Toon posts:

Hoge belasting CPU zorgt voor storing geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb deze computer:

Intel Core 2 Duo E6300
Asus Videokaart PCI-e Radeon X1950Pro 256MB
TwinMOS 2x512MB DDR2 SDRAM PC5300
Western Digital 320GB SATA300 8MB
Asrock ConRoeXFire-eSATA2

Ik heb hem laatst geformatteerd, en nu heb ik redelijk wat last van het volgende: als mijn processor bij pieken het hoogst belast wordt, dan gaat er wat mis met mijn geluid. Het kraakt, loopt achter, is traag, .... Zóveel last heb ik er niet van, maar ik doe wel af en toe wat cpu-belastende dingen, zoals video-converting. Als ik dan ook firefox of dergelijke opstart, kan dit even te veel worden voor mijn processor. Zowel iTunes als VLC hebben dit probleem.

Mijn vraag dus: kan ik dit op een bepaalde manier vermijden/omzeilen?

edit: vóór de formattering had ik dit ook soms, maar niet zo vaak. Maar misschien let ik er nu meer op, of is het toevallig dat ik meer dingen tegelijk doe met de video-converting.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2008 14:32 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Alle drivers geïnstalleerd? Ook van mobo/chipset/cpu?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:17
Ik zou even met een simpel pci geluidskaartje proberen of het dan weg is.

Verwijderd

Topicstarter
Alle drivers zijn geïnstalleerd ja.
Ik heb geen pci geluidskaartje, dus dit zou ik dan expliciet moeten gaan kopen, dus liefst een andere oplossing :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kontroleren wat op de achtergrond loopt?
Vraagtekens bij hardware?
Alle software die niet nodig is verwijderen, en dan testen?
Logboek windows?

Alles schoon installeren, is het dan goed?

Pc drivers installeren:
1e pc loskoppelen van het internet
2e windows installeren
3e moederbord drivers/chipset installeren
4e driver videokaart installeren
5e andere hardware installeren
6e windows updaten

en dan testen.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 19:49

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik zie dat je 1gb geheugen hebt. Zit deze niet helemaal vol als je iTunes, Firefox (2 redelijke geheugen eters) en dan ook nog eens aan het videoconverten bent?

Verwijderd

Inderdaad, gewoon lekker geheugen bijprikken voor dit soort zaakjes!
Ik hoop dat je 'm nog kunt uitbreiden. Als het kan kosten die bankjes echt geen drol.

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:17
Lijkt me sterk dat het iets met het geheugen te maken heeft. Zeker aangezien het met vlc en itunes is. Dit is trouwens makkelijk te testen door gewoon even taakbeheer aan te zetten bij het ruisen. Hierbij neem ik even aan dat je windows gebruikt, xp of vista?

Verwijderd

Draai eens een paar hd benchmarks. Had hetzelfde probleem en na lang zoeken bleek het een defecte (vrij nieuwe) harddisk te zijn. Zou dus zeker ook kijken naar de combinatie chipsetdrivers, mobo en (aansluiting van) harddisk.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
test voor de lol eens onder een of andere live linux; dna sluit je alvast een hardware probleem uit

(tenzij het aan de sw van je mobo ligt; check eens of er een nieuwe bios is, je weet nooit ;) )

[ Voor 33% gewijzigd door the_stickie op 28-05-2008 16:07 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:51
Wat voor voeding heb je? Misschien loopt je voeding op zijn tenen en gaat een zware rimpel produceren. Leen eens een andere voeding om te zien of dat helpt of niet.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
EricJH schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:15:
Wat voor voeding heb je? Misschien loopt je voeding op zijn tenen en gaat een zware rimpel produceren. Leen eens een andere voeding om te zien of dat helpt of niet.
dit lijkt mij ook een beetje het geval is.
het lijkt mij geen geheugen probleem als je alle applicaties per stuk draait dus niet tegelijk.
firefox ongeveer 150mb
windows xp laat deze ook eens 150 zijn dan zit je nog lang niet aan een gig.

het klinkt misschien vreemd maar heb je misschien een aantal oude goedkope fans in je systeem dat kan in sommige gevallen wat rare dingen doen met de spanning uit de voeding waardoor je vage problemen ondervind.

tevens zou ik mem test draaien en een hdd test om uit te sluiten dat het daar aan ligt.
tevens kun je het geheugen gebruik in taakbeheer uitlezen en voltage's lezen met een hardware tooltje om te zien in welke richting je precies moet zitten :9~ suc6

• masterpoi
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-12-2025
Het kraakt, loopt achter, is traag...
Als het achter loopt, lijkt het mij niet direct een probleem van hardware maar eerder dat de geluid data niet snel genoegd naar de kaart/chip vloeit.

Ik gok op een probleem met de drivers / player software die normaal de soundprocessing moeten hoge prioriteit geven. Misschien dat die videobewerking software ook op hoge(re) prioriteit draait??

Kijk in taakbeheer in de kolom base priority ( view > select columns... > base priority aanvinken)

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-02 14:24

lasharor

7 december 2004

Probeer eens als player: "Coreplayer" waarschijnlijk is je probleem dan weg ...

Verwijderd

Topicstarter
De reden van dit probleem ligt volgens mij bij het in PIO Mode gaan van mijn interne harde schijf (als gevolg van mijn externe harde schijf): Verwijderd in "eSATA HD traag"

Ik ben ondertussen heel ver aan het googelen, maar heb nog geen oplossing gevonden. Dus alle hulp is welkom :)

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik loop even mee met dit topic, misschien kan een oplossing mij ook helpen. Onder vista ook storing/stotteringen in geluid en onder xp en linux niet. En dat met een core 2 duo 4400 met 2 gb ram en een western digital 400gb caviar se sata II harde schijf. Zelfde problemen dus, en ook nog geen oplossing kunnen vinden, oftewel ik lift even mee. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Krakend geluid bij belasting is een veel voorkomend ding, maar dan echter wel met HD belasting ipv cpu belasting. Kijk eens naar de HD led als de boel hakkelt, stottert.

Als ik met mijn pc, zie specs, een download repareer met quickpar dan kan ik films/audio vanaf dezelfde HD als waar die download wordt gerepareerd niet goed afspelen. CPU belasting is bij lange na niet op z'n max en films/audio vanaf mijn 2e schijf (ja schijf niet partitie) lopen probleemloos.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 28-05-2008 22:40 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Joopieboy schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 22:33:
Ik loop even mee met dit topic, misschien kan een oplossing mij ook helpen. Onder vista ook storing/stotteringen in geluid en onder xp en linux niet. En dat met een core 2 duo 4400 met 2 gb ram en een western digital 400gb caviar se sata II harde schijf. Zelfde problemen dus, en ook nog geen oplossing kunnen vinden, oftewel ik lift even mee. :)
Kijk vooral even hier : http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1284639/

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:51
Check eens of je HD nu in PIO of UDMA staat. Uit je verhaal komt niet duidelijk naar voren in welke modus de HD nu staat. Als hij in PIO staat deinstalleer dan het betreffende IDE kanaal in Apparaatbeheer en reboot de computer. Eventueel moet je nog een tweede keer rebooten na het installeren van de HD drivers (komt soms voor).

Als de HD zelfstandig naar PIO tript kijk dan de kabels eens na. Eventueel kan het gerelateerd zijn aan een slechte voeding; bij booten wordt er een boel gevraagd van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had in mijn laatste post in die andere topic nochtans gezet dat hij in PIO Mode stond. Maar het desbetreffende kanaal verwijderen en 2x herstarten heeft er voor gezorgd dat hij terug in DMA Mode 5 is gegaan, bedankt dus :)
Ik ben nu weer iTunes, Firefox en een videoconverting aan het lopen, en er zijn geen problemen meer met mijn geluid. Het probleem was dus inderdaad mijn harde schijf, bedankt!

Als nog iemand kan helpen met mijn externe harde schijf die altijd vanzelf in PIO Mode gaat, dan is dat zeer welkom _/-\o_ (Verwijderd in "eSATA HD traag")

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:12:
Ik had in mijn laatste post in die andere topic nochtans gezet dat hij in PIO Mode stond. Maar het desbetreffende kanaal verwijderen en 2x herstarten heeft er voor gezorgd dat hij terug in DMA Mode 5 is gegaan, bedankt dus :)
Ik ben nu weer iTunes, Firefox en een videoconverting aan het lopen, en er zijn geen problemen meer met mijn geluid. Het probleem was dus inderdaad mijn harde schijf, bedankt!

Als nog iemand kan helpen met mijn externe harde schijf die altijd vanzelf in PIO Mode gaat, dan is dat zeer welkom _/-\o_ (Verwijderd in "eSATA HD traag")
Een schijf die vaak in PIO modus springt, wordt vaak veroozaakt door fouten in de overdracht waardoor Windows de snelheid omlaag schroeft. Zegt je eventviewer nog iets?
Pagina: 1