Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Muziek makende floppy drive; Hoe?

Pagina: 1
Acties:

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:57
laatst zag ik een video op youtube over hoe ze een floppy drive gebruikte om muziek te maken.
ik heb dit opgezocht en blijkbaar laten ze het motortje die erin zit op verschillende snelheden draaien met elk hun bijhorende geluid.
nu vraag ik me af, hoe doen ze dit?
doen ze dit hardwarematig een soort schakelaar erop zetten met verschillende weerstanden zodat de floppy drive minder snel draait?

of doen ze dit softwarematig?
zoja softwarematig, is het dan ook mogelijk om mijn usb - midi keyboard erop aan te sluiten? (en dan lekker pingen zodat je floppy drive geluid maakt), deze wordt gezien als een midi apparaat in windows.

[ Voor 4% gewijzigd door oddish2211 op 19-05-2008 17:20 ]

Verwijderd

Doe er dan gelijk een filmpje bij :P
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=X4SCSGRVAQE]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zo te horen sturen ze het stappenmotortje rechtstreeks aan, het zal weinig meer met het lezen van een diskette te maken hebben.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op maandag 19 mei 2008 @ 17:26:
Zo te horen sturen ze het stappenmotortje rechtstreeks aan, het zal weinig meer met het lezen van een diskette te maken hebben.
Dat zou ook verklaren waarom de drive niet meer in de PC zit in al die filmpjes.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meen eens gelezen te hebben dat dit wel on bij oudere floppydrives, omdat die directer worden aangestuurd dan de nieuwere versies.

Al lijkt me dit sowieso niet gezond voor een floppydrive ;)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hier zie je het wat beter, is directe aansturing :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Ik heb zelf ook geprobeerd om de stappenmotor van een floppydrive aan te sturen (zie Zelf een disco scan lamp maken? )

Het lukte mij alleen niet om de motor te laten bewegen. Een ledje kon ik wel aan/uit zetten met de parallele poort.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet niet de spindlemotor (het ding wat de floppy disk rond laat draaien) aansturen. Dat ding kan alleen maar ronddraaien met 6 omw/sec. Je moet de stappenmotor die de kop heen en weer beweegt aansturen.

Die motor kun je stapjes laten maken tussen de sporen (van track 0 tot 79), en als je dat maar in het juiste tempo doet kun je geluid met bepaalde toonhoogtes maken.

Je moet wel de pc floppy controller hardware direct aanspreken. Dus de hardware bestuderen en direct besturen vanuit je programma.

[ Voor 21% gewijzigd door joopv op 19-05-2008 22:11 ]

Verwijderd

Dit soort truuks is ook uit te halen met flatbed scanners, dot matrix printers ( Die hele oude antieke dingen, waar ik ooit de trotse eigenaar vanwas ( help ik wordt oud :X )
http://nl.youtube.com/wat...tatiU2ha0&feature=related

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:49

HugoBoss1985

Xenotech

Hehe dit is best wel meesterlijk! :D

Ik heb wel gelachen om dat filmpje waar die floppy drive de muziek van Star Wars afspeeld.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

joopv schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:55:
Je moet niet de spindlemotor (het ding wat de floppy disk rond laat draaien) aansturen. Dat ding kan alleen maar ronddraaien met 6 omw/sec. Je moet de stappenmotor die de kop heen en weer beweegt aansturen.

Die motor kun je stapjes laten maken tussen de sporen (van track 0 tot 79), en als je dat maar in het juiste tempo doet kun je geluid met bepaalde toonhoogtes maken.

Je moet wel de pc floppy controller hardware direct aanspreken. Dus de hardware bestuderen en direct besturen vanuit je programma.
euh .... die kun je alleen maar direct aanspreken :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Controller pinout: 
Pin  Name  Dir  Description 
2 /REDWC  Density Select 
4 n/c   Reserved 
6 n/c   Reserved 
8 /INDEX  Index 
10 /MOTEA  Motor Enable A 
12 /DRVSB  Drive Sel B 
14 /DRVSA  Drive Sel A 
16 /MOTEB  Motor Enable B 
18 /DIR  Direction 
20 /STEP  Step 
22 /WDATE  Write Data 
24 /WGATE  Floppy Write Enable 
26 /TRK00  Track 0 
28 /WPT  Write Protect 
30 /RDATA  Read Data 
32 /SIDE1  Head Select 
34 /DSKCHG  Disk Change

volgens mijn was het (extra) luide geluid te bereiken door de kop naar track min5 of 85 oid te laten stuiteren

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 19-05-2008 22:43 ]

Iperf

Verwijderd

Mijn amiga uit de jaren 90 kon dit ook uithalen. De floppy controller was in dat systeem voor bijna alles te misbruiken.

• oddish2211
dit is wel jammer,
maar toendertijd met die antieke floppydrives kon je er meer mee doen omdat de floppydrive een computertje op zichzelf was.

• joopv
  • Niet online
Er is niets ingrijpends veranderd aan de floppy drive in de afgelopen 30 jaar.

Sterker nog, een 8" floppy drive van 30 jaar oud heeft vrijwel dezelfde interface bus (de z.g. Shugart bus) als de huidige 3,5" drives, je kunt met een klein beetje knutselen een 8" drive uit 1977 aan een moderne pc aansluiten.

• oddish2211
joopv schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 08:57:
Er is niets ingrijpends veranderd aan de floppy drive in de afgelopen 30 jaar.

Sterker nog, een 8" floppy drive van 30 jaar oud heeft vrijwel dezelfde interface bus (de z.g. Shugart bus) als de huidige 3,5" drives, je kunt met een klein beetje knutselen een 8" drive uit 1977 aan een moderne pc aansluiten.
ik dacht dat er wel wat verandert was, dit las ik nl op youtube
The floppy drive was a complete computer itself. whith 6502 CPU with is pretty much the same as the 6510 within the c64. it got some ROM and RAM and the "DOS" was delivered within the ROM. Through some way i dont remember anymore you have been able to write your own programm into the floppy RAM and have it started. so you had full controll over the mechanism and stepper motor.
edit: ik ga ervan uit dat ze het op GoT beter weten dan op youtube
edit 2: ik weet het zeker

[ Voor 6% gewijzigd door oddish2211 op 21-05-2008 14:49 ]

• joopv
  • Niet online
Dat verhaal uit de quote gold alleen voor de Commodore 64 en familieleden daarvan. Daarbij was de floppy drive inderdaad een door een soort van ieee bus bestuurde, redelijk intelligent unit. Maar als je dat doosje openmaakte zat er een gewone floppy drive in met een shugart bus.

Bij vrijwel alle andere systemen, zoals CP/M, en alle IBM klonen zat de controller in het systeem of op een insteekkaart (de eerste IBM pc's hadden een aparte ISA insteekkaart voor de floppy drive aansturing).

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
oddish2211 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 14:36:
[...]

ik dacht dat er wel wat verandert was, dit las ik nl op youtube

[...]

edit: ik ga ervan uit dat ze het op GoT beter weten dan op youtube
edit 2: ik weet het zeker
Waar jij over gelezen hebt is de drive van de commodore 64 (de 1541). Die had inderdaad zijn eigen processor, maar de aansturing ging dan ook compleet anders.

De logica voor de aansturing van een floppy drive voor de PC/Amiga etc. zat vroeger op een ISA insteek kaart (PC) of op het moederbord van de computer (later PC en Amiga). In die Commodore 1541 drive zat de aansturing in de drive zelf en verliep de interface via een seriele bus (IEEE-488 en met enige knutselkennis kon je dat ook parallel laten lopen). Daarom kon je daarop om programmaatjes uploaden naar het RAM van de drive en daar uitvoeren.
Pagina: 1