Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf een disco scan lamp maken?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:44
Hallo,
Ik zag een tijdje geleden iemand, die zo'n lamp had nagemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.soundlightuk.com/KAM/goboscan.jpg

Ik kan het linkje alleen niet meer terug vinden, en de exacte naam van zo'n apparaat weet ik ook niet precies.

Ik zou zoiets graag zelf willen maken (veel minder uitgebreid natuurlijk), met de stappenmotors van een printer, een sterke lamp, en nog wat spiegeltjes en lenzen uit een oude beamer.

Volgens mij zijn er wel meer mensen die zoiets hebben nagemaakt, maar ik kan dat maar niet terug vinden.

Wie helpt me?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat heet een DMX Scanner (DMX is het seriele protocol (RS-485) waarmee hij aan word gestuurd)

Misschien dat google je een handje kan helpen.

[ Voor 52% gewijzigd door remco_k op 17-05-2008 16:06 ]

Alles kan stuk.

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-11 00:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het effect wordt een Scan of Scanner genoemd.

Meestal wordt dit soort effect inderdaad via DMX aangestuurd, maar je hebt ook stand-alone uitvoeringen, die bijvoorbeeld via een ingebouwd microfoontje op geluid reageren.

Mocht je gaan voor een DMX-aansturing, dan is de goedkoopste oplossing waarschijnlijk om zelf een DMX controller te bouwen die je met je PC aanstuurt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• ThinkPad
Ik wil niet via DMX gaan, dat wordt me allemaal te ingewikkeld, en te duur.

Ik heb hier nog een printer staan (HP Deskjet 3600) die lege inktpatronen heeft, en niet meer gebruikt wordt, deze kan ik opofferen.

Tevens heb ik nog wat lensjes, spiegeltjes en nog een halogeenlamp.

Ik kan alleen geen goede site vinden waar ik mee moet beginnen.

Ik heb namelijk ooit eens ergens een site gezien van iemand, die ook zo'n scan had gemaakt, die had hem ook redelijk simpel opgebouwd.

Ik kan alleen die site niet meer terug vinden. Ik weet nog wel dat het een filmpje was, met scanner gebouwd in een houten behuizing.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ingewikkeld wordt het toch, want je zult die stappenmotoren aan moeten gaan sturen. En daar zitten veel draadjes aan :P Daar heb ik eens een hele mooie FAQ over gezien hier op GoT. Weet zo niet waar die is, zoek die even, dan krijg je een idee waar je aan begint :)

edit: gevonden [HowTo] Stappenmotoren

[ Voor 15% gewijzigd door AtomicShockwave op 17-05-2008 19:42 ]

• ThinkPad
Mjaa dat is niet zo'n probleem.

Ik heb net die printer opengesloopt, maar daar zitten 2 gewone motoren in, met 2 polen, die draaien dus constant, en ook nog eens te snel :(

Ik heb nog wel een klein motortje uit een floppydrive, maar die is bipolair, wat erg ingewikkeld wordt volgens die howto. Er zit wel een ICtje op de printplaat van de floppydrive, een "NEC D16803" .

Ik wil zoiets als dit maken:

http://youtube.com/watch?v=eyBY0ANKVj8

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2008 20:23 ]

Verwijderd

Op de floppy interface zit een pin om de head motor te verplaatsen en een pin om de richting aan te geven, dat moet wel makkelijk aan te sturen zijn. Ik heb alleen wel zo'n vermoeden dat 1 puls niet overeen komt met 1 "tick" op de motor.

• ThinkPad
Er zitten 4 contacten op de floppy motor

2 daarvan geven 0 weerstand volgens m'n multimeter
Andere 2 geven '1' (oneindig dus)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2008 21:18 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:18:
Er zitten 4 contacten op de floppy motor

2 daarvan geven 0 weerstand volgens m'n multimeter
Andere 2 geven '1' (oneindig dus)
niet op de motor, op de floppy interface. De connector waar je de kabel naar het moederbord op aansluit }:O

• ThinkPad
Haha oke.

Net zoiets als wat ze hier doen dus:

http://youtube.com/watch?v=ivX-euthLSU ?

Volgens http://pinouts.ru/Storage/26pin_microfloppy_pinout.shtml
10 /MOTE Motor Enable
11 /REDWC Density Select
12 /DIR Direction
Wat moet ik op pin 10 en 12 zetten denk je? verbinden met 5V ?

Ik neem aan dat ik gewoon het voedingstekkertje van de floppydrive erin doe (5V en 12V), en dan iets met die pinnen doe ?

• ThinkPad
Nevermind heb al wat beters gevonden:

http://www.epanorama.net/circuits/diskstepper.html

Daar staat een schematje hoe je het kunt aansluiten op de par. poort.

Thanks firefly :P anders had ik die floppymotor ook in de container gegooid.

• ThinkPad
Pff ik heb de boel aangesloten, maar krijg de boel niet werkend. Ook kan ik geen goede software vinden.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
Als je echt een volledige scanner wil maken zou ik toch eerder naar servo's gaan kijken. Een beetje snelle en sterke servo is veel makkelijker om mee te werken, omdat je dan vaste posities houd. Je kan je spiegel dan ook gewoon in een bepaalde hoek zetten.
Voor de gobo's is het wel handig om stappen motoren te gebruiken.

Dit alles is vrij makkelijk met een micro controller aan te sturen.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 21:10
kippy schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:36:
Als je echt een volledige scanner wil maken zou ik toch eerder naar servo's gaan kijken. Een beetje snelle en sterke servo is veel makkelijker om mee te werken, omdat je dan vaste posities houd. Je kan je spiegel dan ook gewoon in een bepaalde hoek zetten.
Voor de gobo's is het wel handig om stappen motoren te gebruiken.

Dit alles is vrij makkelijk met een micro controller aan te sturen.
Ik heb 4-5 jaar geleden nog zo'n ding gemaakt met wat Klasgenoten. We hebben toen een 80c51 processor gebruikt met een aantal stappenmotoren. Halogeenlamp als lichtbron en wat lenzen, kleurenfilter (draaibaar) en een spiegel natuurlijk :) Uiteindelijk heeft het best goed gewerkt! Zal vanavond even kijken of ik nog wat foto's heb.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 22:06
heb van de week zelf een laser-scanner gemaakt, als je dit soort dignen leuk vindt kan je daar het beste mee beginnen. gewoon vanaf ebay een cheap ass laser nemen, een oud fannetje, waarop je op het draaiende gedeelte een spiegel plakt (niet volledig recht, ongeveer 1 graden scheef). als je hier in een hoek van 45 graden een laser op laat schijnen, en dit signaal over nog een fan laat kaatsen, kan je een scanner maken

hier een mooi voorbeeld
http://www.instructables.com/id/SETPECXFCZERCS8/

[ Voor 8% gewijzigd door ChaosZ0ne op 21-05-2008 20:12 ]

Pagina: 1