zwarte rand om beeld met Asus Radeon 3650

Pagina: 1
Acties:

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Beste Mensen,

Ik heb sinds kort een mediapctje gebouwd met de volgende onderdelen:
Asus P5W DH DeLuxe
C2De6600
2gig GEIL geheugen
Asus Radeon EAH3650 SILENT/HTDI

De pc draait op zich als een malle, maar ik heb het volgende probleem:

Er bevind zich een zwarte rand om het gehele beeld heen en die krijg ik met geen mogelijkheid weg. Het gekke is dat de resolutie van het beeld nu 1770x1000 is (althands dan is het beeld mooi strak). De native resolutie van de tv van 1920 instellen heeft geen zin, dan wordt het beeld (binnen dat kader) alleen maar wazig. Overigens heb ik het geheel aangesloten op mijn philips full hd tv.

De reden dan ik ervan uit ga dat het aan de videokaart ligt is de volgende; voordat deze pc als mediapc dienst deed, was het mijn gewone pc, alleen de videokaart was anders, er zat een radeon x1950xtx in en die deed het wel gewoon goed op de tv. En de vorige media pc was een P4 met een radeon 9800 en die kreeg het beeld ook vullend.

Ik heb het internet inmiddels uit op zoek naar de oplossing maar dat heeft niet geholpen. Ook de nieuwste drivers downloaden is niet de oplossing, de aspectratio van de tv staat goed en in het catalist control center (de videokaart instellingen) kan ik de oplossing ook niet vinden.

Wie o wie kan mij helpen??

Mijn dank is alvast groot!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 18:55

Dani86

AeroGeek

allereerst, gebruik je HDMI of VGA?

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Algje
DVI>HDMI

• Algje
Overigens heb ik beide DVI uitgangen van mijn videokaart al geprobeerd en de verschillende HDMI ingangen van de tv, maar dat hielp allemaal ook niks...

• Pino38
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik heb hetzelfde effect. Een zwarte rand om het beeld met een ATI Radeon X1300 met 256MB op HP w2408h met een DVI-HDMI kabel. Als ik de monitor met de kabel aansluit op mijn notebook dan lukt het wel om zonder zwarte rand het volledige (scherpe) beeld te krijgen. Probleem moet dus in de videokaart/pc zitten. Vista SP1, Catalist 8.4

• Pino38
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-01-2025
Vandaag een passief gekoelde ATI 3450 gekocht van MSI maar dat maakt ook niets uit.

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

Heb je ook op de monitor zelf het beeld gewoon proberen uit te rekken (in het menu moet je dat kunnen)?
Bij mijn CRT moet ik dat ook iedere keer dat ik de resolutie aan pas veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door SECURITEH op 21-05-2008 18:34 ]

• Algje
Voor de volledigheid:

Na veel klooien heb ik de oplossing zelf gevonden. :D Ik moest de instelling van de videokaart in catalist op NTSC zetten. Vraag me niet waarom want volgens mij is er niks NTSC aan mijn computer en tv, dus dat is ook de reden dat ik daar in eerste instantie niet op kwam.

Ik hoop dat iemand hier in de toekomst ook nog wat aan heeft

Zwarte rand om je beeld bij full hd tv > videokaart op NTSC proberen :)

• Cmdr_Satan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 15:08

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Ik heb dit zelfde probleem maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn zwarte rand weg te krijgen. Ik heb het scherm nu 'resized'.
Eerlijkgezegd ben ik goed teleurgesteld in de netheid en driverondersteuning van ATI. Dit is mijn eerste keer overstap van Nvidia en ik kreeg met de laatste catalist drivers de kaart mooi niet aan de praat!

Alleen de drivers op de cd van Asus kwamen met een herkenbare kaart aanzetten...

Heeft iemand een idee in welk scherm in precies moet zijn om de bovenstaande oplossing NTSC in te stellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Cmdr_Satan op 14-12-2008 13:11 ]

System specs

• Cmdr_Satan

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Is het mogelijk dat een ATI liefhebber hier met mij naar kan kijken?
Indien ik er niet uit kom wil ik a.s. maandag een RMA doen en het product terugsturen :/

System specs

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Cmdr_Satan schreef op zondag 14 december 2008 @ 16:58:
Is het mogelijk dat een ATI liefhebber hier met mij naar kan kijken?
Indien ik er niet uit kom wil ik a.s. maandag een RMA doen en het product terugsturen :/
Als je je TV hebt aangesloten, moet je een tab hebben met TV properties. Daarin kun je een subgroep 'Formats' selecteren waar je vervolgens aan kunt geven welk format je in wilt stellen.

Een andere mogelijkheid is dat je onder de tab 'Digital Panel' een optie hebt 'HDTV Support' waarin je bepaalde resoluties kunt aangeven als uitgaand signaal. Als je een full-HD tv hebt, kun je uit die lijst 1080p met verschillende refreshes aanvinken, afhankelijk van wat je tv ondersteunt.

(Deze opties zitten in advanced settings, waarbij het geheel niet moeilijk is om het te vinden)

Overigens, als je normaal Nvidia-kaarten had, en nu voor het eerst een ATI kaart hebt, dan kan er wel eens iets mis gaan met het installeren van de drivers. Maar in het overgrote deel werken de ATI-drivers van game.amd.com prima op alle normale ATI-kaarten.

[ Voor 4% gewijzigd door dahakon op 14-12-2008 19:23 ]

• Cmdr_Satan

Cmdr_Satan

MemleaK Powah

Allereerst bedankt voor je reactie dahakon.

Ik ben er na een hoop stunten achter gekomen dat het in mijn HDMI->DVI aansluitingen zit. Ik heb meerdere HDMI ingangen en de eerste staat bij: HDMI(DVI)
Deze aansluiting gaf het probleem. De 'HDTV Support' in de catalist contol gaf inderdaad extra PAL en NTSC modes aan maar dit gaf geen andere plaatsing van het signaal op de LCD-tv. Daar was ik al lang mee bezig en dit gedeelte in het advanced panel is inderdaad snel te vinden.

De andere HDMI ingangen pakken netjes de 'native' resolutie en hiermee is mijn zwarte rand verhaal opgelost.

Om alles uit te sluiten heb ik nieuwe installaties van Vista gedaan (zowel x86 als x64 versies). Downloaden van juiste drivers op game.amd.com nog steeds geen succes.
Dit zal misschien liggen aan de AGP-bus die in de drivers van de cd wel gescand worden oid. Voorlopig zijn de drivers op de Asus cd nog recent.

Nu aan de slag met hardware decoden van HD-files. :X

System specs

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Cmdr_Satan schreef op maandag 15 december 2008 @ 02:09:
Om alles uit te sluiten heb ik nieuwe installaties van Vista gedaan (zowel x86 als x64 versies). Downloaden van juiste drivers op game.amd.com nog steeds geen succes.
Dit zal misschien liggen aan de AGP-bus die in de drivers van de cd wel gescand worden oid. Voorlopig zijn de drivers op de Asus cd nog recent.
Als je een AGP kaart hebt van een chip die normaal gemaakt is voor een PCI-E slot, dan moet je inderdaad goed opletten met drivers. AMD geeft nog eens in de ~3 maanden een driver uit met een AGP-hotfix voor dergelijke kaarten. De laatste die dat goed zou moeten doen, zou de Catalyst 8.10 drivers moeten zijn als ik het me goed herinner. Het is in ieder geval lastig terug te vinden, temeer omdat AGP langzaamaan een uitstervende poort is.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:18
Dit was mijn eerste hit in de search "ati zwarte rand tv" en "zwarte rand tv". De oplossing hier help mij niet echt, maar de oplossing in het volgende topic werkte wel:

Pc naar tv via HDMI niet beeldvullend.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Kortom: :P

Aansluiten via HDMI/DVI.
Overscan uitzetten in je Catalyst Drivers.
1:1 Pixelmapping instellen op je TV. (Dat moet elke 1080p TV hebben als het goed is).
Resolutie op 1920x1080 instellen.

HDMI heeft niks met NTSC of PAL te maken. Dat zijn 480i60 en 576i50 signalen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Pagina: 1