Muismat-FS Hoi allemaal, zoals velen van ons hebben we wel een zogeheten fileserver ergens staan die stof staat te happen en puur bestandjes deelt binnen je eigen netwerk. Dit werkt natuurlijk geweldig, behalve als je een lompe kast hebt en ook nog eens met enige regelmaat een Lan-Party hebt. Ik hoor jullie al denken, hoezo? Nou, de meeste fileservers (inclusief mijn huidige) zijn lomp, haast niet hanteerbaar en natuurlijk loodzwaar! Ik werd er zo gek van, iedere keer weer dat gesjouw met die lompe Chieftect kast ... Dat moest veranderen. Mijn mod is geinspireerd door een misschien bij jullie bekende mod genaamd Udat. Mijn mod gaat echter verder dan Udat! |
De gekozen hardware Natuurlijk moest hij goed hanteerbaar zijn, en we kennen allemaal het gezegde “Never change a winning concept”, dus heb ook ik gekozen voor de volgende behuizing: ![]() Deze behuizing ziet er strak uit, en schijnt van binnen groter te zijn dan je doet denken (Ja ondanks dat het een Mini-ITX behuizing is). Om hem dan nog enigzins up-2-date te hebben, hardwarematig, heb ik gekozen voor de nieuwste telg uit de Via Epia serie ... De VIA EPIA SN18000G. Dit moederbord beschikt over een hoop mooie en nieuwe snufjes zoals PCI-E, Mini-PCI, CF Slot en 4 S-ATA poortjes. Een compleet moederbord in mini formaat (Er komt tevens 2GB Ram op het moederbordje van Kingston, niks bijzonders dus). ![]() Er moet binnen de kast natuurlijk ook plek zijn om de harddisks in “op te slaan”. Hiervoor heb ik gekozen voor een Chieftect SNT-3141 variant aangezien dat de enige is die nog enigzins betaalbaar is voor deze toch wel budget casemod (En ja, dit gaat passen). ![]() Omdat ik uiteindelijk van plan ben om 4 keer 500GB of meer in deze machine te stoppen, en ik geen OS installatie op die schijven wil hebben staan komt er tevens nog “ergens” in de kast een plek waar een 2,5 inch harddisk in verborgen word. Deze harddisk ga ik aansluiten op de enige IDE poort op het moederbord door middel van een soort omvormer van Intronics. ![]() Op een LAN ben je natuurlijk nergens zonder een eigen switch te hebben om een optimale verbinding te garanderen tussen je eigen fileserver en je game PC of laptop. Hierdoor ben ik van plan om een 8 of 4 poorts GBIT switch in de kast erbij te bouwen. Waar ik deze ga plaatsen moet ik nog even bekijken, maar dat gaat wel goed komen! Ik ga waarschijnlijk gebruik maken van de Linksys SD2008-EU. Deze ga ik natuurlijk uit zijn huidige jasje strippen, en keurig in de kast inbouwen. Dit is tevens het laatste wat ik ga doen ... Waarschijnlijk komen de poortjes op de voorkant in plaats van de USB/Audio/FireWire poorten. ![]() En natuurlijk de basis “mod spulletjes” zoals ledjes, lampjes, mesh, plexiglasjes en dergelijke onderdeeltjes. De grote onderdelen zijn inmiddels al besteld. De mod onderdeeltjes bestel ik tijdens het project, net wat ik maar nodig heb. |
Kleurpatroon Om natuurlijk een mooi effect te krijgen bij de casemod, en hem er alsnog niet al te standaard uit te laten zien, heb ik gekozen voor de volgende keuren: Zwart (Voor de behuizing en overige metalen onderdelen die er bij komen). Blauw (Vooral de ledjes, lampjes en plexiglas worden blauw / UV blauw). Chroom (Voor de schroefjes en dergelijke ... Misschien worden deze ook zwart). |
De mod zelf ... Eindelijk Even ter informatie, ik ga niet alle foto's posten, hierbij de link waar je de foto's die ik niet post in full-size kan bekijken: http://www.savium.net/JB/CiP/Foto/ Het begin is altijd leuk, alsof je veel kadootjes hebt gekregen. Gretig als een kind begin ik met uitpakken van de kast. Keurig verpakt! Dit is het resultaat na uitpakken: ![]() Kast open, nog best veel ruimte voor zon MiniITX kastje ![]() Het moederbordje, verbazingwekkend klein! ![]() Tijd om te beginnen, andere voorbereidingsfoto's zie je op de site mentioned above. Het strippen van de kast (Alles eruit). ![]() Mijn geimproviseerde werkbank, werkte erg goed vandaag! ![]() Ik was allen, dus geen foto's tijdens het dremelen gemaakt, resulaat mag er zijn na een half uurtje dremelen, schuren en vijlen. Er zijn opeens 3 5,25 inch bays! ![]() ![]() Nog even passen ... Als gegoten!!! ![]() |
06-12-2007 - Kleine update Weinig tijd gehad vandaag, en tevens nog niet de benodigde spulletjes binnen. Heb inmiddels de hardware in de case gebouwd (Tijdelijk) om het een en ander te testen ... Helaas is 1 van de DDR reepjes kapot Morgen komt als het goed is de mesh, ledjes, handvaten en dergelijke binnen en kan ik weer verder aan de kast. |
07-12-2007 - Handvaten Vandaag wat spulletjes binnen gekregen zoals mooie handvaten met ledjes, plexiglas en mesh gaas dat er mooier uitziet dan ik verwacht had (Zie url boven voor foto's) ... Meteen maar begonnen met modden en dit is het resultaat Oooo ... Wat mooi! ![]() De draadjes aangesloten. ![]() De testrun! Tevens achter gekomen dat er echt een aan/uit schakelaar tussen moet, die dingen zijn echt fel! ![]() Tja ... ![]() Zie post hieronder voor volgende updates! |
[ Voor 10% gewijzigd door Yahiko750 op 09-12-2007 19:13 ]