Toon posts:

Voeding te zwak?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views

Verwijderd

Topicstarter
Sinds mijn upgrade van een 7600GT naar een 8800GT heb ik regelmatig last van blauwe schermen tijdens het gamen (silent hunter 3, Crysis, Portal, etc). Soms duurt het 5 minuten, some 15 minuten.

Nu vraag ik mij af of mijn voeding te zwak is. Op de doos staat dat de 8800GT een PSU nodig heeft met 26 ampère op de 12 volt lijn.

Dit zijn de specs van mijn voeding: http://www.asus.com/produ...3=0&model=556&modelmenu=1

Moet ik nu de twee lijnen bij elkaar optellen? Dan zou ik namelijk 29 ampère hebben, wat dus voldoende zou moeten zijn.

Nu moet ik wel rekening houden met het feit dat ik 7 harde schijven in mijn PC heb zitten, dus misschien is het toch net te weinig, wat denken jullie?

Specs:
Asus P5W DH Deluxe
E6300 @ 2.66Ghz
2GiB RAM
MSI NX8800GT (overclocked)
7x HDD
2x optical
TV-kaart
geluidskaart

verbruik gemeten bij stopcontact:
idle: ca 195w
load: ca 240-250w

PCI-E voedingsstekker zit in de kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 17:29 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 19, daar past het waarschijnlijk beter in :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het daar in zetten, dan kan dit dicht.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 07:07

Sebazzz

3dp

Je hebt 15+14=29 ampere op de 12 volt lijn. Nee dus, je voeding voldoet. De enige manier om te testen is de troubleshooter erbij pakken en ook een andere voeding gebruiken. En niet te vergeten anders de BSOD guide en Windows Debugger erbij pakken (werkt heel goed! met een beetje moeite heb je zo het probleem te pakken).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen andere voeding om te testen. Wat ik misschien wel zou kunnen doen is een oude voeding pakken en die alleen gebruiken voor de PCI-E aansluiting naar de videokaart.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:32:
Ik heb helaas geen andere voeding om te testen. Wat ik misschien wel zou kunnen doen is een oude voeding pakken en die alleen gebruiken voor de PCI-E aansluiting naar de videokaart.
Tja, je kan ook beginnen met de meeste hardware te ontkoppelen en dan te gaan toevoegen. Je moet geen simpel antwoord verwachten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ja. Ik zou in principe 5 schijven los kunnen koppelen, dan kan ik nog steeds bij m'n games. Bedankt voor die tip.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het nut hebben om ipv de aan de voeding gemonteerde PCI-E voedingsstekker de bij de kaart geleverde verloopstekker (2x molex ->> PCI-E) te proberen? Misschien trekt ie zijn stroom dan van de andere rail?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:39:
Zou het nut hebben om ipv de aan de voeding gemonteerde PCI-E voedingsstekker de bij de kaart geleverde verloopstekker (2x molex ->> PCI-E) te proberen? Misschien trekt ie zijn stroom dan van de andere rail?
Meestal zit de CPU en het moederbord op rail 1 en de rest op rail 2.
Dus zal dat niet uitmaken. ;)
Nu vraag ik mij af of mijn voeding te zwak is. Op de doos staat dat de 8800GT een PSU nodig heeft met 26 ampère op de 12 volt lijn.
Dat is altijd overdreven.
Moet ik nu de twee lijnen bij elkaar optellen? Dan zou ik namelijk 29 ampère hebben, wat dus voldoende zou moeten zijn.
Mag je meestal niet optellen. Combined power is meestal lager dan de twee lijnen optellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat ik volgende week wat tijd heb om een aantal schijven los te trekken. Als mijn RAID maar niet in de soep loopt, maar dat zal wel niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 17:59:
Misschien dat ik volgende week wat tijd heb om een aantal schijven los te trekken. Als mijn RAID maar niet in de soep loopt, maar dat zal wel niet.
Het kan inderdaad wel aan de voeding liggen aangezien de 2de 12 voltlijn 180 Watt kan leveren maximaal. Hiervan maakt de videokaart, HD's en de opticals van gebruik.
De 8800GT verbruikt overgeklokt ongeveer 120 Watt.
Een HD neemt ongeveer 12 Watt 7 HD's dus al 84 Watt.
Plus nog 2 opticals van 24 Watt samen, zit je al op 228 Watt.
En dan zit je dus al ver over de 180 Watt die de voeding op de 2de 12 voltlijn kan leveren. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke voeding heb ik nodig? Deel 19

Het wiel hoeft niet dagelijks opnieuw uitgevonden te worden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.