[HDD] 500 GB kopen, de weg kwijt.

Pagina: 1
Acties:
  • 833 views

• komani86
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11-2021
Hoi allemaal.

Ik ben al een paar dagen aan het rondneuzen naar Externe HDD's..
Aangezien het voornamelijk voor opslag van films (van DVD naar HDD voor opslag) is, hoeft het niet speciaal gekoeld te zijn, mooie LEDlampjes te hebben etcetc.. (en zo goedkoop mogelijk natuurlijk :P)

Ik zag dat bij opus de Western Digital van 500GB (extern) afgeprijsd is en ik zat te denken om die te nemen. Ik vroeg me alleen het volgende af:
Als deze HDD bijv een paar dagen achter elkaar aanstaat, is dat schadelijk op de lange termijn?
(Stel in 1 maand dat hij 72uur aanstaat, dan weer 24 niet, dan weer 48 uur wel, etc, gemiddeld 10-15 dagen aan in de hele maand)

Aangezien de externe HDD buiten staat (en dus normale kamer temp heeft ipv computerkast temp) zou het niet uit moeten maken, maar heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ondertussen heb ik 4 externe HD's, voorzien van WD of Samsung disken. Sommige staan dus echt 24x7 aan, geen enkel probleem. Sommige al meer dan 1 jaar lang.

[ Voor 5% gewijzigd door ajhaverkamp op 16-05-2008 14:06 ]

This footer is intentionally left blank

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 16:30
ik heb hier ook eigenlijk even een vraag over hoe schadelijk is het om hem iedere dag uit te zetten ? het lijkt me namelijk niet echt best voor de schijf

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:01
chimera2 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 14:10:
ik heb hier ook eigenlijk even een vraag over hoe schadelijk is het om hem iedere dag uit te zetten ? het lijkt me namelijk niet echt best voor de schijf
Een computer zet je toch ook elke dag (soms meerdere malen) uit?
Lijkt me geen probleem eigenlijk :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voor alle huis-tuin en keuken harddisken (waar we het hier dus over hebben) geld wat mij betreft hetvolgende:

1. Ze zijn niet gemaakt om 365 dagen in een jaar aan te staan. Vroeg (na 1 jaar) of laat (na 3 jaar) geeft ie de geest. (of je dient daar in iedergeval rekening mee te houden, en daarom ligt er bij mij standaard een reserve HDD klaar).
2. Regelmatig aan en uitzetten maakt vrijwel niets uit, zolang je 'm maar niet 20x op een dag aan en uitzet.

Zo'n schijf kan makkelijk enkele dagen of weken aan blijven staan. Anders had hij geen HDD moeten worden.

@TS:
Als dit de enige plek is waar je deze bestanden opslaat, zorg dan voor een backup.
Want bij een HDD met bestanden erop die je niet kan missen moet je er altijd vanuitgaan dat hij morgen definitief en onherstelbaar defect raakt.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 16-05-2008 14:16 ]

Alles kan stuk.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

In zo'n externe behuizing zit precies zo'n schijf als die je in een PC kunt stoppen. Doordat de behuizing van metaal is, is de koeling van de externe HD niet echt een probleem. En PC kast is van binnen vaak heter voor de HD omdat die meestal niet lekker in de luchtstroom van de fans. Je moet hem enkel niet draaiende gaan verplaatsen/tegenaan stoten. Daar kan een HD niet zo goed tegen. Voor de rest gedraagd hij zich net zo als een HD die in je PC zit.

This footer is intentionally left blank

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02 16:30
@ SmiGueL een pc gaat geleidelijk uit maar een externe hdd zit alleen een uitknop op en boem hij is uit snap je

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

chimera2 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 14:24:
@ SmiGueL een pc gaat geleidelijk uit maar een externe hdd zit alleen een uitknop op en boem hij is uit snap je
Voor de hardware maakt het niets uit.
Als de computer uitgaat, word ook gewoon de spanning van de schijf gehaald en 'boem' hij is uit.
Met als enige verschil dat windows de cache van de schijf nog even flusht en in sommige gevallen vast een spindown doet... Maar voor de levensduur van de hardware maakt het echt niets uit.

Alles kan stuk.

• komani86
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11-2021
Bedankt voor alle posts! Ik weet genoeg.
De HDD ga ik alleen voor opslag van HD films gebruiken, dat is veel makkelijker als je een laptop met DVI uitgang heb :)

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien interessant: http://www.ibood.com/site/nl/ibood.php

500 Gb Argosy externe HD die ook films speelt etc.

125 euro :)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Is die schijf wel geschikt om HD-video te streamen? Hij heeft niet echt een grote cache...

disclaimer: Ik heb van een vriend gehoord dat hij liever zn hd materiaal eerst naar een locale schijf kopieert ivm stotteren, hij heeft dezelfde schijf. Ik ook, maar ik heb geen HD materiaal :P

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Meer informatie van de Argosy site: http://www.argosy.com.tw/product-detial.php?prod_id=115

The new HV356T will support high definition video output (up-scaling to 720P) for better picture quality and standard 3.5” SATA HDD for the ever-increasing storage demand for digital contents.

The HV356T, when connected to a PC, is just like a USB 2.0 external hard drive. Users can manage the contents easily with a PC. The internal hard drive can be formatted to either NTFS or FAT32. User can create folders to store home video, music, or photos on the internal hard disk with a PC, and then immediately playback the contents on TV.

The HV356T, like its precedent HV355 featuring the most powerful Divx external subtitle support. Plus, the complete DVD menu support, photo viewer with thumbnail preview, enhanced private folder utility, and newly added playlist all makes it the best choice for building the consumer’s digital home theater system.

--------------------------------------------------------------------------------

Features

The most powerful DivX subtitle display feature, Arabic and Cyrillic subtitles included
Download video through PC and immediately playback on TV
Video Up-scaling to 720P
Digital photo @ HD resolution
Play DVD folder
Support complete DVD function including DVD menu
Create playlists on your computer
Digital photo viewer with thumbnail preview
Supports 3.5" IDE/ATA HDD up to 750GB
Supports both FAT32 and NTFS file systems

--------------------------------------------------------------------------------

Specifications

Standard HV356T: USB 2.0 multimedia HDD
Drive Type 3.5" SATA hard drive
File System NTFS / FAT32
Interface USB 2.0
O/S Windows Vista/XP / 2000 / Me / 98SE
Media Type DVD-Video, MPEG-1, MPEG-2, DivX 3.11, DivX 4.x, DivX 5.x, Xvid, JPEG, MP3, WAV
File Extension dat, mpg, mpe, mpeg, vob, avi, divx, xvid, jpg, jpeg, mp3, m2p, wav
Content resolution DivX file Up to 720 X 576 resolution. JPEG file Up to 5120 X 3840 pixel.
DivX Subtitle Format IDX / SUB, SRT, ASS, SSA, SUB (type II), SMI, PSB
TV Standard NTSC / PAL
Screen Ratio 4:3 / 16:9
Component Video Output NTSC-480i/480p / PAL-576i/576p /720p
DAC Video: 10bit / 54MHz Audio: 24bit / 192KHz
Power Supply Rating AC adapter: Input 100~240V 50/60Hz Output DC 12V, 2A
Dimensions 196 (L) x 58 (W) x 126 (H) mm
Weight 389 g (excluding HDD)
Interface Language English、Traditional Chinese、Japanese、French、Spanish、German、Italian
Connector USB 2.0 port x 1
Composite video and stereo audio out jack x 1 (diameter: Ø3.5, composite cable included)
Component video jack (Y/Pb/Pr) x 1 (diameter: Ø3.5, component video cable included)
SCART connector
Coaxial digital audio connector
Power jack

Supports 3.5" Serial ATA(SATA) HDD up to 1TB

Je zou er altijd nog een andere HD in kunnen zetten met meer cache.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Oja, ook wel belangrijk: format em wel eerst even naar ntfs :P anders wordt het zo lastig met héle grote bestanden (je raad het al, dat was ik vergeten).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jongens (misschien ook dames) dit gaat de verkeerde kant op "wat moet ik kopen topic's" zijn niet gewenst op GoT. Lees dit er even op na: OM FAQ / Beleid . Er is voldoende op GoT te vinden over dit onderwerp.

Ik had verwacht dat dit topic wel zou afdalen en verdwijnen, omdat de TS aangeeft voldoende te weten. Nu wordt het topic weer redelijk gekicked, daarom ga het topic bij deze op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.