Toon posts:

Autoservice vs. pc service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Kennen jullie het gevoel dat je hebt wanneer je weet dat we niet alleen zijn in dit universum, maar NIET kunnen verklaren of aantonen dat dit werkelijk zo is!

Het zelfde gevoel kreeg ik gisteren toen ik de computer van mijn Oom van een frisse installatie van OS Windows Xp voorzag. Hij stelde mij de vraag: waarom is het nodig om de zoveel tijd (ong. 1 jaar) een pc van een frisse installatie te voorzien (format, install en tweak!)? Bij bijv. auto´s is dit duidelijk, maar pc (lees software) niet echt, want software is niet onderhevig aan slijtage!

Nu kon ik hem wel vertellen dat je op deze manier verschillende spyware, addwares etc. verwijderd en dat dat zeker zorgt voor een betere prestatie van jou pc (lees: het werkt sneller). Maar verder heb ik hem geen andere solid argumenten kunnen geven. Ik heb vaker van mensen gehoord, om het moment dat jou pc wat trager is geworden of fragmentatie aan te roepen, hardware te updaten of frisse installatie te voorzien.

De vraag aan jullie: Solid argumenten WAAROM het een feit is dat na een frisse installatie (met alle nodige programma´s) een pc sneller werkt (lekkerder werkt), dan een pc met de zelfde software erop en die al 3 jaren NIET geformateerd (fresh installed) is?

Alvast bedankt voor de reactie.

Gegroet,
Skellet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2008 17:20 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Omdat het OS bij sommige mensen wel onderhevig is aan slijtage (vervuild). Mijn pc hoef ik echt niet elk jaar opnieuw te installeren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Als je werkelijk niets installeert in die 3 jaar, ligt dat imho voornamelijk aan de fragmentatie van je schijven en aan het gebruikersprofiel dat vol zooi zit.
Maar meestal is het probleem juist wat allemaal na geïnstalleert wordt, zelfs als het allemaal "netjes" (met de installer) verwijderd wordt. Daar blijven zo goed als zeker steeds restanten van over die zowel het gebruikersprofiel als de registry belasten. En dan spreken we nog niet van alle software die het persé nodig vindt een sytemtrayicoontje of een of andere vage service of ahctergrondproogramma te installeren :/

[ Voor 16% gewijzigd door the_stickie op 18-05-2008 17:28 ]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Vergelijk het gewoon met de olie in een auto. Die moet ook soms vervangen worden omdat de boel vervuild raakt met troep. Idem bij de PC.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:54

TheBorg

Resistance is futile.

the_stickie schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:26:
Daar blijven zo goed als zeker steeds restanten van over die zowel het gebruikersprofiel als de registry belasten.
Niet alleen dat, er worden tientallen nutteloze DLL's geladen bij het starten van bijv. Explorer en Internet Explorer.

Verwijderd

Topicstarter
WFvN schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:28:
Vergelijk het gewoon met de olie in een auto. Die moet ook soms vervangen worden omdat de boel vervuild raakt met troep. Idem bij de PC.
En wat is die troep allemaal?

Over dat stukje van de registry ... wat is dat en wat heeft dat te maken met performance van jou pc?

Thanks in advance ..

Skellet

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Vroeger stond een pc een enkel uurjte per dag aan. Nu staat een pc 10 uur per/dag, Omdat voorbeeld door te trekken naar een auto, als 5000km per jaar rijd met je auto heb je ook minder onderhoud nodig dan wanneeer je 20000km per jaar rijd.

Doordat die pc gewoon langer aan staat, krijgt o.a stof meer kans omzich in de pc te nestellen. Vaak staan die dingen ook nog op de grond, en dan zijn de rapen helemaal gaar :o

Thja en windows, samen met haar gebruikers, dat is gewoon vragen om problemen. O-) En denk ook aan al die toolbars die je brij je "gratis software" krijgt. Het een is nog erger dan het ander.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Topicstarter
the_stickie schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:26:
Maar meestal is het probleem juist wat allemaal na geïnstalleert wordt, zelfs als het allemaal "netjes" (met de installer) verwijderd wordt. Daar blijven zo goed als zeker steeds restanten van over die zowel het gebruikersprofiel als de registry belasten.
Dus jij wilt beweren dat die un-installers beter gemaakt moeten worden?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:33:
Dus jij wilt beweren dat die un-installers beter gemaakt moeten worden?
Dat is zeker weten zo ;)

- Vaak blijven er allemaal kleine irritante dingen achter in je Registry achter of een of andere file ergens. Als je pech hebt komplete mappen :X
- Zie de drama als je van nVidia naar ATI of andersom switcht : Een en al Driver issues ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

nero355 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:36:
[...]

Dat is zeker weten zo ;)

- Vaak blijven er allemaal kleine irritante dingen achter in je Registry achter of een of andere file ergens. Als je pech hebt komplete mappen :X
- Zie de drama als je van nVidia naar ATI of andersom switcht : Een en al Driver issues ...
En denk ook aan trialsoftware die bijvoorbeeld 30 dagen geldig is. Na deïnstallatie weet je pc toch nog dat je de software geinstalleerd hebt gehad: dus geen volledige deïnstallatie die is uitgevoerd. Ook bij andere programma's blijft die 'troep' achter.

Verwijderd

Beetje lastig te vergelijken: auto's en computersoftware. Ik begin er dan ook maar niet aan.
Door gebruik van je computers worden stukjes data telkens even ergens geparkeerd en weer opgepakt en weer geparkkeerd etc. etc.
Wij noemen dat ik het dagelijks leven fragmentatie. Nu kun je wel defragmenteren maar helemaal hetzelfde wordt het nooit meer.
Het register is ook een bron van voortdurende zorg, dat wodrt namelijk steeds geladen en bij iedere aanpassing wordt het steeds groter waardoor steeds meer geheugen gebruikt wordt en er waarschijnlijk verwijzingen achterblijven naar bestanden en programma's die niet langer op de plaats van verwijzing staan.
Vergelijk het met een bibliotheek: de boeken komen nooit meer op de zelfde plaats en de index raakt beduimeld waardoor deze moeilijker te lezen is. Er raken zelfs kaartjes zoek zodat bepaalde boeken nog slechts per ongeluk gevonden worden

Het compleet opnieuw inrichten van de bibliotheek en het maken van een nieuwe frisse index zet je dan weer op een startpositie
Pagina: 1