De beste case voor een DIY NAS?

Pagina: 1
Acties:

• Berk73
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-12 16:59
Ha,

Er staan heel veel topics op GoT over "Kant en klare NASsen", "zelfbouw NASsen" etc... maar daar heb ik nou niets in kunnen vinden over de best case stel je gaat 'm zelf bouwen. Er is altijd vanuit gegaan dat je een reguliere PC behuizing neemt.

Zelf vind ik dit niet zo logisch want al die toeters en bellen (lichtelijk overdreven) heb je niet nodig bij een NAS case. Aan/Uit switch en eventuele HD activity leds is genoeg.

Bestaan dit soort cases? Even voor de duidelijkheid. Er moet een Mini ITX danwel Micro ATX bord inpassen.

Om een voorbeeld te geven:

http://usa.chenbro.com/co...ucts_detail.php?serno=100

En deze zijn ook erg mooi, het zijn eSATA of USB cases, waar ik NIET naar op zoek ben.....

http://www.cwol.com/serial-ata/sata-drive-enclosures.htm

Heeft iemand de ultieme DIY NAS CASE gevonden??

[ Voor 3% gewijzigd door Berk73 op 17-05-2008 12:19 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je maakt je eigen NAS dus van een normale PC, waarom zou een normale case niet goed dan?

Ik zou als ik een NAS zou maken, toch wel gaan voor een bigtower, Coolermaster Stacker of iets dergelijks. Kan je een flinke lading schijven in kwijt.

Toeters en bellen, tjah.. wat versta je daar onder? Mijn cases hebben nooit rare dingen gehad. Gewoon een aan/uit knop, en een reset.

Ey!! Macarena \o/

• Berk73
Reguliere cases vaak toch wat aan de grote kant, ook de mini towers. Zeker als je er nog eens 4-5 schijven in wilt stoppen.

Kijk naar een Synology CS407 of Qnap TS-409. Relatief kleine kast, maar er kunnen toch 4 schijven in.

Het is zoiets waar ik naar op zoek ben.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:14
Heb je al zelfbouw of modden overwogen? Kijk bijv. hier maar eens naar: [CiP] Muismat-FS

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-12 16:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je vergeet nogal een verschil tussen een DIY NAS en een kant-en-klare NAS. Een kant-en-klare NAS heeft namelijk veel specifiekere hardware aan boord welke vaak veel minder warm wordt en veel minder ruimte in beslag neemt.
Wil jij zelf iets in elkaar steken, dan ben je alweer gauw naar mATX aan het kijken en zit je dus vast aan kasten waar zoiets in gaat passen.
Een ander idee is om naar Pico ATX of ITX te gaan kijken, dan kom je bijvoorbeeld bij VIA CPU's uit, of bij Shuttle barebones.
Op basis van een Shuttle heb ik nu ook een NAS in elkaar gezet. Er kunnen nu wel maar 2 schijven in, maar voorlopig is dat genoeg voor mij. Je hebt er ook wel overigens waar 3 of 4 schijven in gaan.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Meestal wil je in zo'n NAS wel een schijf of 3-4 gooien in RAID 5 om enige bescherming te hebben van je data. Kant-en-klare NAS machines halen vaak geen knappe gigabit snelheden met de relatief lichte hardware die er in zit en zijn ook nog eens erg duur. Voor dat geld kun je vaak zelf iets beters bouwen.

Ik heb dit soort kasten overigens nog niet eerder gezien, anders had ik het zeker overwogen. Nu heb ik voor een 'gewone' chieftec' kast gekozen. Wel groot, maar mij maakt dat niet uit, staat niet in de weg. Gewoon ergens wegmoffelen. Maargoed, het is wat je wilt.

• Shuriken
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl//images/front_small.JPG

Zo ziet mijn kleine nasje eruit. Wellicht een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Shuriken op 17-05-2008 21:58 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 16:22
moet leren lezen ;(

[ Voor 104% gewijzigd door Black_Adder op 18-05-2008 01:39 ]

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Voor mij was de ultieme case de goedkoopste case met een degelijke voeding en een midi tower. Je blijft waarschijnlijk toch bij ge mobo sata aansluitingen en dan kan je maar 4 HDD's erin proppen.
En als je van plan bent om meer dan 4 schijven te gebruiken dan zal een iets duurdere kast wel geen probleem zijn :P
Voor mij was dit deze case, oerlelijk maar men nas staat toch in de elektriciteitskast.
Oei, de case kan ik al niet meer terugvinden nu :P
Maar antec heeft wel erg goedkope cases die echt degelijk zijn.

Techno>Music

• Berk73
@Shuriken:

Die Silverstone kasten zijn inderdaad best cool (heb er nu één voor m'n HTPC, de LC-06). Hoeveel schijven passen in de kast die jij hebt?

@Fauna:

Da's een coole thread, thx!

@ Me Angry:

Klopt, die warmteontwikkeling is inderdaad één van m'n zorgen bij zo'n kleine case. Ik heb zelf al een Epia SP13000 als HTPC en die voldoet (tot nu toe) nog erg goed. Één van de mogelijkheden die ik op dit moment onderzoek is de EPIA SN18000 (PCI-x, GB lan en 4 SATA poorten).

@Lima:

Voordat ik dit topic startte had ik dit als alternatief: http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=TQXAYH

Erg mooie kast. uATX met ruimte voor 6 3,5" drives en erg goede koelingsopties.

• Ruudjah
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Ik heb hier een simpele ATX kast met 4x5,25" extern en 6x3,5" intern. In drie 5,25" bays zit een Coolermaster 4-3 behuizing, 4x3,5 in 3x5,25". Voor de 6 3,5" bays zit een grote ventilator te blazen.

Kostte me 30,= + 15,= voor de kast en de CM 4-in-3 behuizing.

Over een jaar of twee zie ik mezelf nog wel een CM stacker kopen met daarin een stuk of 8 SATA hotswap bays. Dat lijkt me voor mijn situatie de ideale case :).

TweakBlog

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-12 16:49

aap

Omdat ik ITX te duur vond, ben ik voor een uATX-oplossing gegaan voor mijn zelfbouw-NAS. Mijn criteria voor de behuizing waren zo klein mogelijk en geen absurde prijs. Toen kwam ik uit bij de slimline cases. De keus daarin is redelijk beperkt en ik heb gekozen voor de Bon Chich Evercase 1290.

Deze behuizing kan tenminste 4 disks bevatten (als je afziet van een optische drive), wat voor mij meer dan voldoende was.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-12 13:18
Ik loop ook al een tijdje met deze vraag rond en hoewel ik totaal niet handig met op het gebied van klussen zit ik er toch over na te denken om van hout iets zelf in elkaar te knutselen.

Ik zoek een behuizing voor max 3 of 4 HDD's. Verder geen 5,25" of externe bays nodig. Geen verlichting of andere fancy zooi, power- en resetbutton is voldoende. 120MM fans die direct over de schijven blaast en mogelijkerwijs ook langs de CPU koeler. Optimale airflow dus omdat ik mijn NAS toch in een meterkast of op de zolder ga zetten, waar de warmte nogal eens op kan lopen. ATX of MicroATX ben ik nog niet aan uit, maar dat is toch om het even.

Ik zag een tijdje terug ook de Muismat-FS mod en was best onder de indruk. De eisen die ik aan de behuizing stel zorgen er bijna automatisch voor dat ik zelf aan de slag moet met wat spullen. Niet erg natuurlijk, kan ik een beetje leren klussen. En als het nou mis gaat boeit het nog niet want dat ding staat toch niet in het zicht. ;)

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:26
Dit is een case voor 4 HDD's:
http://www.webconnexxion....ath=82_87&products_id=451

De fabrikant (http://www.addonics.com/products/raid_system/) heeft ook een eigen webshop waar je al voor 119 dollar een mooie case hebt: http://www.shopaddonics.c...Cc=ST&iTpStatus=0&Tp=&Bc=

Er is alleen één hele grote maar, het is geen NAS, anders had ik het direct besteld. Maar goed misschien is er een handige tweaker die daar iets aan kan doen... :)

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Shuriken schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:50:
[afbeelding]

Zo ziet mijn kleine nasje eruit. Wellicht een idee?
Idd erg klein!!

hoe is het geluid van de backplane met 3 hdd's??
heb net een met 4hdd's besteld bij azerty alleen hebben ze daaro nogal flexibele levertijden...... :'(

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-12 13:18
Nu dit toch gekicked is.

Welk Silverstone-kastje is dat? En zijn die bays gemod of is die ruimte er standaard aanwezig?

Nog steeds geen tijd/zin gevonden om een zelfbouw kast te maken, vandaar... ;)

• Shuriken
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

The Realone schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 10:23:
Nu dit toch gekicked is.

Welk Silverstone-kastje is dat? En zijn die bays gemod of is die ruimte er standaard aanwezig?

Nog steeds geen tijd/zin gevonden om een zelfbouw kast te maken, vandaar... ;)
De SG-01 Evolution. Ik heb daarbij ook de Silverstone NT06-Lite cooler gekocht omdat ik dan passief kon koelen:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/side_small.JPG
De heatsink staat precies onder de 120mm ventilator van de voeding. Om het Silverstone feestje compleet te maken is de voeding een 80Plus model met speciale korte kabels

De backplane is los te koop onder de namen Procase of Chieftec Type SNT-2131. Ik heb zelf de fan ervan aangepast, omdat die wat lawaaig is. Wellicht dat ICY Dock een beter alternatief heeft, gezien de fan wat makkelijker te vervangen is.

Dus m.a.w. niet gemod ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Shuriken op 29-06-2008 09:28 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-12 22:51
Ik ben ook van plan mijn eigen NAS te gaan bouwen.

Omdat ik voor de toekomst ook wat plaats wil hebben heb ik geen interesse in een 2 of 3 bay kastje, maar wil ik genoeg ruimte om er een schijf bij te steken als ik plaats te kort kom.

Mijn oog is gevallen op de Lian A17.

http://www.lian-li.com/v2...1&sc_index=25&ss_index=62

Miditower met 9 5"25 Bays, met 3 EX-34 kits kun je hier dus 12 HD's in proppen.

De kast is niet goedkoop, maar ik denk dat het op lange duur wel loont om wat meer geld te investeren.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Q
  • Laatst online: 10:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

yzf1kr schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:51:
Ik ben ook van plan mijn eigen NAS te gaan bouwen.

Omdat ik voor de toekomst ook wat plaats wil hebben heb ik geen interesse in een 2 of 3 bay kastje, maar wil ik genoeg ruimte om er een schijf bij te steken als ik plaats te kort kom.

Mijn oog is gevallen op de Lian A17.

http://www.lian-li.com/v2...1&sc_index=25&ss_index=62

Miditower met 9 5"25 Bays, met 3 EX-34 kits kun je hier dus 12 HD's in proppen.

De kast is niet goedkoop, maar ik denk dat het op lange duur wel loont om wat meer geld te investeren.
Mooie kast, maar met die bays ben je 200+ euro kwijt. Zo'n coolermaster stacker is dan veel economischer denk ik. Die 4in3 modules kosten 15 euro per stuk ofzo.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Hier Lian Li PC6070 en een EX34 en daar passen 13 schijven in.

Zo'n A17 met drie EX34's zal zo'n 195 kosten, dat is wel redelijk voor 12 schijven gekoeld achter een fan :)
Pagina: 1