Hoe expertmeeting opnemen?

Pagina: 1
Acties:

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11-2025
Volgende week organiseer ik het kader van mijn scriptie een expertmeeting.
Aangezien notuleren geen optie is wil ik proberen de sessie (2,5uur) op te nemen.
Aangezien dit een one time kans is en ik geen ervaring heb met het opnemen van uberhaupt iets wil ik jullie advies vragen.

De groep van genodigdheden is +/- 12 personen.
Deze zullen in een redelijke grote vergaderruimte bij elkaar zitten in gesloten U opstelling. Vanaf het middenpunt zal de verste deelnemer +/- 3 tot 3,5meter van de microfoon afzitten.

Een standaardmicrofoon is niet zo'n probleem, ik weet echter niet of de gevoeligheid voldoende is. Anders zal ik (met een Y stekker) misschien 2 microfoons aanmoeten sluiten om 1 opnamebron (laptop). Graag jullie advies of alternatieven.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou microfoons huren: stuk of 2, (nierkarakteristiek). Dan nog een klein mengpaneeltje om de microfoons af te regelen. De microfoons zou ik ophangen aan het plafond.

Ik weet ook dat er omnidirectionele conferentiemicrofoons bestaan. Waar die verhuurd worden moet je even zoeken.

Wise enough to play the fool

• Jivecar
teacher schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:55:
Ik zou microfoons huren: stuk of 2, (nierkarakteristiek). Dan nog een klein mengpaneeltje om de microfoons af te regelen. De microfoons zou ik ophangen aan het plafond.

Ik weet ook dat er omnidirectionele conferentiemicrofoons bestaan. Waar die verhuurd worden moet je even zoeken.
Inmiddels heb ik een mengpaneel kunnen lenen en twee (gewone) spraak microfoons.

Nu zit ik alleen nog even in over de plaatsing van de microfoons.

De meeting wordt gehouden aan een lange tafel (6 aan iedere kant en 2 aan de kop).

Optie 1)
Microfoon 1 naar voren aan het begin van tafel 1.
Microfoon 2 naar voren aan het begin van tafel 2 of 3.

Optie 2)
Microfoon 1 naar voren aan het begin van tafel 1.
Microfoon 2 terug aan het begin van tafel 2 of 3.

Optie 3)
Beide microfoons op tafel 1, 1 naar linksvoor en 1 naar rechtsvoor.

Ik denk dat optie 1 het beste is maar kan dit nu hier thuis niet goed testen. En van de week voor de meeting testen is nogal kortdag.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:19

Jag

Het zal wel niet goed klinken met grote variatie in volume tussen sprekers. En waarschijnlijk veel ruis / achtergrond. Maar waarschijnlijk wel verstaananbaar. En daar gaat het je neem ik aan om.

• Jivecar
Jag schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:13:
Het zal wel niet goed klinken met grote variatie in volume tussen sprekers. En waarschijnlijk veel ruis / achtergrond. Maar waarschijnlijk wel verstaananbaar. En daar gaat het je neem ik aan om.
Ik wil proberen een ruisprofiel op te nemen.
Dat wil ik vervolgens gebruiken om de output te filteren.

Ik zit nu alleen nog te twijfelen hoe ik de microfoons het beste kan neerleggen....

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:37
Dat is afhankelijk van het richtingskarakter, kun je deze achterhalen? Als je het typenummer weet kun je ook hier kijken: http://www.microphone-data.com/

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Jivecar
ShittyOldMan schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:18:
Dat is afhankelijk van het richtingskarakter, kun je deze achterhalen? Als je het typenummer weet kun je ook hier kijken: http://www.microphone-data.com/
Ik zit nu op mijn werk en ik weet alleen het merk van de ene microfoon, en dat is een philips; die staat zowieso niet bij de manufactors genoemd. Het zijn redelijk recht toe rechtaan microfoons die bij optredens door bv de DJ worden gebruikt.

• ShittyOldMan
Als het zo'n simpele dynamische handmicrofoon is dan is het meestal een cardio en soms een supercardio. Een cardio heeft z'n dode hoek aan de achterkant (180 graden) en een supercardio heeft z'n dode hoeken meer naar de zijkant (120 graden en -120 graden).
Het beste kun je ze denk ik boven de tafel hangen, maar dat is niet de meest praktische oplossing :)
Of je huurt 2x een kleine dpa 4060 met pzm adapter welke je op de tafel legt. Kost je 20 euro bij de noyzboyz in amsterdam (of een andere tent elders in het land)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Garyu

WW

Met een simpele omnidirectionale mic ga je echt wel genoeg signaal opvangen om alle mensen te verstaan. We hebben hier vaak genoeg focus groups of zo en die worden ook gewoon met één microfoontje opgenomen. Klein versterkertje eraan en klaar is kees. Kost in totaal misschien 400 euro of zo.

Dode hoek is niet zo belangrijk als de ruimte klein genoeg is.

Het gaat er toch niet om om perfect uitgebalanceerde opnames zonder ruis te maken, maar gewoon om iets op te nemen wat je zelf naderhand nog kan verstaan?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ShittyOldMan
Ja maar als iemand vanuit een richting praat waarbij de microfoon niks op pakt heb je er weinig aan, dus de dode hoek is wel degelijk iets om rekening mee te houden. Helemaal als er minder reflecties zijn welke nog van andere kanten invallen.
Met een omni heb je daar echter helemaal geen last van, dus dat is aan te raden. Hang je de mics boven de tafel dan wil je juist geen reflecties van de kamer en pak je juist geen omni (liever een supercardio). Maar leg je dus 2 basic handmicrofoons op tafel dan leg je ze met de achterkant naar elkaar toe en dan beide naar de kopse kant van de tafel.

• Jivecar
ShittyOldMan schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:51:
Maar leg je dus 2 basic handmicrofoons op tafel dan leg je ze met de achterkant naar elkaar toe en dan beide naar de kopse kant van de tafel.
Aangezien het morgen al zo ver is en huren nu geen optie meer is ga ik het op deze wijze doen.

Zullen de microfoons niet op elkaar reageren als ik ze zo dicht bij elkaar neerleg?
Want ik neem aan dat je bedoelt dat de microfoons met de achterkant tegen elkaar aanliggen?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe zouden mics op elkaar moeten reageren?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Jivecar
Boudewijn schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:34:
Hoe zouden mics op elkaar moeten reageren?
Ik bedoel dat ze mogelijk op elkaar gaan scoren.
Maar dit is voor mij een hypothesisch risico waarvan ik echt niet weet of het uberhaupt een risico is.

Pagina: 1