RAM kaduuk of incompatible

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-03 13:21
Ik heb een tijdje terug een reepje ram gekocht als uitbreiding voor mijn pc. Echter heb ik dit stukje geheugen nooit werkend gekregen in mijn pc. Het probleem is het volgende. Zonder het nieuwe reepje ram werkt mijn pc normaal, maar met het nieuwe reepje is het onmogelijk om een OS te booten en te gebruiken. Zowel als het nieuwe reepje er alleen in zit, alsmede het oude reepje erbij zit treedt hetzelfde probleem op.
Het gekke is dat het ram wel herkend wordt door de pc en dat de ram test tijdens POST ook goed gaat. Ik heb onlangs ook memtest86 (v1.70 via ubuntu life cd) 5 uur laten draaien en die vindt ook geen fouten in het geheugen. Je zou dus denken dat het ram niet kapot is.
Het meest merkwaardige is nu dat als ik mijn pc underclock, dwz de bussnelheid in de bios terugschroef naar iets meer dan 100 (of ergens in die buurt) dat het ram wel werkt. Maar als ik mijn pc op normale snelheid zet (bus op 166 mhz) dat het ram niet meer werkt. Ook heeft het ram wel gewerkt in de pc van een vriend van mij. Hij had echter wel een intel pentium systeem.

Nu heb ik het volgende systeem:
moederbord: msi kt6 delta-fis2r
processor: amd athlon xp 3000+ op 333mhz bus

En gaat het over het volgende ram:
oude ram: dane-elec 512mb pc3200U-30330 ram (D1D400-0646431)
nieuwe ram (de veroorzaker van alle ellende): kingston value ram 1gb pc3200 ram (kvr400x64c3a)

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Is dit incompatibiliteit of is er een ander defect.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Dit zou gewoonweg een compatibility issue kunnen zijn tussen mobo en DIMM. Mogelijk is er voor dit mobo nog een QVL, maar gezien z'n leeftijd zou ik daar niet op rekeken. Enige manier om zeker te zijn of dat het is, of dat de DIMM gewoon stuk is, is om in een ander systeem te testen. Maar goed, dat had je zelf kunnen bedenken. Wij kunnen op afstand niet ruiken wat er mis is.

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.