Toon posts:

eSATA HD traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs de Samsung HD103UJ eSATA 1TB harde schijf gekocht met de externe behuizing FANTEC D35US2.

Nu was ik zeer blij dat ik de eSATA mogelijkheid van mijn moederbord (Asrock ConRoeXFire-eSATA2 ) kon gebruiken, maar nu dat ik het uitprobeer is de HD veeel te traag, gewoonweg trager dan USB 2.0!
Ook mijn CPU gebruik komt op 60% te staan :(

Ik heb wat zitten googelen en ik ben blijkbaar niet de eerste die dit probleem heeft. Ik vind echter maar geen duidelijk antwoord die ik kan gebruiken, dus ik wend mij nu naa tweakers.net : kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt _/-\o_

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Laat me raden: je hebt een dualcore processor. 1 core wordt dus volledig belast, en dat wijst meteen naar een UDMA/PIO probleem.

Oplossing: de betreffende controller in apparaatbeheer op een zo hoog mogelijke DMA modus zetten. Mocht dat niet kunnen, de controller uit apparaatbeheer verwijderen en rebooten.

(met de juiste termen had je dit kunnen vinden in de search)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad een dual core processor. Ik heb zitten zoeken op tweakers.net, maar waarschijnlijk inderdaad niet met de juiste termen.

Ik vind moeilijk mijn weg in de Device Manager, kan de controller die je bedoelt "Intel(R) 82801GB/GE/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0" zijn? Maar daar kan ik nergens DMA kiezen, maar wel bij de Primary IDE Channel.

Er staan er zo 2 bij de IDE ATA/ATAPI controllers, bij de Advanced Settings van de eerste staat bij Device 0 de Transfer Mode op DMA if available en Current Transfer Mode op Ultra DMA Mode 5; bij Device 1 staat de Transfer Mode op DMA if available en Current Transfer Mode op PIO Mode (dit kan ik niet veranderen)

Bij de Advanced Settings van de tweede staat bij Device 0 de Transfer Mode op DMA if available en Current Transfer Mode op Ultra DMA Mode 2; bij Device 1 staat de Transfer Mode op DMA if available en Current Transfer Mode op Not Applicable.

Ik kom er maar niet aan uit, moet ik hier iets veranderen of 1 van de 2 Primary IDE Channels verwijderen zoals je zegt? Ik ben nogal bang om zo maar dingen die ik niet ken uit te zetten :)

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:08
Onder windows XP:
- het ide-channel met foute transfer mode verwijderd;
- dan je pc opnieuw rebooten, dan zal windows die controller opnieuw installeren en staat de mode goed;

Dat fixte bij mij destijds het probleem.

Discoveries are made by not following instructions.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
AFAIK moet je in Windows de IDE ATA/ATAPI controler die zegt 'PIO Mode' deleten en dan rebooten.

Geen garanties, though.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb die ene Controller verwijderd en nu doet mijn processor normaal en is de snelheid al heel wat beter. Bedankt dus! _/-\o_

Het is echter nog niet de snelheid die ik van eSATA verwacht. Hier de resultaten van HDTune van de interne Samsung harde schijf van 1000GB(eSATA), en daaronder de resultaten van mijn externe Iomega harde schijf van 500GB (USB).

HD103UJ (eSATA, 1000GB, interne Samsung schijf in externe behuizing):
Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/687/hd103ujcs2.jpg

HDS725050KLAT80 (USB, 500GB, externe IOmega schijf)
Afbeeldingslocatie: http://img357.imageshack.us/img357/836/hds725050klat80su4.jpg

Zoals je ziet is de eSATA gemiddeld 2x zo snel, maar dat moet toch véél meer zijn? Doe ik iets verkeerd, of moet ik een bepaalde driver of patch installeren?

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wordt er een JMicron JMB36x chip gebruikt voor de ESATA?

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Verwijderd

Topicstarter
Euhm...geen idee ^^ Hoe kom ik dit teweten?

• Fauna
Het zijn geen toffe snelheden inderdaad. Aan de hand van je eerdere gegevens lijkt het erop dat het gewoon een Intel controller is, maar kijk voor de zekerheid ff in de manual van je moederbord of geef ons het type. De JMicron controllers die nogal eens gebruikt worden voor eSATA hebben in ieder geval een brakke reputatie, wat je lage snelheden zou kunnen verklaren.

Het kan ook dat het aan de externe behuizing ligt, is deze wel compatiable met SATA2 disks?

[ Voor 19% gewijzigd door Fauna op 21-05-2008 19:03 ]

Verwijderd

Kun je eens testen met ATTO-256 op een (bijna) leeg filesystem?

• pafdaddy
  • Niet online
TS geeft al aan om welk bord het gaat, en die heeft een ICH7R. Het is niet die ICH7R want die heeft 4 SATA aansluitingen en die zitten al op het moederbord.

Wat je kunt proberen is Device Manager openen, op het plusje bij Disk drives klikken, Properties van de betreffende drive openen en op het tabblad Policies, Enable write caching on the disk aanvinken.

[ Voor 9% gewijzigd door pafdaddy op 23-05-2008 14:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de beschrijving die hier staat, is de externe behuizing compatibel met eSATA.
http://www.redcoon.nl/ind...cid/8020/Fantec_D35US2_35

Uit het boekje: "This motherboard adopts Intel ICH7R south bridge chipset that supports SATA / SATAII hard disks and RAID functions."
Intel dus ja.

@ pafdaddy: dat stond sowieso al aangevinkt

@ Enlightenment: wat is ATTO-256?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 19:26 ]

Verwijderd

http://www.fluffles.net/files/ATTO-256.exe

(Of even via een mirror zoeken)

Daarmee test je partities en dus filesystems. Test op een leeg of bijna leeg filesystem anders krijg je geen geldige resultaten. Post de screenshot hier en ik ben benieuwd of die afwijken van je HDTune resultaten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het wel al beginnen vullen dus het is 7% gevuld toen ik het programma runde, dat is wel ok zeker?

Afbeeldingslocatie: http://img354.imageshack.us/img354/3268/atto256vn0.jpg

90 MB/s vanaf grotere overdrachten dus.... 9x de HDTune resultaten, maar nog altijd niet wat je verwacht van eSATA :?

Verwijderd

Je komt nu tegen de bottleneck van je schijf aan. Ook al kan eSATA tot 150/300MB/s dan nog kan je hardeschijf die snelheid niet aan. De resultaten die je hier krijgt zijn fantastisch, dus niets om je druk over te maken. HDTune is een synthetische test die niet via je filesystem loopt, zonder multi-queue middels read-ahead krijg je geen goede resultaten. Waarschijnlijk door een hogere latency of driver die niet aan low-level read-ahead doet. Als je in programma's ook gewoon prima performance haalt dan zit je nu goed qua performance. :)

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok bedankt :)

Ik heb net mijn cursus Computerarchitectuur achter de rug, dus dat had ik eigenlijk zelf moeten kunnen beredeneren. Misschien wat meer herhalen :P

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Idd, 90 MB/s vind ik een HELE mooie waarde voor een portable HD :)

En met USB 2.0 kom je daar niet aan ;)

[ Voor 179% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-05-2008 20:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Fauna
Interessant dat Atto wel degelijke resultaten geeft. Ik vind het vreemd dat er zo'n groot verschil in zit. Ok, de manier van testen tussen Atto en HDTune is verschillend, maar niet 70MB/s...

WB Enlightenment :w

[ Voor 9% gewijzigd door Fauna op 21-05-2008 23:11 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fauna schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:10:
Interessant dat Atto wel degelijke resultaten geeft. Ik vind het vreemd dat er zo'n groot verschil in zit. Ok, de manier van testen tussen Atto en HDTune is verschillend, maar niet 70MB/s...

WB Enlightenment :w
Heeft ook te maken met de grootte van het bestand waarmee getest word. Hoe groter het bestand, des te hoger het aantal mb/sec... :) En met kleine bestanden gaat dat erg rottig, veel acties, kort achter elkaar... ;) Dus kan maar zo 20mb/sec schelen op den duur...

Verwijderd

Nee dat heeft te maken met het feit dat HDTune niet via het filesystem test. Je filesystem zal automatisch vooruit lezen (read-ahead). Iets wat niet gebeurt bij HDTune. Afhankelijk van de omstandigheden kan dit een wereld van verschil maken. Op een kale schijf op een onboard controller doorgaans niet. Ook de request size kan verschil uitmaken, HDTune test standaard met 32KiB requests terwijl de Windows ATA driver met 64KiB requests werkt afaik.

In ATTO kun je de performance nog verder zien stijgen door een hogere queue depth te selecteren (standaard 4 I/O's - HDTune doet standaard dus maar één I/O). HDTune Pro kan heeft wel een File benchmark die dus op je filesystem test - die zou vergelijkbare resultaten moeten geven als ATTO.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een probleempje: elke keer ik de schijf aanzet, komt hij pas tevoorschijn bij My Computer als ik bij de Device Manager "Scan for hardware changes" doe bij de Disk drives.

Maar dan komt hij bij de IDE controllers weer op PIO Mode. Dus moet ik deze weer verwijderen, herstarten, en dan pas werkt alles weer goed.

Ook, als ik hem uitzet begint mijn pc te blokkeren. Enige ideeën hoe dit komt? Vanaf de controller weer juist werkt, werkt alles perfect.

• pafdaddy
  • Niet online
In IDE mode ondersteund de gebruikte controller geen hotswap. Dit betekend dat je dus inderdaad moet scannen op hardware changes. Bovendien moet je de schijf weer verwijderen uit de device manager voordat je hem uitzet.

Verwijderd

Topicstarter
Aha ok. Maar kan ik het niet fixen dat hij vanzelf op DMA mode komt? Want hij gaat altijd op PIO....
Ook staat hij niet in de lijst van de Device Manager :?

Verwijderd

Misschien dat je je JMicron-driver (als je die chip gebruikt dan) eerst moet updaten? PIO mode is vaak een veilige keuze als er fouten optreden, bijvoorbeeld door een slechte of te lange kabel. SATA is maximaal 1.5 meter lang, eSATA het dubbele: 3 meter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat we al beslist hadden dat ik een Intel chip gebruik? Ik zal kijken of ik een nieuwere versie kan downloaden.
Mijn kabels zijn volledig nieuw, nog nooit gebruikt en van normale lengte: 20-30 cm ofzo?

Verwijderd

Intel chipset ja, dus normale SATA poorten komen inderdaad van je Intel controller. Maar je gebruikt eSATA, en die poorten worden vaak door een 'extra' chip verzorgd, alhoewel ze soms ook door de chipset controller vandaan worden geplukt. Weet je misschien welk mobo je hebt? Kun je het zien bij de eigenschappen van je controller of met een programma zoals Everest?

Verwijderd

Topicstarter
Asrock ConRoeXFire-eSATA2

Verwijderd

Helaas geen info over welke controller voor de eSATA wordt gebruikt op de productpagina van ASrock. ;(

Wat voor bekabeling gebruik je en hoe lang is die kabel?

Verwijderd

Een SATA kabel van zo'n 20 cm ofzo voor moederbord/poortje achterkant en nog zo eentje voor poortje/schijf.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:46:
HDTune is een synthetische test die niet via je filesystem loopt, zonder multi-queue middels read-ahead krijg je geen goede resultaten.
Dat is klinklare onzin. Bij een test van HD Tune met een single HD zouden de resultaten nagenoeg perfect moeten zijn. Als dit niet het geval is duidt dit in de meeste gevallen op een configuratieprobleem.
Multi-queue/read-ahead heeft hoegenaamd geen enkele invloed op een sequentiele test van een single HD.

@yoeril: kijk met HD Tune de Health status eens na. Vooral de parameter UDMA CRC error count (data veld) is voor jouw probleem interessant.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/1055/64953970jw3.jpg

0 dus :?

De schijf werkt wel goed volgens mij. Het is gewoon raar dat ik als ik hem aanzet, hij niet tevoorschijn komt bij Mijn Computer zodat ik hem altijd opnieuw moet scannen bij de Device Manager, waarna hij dan vanzelf in PIO Mode gaat. (Hoe) kan ik dit oplossen?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 14:46 ]

Verwijderd

Ok ik zit met een ernstig probleem: door deze externe harde schijf gaat mijn interne harde schijf ook in PIO mode!
Volgens mij is dit ook de reden van het probleem dat ik hier heb: Hoge belasting CPU zorgt voor storing geluid
En ook dit zogezegde virus dat ik had: Verwijdering virus zorgde voor slechte werking XP

Het is ook net alsof ik niet meer in DMA Mode kan gaan :( Bij de IDE controller stond hij al op DMA if available, dus ik heb hem eerst op PIO Only gezet om dan weer direct op DMA if available te zetten waarna ik heropstartte, maar hij blijft in PIO Mode :(
Hoe kan ik dit oplossen?

edit: ik heb in de BIOS eens de PIO op 0 gezet (hij stond op Auto) en de DMA op Auto gelaten (want hier waren er verschillende opties, waarvan ik niet zeker was wat ik moest nemen), maar mijn interne schijf blijft in PIO Mode staan :?

edit2: ik heb, toen ik de externe schijf pas had, nooit iets gedaan zoals de schijf formatteren of dergelijke, omdat ik de schijf kon gebruiken toen ik er voor scande. Kan dit een reden zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 22:25 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heb je in je 'Device Manager' standaard IDE controller staan of Intel AHCI? Voor dat laatste moet je bios daar ook op ingesteld staan. Alleen in AHCI mode zal hotplug werken en anders pas bij een herstart of zoals jij probeerd met een nieuwe hardware scan.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Bij de "IDE ATA/ATAPI controllers" staat er "Intel(R) 82801G (ICH7 Family) Ultra ATA Storage Controllers - 27DF", "Intel(R) 82801GB/GR/GH (ICH7 Family) Serial ATA Storage Controller - 27C0" en de IDE Channels. Dat is de standaard zeker, of niet?

edit: ik heb de desbetreffende channel bij de device manager nogmaals verwijderd en na 2x te herstarten staat mijn interne harde schijf nu weer mooi in DMA Mode 5.

Mijn vraag blijft dus de originele: hoe kan ik er voor zorgen dat mijn externe Samsung schijf als plug & play behandeld wordt? Dat ik er niet dus telkens voor moet scannen in de Device Manager als ik hem aanzet, en dat hij niet vanzelf in PIO Mode gaat, waardoor ik dat kanaal weer moet verwijderen zodat hij in DMA Mode gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 09:18 ]

• kiddyl
  • Niet online
Zoals ik al aangaf moet je de instelling in je BIOS op AHCI hebben staan. Raid/AHCI is ook goed. Op pagina 36 van je handleiding staat dit heel duidelijk en op pagina 50 staat waar je het moet instellen. Met de volgende link kan je AHCI aanzetten zonder windows opnieuw te installeren:

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831

Verwijderd

Hmmm ik heb gedaan wat er stond, maar nadat ik in de BIOS bij de IDE Configuration de SATA Configuration op AHCI heb gezet kreeg ik een stop error.
Werkt die guide wel voor mijn moederbord? Deze is Intel 945G (http://www.asrock.com/mb/...?Model=ConRoeXFire-eSATA2)

edit: ik heb wat dingen veranderd aan die ahci.reg, maar ik kreeg weer een stop error :( Ik heb daar mijn probleem ook gepost, dus misschien kunnen zij ook helpen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 14:53 ]

Verwijderd

Bumpje :)

De kabels gaan van mijn externe harde schijf via een eSATA kabel naar het poortje vanachter, en daar via een SATA kabel naar mijn moederbord, maar dat is normaal zeker? Dit kan niet de reden van het probleem zijn, toch?

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:17:

De kabels gaan van mijn externe harde schijf via een eSATA kabel naar het poortje vanachter, en daar via een SATA kabel naar mijn moederbord, maar dat is normaal zeker? Dit kan niet de reden van het probleem zijn, toch?
Ja, dat is normaal.

Life is what you others make it.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:17:

Dat kan inderdaad het probleem zijn, aangezien je nu niet 'echt' eSATA gebruikt maar van een SATA kabel een eSATA plugje maakt, heb je niet de extra gegarandeerde kabellengte tot je beschikking. De lengte is maximaal 1.5 meter in plaats van 3 en dankzij de extra connectie van je eSATA bracket kan dit het signaal nog verder doen afnemen. Maar je zegt dat je kabel maar heel kort is, je zou het uit kunnen sluiten door je schijf direct op de onboard SATA controller te plaatsen en kijken of je het probleem nog steeds hebt.

Als je schijf eerst in DMA draait maar toch weer terugvalt naar PIO, is slechte kabels een mogelijkheid. Windows en andere operating systems gebruiken PIO als een I/O requests timeouts geeft. PIO zorgt voor een hoge CPU belasting en verschrikkelijk slechte algehele performance, zoals het hacken van de muis etc.

Uiteraard kun je ook last hebben van een heel ander probleem, zoals driverproblemen, een bug in windows of incompatibiliteit met de eSATA controller en adapter. Ik zelf zou proberen zoveel mogelijk combinaties uit te sluiten door tests uit te voeren, en met zekerheid kunnen zeggen wanneer je het probleem niet en wanneer wel hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 10:35 ]

• kiddyl
  • Niet online
Kabels of niet, toch moet hij minimaal op AHCI staan voordat het hot-plug ondersteund. Als het niet lukt om het achteraf in te stellen zit er niks anders op dan windows opnieuw te installeren. Je hebt dan de drivers nodig en met XP is dat op floppy en met Vista kan dat ook USB zijn. Of je kan alles vooraf slipstreamen met nLite/vLite.

Pagina: 1