste configuratie (toen ik mijn PC dus kocht) probleemloos gedraaid. Het gezeik is begonnen toen ik een SATA schijf aanslot en mijn fancontroller met vier fans.
Hier lijkt mij het probleem te zitten, met name de 4 case fans, ik zou deze eens halveren en kijken wat er gebeurt(1 x intake en 1 x Outtake). Vaak kan een combi van hitte en een langzame overbelasting van de psu, dit soort problemen veroorzaken.
De lucht is best wel heet maar niet super heet. En ik heb de spanning van de core op like auto gezet. De limitiet is tot 1.35 dus ik weet 't niet... En laat me je ook even vertellen dat ik Arctic Silver 5 tussen mijn CPU en heatsink heb zitten. Mijn heatsink is ook een Arctic Cooling Freezer 64, dus dat kan de lage temp verklaren.
Te zien aan je temperaturen, heb je geen problemen... maar ik vraag mij wel af waar MCP met een temp van 66c voorstaat.
Ik zal zien of 't werkt want ik heb de DIMM in 3 & 4 zitten. Of in 1 & 2. En ja, ik heb de stekker stevig bevestigd op 't moederbord dus hij kan niet wegvallen zo.
Heb even gekeken in je manual en ze horen in 1&2 te zitten(of 3&4)... dus ook oké

Verder vroeg ik me af welk OS je draait, want dat staat er niet bij.

GetaGrip is net een mens.......

Verwijderd

Topicstarter
De MCP moet (volgens een paar bronnen of zo) staan voor Master Control Point dus hoogstwaarschijnlijk de chipset/southbridge... Kep zelf eerlijk gezegd geen idee.

Ik draai op Windows XP Pro Service Pack 2.

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:41:
De MCP moet (volgens een paar bronnen of zo) staan voor Master Control Point dus hoogstwaarschijnlijk de chipset/southbridge... Kep zelf eerlijk gezegd geen idee.

Ik vindt die 66c op de MCP wel hoog, maar tsja... wie ben ik - is al zo'n 6 jaar geleden dat ik een nforce chipset had - dus misschien is dat wel normaal.

Misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen?

Voor de rest zou ik, zoals ik al zei - een aantal case fans d'r tussen uit halen en dan weer gaan werken op dat ding - kijken wat er gebeurd.

Als het goed blijft werken, prik je d'r één bij (dus naar 2 x Outake en 1 x Intake) en zo ga je verder.

Verwijderd

Topicstarter
Hij draait nu als een zonnetje. Hij gaat kuren vertonen na 't gebruiken van zware applicaties. Hij crashte vanmiddag nog tijdens het afspelen van de DVD 300 op m'n PC.

Ik ga morgen daarom resoluut eens kijken voor een nieuwe voeding. En die MCP, geen idee... Bij mijn vorige moederbord sloeg die ook vast en toen werd een MCP niet eens aangegeven. xD

Alvast bedankt voor de hulp. Ik kijk uit naar de input van anderen. Maar GetaGrip, wat je zei over de warmte van de voeding komt na even goed nadenken wel overheen; dus ik denk dat de voeding 't toch na al die tijd 't niet meer kan trekken.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Een jaar geleden heb ik eenzelfde soort onverklaarbaar probleem gehad. Hij boot prima, maar als je iets spannends gaat doen (games als Bioshock, Company of Heroes) dan loopt hij vast of is er een spontane reboot. Maar ik kon de fout niet vinden! Memtest, prime95 etc etc etc draaide allemaal als een zonnetje!

Het bleek dat het moederbord 1.8 volt aan het geheugen gaf, maar het geheugen had 2.1 volt nodig. Nadat ik het voltage verhoogd had, bleek het het moederbord niet voor langere tijd zo'n hoog voltage leveren en dus kaduk ging. Ik heb mijn moederbord en geheugen geruild voor een ander merk mobo (was DFI, werd ASUS) en geheugen (was OCZ, werd GEiL) dat standaard op 1,8 volt loopt. Sindsdien heb ik geen gezeur meer en draait alles perfect.

Overigens werd er voordat ik er achter kwam wat het probleem was, tegen mij ook gezegt dat het de voeding was. Uiteindelijk heb ik toen 2 voedingen geprobeerd (1 van 1010 watt en 1 van 1000 watt) en het probleem bleef. Gelukkig was de pc boer een toffe vent en ik kon zonder problemen ruilen en ben nu de bezitter van een super stille thermaltake toughpower. Stil en krachtig. Die andere 2 maakten zoveel herrie dat het leek alsof ik de server ruimte op mijn werk was. Het probleem was dus niet de voeding!

[ Voor 38% gewijzigd door 14ReD op 22-05-2008 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, maar daar heb ik je beste 14ReD. Mijn geheugen (http://www.alternate.nl/h...1055329&showTechData=true) vraagt slechts 1.8 volt dus ik betwijfel of dat de boosdoener is geweest al die tijd.

Hoe dan ook, ik heb er vandaag een voeding van 650W van Sweex in laten steken. Ik heb al op Tweakers genoeg gehoord dat het naast Q-Tec een soort boeman is onder de voedingen maar ik heb op 't moment weinig te klagen. Ik wil de proef graag de som nemen om aan te tonen dat niet iedere Sweex voeding je PC ten gronde kan liggen.

Ignorance is bliss, I know... maar ik heb een nogal lichte configuratie vergeleken met de overclock rigs van Tweakers hier.

Hoe dan ook, ik mag de voeding een dag eens uittesten. Hopelijk is 't probleem nu opgelost.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 12:18:
Ah, maar daar heb ik je beste 14ReD. Mijn geheugen (http://www.alternate.nl/h...1055329&showTechData=true) vraagt slechts 1.8 volt dus ik betwijfel of dat de boosdoener is geweest al die tijd.

Hoe dan ook, ik heb er vandaag een voeding van 650W van Sweex in laten steken. Ik heb al op Tweakers genoeg gehoord dat het naast Q-Tec een soort boeman is onder de voedingen maar ik heb op 't moment weinig te klagen. Ik wil de proef graag de som nemen om aan te tonen dat niet iedere Sweex voeding je PC ten gronde kan liggen.

Ignorance is bliss, I know... maar ik heb een nogal lichte configuratie vergeleken met de overclock rigs van Tweakers hier.

Hoe dan ook, ik mag de voeding een dag eens uittesten. Hopelijk is 't probleem nu opgelost.
Meestal kan een Sweex voeding van 650 Watt minder leveren dan een goede voeding van 400 Watt. ;) Daarnaast als je een Sweex voeding overbelast kan hij rare dingen doen en al je hardware slopen, maar het is jouw PC, maakt mij niks uit. :>

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen wat je bedoelt met overbelasten. Hoe doe je dat dan? o.o Extreem overclocken of zo?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:02:
Ik zou graag willen wat je bedoelt met overbelasten. Hoe doe je dat dan? o.o Extreem overclocken of zo?
Overbelasten: te veel vermogen uit de voeding trekken. ;)
Hij kan dus niet leveren wat er gevraagd wordt.
Ook is die 650 Watt het piekvermogen van de voeding een A-merk voeding van 650 Watt kan dit ook continue leveren een Sweex voeding maar voor enkele minuten waarna die poef doet. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal met mijn rig niet echt gebeuren. Want ik ben absoluut niet meer van plan om hem uit te gaan breiden. xD Kep deze maand genoeg geld aan dit prutsding besteed en ik ben blij dat hij nu stabiel draait.

Het enige wat ik heb gedaan is de clock terug naar 2.35ghz gezet want dat kan met mijn 400W niet zodra ik een spel ging spelen want dat trok de vorige voeding niet. Ik heb eerlijk gezegd weinig klachten over Sweex producten.. o.o Maar goed, ik houd jullie verder op de hoogte.

Nog een vraagje; er staat dat deze voeding over fan control beschikt. Hoe 'activeer' je dat? o.o

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:06:
Dat zal met mijn rig niet echt gebeuren. Want ik ben absoluut niet meer van plan om hem uit te gaan breiden. xD Kep deze maand genoeg geld aan dit prutsding besteed en ik ben blij dat hij nu stabiel draait.

Het enige wat ik heb gedaan is de clock terug naar 2.35ghz gezet want dat kan met mijn 400W niet zodra ik een spel ging spelen want dat trok de vorige voeding niet. Ik heb eerlijk gezegd weinig klachten over Sweex producten.. o.o Maar goed, ik houd jullie verder op de hoogte.

Nog een vraagje; er staat dat deze voeding over fan control beschikt. Hoe 'activeer' je dat? o.o
Fan control zou die automagisch moeten doen, hij gaat dus sneller draaien bij hogere temp en/of belasting. :)
Heb ik ook nog een vraagje: Hoeveel ampere kan de Sweex leveren op de 12 voltlijn en hoeveel kan de Coolermaster leveren op de 12 voltlijn. Of hoe heet de Coolermaster voeding nog meer 400 Watt zegt ook niet alles. ;)

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Heel goed! Dan is het in ieder geval dat dure geintje dat ik had! :)

Volgens mij wordt met Fan control bedoelt dat de snelheid van de fan zich automatisch aanpast aan de temperatuur van je voeding. Dat staat standaard aan.

@ Edit: The Mask en ik zijn het in ieder geval eens. :)

[ Voor 11% gewijzigd door 14ReD op 22-05-2008 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://www.alternate.nl/h...1068080&showTechData=true
Mijn vorige voeding.

http://www.alternate.nl/h...1065622&showTechData=true
De voeding nu. o.o

Van voedingen heb ik niet zoveel verstand..

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Lijkt mij dat die Sweex prima op jou systeem moet werken. Die 8600GT is ook niet echt een powerzuigert als een 8800GTX

Verwijderd

Aangezien Sweex het piek vermogen opgeeft kan de CoolerMaster voeding gewoon meer leveren dan de Sweex. :D Als de BSOD's (geen BSOD's maar Freezes, moet ook niet meerdere topics door elkaar lezen, veel te moeilijk :p ) nu over zijn, dan was waarschijnlijk je CoolerMaster voeding een beetje gaar aan het worden.
Daarnaast had je beter http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TN4C31 die voeding kunnen nemen om maar een voorbeeld te geven, heb ik zelf ook gehad, met een veel zwaardere PC. :)
Hoef zeker niet meer te reageren op dit: Verwijderd in "Welke voeding heb ik nodig? Deel 19" ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog nooit een BSOD. Alleen maar een complete freeze. Hoe dan ook, ik ga maar eens wat gamewerk doen om hem eens te testen. Ik hoop op alles dat heilig dat 't nu werkelijk voorbij is want ik ben nu al een maand bezig met dit probleem. En het zal goed kunnen dat de CM een beetje gaar werd, hij werd immers erg warm bij 't gamen...

En nee, dat hoeft niet meer. xD Toch bedankt voor de hulp, jullie twee.

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

LoL The Mask heerscht _/-\o_

IMHO is die chieftec zeker beter. Dus als die Sweex geen verbetering biedt...

Edit: Testen door te gamen... klinkt altijd als een droom..

[ Voor 22% gewijzigd door 14ReD op 22-05-2008 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tot nu toe nog geen enkele freeze of wat dan ook gehad. Ik vermoed dat 't probleem dus opgelost is. Toch ben ik benieuwd of de Sweex voeding echt zo slecht is... Ik snap echt niet waarom.. Ik bedoel, ik ga echt geen systeem hebben waar hij de 650W piek bereikt.. o.o

In mijn ogen is het opgelost. x3 Bedankt voor de hulp iedereen.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Als ik het lees heb je het systeem overgeclocked?

In dat geval kan je zo'n complete freeze krijgen zonder een BSOD te krijgen.
Is mij ook overkomen met verschillende overclockpogingen.
Stresstesten zoals met Orthos overleefde wel meer dan 8 uur. Niks heeft verder problemen. Maar zodra ik iets met TMPGEnc ga encoden freezed hele pc soms.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:11:
Tot nu toe nog geen enkele freeze of wat dan ook gehad. Ik vermoed dat 't probleem dus opgelost is. Toch ben ik benieuwd of de Sweex voeding echt zo slecht is... Ik snap echt niet waarom.. Ik bedoel, ik ga echt geen systeem hebben waar hij de 650W piek bereikt.. o.o

In mijn ogen is het opgelost. x3 Bedankt voor de hulp iedereen.
Je gaat inderdaad nooit een piek van 650 Watt halen (of je moet kortsluiting maken dan is 650 Watt maar weinig. :+ ) Maar als je eens naar de specs van de beide voedingen kijkt.
De Sweex kan op de eerste 12 voltlijn 17 ampere leveren en op de tweede 16 ampere. De tweede 12 voltlijn zorgt meestal voor het vermogen van de videokaart, HD's en opticals. Deze wordt meestal het zwaarst belast en kan dus maar een piek vermogen leveren van 16 ampere.
De CoolerMaster kan op alle twee 12 voltlijnen 16 ampere leveren maar deze 16 ampere kan die continue leveren, kortstondig zelfs even iets meer.
Zoals je kunt zien is kan de CoolerMaster dus eigelijk meer vermogen leveren dan de Sweex, dus kijk de volgende keer niet naar een opschrift als 650 Watt, maar kijk liever wat die echt kan leveren. ;)

Maar waarschijnlijk was de CoolerMaster dus gewoon gaar aan het worden en de Sweex schijnt dus (nog) geen probleem met je PC te hebben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kijk.. Als 't echt moet dan vraag ik wel aan mijn PC-boer of hij echt nog niks heeft liggen. Hij heeft bijvoorbeeld wel een Chieftec 500W in zijn 'assortimentenlijst' zitten. Ik zal wel zien want ik ga hem morgen maar betalen en dan vraag ik 't wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:52:
Ja, kijk.. Als 't echt moet dan vraag ik wel aan mijn PC-boer of hij echt nog niks heeft liggen. Hij heeft bijvoorbeeld wel een Chieftec 500W in zijn 'assortimentenlijst' zitten. Ik zal wel zien want ik ga hem morgen maar betalen en dan vraag ik 't wel.
Je moet niks het is jouw PC immers, er zijn genoeg PC's die goed draaien op een Sweex voeding, maar er zijn er ook genoeg waarvan de voeding de hele PC sloopt. ;)
Het is jouw keuze en als je hem voor de zelfde prijs voor een A-merk voeding van zo'n 400 Watt mag omruilen zou ik het zeker niet laten.
Lijst met A-merk voedingen uit Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

Voedingen (A-merken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht niet dat ik (nog) problemen ga krijgen met de voeding. Mijn systeem is immers veel lichter dan die jullie allemaal. En ik ben gewoon snel tevreden, zolang ie het maar doet.

Nogmaals bedankt. Het topic mag voor mijn part dicht. ^.^

Verwijderd

Topicstarter
En we zijn weer terug bij af. Twee minuten geleden weer een complete freeze mét de nieuwe voeding én nieuwe geheugen. Ik begin nu echt door de bomen 't bos niet meer te zien. Ik weet echt niet meer wat het is, de processor of de videokaart... God weet wat het is...

• GetaGrip

GetaGrip

Nee... echt? - Ga weg!

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 22:29:
En we zijn weer terug bij af. Twee minuten geleden weer een complete freeze mét de nieuwe voeding én nieuwe geheugen. Ik begin nu echt door de bomen 't bos niet meer te zien. Ik weet echt niet meer wat het is, de processor of de videokaart... God weet wat het is...
Rustig, Rustig.... je was ook iets te vroeg met roepen..... ;)

Wat deed je precies? (gamen,mp3,dvd, internet)... probeer gewoon eens te bekijken wat je aan het doen bent en wanneer het dan gebeurd. - noteer dit zonodig.

Veder moet je dingen gaan testen, zelf roep je CPU en GPU... dus test deze met b.v. Orthos (CPU-test)

Draai dit MINIMAAL 8 uur en kijk wat er met je systeem gebeurd.

Voor de rest, breng die casefans terug naar 2 (4 is overkill) - verder die MCP, daar moeten we ook eens naar kijken, want als dat de NB chipset is met temp van 66c, hmmm ik zou daar niet blij mee zijn.... tenzij iemand nu kan uitsluiten die mee leest dat dit normaal is.

Veder kan je GPU testen met 3dmark op hoogste settings (ook 8 uur of zo) en verder gewoon je pc blijven gebruiken, elke keer kom je stapje dichterbij de oplossing - omdat je kan herleiden wat je aan het doen was met de pc.

Verwijderd

Heb je een multimeter in huis? Anders zou ik die eens in een van de molexen prikken om je voltages te bekijken... Met een tooltje als speedfan kijken is hier overigens geen alternatief voor, aangezien de onboard sensors minder goed zijn als zelfs een multimeter van een euro of 4.

Verwijderd

Topicstarter
Ik breng hem morgen sowieso terug want ik mocht die voeding toch een dag testen in de hoop dat 't zo opgelost zou zijn.

Niet dus. Anyhow, de GPU kan 't niet zijn want ik heb hem laatst gewoon eens aangesloten op de VGA van 't moederbord en toen kreeg ik 't zelfde probleem. Het dreigt zowel binnen als buiten Windows te gebeuren en soms wel eens bij 't muis en toetsenbordgebeuren.

En ik zal de fans terugbrengen naar 2, om gewoon te kijken. Eén van de fans was één van de standaardfans die met de behuizing meekwam toentertijd. Nu begin ik me sterk af te vragen wat er nu gevonden was bij 't vorige moederbord door Alternate, wellicht bevindt het zich nu in de CPU want het vastlopen is minimaal 1 keer per dag.

En bij 't vorige moederbord meerdere keren..

Nou ja.. Ik weet 't niet meer. v.v

Overigens vraag ik me af, is het ook nodig de SATA Drivers te laden als de SATA schijf NIET als Windows schijf gebruikt? Ik weet niet of dat 't is want tijdens Memtest freezde hij ook...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 08:59 ]

Verwijderd

Ik heb eens op G0T rondgekeken en er was hier iemand met het zelfde mobo die (ongeveer) hetzelfde probleem had.
Bij hem is het (tot nu toe) opgelost door "Cool 'n' quiet" in de bios uit te schakelen. (hij kreeg geheugenerrors, maar wie niet waagt, wie niet wint :+)

Verder heb ik gehoord dat nForce chipsets echte heethoofden zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Mjah. Het is een heethoofdje want hij wordt wel eens 70 graden en dan nog draait 't systeem zonder verdere problemen.

Maar goed, ik kan me wel herinneren dat ik Cool 'n Quiet op Disabled heb gezet. Maar dan vraag ik af of dat ook zo is als ik AM2 Boost aan heb gezet... o.o

Anyhow, mij is eens aangeraden om gewoon een dagje te draaien op de onboard VGA; wie weet is 't toch de GPU. Ik bedoel, als hij buiten Windows ook vastslaat? o.o;

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kleine bump voor 't goede doel: Werken drivers van de Nvidia kaarten ook buiten Windows?

Ik heb namelijk iets gevonden wat hier op lijkt: http://forums.nvidia.com/lofiversion/index.php?t57969.html

Dit toont aan dat de 169 ervoor zorgde dat je PC hem flipt.. En laat ik nu toevallig een XFX 8600 GT hebben; zou 't te mooi zijn om waard te zijn? Ik meen me te herinneren dat ik de 169 build heb gebruikt..

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 17:19:
Kleine bump voor 't goede doel: Werken drivers van de Nvidia kaarten ook buiten Windows?
Met buiten windows gedoel je bios? Daar worden in iedergeval geen windows drivers geladen. Je kunt immers ook in je bios komen zonder HD. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Right. Het gebeurde grotendeels toch binnen Windows. Hoe dan ook, ik heb nu 175 build geinstalleerd en ieder spoortje van alle vorige drivers verwijderd. Maar ik draai nog steeds even onboard voor een paar dagen. Alleen om te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik draai nu al sinds gisteren en eergisteravond met onboard. Ik kan je vertellen dat mijn Windows sessie zo'n 12 uur vlekkeloos heeft gedraaid; mij is het dus duidelijk.

De videokaart, mijn XFX 8600 GT is de boosdoener geweest deze tijd. Het wordt dus tijd om hem terug te sturen naar Alternate en m'n garantie opeisen. HEt kan natuurlijk ook de drivers geweest zijn maar ik neem nu even geen verdere risico's meer.

Iedereen bedankt voor de hulp!

Verwijderd

K zou wel ff teste met je 8600GT. Als het aan de drivers ligt, en ze bij alternate er achter komen dat de kaart gewoon werkt, mag je onderzoekskosten betalen (en nog eens verzendkosten), dit is iig bij salland automatisering en azerty zo.

Verwijderd

Topicstarter
Hm. Ik vraag me wel iets af: Toen ik de koeler even weghaalde zag ik dat de koelpasta op die pinnetjes rond de chip zat. Kan dat mogelijk ook iets betekenen?

Afbeeldingslocatie: http://images.vnu.net/gb/inquirer/news/2007/04/17/the-inq-puts-8600gtgts-cards-through-their-paces/8600_gt_gpu.jpg

Dus op de 'pinnetjes' die rond de chip zitten op dat plaatje. Ik heb 't er af gehaald maar ik weet niet of 't iets gaat doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2008 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? o.o Het is 't laatste wat ik graag wil weten voor ik dat ding RMA stuur. Kep geen zin om risico's te nemen en dan neem ik de kosten van 't testen wel voor lief. >.>

Verwijderd

zou gewoon die kaart er weer ff indrukke (tenzij je er haast bij hebt). Als hij weer gaat freezen, heb je kans dat de kaart naar z'n grootje is.

edit:
misschien kan je dx10 er ff opnieuw opknalle (met de 8600 erin)?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 14:40 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Topicstarter
Kep altijd al dx9 gebruikt dus 10 er op knallen kan misschien een verfrissing zijn... maar goed, ik druk hem morgen er nog wel eens in om te kijken of 't opgelost is.

Ik zou 't bijna jammer vinden als het zo was.. Maar goed, ik ben 90% overtuigd om hem terug te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Uberbump:

Het is me opgevallen dat mijn FSB op 201 staat en niet op 200 zoals aangegeven in de Bios. Hierdoor draaien mijn HT en geheugen net wat hoger. Misschien dat dat er voor zorgt dat de zooi vastslaat.

Hoe kan ik dit misschien verhelpen? Ik kan hem bij nTune wel op 200 instellen maar dat is bij de eerstvolgende restart al niet meer geldig..

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? o.o Ik vind 't een raar fenomeen en misschien is dat de reden waarom mijn PC 't niet meer trekt op de standaardclock. En op 100 mhz lager weer wel..

Verwijderd

Even uitsluiten: je bent met die 200 MHz met de FSB bezig en niet toevallig met de PCI-E bus ?
Buiten dat dat mij onmogelijk lijkt om die op 200 MHz te timen, maarja.......(bij mij gaat ie tot 150)
Om op jouw vraag te antwoorden, die ene MHz maakt de problemen niet.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 't uiteraard niet over de PCI-E bus. Alleen over de FSB. xD Maar goed, als dat zo is dan is mijn processor gewoon ietwat brak, dunkt me. Hij loopt immers weer stabiel. Ik neem die 100mhz maar voor lief. Zoveel in snelheid zal 't wel niet uitmaken, toch?

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-05 20:55
reken maar uit:

Processorsnelheid wordt bepaald door de multiplier (10.5) maal de fsb.

10.5 x 200 = 2100 mhz

10.5 x 100 = 1050 mhz

Scheelt dus behoorlijk wat :P

Trouwens, De fsb zal ook niet precies op 100 staan. De meeste programma's meten het (proc speed/multipier), dus dat komt ook nooit precies uit, en dat wordt dan afgerond.

1 mhz boven stock speed zal zelfs het slechtste mobo nog wel trekken, dit niets uit moeten maken.

Processors gaan bijna nooit half kapot. Meestal is het, of kapot, of heel. Het is dan eerder zo dat op het mobo niet iets brak is door (in het begin) een slechte voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dat ik de multiplier op 10 heb gezet. Het is trouwens ook raar dat ik de multiplier handmatig niet op 10.5 kan zetten. Dit moet ik met 'Auto' doen. Zou 't kunnen dat de multiplier niet ondersteund wordt? En ik hoop echter niet dat 't de mobo is want die is immers twee maanden (ongeveer) al eens vervangen. Zelfs de voeding is al vervangen voor één van 550W.

• zjorsie
Met verschillende borden is het zo dat je multipliers bestaande uit kommagetallen pas vanaf een bepaalde bios ondersteund worden... Heb je de nieuwste bios?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heb ik. Althans F6 is de nieuwste BIOS voor het moederbord Gigabyte GA-M52L-S3. Ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 22:41:

MCP = media & communications processor (nvidia-chipset)
Maar goed, die 66 graden celsius is hoog, is de airflow in de kast goed ?
Koeler op de SB goed vast ?
Probeer een fannetje op het koelblok te zetten misschien ?
Leesvoer (niet leuk) over de G84 en G86:
http://www.theinquirer.ne.../07/09/nvidia-g84-g86-bad

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat probleem heb ik immers al opgelost. Heatsink vervangen door ene van Zalman. De temp van de MCP is nu 39 graden. Een prima resultaat, mno? En deze plus de vorige heatsink was Passive. Ik heb 'r inmiddels ook een fan op de bodem van de case geplaatst die op de heatsink blaast.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 22:59 ]

Verwijderd

Ok, heb ik dat even gemist.... :z

Verwijderd

Topicstarter
Maar goed, ik draai 't zooitje nu op 2GHZ en dat is dus niet 2.10Ghz. Het zij zo, ik kom van een AMD Athlon 2200+ af dus tja. En dat verhaal van The Inquirer wil ik heel graag met een pot zout nemen.

Dat Notebooks doorfikken door een te hete videokaart, prima. Dat valt onder de norm van "Dat kan." maar ook mijn 8600 GT? Die kaart draait met mijn VF700-Alcu op 46/48 en wordt onder stress 54 graden. Maar als deze werkelijk de boosdoener is dan zal ik die wel vervangen over een jaartje... Ligt aan de situatie. =3

Voor alsnog, het systeem draait op deze klok weer als van ouds. Ik wil graag nog horen over bepaalde oplossingen...mits die 'r zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2008 23:17 ]

• zjorsie
GPU's zijn ervoor gemaakt om heet te worden. Ze kunnen meestal een graadje of 90/100 hebben zonder (al te veel) problemen. Natuurlijk is het beter om ze rond de 40/50 graden te houden, omdat er dan een bult hete lucht af komt, wat zorgt voor een hetere lucht in je case en dus slechtere koeling van je CPU ed (zoals bij de notebooks het geval is :S)

Mooi dat het zo werkt... Even bios updates in de gaten houden en als er iets bijstaat van "fixed decimal multipliers" ofzo, even bios flashen en dan kan je waarsch. wel op de goede snelheid draaien.

Heb even zitten kijken... Welke revisie van het mobo heb je? Op de beide mobo's zit een verschillend chipset, deze zijn niet uit te wisselen. Heb je niet toevallig een bios van de verkeerde revisie gedownload? (weet niet of dat überhaupt kan (dattie het bestand weigert met de melding))

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de rev 1.0 van het moederbord. Bij 2.0 zit 'r een onboard VGA en die ontbreekt dus bij deze versie. En ik zal hem wel in de gaten houden dan. Is 't werkelijk zo dat de BIOS daarvoor nog een update voor moet krijgen? o.o

Bij welke moederborden is/was dat ook 't geval dan?

• zjorsie
Nee!! Het zijn gewoon twee andere mobo's (eigenlijk). De ene heeft een nForce 520LE chipset (die van jou), de andere heeft een nForce 430 (icm een 6100 onboard vidcard). Dit kun je niet even met een update upgraden :P

Heb je altijd je bios geflashed met ROM's van rev. 1.0?

Bij verschillende asus borden is het zo dat je een bepaalde versie moet hebben om decimale multipliers ondersteund te krijgen. Weet niet of het bij andere merken zo is, maar dat zal ongetwijfeld zo zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Zover was ik nog wel, ja. :) En ja, ik heb altijd geflasht met de ROM's van rev. 1.0. Van de met het moederbord geleverde versie naar F6.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me opgevallen dat, als de PC vastslaat en gereboot wordt; hij bij de POST (na 't herkennen van 't geheugen en voor het aangeven van de ingestalleerde schijven) vanzelf nog eens reboot en dan doorstart.

Dat is het duidelijke patroon.

• zjorsie
Lijkt op iets van een "mislukte overclock functie" van de bios... Als mijn Maximus Formulaatje de overclock niet aankan, paar seconden op de reset knop drukken, dan start hij op met bios defaults. Ik kan dan echter wel aangeven of ik door wil starten met de default instellingen of dat ik ze wil verbeteren (naar bios menu).

Blijven de instellingen bij jou staan (multiplier op 10, andere instellingen (raid/AHCI/voltages etc.)?

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij blijft alles staan zoals 't is. o.o
Pagina: 1