eerlijk gezegd had ik al zo'n vermoeden, maar heb laten bestellen door vriend van me en die heeft hem voor de SB gehaalt... en ik zag eerlijk gezegd geen verschil op de site... Misschien dat ik die ooit nog bestel en dat ik dan deze op de SB gooi... Draai nu op 460*9 vooralsnog 2 uur orthos zonder probs, 34 graden op me chipset....ow heb de verkeerde nu even de small FFT's pakkenInitial G schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:20:
[...]
die koeler had je moeten hebben, die is recht![]()
Verwijderd
Gisteren heb ik mijn P5Q-E binnen gekregen.
Hierbij heb ik 3 probleempjes ondervonden.
- Als 1e de Arctic Freezer 7 Pro i.c.m. P5Q-E
Deze heb ik in een Arctic Silentium T2 kast geplaatst.
Alleen wat ik hier eerder gelezen had paste het bij de ene wel, en andere niet helemaal vlekkeloos.
In mijn kast (silentium T2) is de freezer zo geplaatst dat ie de lucht naar voorkant van de kast blaast. (word aanbevolen in gebruiksaanwijzing als je beschikt over een Silentium T2)
Alleen raakt het plastic randje van de fan omhulsel/houder wel net de coolvinnen van het moederbord. Zowel de vinnen boven als onder.
Dit was gelukkig wel makkelijk op de te lossen, om net een hoekje van de onderkant en boven kant af te zagen. Van het omhulsel van de fan natuurlijk, en niet de fan zelf.
- Als 2e de mobo stekker i.c.m. hardeschijf.
De Silentium T2 heeft een eigen geplaatste 550 watt voeding. (onderin de kast geplaatst)
Deze mobostekker komt dus van de onderkant van de kast, waar de voeding zit. Deze mobo-stekker past wel op de aansluiting van mobo, maar hierdoor kan de harde schijf niet op de originele manier liggen.
De harde schijf ligt nu "los" op zijn plek want de houder past er niet meer om heen. Deze heb ik moeten verwijderen.
Als 3e aansluiting voeding gpu kaart i.c.m. Arctic Silentium T2 voeding.
Deze stekker kreeg ik met moeite aangesloten, de stekker past eigenlijks net niet, maar zit nu tussen einde van Asus 8800 GT TOP en de 12cm fan van de voeding die onderin de kast zit. De stekker/snoer zit er nu dus tussen gedrukt, en maar hopen dat het snoer niet tussen fan-bescherming door schiet de fan in.
(Ik kon dit natuurlijk ook wel in een review schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan, en foto's e.d. heb ik er niet van.)
wat toch vaak iedereen er graag bij wil zien. Mischien moet ik dat toch maarres doen.
Mischien is dit voor sommige die dit willen aanschaffen alvast nuttige info.
En mischien zijn er mensen die hier nog betere tips/oplossigen of iets dergelijks over kwijt willen.
Arctic Silentium T2
P5Q-E
Intel 8400 Duo Core
4 GB Corsair 4-4-4-12
Asus 8800 GT-TOP
Alleen wat ik hier eerder gelezen had paste het bij de ene wel, en andere niet helemaal vlekkeloos.
In mijn kast (silentium T2) is de freezer zo geplaatst dat ie de lucht naar voorkant van de kast blaast. (word aanbevolen in gebruiksaanwijzing als je beschikt over een Silentium T2)
Alleen raakt het plastic randje van de fan omhulsel/houder wel net de coolvinnen van het moederbord. Zowel de vinnen boven als onder.
Dit was gelukkig wel makkelijk op de te lossen, om net een hoekje van de onderkant en boven kant af te zagen. Van het omhulsel van de fan natuurlijk, en niet de fan zelf.
De Silentium T2 heeft een eigen geplaatste 550 watt voeding. (onderin de kast geplaatst)
Deze mobostekker komt dus van de onderkant van de kast, waar de voeding zit. Deze mobo-stekker past wel op de aansluiting van mobo, maar hierdoor kan de harde schijf niet op de originele manier liggen.
De harde schijf ligt nu "los" op zijn plek want de houder past er niet meer om heen. Deze heb ik moeten verwijderen.
Deze stekker kreeg ik met moeite aangesloten, de stekker past eigenlijks net niet, maar zit nu tussen einde van Asus 8800 GT TOP en de 12cm fan van de voeding die onderin de kast zit. De stekker/snoer zit er nu dus tussen gedrukt, en maar hopen dat het snoer niet tussen fan-bescherming door schiet de fan in.
(Ik kon dit natuurlijk ook wel in een review schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan, en foto's e.d. heb ik er niet van.)

En mischien zijn er mensen die hier nog betere tips/oplossigen of iets dergelijks over kwijt willen.
Arctic Silentium T2
P5Q-E
Intel 8400 Duo Core
4 GB Corsair 4-4-4-12
Asus 8800 GT-TOP
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 10:43 ]
Het enige relevante mbt het moederbord is dat je een hoekje van de fanhouder moet afzagen, dit om hem zo te monteren dat hij richting de outtakefan blaast. De rest lijkt me meer een probleem van je voeding en kast, dat heeft verder weinig met het moederbord te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:41:
Gisteren heb ik mijn P5Q-E binnen gekregen.
(Ik kon dit natuurlijk ook wel in een review schrijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan, en foto's e.d. heb ik er niet van.)wat toch vaak iedereen er graag bij wil zien. Mischien moet ik dat toch maarres doen.
Arctic Silentium T2
P5Q-E
Intel 8400 Duo Core
4 GB Corsair 4-4-4-12
Asus 8800 GT-TOP
It takes one to know one...
Beetje erg late zelf quote.PilatuS schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 17:00:
Ik heb even een vraagje over de P5Q Pro. Er zitten 2 plekken met mosfets rond om de CPU. Nou wordt er daar maar 1 van gekoeld door een blokje.
Ik gebruik waterkoeling op het hele moederbord, behalve op de 2e mosfet plek waar normaal ook niets zit. Is het nodig om hier waterkoeling of andere koeling op te plaatsen ?
De PC loopt al 2 weken prima met de huidige koeling. Toch wil ik graag weten of het nodig is om die 2e mosfet plek te gaan koelen ?
Edit: Even een plaatje er bij. Het gaat hier dus om de plek waar het rode lijntje staat.
[afbeelding]
Ik heb er toch maar voor gekozen om er een passief mosfet blokje op te zetten. Daar onder heb ik dubbelzijdig warmtegeleidendtape gedaan.
Zelfs met gamen wordt de mosfet koeler maar hand warm. Exacte temps heb ik niet, maar het blokje voelt maar zo ietsjes warm aan, dat ik wel kan zeggen dat die mosfets koelen niet echt nodig is.
Misschien heeft iemand er nog iets aan.
Verwijderd
Maar ik heb veel op dit forum gezocht, voordat ik de P5Q-E aanschafte. Maar er was mij nog niet duidelijk of alles goed zo gaan qua inbouw.Dubbeldrank schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:37:
[...]
Het enige relevante mbt het moederbord is dat je een hoekje van de fanhouder moet afzagen, dit om hem zo te monteren dat hij richting de outtakefan blaast. De rest lijkt me meer een probleem van je voeding en kast, dat heeft verder weinig met het moederbord te maken.
Hier kreeg ik dus last van als je al in het bezit bent van een Arctic Silentium T2, en een P5Q-E plaatst.
Dus kan dit toch zekere nuttige info zijn voor eventuele P5Q-E potentiele kopers?
Maar volgende keer zal ik het in 1 zin zeggen.
Als je een Arctic Silentium T2 bezit denk na voor aanschaf, wat betreft de inbouwmogelijkheden in combinatie met overige componenten.
Eh, ik wil heel graag jullie input hierover..
Ik wil een nieuwe geluidskaart kopen.. ik hoor veel goeie dingen over de PCI-E varianten.. maar de ruimte in mn kast is beperkt

Daarboven zit een passief gekoelde Geforce 8500gt.. ben ik heel stom bezig als ik daaronder nog een pci-e-kaart frot? De voedingskabel haal ik natuurlijk weg
Zoiets als een Asus Xonar, heb ik in gedachten.

Zou dat gaan, qua ruimte en warmteafvoer?
Ik wil een nieuwe geluidskaart kopen.. ik hoor veel goeie dingen over de PCI-E varianten.. maar de ruimte in mn kast is beperkt

Daarboven zit een passief gekoelde Geforce 8500gt.. ben ik heel stom bezig als ik daaronder nog een pci-e-kaart frot? De voedingskabel haal ik natuurlijk weg
Zoiets als een Asus Xonar, heb ik in gedachten.

Zou dat gaan, qua ruimte en warmteafvoer?
ok waar kan ik de verhouding fsb> mem veranderen.
hij loopt nu op 1 op 1. wil het geheugen wat hoger zetten maar kan het niet vinden bij me deluxe
hij loopt nu op 1 op 1. wil het geheugen wat hoger zetten maar kan het niet vinden bij me deluxe
Als het goed is kan je in de bios de 'cursor' op het vlakje van je geheugensnelheid zetten en dan met '+' en '-' de snelheid veranderen. Dan kan je het geheugen dus sneller dan de fsb zetten.B-BRAIN schreef op donderdag 09 april 2009 @ 17:11:
ok waar kan ik de verhouding fsb> mem veranderen.
Hoeveel nut heeft het om een extra geluidskaart op deze bordjes te plaatsen? Ik heb nog een oude soundblaster live pci liggen. Maar ik vraag mij af of het voordelen biedt ten opzichte van de onboard geluidskaart (P5Q-Pro).YoG schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 13:11:
Laat maar zitten, ik heb al een PCI model Xonar aangeschaft.. die heatsink van de geforce wordt behoorlijk heet af en toe, en daar wil ik niet een mooi audiofiel kaartje vlak onder hebben
een SB live zal geen voordeel leveren. Zelfs als je betere geluidskwaliteit wilt is je moederbord waarschijnlijk net zo goed.low_n_slow schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 09:18:
[...]
Hoeveel nut heeft het om een extra geluidskaart op deze bordjes te plaatsen? Ik heb nog een oude soundblaster live pci liggen. Maar ik vraag mij af of het voordelen biedt ten opzichte van de onboard geluidskaart (P5Q-Pro).
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een kort simpel vraagje over geheugen.
Hoe ik de 4 modules het beste in mijn P5Q-E bordje kan zetten.
Ik heb 2x 1GB OCZ reaper en 2x 2GB OCZ reaper (beide ps2-8500).
Ik dacht zelf 2x 2GB in de gele, en 2x 1GB in de zwarte.
Of heb ik betere prestaties als ik de 2x 1GB helemaal niet installer.
(Ik heb trouwens deze CPU: DualCore Intel Core 2 Duo E8500)
Bij voorbaat dank.
Gr.
Bij voorbaat dank.
Gr.
wat voor een OS draai je? met 32bit heb je zowieso geen winst als je die 2 GB extra erbij zet. Je OS (windows waarschijnlijk) kan dan toch niet meer dan ongeveer 3.5GB gebruiken.Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 12:03:
Hallo,
Bij voorbaat dank.
Gr.
Heb je wel een 64bit OS dan kun je in je boekje opzoeken hoe je dual channel kunt draaien. Meestal met asus bordjes is het 1-3 en 2-4 welke identiek moeten zijn. Anders stop je ze er gewoon in en kijk je in de bios (of in windows) of je dual channel draait. Dat kun je trouwens ook tijdens de post zien.
Iemand deze al geprobeert?
P5Q-E BIOS 2001
Fix system may get unstable under the "power saving mode" of EPU. It only happens to certain CPUs.
De vorige werkte voor geen meter met een Quad..
P5Q-E BIOS 2001
Fix system may get unstable under the "power saving mode" of EPU. It only happens to certain CPUs.
AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED
Ik heb deze erop gezet. maar voor mijn gevoel is de pc trager geworden. Ik heb wel een Core2 Quad Q9550, en het werkte met alles biossen. (niet overklokt). In mijn mening is 1406 nog het beste, wellicht nog eens downgraden met koda's tool.Q_7 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 16:46:
Iemand deze al geprobeert?
P5Q-E BIOS 2001
Na 1406 geeft het configuratiescherm 2.79 GHz (en 1.95 GHz onder EIST) aan, bijna 2% lager dan de gespcificeerde 2.83 GHz. Dit was altijd 2.81/1.97 GHz. Hebben anderen dit ook, komt het door het BIOS of zit er iets niet goed in de processor? Bij het opstarten van de pc staat wel gewoon 2.83 GHz, dus ik maak me er niet al teveel zorgen over, just curious.
Ik zit ook te denken aan een nieuw systeem met een P5Q-E of P5Q3 en een Mugen 2 koeler. Wat is precies het probleem met het installeren ervan?daan! schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:38:
[...]
Het installatie(on)gemak wist ik inderdaad van tevoren, maar het is wel te doen in je eentje.
Ik laat de mugen 2 nu naar de achterkant van de kast blazen, al denk ik dat naar boven ook wel zou kunnen. (misschien dat de northbridge dan wat meer wind vangt)
In sommige reviews van deze moederborden waarschuwde ze bij deze borden dat er te weinig ruimte rond de socket zou zijn en wellicht ook uitstekende soldeerdingetjes aan de onderkant van het moederbord. Is dat inderdaad een probleem?
Verder heb ik nog geen duidelijk uitsluitsel kunnen vinden of ik voor de DDR2 of DD3 variant moet gaan. Ik heb momenteel nog geen bestaand geheugen (laptop) dus wat dat betreft maakt het niet uit. Ook de prijs van DDR3 is inmiddels praktisch zo laag als DDR2 (scheelt nog een tientje ofzo).
Sowieso vind ik het aanbod van Asus P45 moederborden wel iets te groot. Ik ben me nu al 4 dagen aan het inlezen, maar het blijft erg onoverzichtelijk met meer dan 10 keuzes.

Ik heb geen toeters en bellen nodig, dus het liefst zo min mogelijk slots en onboard dingen, dus daarom dacht ik eerst aan de P43 variant, de P5QLE, maar die schijnt weer erg slecht te overklokken en heeft de ATX connector echt op een

Dus nu twijfel ik eigenlijk tussen de P5Q-E en de P5Q3.
EDIT: ik heb zojuist met EZ-flash 1703 erop gezet, 1406 pakt hij niet, ook niet na 1703 erop gezet te hebben. 1901 is ook een goede BIOS, maar biedt niets dat ik nodig heb (al heb ik ooit eens gelezen dat ASUS meer in een BIOS veranderd dan ze aangeven, al lijkt me dat onlogisch). De pc is gevoelsmatig wat sneller/responsiever, dus ik wacht maar eens op een 21xx BIOS, met wellicht voor mij meer zinvolle updates - en dan zien we wel weer. Ik kan dan ook iedereen met 2001 die niet tevreden is, een downgrade naar 1703 of evt. 1901 aanraden.The 7th Guest schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:51:
[...]
Ik heb deze erop gezet. maar voor mijn gevoel is de pc trager geworden. Ik heb wel een Core2 Quad Q9550, en het werkte met alles biossen. (niet overklokt). In mijn mening is 1406 nog het beste, wellicht nog eens downgraden met koda's tool.
Na 1406 geeft het configuratiescherm 2.79 GHz (en 1.95 GHz onder EIST) aan, bijna 2% lager dan de gespcificeerde 2.83 GHz. Dit was altijd 2.81/1.97 GHz. Hebben anderen dit ook, komt het door het BIOS of zit er iets niet goed in de processor? Bij het opstarten van de pc staat wel gewoon 2.83 GHz, dus ik maak me er niet al teveel zorgen over, just curious.
[ Voor 5% gewijzigd door The 7th Guest op 20-04-2009 11:31 ]
Ruimte was en is geen probleem, de mugen 2 past precies op de P5Q-E en komt bij mij niet tegen de northbridge koeler aan of tegen het geheugen. Er zit niet super veel ruimte tussen, maar dat is ook niet nodig.KarlMarX schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 16:25:
[...]
Ik zit ook te denken aan een nieuw systeem met een P5Q-E of P5Q3 en een Mugen 2 koeler. Wat is precies het probleem met het installeren ervan?
In sommige reviews van deze moederborden waarschuwde ze bij deze borden dat er te weinig ruimte rond de socket zou zijn en wellicht ook uitstekende soldeerdingetjes aan de onderkant van het moederbord. Is dat inderdaad een probleem?
Het probleem bij installatie was dat ik eigenlijk een derde hand wilde.
De naam van de "Flip Mount Super Back-Plate" zegt het al; je moet de boel op de kop installeren en dan heb je een zeer degelijke bevestiging. (dus geen push pins)
Het is niet super moeilijk, maar je bent er wel even mee bezig. (althans, IK was er wel even mee bezig
Hoi allemaal,
ik gebruik hier een P5Q.
Ik heb een simpele vraag: hoe warm mag de mobo worden?
Groet..
ik gebruik hier een P5Q.
Groet..
chipset houd je ongeveer 70 graden, de rest van de onderdelen 60. (eigenlijke max is hoger, maar niet altijd wenselijk ivm levensduur en stabiliteit)westlym schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 13:33:
Hoi allemaal,
ik gebruik hier een P5Q.
Groet..
mag ik dan vragen waarom je wilt weten hoe warm je moederbord mag worden?
Ik heb nu een tijdje Bios 2001 op m'n P5Q-E staan en ben er wel tevreden mee. M'n E8400 draait nu stabiel op 3825MHz (Volgens CPU-Z op 1,248V). Ik ben al een paar dagen aan het thuisvouwen (Folding@home) en dat gaat goed. Ik heb niet het idee dat hij langzamer is dan eerder.
(IntelBurnTest gaat in ieder geval 5 tests goed, langer heb ik nog niet geprobeerd.)
Hierboven wordt de backplate bevestiging van de Mugen 2 genoemd. Nu heb ik een Mugen 1 (Infinity) en die zit met die vage pushpins vast. Is daar ook een betere bevestiging voor te krijgen?
Tot slot alleen nog iets wat al sinds de eerste insall fout gaat, en dat is de detectie van microfoons en speakers op de onboard sound. Als je wat nieuws aansluit herkent hij dat wel, maar als je in het popup venstertje op ok of cancel klikt, loopt de hele pc vast. Als je het venster wegklikt met het kruisje, is er niets aan de hand. Ik heb autodetectie nu dus weer uit staan.
(IntelBurnTest gaat in ieder geval 5 tests goed, langer heb ik nog niet geprobeerd.)
Hierboven wordt de backplate bevestiging van de Mugen 2 genoemd. Nu heb ik een Mugen 1 (Infinity) en die zit met die vage pushpins vast. Is daar ook een betere bevestiging voor te krijgen?
Tot slot alleen nog iets wat al sinds de eerste insall fout gaat, en dat is de detectie van microfoons en speakers op de onboard sound. Als je wat nieuws aansluit herkent hij dat wel, maar als je in het popup venstertje op ok of cancel klikt, loopt de hele pc vast. Als je het venster wegklikt met het kruisje, is er niets aan de hand. Ik heb autodetectie nu dus weer uit staan.
Ik gebruik Asus Probe hier.M2M schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 17:48:
[...]
chipset houd je ongeveer 70 graden, de rest van de onderdelen 60. (eigenlijke max is hoger, maar niet altijd wenselijk ivm levensduur en stabiliteit)
mag ik dan vragen waarom je wilt weten hoe warm je moederbord mag worden?
Mijn mobo werd vmi een graad of 33.
Dus ik denk dat ik geen zorgen hoef te maken.
En voor de 2001 bios lukte dat dus niet?BounceMeister schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 21:25:
Ik heb nu een tijdje Bios 2001 op m'n P5Q-E staan en ben er wel tevreden mee. M'n E8400 draait nu stabiel op 3825MHz
Ja.Hierboven wordt de backplate bevestiging van de Mugen 2 genoemd. Nu heb ik een Mugen 1 (Infinity) en die zit met die vage pushpins vast. Is daar ook een betere bevestiging voor te krijgen?
Hmm, vaag. Zoiets?Tot slot alleen nog iets wat al sinds de eerste insall fout gaat, en dat is de detectie van microfoons en speakers op de onboard sound. Als je wat nieuws aansluit herkent hij dat wel, maar als je in het popup venstertje op ok of cancel klikt, loopt de hele pc vast. Als je het venster wegklikt met het kruisje, is er niets aan de hand. Ik heb autodetectie nu dus weer uit staan.
Je maakte je dus echt zorgen om die 33 graden?westlym schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 22:21:
[...]
Ik gebruik Asus Probe hier.
Mijn mobo werd vmi een graad of 33.
Dus ik denk dat ik geen zorgen hoef te maken.
Nee, ik maak me niet zoveel zorgen om die 33 graden.daan! schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 23:26:
[...]
En voor de 2001 bios lukte dat dus niet?
[...]
Ja.
[...]
Hmm, vaag. Zoiets?
[...]
Je maakte je dus echt zorgen om die 33 graden?
Het kan bestwel warm worden in mijn computerkamer, vandaar die vraag.
En het is nu nauwelijks 20 graden celsius buiten, en het gaat nog warmer worden.
Dus vandaar mijn vraag over de temp van de mobo.
Verder heb ik een Antec 900 kast, en alle vijf fans draaien nu op de laagste stand.
Wel bedankt voor jouw snelle reactie.
In het begin had ik stabiliteitsproblemen als ik de FSB boven de 400 zette, daarom was ik maar bij 3,6GHz gebleven. Niet dat 400MHz de exacte grens was, maar 425 ging zeker niet. Ik had toen (en nu ook) alleen de Vcore van de CPU verhoogd. Nu heb ik hem dus op 425MHz staan. Het zou ook kunnen dat het systeem nu al een paar maanden is ingebrand op 3,6GHz met een 400MHz FSB en daardoor nu lekkerder door wil klokken.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een paar biossen heb overgeslagen (ik weet alleen niet meer wat m'n vorige biosversie was).
Nee, dat is meer een driverprobleem zo te zien.Hmm, vaag. Zoiets?
Wanneer ik van SoundMAX de melding krijg dat hij een speaker of een hoofdtelefoon heeft gedetecteerd, en daarbij op ok of cancel klik, slaat gelijk het hele systeem vast. Nieuwe biossen en nieuwe drivers hebben dat nog niet opgelost.
Hoi allemaal,
Eerste ff mijn spec:
- Asus p5Q;
- Q6600+
- HD0 Maxtor 160 gb;
- HD1 Samsung 400 gb;
- HD2 Samsung 1TB;
- EVGA 8800 gt;
- Kingston 2 gig;
- DVD RW SATA port 2;
Ik wou Windows Vista op deze mobo installeren.
Ik heb het volgende in de bios veranderd:
- ipv ide heb ik voor AHCI gekozen;
Ik kreeg die ene menu van AHCI, maar daarin heb ik niks aangepast.
Ik heb alles op default laten staan.
Daarna heb ik op F10 gedrukt, de nieuwe settings bewaard. Ik heb de pc toen reboot, nog een keer in bios gaan kijken en volgens mij kon de mobo onder de AHCI menu alle schijven zien. En toen ben ik verder gegaan met het installeren van Windows Vista. Ik vond de installatie zeer traag gaan
Het uitpakken van de bestanden duurde eeuwenlang.
Op een gegeven moment heb ik het hele proces stopgezet, alles weer terug op IDE en Windows Vista opnieuw geïnstalleerd. Deze keer ging het wel snel.
- werken misschien de harde schijven niet met die AHCI driver?
- zijn er mogelijke componenten kapot gegaan?
Eerste ff mijn spec:
- Asus p5Q;
- Q6600+
- HD0 Maxtor 160 gb;
- HD1 Samsung 400 gb;
- HD2 Samsung 1TB;
- EVGA 8800 gt;
- Kingston 2 gig;
- DVD RW SATA port 2;
Ik kreeg die ene menu van AHCI, maar daarin heb ik niks aangepast.
Ik heb alles op default laten staan.
Daarna heb ik op F10 gedrukt, de nieuwe settings bewaard. Ik heb de pc toen reboot, nog een keer in bios gaan kijken en volgens mij kon de mobo onder de AHCI menu alle schijven zien. En toen ben ik verder gegaan met het installeren van Windows Vista. Ik vond de installatie zeer traag gaan
Het uitpakken van de bestanden duurde eeuwenlang.
Op een gegeven moment heb ik het hele proces stopgezet, alles weer terug op IDE en Windows Vista opnieuw geïnstalleerd. Deze keer ging het wel snel.
- werken misschien de harde schijven niet met die AHCI driver?
- zijn er mogelijke componenten kapot gegaan?
AHCI en vista hebben inderdaad wat problemen.westlym schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:10:
Als ik het goed herinner moet je dan tijdens de install van vista wat drivers installeren voor AHCI.
Als je AHCI uit had staan tijdens de install en het toch graag wilt gebruiken is dit misschien een handige site. Al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
[ Voor 20% gewijzigd door daan! op 26-04-2009 17:46 ]
ik ben de trotse eigenaar van een P5Q Deluxe met een E5200, nu ben ik deze aan het overclocken maar kom ik met geen mogelijkheid boven de 325MHz FSB. Iemand suggesties?
Ik heb trouwens 4x2GB OCZ Reaper geheugen PC-6400, proberen booten met 1 module werkt ook niet.
Ik heb trouwens 4x2GB OCZ Reaper geheugen PC-6400, proberen booten met 1 module werkt ook niet.
Met de hoeveelheid info die je geeft kan ik hier geen antwoord op geven.QinX schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:55:
ik ben de trotse eigenaar van een P5Q Deluxe met een E5200, nu ben ik deze aan het overclocken maar kom ik met geen mogelijkheid boven de 325MHz FSB. Iemand suggesties?
Je gebruikt een multi van hoeveel en met welke verdere instellingen?
Wat is wel stabiel?
Misschien past je vraag trouwens beter in Overclocking & tweaking.
[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 06-05-2009 16:47 ]
Is het een probleem als mijn stock-koeler van de E8400 processor deze dingetjes aanraakt met zijn koelblok?
Ik heb een p5q-e moederbord
Zie plaatje waar gele pijl naar wijst.

Ik weet het niet zeker, wenselijk lijkt het mij niet. Ik heb echter ook een P5Q-E en E8400, en bij mij raakt de stock koeler deze dingen niet aan. Weet je zeker dat je alles correct hebt gemonteerd?perga schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:47:
Is het een probleem als mijn stock-koeler van de E8400 processor deze dingetjes aanraakt met zijn koelblok?
[afbeelding]
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik weet niet goed wat ik er fout aan kan doen?
De processor in de socket zoals voorgeschreven en dan de koeler er gewoon op geduwt.
moest trouwens aardig hard drukken voor alle 4 de pinnetjes in de gaatjes klikte.
De processor in de socket zoals voorgeschreven en dan de koeler er gewoon op geduwt.
moest trouwens aardig hard drukken voor alle 4 de pinnetjes in de gaatjes klikte.
het klopt dat je best wat kracht moet zetten, is normaal, zo hebje een goede druk op je cpu.perga schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 13:41:
Ik weet niet goed wat ik er fout aan kan doen?
dat je koeler je mobo daar raakt kan wel minder goed zijn, misschiend at de base van je koeler nu niet goed aansluit op je cpu, controleer je temps eens met realtemp of coretemp.
mocht het qua temperatuur niet goed gaan, zou ik toch de koeler even 'modden' zodat hij geen contact meer maakt
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
(Volgens mij zijn die vierkante donkere blokjes de moderne variant van een spoel.)perga schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:47:
[afbeelding]
Vreemd, je zou verwachten dat een stock-koeler zich aan de specificaties houdt en altijd moet passen.
Als de onderkant van de koeler het spoeltje raakt, loop je kans dat de koeler niet goed meer aansluit op je processor. Dat wil je in geen geval. Door het vastdrukken van de koeler loop je ook nog eens het risico het spoeltje te beschadigen.
Wat voor model heeft de koeler? Kan je hem een kwart- of halve slag draaien om het probleem op te lossen?
Misshien kan je een paar koelvinnen -heel voorzichtig- naar binnen buigen?
Doe wel voorzichtig met die pinnen om de koeler vast te zetten, die willen nog wel eens afbreken bij hergebruik.
mijn processor ligt tegen de 24 graden aan als ik niets doe en mijn moederbord tegen de 36 graden.
Ik heb nog geen games of zo gedraaid
Ik heb nog geen games of zo gedraaid
Sinds 30 april is er weer een nieuwe bios uit voor de P5Q-E. (de 2101 bios)
Zijn er al mensen hier met ervaring met deze bios?
Zijn er al mensen hier met ervaring met deze bios?
Verwijderd
Binnenkort wil ik gaan overklokken en ben hier en daar op internet en op het forum van tweakers aan het inventarissen hoe je precies moet gaan overklokken. Voor het moederbord heb ik een asus p5q-e en ik heb nog nooit een bios update gedaan. Is het verstandig om de recente versie van de bios te hebben om te kunnen overklokken. Want b.v mijn geheugen staat in het QVL vendor list van asus p5q-e.
Het ligt er een beetje aan welke biosversie je krijgt bij je nieuwe bordje.
Als dat de eerste is, zou ik flashen.
Is het een nieuwere dan zal dat hoogstwaarschijnlijk niet nodig zijn.
Flashen klinkt trouwens enger dan het is.
Een advies dat ik je wel mee wil geven is: Flash niet in windows.
Van de verhalen van mislukte biosflashes die ik heb gehoord waren het allemaal flashes in windows.
Je hebt daar een tooltje voor in je bios.
Van de verhalen van mislukte biosflashes die ik heb gehoord waren het allemaal flashes in windows.
Verwijderd
nou ja ik heb het moederbord sinds vorig jaar juli 2008 sinds dien heb ik geen bios update gedaan.daan! schreef op maandag 18 mei 2009 @ 23:48:
Het ligt er een beetje aan welke biosversie je krijgt bij je nieuwe bordje.
Ik heb een vreemd probleem, zodra ik meer dan 2 schijven aansluit op de ICH10R controller dan vallen er schijven weg of raakt mijn RAID 0 set corrupt. Op dit moment heb ik twee 320GB schijven in RAID 0 draaien, beide schijven zijn getest en bevatten geen fouten, en geven geen problemen.
Huidige setup:
Poort 0: HDD 1 (RAID 0)
Poort 1: HDD 2 (RAID 0)
Poort 2: DVD Writer
Poort 3: Onbruikbaar vanwege de PCB van de videokaart boven de connector
Poort 4: Vrij
Poort 5: Vrij
Zodra ik op poort 4 of 5 een HDD aansluit, dan komen er problemen al in de POST naar voren. HDD2 wordt niet of zeer traag herkend, en zal uiteindelijk falen in RAID mode. Een tweede optie is dat HDD helemaal niet herkend wordt. Een derde optie is dat alles perfect herkend wordt, maar de RAID set niet wil booten. Overigens heeft het uitschakelen van RAID-mode in de BIOS geen effect, ook in AHCI of IDE mode kom ik niet toe aan het booten van een OS.
Specs: gallery: Dubbeldrank
Ik dacht als eerste dat de voeding mogelijk te zwak is, maar dat lijkt me sterk vanwege het feit dat het systeem tijdens het booten nog amper load trekt. Veel minder dan dat ik zit te gamen op full load met de Radeon HD4870. Dan kom ik eigenlijk snel uit bij het moederbord, veel anders kan ik me niet bedenken aangezien het systeem zeer stabiel is in de huidige setup. Iemand een idee?
Huidige setup:
Zodra ik op poort 4 of 5 een HDD aansluit, dan komen er problemen al in de POST naar voren. HDD2 wordt niet of zeer traag herkend, en zal uiteindelijk falen in RAID mode. Een tweede optie is dat HDD helemaal niet herkend wordt. Een derde optie is dat alles perfect herkend wordt, maar de RAID set niet wil booten. Overigens heeft het uitschakelen van RAID-mode in de BIOS geen effect, ook in AHCI of IDE mode kom ik niet toe aan het booten van een OS.
Ik dacht als eerste dat de voeding mogelijk te zwak is, maar dat lijkt me sterk vanwege het feit dat het systeem tijdens het booten nog amper load trekt. Veel minder dan dat ik zit te gamen op full load met de Radeon HD4870. Dan kom ik eigenlijk snel uit bij het moederbord, veel anders kan ik me niet bedenken aangezien het systeem zeer stabiel is in de huidige setup. Iemand een idee?
[ Voor 5% gewijzigd door Dubbeldrank op 24-05-2009 17:12 ]
probeer eens je bios te updaten, anders lijkt het erop dat je mobo kaduuk is, ik heb ongeveer gelijke problemen gehad met mijn bordje, heb toen onder garantie een nieuwe gekregenDubbeldrank schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:11:
Ik heb een vreemd probleem, zodra ik meer dan 2 schijven aansluit op de ICH10R controller dan vallen er schijven weg of raakt mijn RAID 0 set corrupt. Op dit moment heb ik twee 320GB schijven in RAID 0 draaien, beide schijven zijn getest en bevatten geen fouten, en geven geen problemen.
Huidige setup:
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik draai de een na laatste bios, ik zag dat de laatste enkel een upgrade is voor Express Gate. Ik kan het proberen natuurlijk, maar ik denk dat het weinig nut heeft. Ik ga maar eens contact opnemen met de leverancier.nedernakker schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:52:
[...]
probeer eens je bios te updaten, anders lijkt het erop dat je mobo kaduuk is, ik heb ongeveer gelijke problemen gehad met mijn bordje, heb toen onder garantie een nieuwe gekregen
probeer bios 1406 eens, ik heb best veel last gehad met instabiliteit met de verschillende biossen, 1406 heeft voor mij altijd het beste gewerkt, deze draai ik nu dus al tijden stabiel mee
het rare wat ik al voorgehad heb met m'n P5Q deluxe, sinds de flash van 1004 naar 1804 (als ik mij niet vergis), werkten plots sommige games niet in vista
, dan maar reïnstall gedaan, maar eerst geflashed naar 1702 en die werkt wel fijn ...
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
Hoi allemaal,
vmo werd ik wakker en zowel mijn cpufan en gpufan draaiden op volle kracht.
ik merkte dat mijn computer vlak voor de bios een foutmelding kreeg dat ik of in de bios moest gaan om de nodige aan te passen of dat ik de defaults settings mocht toepassen.
ik koos om in de bios te gaan om de nodige aan te passen en ik merkte dat de klok incorrect was, bootsetting was incorrect, zelfs ahci was uitgeschakeld en q-fan was ook uitgeschakeld.
ik heb alles gecorrigeerd (ik overklok niet) en ik drukte op F10.
ik ging weer in bios kijken en alles was opgeslagen.
in windows kreeg ik geen foutmelding.
ik gebruik hier windows vista basics, intel q6600, asus p5q, 2 gig kingston 800 mhz, evga 8800 gt 512 mb, 2 schijven van samsung en een antec 500 watt.
wat zou het probleem kunnen zijn? dit als twee keer gebeurd onder windows vista en nooit onder windows xp..
vmo werd ik wakker en zowel mijn cpufan en gpufan draaiden op volle kracht.
ik merkte dat mijn computer vlak voor de bios een foutmelding kreeg dat ik of in de bios moest gaan om de nodige aan te passen of dat ik de defaults settings mocht toepassen.
ik koos om in de bios te gaan om de nodige aan te passen en ik merkte dat de klok incorrect was, bootsetting was incorrect, zelfs ahci was uitgeschakeld en q-fan was ook uitgeschakeld.
ik heb alles gecorrigeerd (ik overklok niet) en ik drukte op F10.
ik ging weer in bios kijken en alles was opgeslagen.
in windows kreeg ik geen foutmelding.
ik gebruik hier windows vista basics, intel q6600, asus p5q, 2 gig kingston 800 mhz, evga 8800 gt 512 mb, 2 schijven van samsung en een antec 500 watt.
wat zou het probleem kunnen zijn? dit als twee keer gebeurd onder windows vista en nooit onder windows xp..
Ik heb hier 2x een P5Q-EM met beide hetzelfde rare verschijnsel.
Als ik de pc aanzet, hoor ik de fan aanslaan, daarna gaat de fan weer uit waarna de pc pas doorstart.
Mijn ene P5Q zit een Asus-kast met een mooie blauwe led-knop, waarbij dit helemaal mooi zichtbaar is. Bij het aanzetten licht de knop op, gaat weer uit en daarna weer aan. Tussen het uitgaan en het weer aan gaan zit wel 1 a 2 seconden tijd.
Beide pc's vertonen hetzelfde gedrag, geven geen foutmeldingen en doen het verder prima.
Heeft niet met het OS te maken, ene pc draait XP, de ander Win7.
Weet iemand waardoor dit wordt veroorzaakt?
Als ik de pc aanzet, hoor ik de fan aanslaan, daarna gaat de fan weer uit waarna de pc pas doorstart.
Mijn ene P5Q zit een Asus-kast met een mooie blauwe led-knop, waarbij dit helemaal mooi zichtbaar is. Bij het aanzetten licht de knop op, gaat weer uit en daarna weer aan. Tussen het uitgaan en het weer aan gaan zit wel 1 a 2 seconden tijd.
Beide pc's vertonen hetzelfde gedrag, geven geen foutmeldingen en doen het verder prima.
misschien heeft het te maken met het batterij van de bios.IJzerboot schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:55:
Ik heb hier 2x een P5Q-EM met beide hetzelfde rare verschijnsel.
ik weet het nog niet.
maar ik ga het wel uitzoeken. maar het is me nooit gebeurt onder windows xp 32 bit.
maar welke fan hoor je aanslaan? die van de cpu of die van de gpu?
bij mij slaat gaat de fan van de gpu (evga 8800 gt ssc) op 100% draaien als ik de computer opstart. ik heb ergens gelezen dat de mobo de gpu nog moet 'herkennen' ofzo. daarna gaat de fan op 30% draaien.
Het zijn beide P5Q-EM, dus met onboard VGA, waarbij de XP machine een extra VGA kaart heeft.
De ene pc is losgekoppeld van het net als ie uit staat, de andere niet. Dat heeft dus volgens mij geen invloed..
De ene pc is losgekoppeld van het net als ie uit staat, de andere niet. Dat heeft dus volgens mij geen invloed..
als je hem ontkoppelt van 220 volt doet hij een soort zelftest als je hem 1e keer aanzet, dit is normaal, dus even aan, alles uit en dan pas opstarten,IJzerboot schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 07:53:
Het zijn beide P5Q-EM, dus met onboard VGA, waarbij de XP machine een extra VGA kaart heeft.
heb je het andere bord overklokt? kan zijn dat hij daardoor ook zo opstart
nee, niet overgeklokt, alleen de geheudgensnelheid handmatig ingesteld omdat hij het geheugen niet goed herkent.
dan zou ik het zo 1,2,3, niet weten, waarschijnlijk is het toch iets van een instelling in je bios die niet goed staat. laad anders eens de defaults en stel het even opnieuw in
Verwijderd
Ik heb vanavond even gespeeld met de performance level oftwel tRD, oftwel een timing in de MCH die invloed heeft op de access van geheugen door de CPU. Ik heb gekeken dat dit deed met mijn SuperPi 2M tijd.
Q9550 @ 436*8.5=3706 Mhz.
OCZ platinum 2*2gb op 1047Mhz 5-5-5-15 @ 2.08 volt.
vMCH = 1.24 Volt
tRD= 10 : Superpi2m= 30,188 seconden
tRD= 9 : Superpi2m= 30,110 seconden
tRD=8 : Superpi2m= 30,047 seconden.
Ongeveer 150 ms van de superpi tijd af door tRD.
Ik wilde verder naar tRD=7 maar op 1.24 volt voor de MCH lukte dit niet, op 1,3 volt niet en op 1,36 volt ook niet. Simpelweg geen boot.
Geheugen 1 op 1 laten lopen hielp ook niet. Wat zijn jullie ervaringen met tRD op de P5Q serie? Kunnen jullie hem wel op 7 krijgen op een FSB over de 430 Mhz?
Q9550 @ 436*8.5=3706 Mhz.
OCZ platinum 2*2gb op 1047Mhz 5-5-5-15 @ 2.08 volt.
vMCH = 1.24 Volt
tRD= 10 : Superpi2m= 30,188 seconden
tRD= 9 : Superpi2m= 30,110 seconden
tRD=8 : Superpi2m= 30,047 seconden.
Ongeveer 150 ms van de superpi tijd af door tRD.
Ik wilde verder naar tRD=7 maar op 1.24 volt voor de MCH lukte dit niet, op 1,3 volt niet en op 1,36 volt ook niet. Simpelweg geen boot.
Geheugen 1 op 1 laten lopen hielp ook niet. Wat zijn jullie ervaringen met tRD op de P5Q serie? Kunnen jullie hem wel op 7 krijgen op een FSB over de 430 Mhz?
ik kom op precies hetzelfde als jij, boven de 425 MHz FSB moet ik hem ook op 8 zetten, en krijg hem op 7 ook niet stabiel. maar, ik moet wel zeggen dat op 8 de prestaties perfect zijn hier.
met everest memory benchmark haal ik 8864 read, 9460 write, 9401 copy en een latency van 59,1 ns.
dit alles met:
Q9650 @ 445*9=4005
4*2 GB corsair dominators op 1066 MHz 5-5-5-15 2,1V
al met al word ik daar niet verdrietig van.
met everest memory benchmark haal ik 8864 read, 9460 write, 9401 copy en een latency van 59,1 ns.
dit alles met:
Q9650 @ 445*9=4005
4*2 GB corsair dominators op 1066 MHz 5-5-5-15 2,1V
al met al word ik daar niet verdrietig van.
Op 525 FSB staat de tRD bij mij op 10, waarbij 9 niet boot.
vNB= 1,3
vNB= 1,3
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ik mag mijzelf sinds kort ook de trotse eigenaar noemen van een Asus P5Q Pro moederbord. Nu heb ik alleen een vraagje wat betreft het geheugen. Op dit moment is mijn systeem:
a) Ik draai nog altijd windows XP 32 bit is het dan handig om 2 x 2 gig erin te zetten in dual channel of werkt dat averechts omdat XP maar tot 3.3 gig herkent?
b) Als het wel kan kan ik dan beter 2 x 2 gig van 800 mhz erinzetten met lage LAT en lage voltage of kan ik beter 2 x 2 gig van 1200 mhz erinzetten?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Als ik wel DDR2 PC 9600 @ 1200 Mhz kan halen, waar kan ik dat dan het beste halen, ik kan online niet veel producten vinden van 1200, Kingston heeft onlangs wel een setje uitgebracht met interessante LAT.
Alvast bedankt!
Groetjes
Red Rork
Ik mag mijzelf sinds kort ook de trotse eigenaar noemen van een Asus P5Q Pro moederbord. Nu heb ik alleen een vraagje wat betreft het geheugen. Op dit moment is mijn systeem:
- - P5Q Pro moederbord (duh!)
- - E8500 @ stock values 3.16 Ghz
- - 2 x 1 GB DDR2 PC 6400 @ 800 Mhz van Corsair
- - Nvidia GTX 295 @ stock values
- - Coolermaster koeler erboven op
- - Silent M Pro 700 watt voeding
a) Ik draai nog altijd windows XP 32 bit is het dan handig om 2 x 2 gig erin te zetten in dual channel of werkt dat averechts omdat XP maar tot 3.3 gig herkent?
b) Als het wel kan kan ik dan beter 2 x 2 gig van 800 mhz erinzetten met lage LAT en lage voltage of kan ik beter 2 x 2 gig van 1200 mhz erinzetten?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Als ik wel DDR2 PC 9600 @ 1200 Mhz kan halen, waar kan ik dat dan het beste halen, ik kan online niet veel producten vinden van 1200, Kingston heeft onlangs wel een setje uitgebracht met interessante LAT.
Alvast bedankt!
Groetjes
Red Rork
Verwijderd
Als je besluit om 4 Gb te kopen maakt 32 IMO niet veel uit. Merk je dat het geheugen snel vol zit en hij zit te pagen naar je harddrive?
Als je 4 Gb koopt neem dan 5-5-5-15 geheugen op 1066 Mhz. Dat geheugen kan ook wel 4-4-4-12 op 800 Mhz draaien. Als je gruwelijk geheugen wilt neemt dan OCZ blade low voltage geheugen
Als je 4 Gb koopt neem dan 5-5-5-15 geheugen op 1066 Mhz. Dat geheugen kan ook wel 4-4-4-12 op 800 Mhz draaien. Als je gruwelijk geheugen wilt neemt dan OCZ blade low voltage geheugen
Verwijderd
Nah opzich kan ik nog prima meekomen met mijn geheugen, alleen ik merk bij de benchmark van GTA IV dat mijn geheugen nu de bottleneck vormt, wat jammer is want met de hacks (voor no restrictions en alles vol open) trek ik het voor de rest prima.
Maar goed ik neem wel even een kijkje naar dat OCZ blade.
Kan ik overigens beter een lagere latency hebben of een iets hogere latency maar wel op 1200 mhz?
Maar goed ik neem wel even een kijkje naar dat OCZ blade.
Kan ik overigens beter een lagere latency hebben of een iets hogere latency maar wel op 1200 mhz?
Verwijderd
Die blades zijn wel flink duur, ik zou gewoon voor 5-5-5-15 1066 Mhz geheugen gaan. GEheugen dat nog sneller gaat zonder die latencies te verhogen is nog een stukje duurder.
Ik heb een probleem met mijn eSata schijf op mijn P5Q-pro.
Als ik deze aansluit dan is de bios wel 5 minuten bezig met het herkennen van de schijf
Ik heb mijn sata ingesteld op raid (stom dat dan ook meteen alle sata poorten op raid draaien
)
Is het mogelijk om de eSata op die driveXpert poorten aan te sluiten of kan daar echt alleen een raid op draaien?
Als ik deze aansluit dan is de bios wel 5 minuten bezig met het herkennen van de schijf
Ik heb mijn sata ingesteld op raid (stom dat dan ook meteen alle sata poorten op raid draaien

Is het mogelijk om de eSata op die driveXpert poorten aan te sluiten of kan daar echt alleen een raid op draaien?
[ Voor 0% gewijzigd door skabouter op 14-08-2009 20:58 . Reden: typo ]
[ Dislect ]
zit de e-sata poort niet via die jmicron controller? volgens mij zit hij niet op je chipset zelf..
dat die jmicron niet de beste controllerchip is is al een tijd bekend.
dat die jmicron niet de beste controllerchip is is al een tijd bekend.
ik geloof niet dat mijn moederboard een e-asta poort heeft, ik heb de esata gewoon op een overgebleven sata poort gezet.
[ Dislect ]
Ik heb met mijn P5Q deluxe ook wat vaags:
Mijn GTX 285 blijft op PCI-e 4x lopen.
Dit viel me op nadat ik mijn cpu geupgrade heb naar een Q9550, ik weet dus niet zeker of het al zo was.
Iemand ideeen?
PCI-e heb ik al @ 101MHz gezet, werkt niet
Mijn GTX 285 blijft op PCI-e 4x lopen.

Dit viel me op nadat ik mijn cpu geupgrade heb naar een Q9550, ik weet dus niet zeker of het al zo was.
Iemand ideeen?
bios update? even je cmos clearen?mdcobra schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:22:
Ik heb met mijn P5Q deluxe ook wat vaags:
Mijn GTX 285 blijft op PCI-e 4x lopen.![]()
Iemand ideeen?
in principe mag het feit dat hij op raid staat niet uitmaken, mijn pc heeft 4 schijven, 2 in raid 0 en 2 gewoon, hij vind gewoon alles en het werkt goed. wat voor schijf gaat het om?skabouter schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:13:
ik geloof niet dat mijn moederboard een e-asta poort heeft, ik heb de esata gewoon op een overgebleven sata poort gezet.
[ Voor 34% gewijzigd door nedernakker op 15-08-2009 22:31 ]
Beide geprobeerd (ik zit nu op de laatste versie: 2201)nedernakker schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:29:
bios update? even je cmos clearen?
ik heb zelf een p5q-e, maar ik kan nergens in de bios instellen op welke snelheid de pci-e lanes moeten lopen, ik durf dus niet te zeggen of de deluxe dat wel heeft. weet wel dat niet alle biossen voor de p5q serie even goed werken, heb zelf ook een hoop issues gehad en nu een goede versie die ik eigenlijk niet meer update.mdcobra schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:57:
[...]
Beide geprobeerd (ik zit nu op de laatste versie: 2201)
heb je al eens getest om je kaart in je 2e pci-e slot te doen?
Nou ik heb het gevonden, ik heb mijn M-Audio Revolution 7.1 (gewoon pci nota bene) eruit gehaald en nu is het opgelost!nedernakker schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:06:
[...]
heb je al eens getest om je kaart in je 2e pci-e slot te doen?
[ Voor 26% gewijzigd door mdcobra op 16-08-2009 01:29 . Reden: Opgelost! ]
dat is bizar... rare dingen altijd maar met die pc's. super dat je het hebt gevonden iig
pricewatch: Freecom Hard Drive Pro USB 2.0 & FireWire 1TB Zilvernedernakker schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:29:
in principe mag het feit dat hij op raid staat niet uitmaken, mijn pc heeft 4 schijven, 2 in raid 0 en 2 gewoon, hij vind gewoon alles en het werkt goed. wat voor schijf gaat het om?
Het leek me ook gewoon dat de raid optie geen probleem mocht geven, maar ik kan gewoon niet vinden waar het aan kan liggen.
[ Dislect ]
Ik heb de ASUS P5Q3 Deluxe/WiFi-AP en ik heb een heel bizar netwerk probleem.
Als mijn computer lang aanstaat dan schakelt mijn draadloos netwerkverbinding uit en herkent hij geen enkel draadloos netwerk meer. Het lijkt erop dat de onboard wireless hardware niet meer herkend wordt?!
Dan moet ik de pc opnieuw opstarten en stroom volledig uitzetten. Anders blijft hij het probleem hebben.
Nu weet ik niet zeker of het probleem aan het onboard wireless ligt? Misschien ligt het wel ergens aan een vista setting of aan mijn draadloze router? Dit is een linksys WRT320N beveiligd met WAP2/AES.
Iemand tips welke instellingen ik kan nakijken om te zien waar dit probleem aan kan liggen?
Misschien is het ergens een power probleem dat hij zich afsluit?
Kan het zijn dat het een warmte probleem is, ik kan het altijd eens testen door mijn pc uit de kast te halen zodat hij toch wat meer kan koelen...
Ik heb dit probleem trouwens niet altijd gehad. Ik ben enkele maanden geleden verhuist en sindsdien gebruik ik de linksys router en staat de pc in een kast. Daarom dat ik mischien vermoeden heb dat het ergens anders aan kan liggen.
Ik vind dit probleem zeer irritant en krijg het echt niet opgelost.
Als mijn computer lang aanstaat dan schakelt mijn draadloos netwerkverbinding uit en herkent hij geen enkel draadloos netwerk meer. Het lijkt erop dat de onboard wireless hardware niet meer herkend wordt?!
Dan moet ik de pc opnieuw opstarten en stroom volledig uitzetten. Anders blijft hij het probleem hebben.
Nu weet ik niet zeker of het probleem aan het onboard wireless ligt? Misschien ligt het wel ergens aan een vista setting of aan mijn draadloze router? Dit is een linksys WRT320N beveiligd met WAP2/AES.
Iemand tips welke instellingen ik kan nakijken om te zien waar dit probleem aan kan liggen?
Misschien is het ergens een power probleem dat hij zich afsluit?
Kan het zijn dat het een warmte probleem is, ik kan het altijd eens testen door mijn pc uit de kast te halen zodat hij toch wat meer kan koelen...
Ik heb dit probleem trouwens niet altijd gehad. Ik ben enkele maanden geleden verhuist en sindsdien gebruik ik de linksys router en staat de pc in een kast. Daarom dat ik mischien vermoeden heb dat het ergens anders aan kan liggen.
Ik vind dit probleem zeer irritant en krijg het echt niet opgelost.
Weet iemand of je een breakout-box voor de Seriele poort bij de P5Q krijgt?
Er is een Com-poort op het mobo aanwezig.. ik heb het hele huis hier overhoop om dat ding te zoeken, maar ik heb alleen de USB en FireWire breaout-boxes gevonden
Er staat ook nergens in de handleiding dat je seriele breakoutbox los moet kopen
Worden die dingen uberhaupt nog verkocht??
Er is een Com-poort op het mobo aanwezig.. ik heb het hele huis hier overhoop om dat ding te zoeken, maar ik heb alleen de USB en FireWire breaout-boxes gevonden
Er staat ook nergens in de handleiding dat je seriele breakoutbox los moet kopen
Worden die dingen uberhaupt nog verkocht??
Ok ik heb het gevonden de Asus P5Q pro kan eSata wel aan, de fel oranje poort SATA_E1 (die van de express gate) kan gebruikt worden om eSata app. op aan te sluiten. Let wel deze poort is niet hotswappable!skabouter schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:54:
[...]
pricewatch: Freecom Hard Drive Pro USB 2.0 & FireWire 1TB Zilver
Het leek me ook gewoon dat de raid optie geen probleem mocht geven, maar ik kan gewoon niet vinden waar het aan kan liggen.
[ Dislect ]
Heb sinds een weekje ook een Asus P5Q-E.
Echt een prachtbordje! Nadat ik 2101M van xs erop had geflashed.
Ik zit nu lekker te oc'en met een q6600, maar ik heb wat probleempjes met de gtl's.
Het mobo heb nl. Cpu gtl, Cpu gtl(1/3) en Northbridge gtl.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
Cpu gtl:67, CPU gtl(1/3):67, NB gtl:58/670, en de fsb vtt op 1.30v en 1.38v, maar niks wil werken voor 3.6Ghz stabiel(met hele hoge voltages op de rest).
Ik draai nu 3.33Ghz stabiel met gtl's op auto, voltage dit, voltage dat, cpu voltage:1.29375 enzo.
Met wat geluk en getweak heb ik al een superpi 1m run op 4Ghz gedaan dus er moet meer in zitten(lijkt me).
Temps zijn geen probleem, Weten jullie goede gtl's of moet ik iets wijzigen aan de skews(staan nu op normal)?
Alvast Bedankt
Echt een prachtbordje! Nadat ik 2101M van xs erop had geflashed.
Ik zit nu lekker te oc'en met een q6600, maar ik heb wat probleempjes met de gtl's.
Het mobo heb nl. Cpu gtl, Cpu gtl(1/3) en Northbridge gtl.
Ik heb het volgende al geprobeerd:
Cpu gtl:67, CPU gtl(1/3):67, NB gtl:58/670, en de fsb vtt op 1.30v en 1.38v, maar niks wil werken voor 3.6Ghz stabiel(met hele hoge voltages op de rest).
Ik draai nu 3.33Ghz stabiel met gtl's op auto, voltage dit, voltage dat, cpu voltage:1.29375 enzo.
Met wat geluk en getweak heb ik al een superpi 1m run op 4Ghz gedaan dus er moet meer in zitten(lijkt me).
Temps zijn geen probleem, Weten jullie goede gtl's of moet ik iets wijzigen aan de skews(staan nu op normal)?
Alvast Bedankt
Verwijderd
In principe hoef je niet aan de skews gaan zitten. Je kan het een keetje proberen maar dat is vooral belangrijk bij hoge bus/geheugensnelheden. Je kan op 65 nm quads al een hele hoge bus halen zonder dat je je met de GTls bezig hoeft te houden.
Ik draai zelf 0,64x voor kanaal 0/2; 0,66x voor kanaal 1/3 en 0,64 NB.
Dus ik zou 0/2 en NB gelijk houden, als dat bij mij niet zo is gaat het mis.
Kan iemand dit bevestigen?
Ik draai zelf 0,64x voor kanaal 0/2; 0,66x voor kanaal 1/3 en 0,64 NB.
Dus ik zou 0/2 en NB gelijk houden, als dat bij mij niet zo is gaat het mis.
Kan iemand dit bevestigen?
Ik heb nog een heel tijdje gespeeld, maar dit gebeurt er steeds bij 3,6Ghz(met natuurlijk hele hoge voltages):
LinX Stopt na de 2e run en zegt failed. Dit lijkt me toch een verkeerde instelling, want als de cpu het niet kan dan krijg je toch een blue screen of vastloper?
Ik heb ook een hoop instellingen van andere geprobeerd, maar dat werkte ook niet.
heb ook een keer small fft's gedraaid in prime95 en toen kreeg ik een error na 7,5 uur.
Ik weet al hoe ik 0/2 en 1/3 apart moet testen.
Heeft er niet iemand iets van als je 1.3v op nb en vtt zet dan moet je een goede gtl zoeken tussen de dit en dat?
Alvast bedankt!! Ik draai nu 3,33Ghz met gtl's op auto en bijna alle voltages op het laagste. Dit is wel stabiel.
En ik heb 4x1Gb aan ddr2 800. Dit heeft volgens mij ook invloed op nb voltage.
LinX Stopt na de 2e run en zegt failed. Dit lijkt me toch een verkeerde instelling, want als de cpu het niet kan dan krijg je toch een blue screen of vastloper?
Ik heb ook een hoop instellingen van andere geprobeerd, maar dat werkte ook niet.
heb ook een keer small fft's gedraaid in prime95 en toen kreeg ik een error na 7,5 uur.
Ik weet al hoe ik 0/2 en 1/3 apart moet testen.
Heeft er niet iemand iets van als je 1.3v op nb en vtt zet dan moet je een goede gtl zoeken tussen de dit en dat?
Alvast bedankt!! Ik draai nu 3,33Ghz met gtl's op auto en bijna alle voltages op het laagste. Dit is wel stabiel.
En ik heb 4x1Gb aan ddr2 800. Dit heeft volgens mij ook invloed op nb voltage.
[ Voor 5% gewijzigd door mzq6600 op 21-09-2009 07:39 ]
Na een poos (maanden) niet te hebben overgeklokt op mijn p5q deluxe en een C2D Q9550, kan ik nu, na het proberen van het overklokken in de bios(bios 2201 en 2005 geprobeerd), ineens niet meer overklokken.
Het zit zo:
Op het moment dat ik handmatig de fsb ga opvoeren en ik start mijn computer opnieuw, dan geeft hij in het beginscherm de originele kloksnelheid van mijn processor aan. Terwijl als ik dan weer de bios inga, hij heel netjes aangeeft dat mijn fsb op 400mhz(=3400Mhz) staat in plaats van de gewone 333mhz(als voorbeeld).
Als ik Windows (7) inga dan geeft CPU-Z aan dat hij inderdaad nog op de gewone kloksnelheid loopt.
Instellingen in de bios:
Behalve dat de FSB iets hoger staat:400mhz, heb ik ongeveer de rest op auto.
En behalve Load line Calibration: enabled
Behalve CPU Voltage: 1.35v
Behalve Mem Volgage: 2.10v
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt, of doe ik iets fout, ik hoor het graag.
Het zit zo:
Op het moment dat ik handmatig de fsb ga opvoeren en ik start mijn computer opnieuw, dan geeft hij in het beginscherm de originele kloksnelheid van mijn processor aan. Terwijl als ik dan weer de bios inga, hij heel netjes aangeeft dat mijn fsb op 400mhz(=3400Mhz) staat in plaats van de gewone 333mhz(als voorbeeld).
Als ik Windows (7) inga dan geeft CPU-Z aan dat hij inderdaad nog op de gewone kloksnelheid loopt.
Instellingen in de bios:
Ga eens wat vaker op kraamvisite!
Krijg je niet telkens een overclock failed melding ? Dan wordt je originele snelheid ook gewoon weer ingesteld maar zie je in de BIOS wel de overgeklokte snelheid staan. Anders heeft het denk ik toch met het flashen van je BIOS te maken. Je kunt proberen de huidige versie nogmaals te flashen of een iets oudere BIOS te pakken, weet niet wat de reden is van het flashen en of je de nieuwste versie nodig hebt (ik heb het bordje nu denk ik driekwart jaar ofzo en zit nog steeds met de factory BIOS, weet zo even niet welke versie dat is) maar nieuw hoeft niet in alle gevallen ook beter te betekenen (ik kan me voorstellen dat je geheugen bijvoorbeeld in oudere versies niet compatible is en je daarom geflashed hebt).--haste-- schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:09:
Na een poos (maanden) niet te hebben overgeklokt op mijn p5q deluxe en een C2D Q9550, kan ik nu, na het proberen van het overklokken in de bios(bios 2201 en 2005 geprobeerd), ineens niet meer overklokken.
Het zit zo:
Instellingen in de bios:
Edit: sorry, niet helemaal goed gelezen, ik zie dat je al twee verschillende BIOS versies geprobeerd hebt.
Vind 1,35V voor je vcore overigens best aan de hoge kant, daar krijg ik mijn Q9550 (een 'oudje', C1) op 4GHz mee. Voor 3,4GHz hoef ik er net aan 1,3V in de BIOS doorheen te gooien, hou ik in Windows ongeveer 1,28V van over.
Ik heb nog even wat dingen geprobeerd en ben er achter gekomen, dat een clr cmos eerst niet hielp, maar inclusief het loshalen van de spanning en even wachten, kon ik er ineens weer mee overklokken.KneoK schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 21:42:
[...]
Krijg je niet telkens een overclock failed melding ? Dan wordt je originele snelheid ook gewoon weer ingesteld maar zie je in de BIOS wel de overgeklokte snelheid staan. Anders heeft het denk ik toch met het flashen van je BIOS te maken. Je kunt proberen de huidige versie nogmaals te flashen of een iets oudere BIOS te pakken, weet niet wat de reden is van het flashen en of je de nieuwste versie nodig hebt (ik heb het bordje nu denk ik driekwart jaar ofzo en zit nog steeds met de factory BIOS, weet zo even niet welke versie dat is) maar nieuw hoeft niet in alle gevallen ook beter te betekenen (ik kan me voorstellen dat je geheugen bijvoorbeeld in oudere versies niet compatible is en je daarom geflashed hebt).
Edit: sorry, niet helemaal goed gelezen, ik zie dat je al twee verschillende BIOS versies geprobeerd hebt.
Vind 1,35V voor je vcore overigens best aan de hoge kant, daar krijg ik mijn Q9550 (een 'oudje', C1) op 4GHz mee. Voor 3,4GHz hoef ik er net aan 1,3V in de BIOS doorheen te gooien, hou ik in Windows ongeveer 1,28V van over.
Ik ben er inmiddels ook achter dat de voeding die ik heb(Tagan 580-u15), niet heel erg geschikt (meer) is om mee over te klokken. Ik hoor namelijk bij het belasten van mijn pc, doormiddel van het spelen van een spel bijvoorbeeld, de fans zachter gaan. Ik zal er binnenkort nog eens een nieuwe voeding in plaatsen en kijken wat de p5q deluxe dan kan(ik had altijd al moeite met 3.8Ghz, ook al heb ik een E0 Q9550). Ik heb 4 hdd's en een GTX 285.
ik heb hier een asus p5q samen met een q6600 draaien en ik zou graag weten of deze mobo support heeft voor eist. en als dat zo is, hoe kan ik dat instellen in de bios. ik heb het in het boek gezocht en in de bios en ik kon het niet vinden.
Volgens de manual (ook hier te vindenwestlym schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 12:47:
ik heb hier een asus p5q samen met een q6600 draaien en ik zou graag weten of deze mobo support heeft voor eist. en als dat zo is, hoe kan ik dat instellen in de bios. ik heb het in het boek gezocht en in de bios en ik kon het niet vinden.
Late edit: Even googlen leert al snel dat EIST staat voor "Enhanced Intel SpeedStep Technology"
[ Voor 7% gewijzigd door jeroen__online op 18-10-2009 23:30 ]
ok....wist niet dat speedstep hetzelfde was als eist.jeroen__online schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 18:17:
[...]
Volgens de manual (ook hier te vinden) staat de instelling in de BIOS bij 'Advanced' > 'CPU Configuration' (zoek in de manual op 'speedstep'). Niet geheel onlogisch IMO
thanks iig.
Is het ook moglijk om EFI te gebruiken als je Windows 7 al hebt geinstalleerd?
Ik ben een beetje wezen zoeken, maar kan het nergens vinden.
Ik ben een beetje wezen zoeken, maar kan het nergens vinden.
Verwijderd
Ik heb wat zitten zoeken op de Asus site maar ik vind die EFI 'upgrade' niet voor de mijn P5Q PRO...
Iemand een idee?
Verder zou ik ook zoals --haste-- hierboven willen weten of Windows (in mijn geval XP) overweg kan met EFI.
Iemand een idee?
Verder zou ik ook zoals --haste-- hierboven willen weten of Windows (in mijn geval XP) overweg kan met EFI.
Windows XP kan niet overweg met EFI, dat is dus een no-go.Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 21:05:
Ik heb wat zitten zoeken op de Asus site maar ik vind die EFI 'upgrade' niet voor de mijn P5Q PRO...
Iemand een idee?
Ik heb een P5Q Pro en vraag mij hoe de twee PCI-E x16 sloten in elkaar steken. Zoals bekend lopen ze in Crossfire beiden op x8 maar weet iemand hoe dit zit als je in beide sloten een videokaart stopt maar ze niet in Crossfire laat lopen ? Heb gezocht op diverse (review)sites maar kan geen sluitend antwoord krijgen. Wat ik vind komt over het algemeen neer op "Two PCI Express 2.0 x16 slots (Supports ATI CrossFireX at x8 speed)".
Wil namelijk proberen een HD5970 in het eerste slot te plaatsen en een 8800GTS in het tweede slot voor PhysX maar aangezien de eerste toch wel erg happig is op PCI-E bandbreedte zou het goed uitkomen als in ieder geval het eerste slot op x16 blijft draaien.
Wil namelijk proberen een HD5970 in het eerste slot te plaatsen en een 8800GTS in het tweede slot voor PhysX maar aangezien de eerste toch wel erg happig is op PCI-E bandbreedte zou het goed uitkomen als in ieder geval het eerste slot op x16 blijft draaien.
Met oudere PhysX drivers of een hack voor de laatste drivers is het mogelijk om naast een Ati kaart een nVidia kaart voor PhysX te gebruiken.mzq6600 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:16:
PhysX werkt alleen op nvidia kaarten, dus niet in combinatie met AMD5970.
op het moment dat je allebij de slots bevolkt gaat hij naar 2x 8, dit was iig wel op mijn dfi lanparty p45 met een 9800gtx+ en 8800gt voor physics
Hmm, jammer. Bedankt in ieder geval voor het antwoord, dat wordt benchen geblazennedernakker schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 19:39:
op het moment dat je allebij de slots bevolkt gaat hij naar 2x 8, dit was iig wel op mijn dfi lanparty p45 met een 9800gtx+ en 8800gt voor physics
ja ik las in een nder topic dat je voor een 5970 bent gegaan, heb hier zelf 5870 in CFX, maar ben er wel voor overgestapt naar i7, want mijn q9650 trok dat niet meer zo goed, sterker nog, mijn i7 haalt ook nog niet alles er uit.KneoK schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 22:21:
[...]
Hmm, jammer. Bedankt in ieder geval voor het antwoord, dat wordt benchen geblazen
Die stap staat voor begin volgend jaar in de planning. Wat ik nu nog inlever aan prestaties op de Q9550 die ik heb is 150fps ten opzichte van 170 fps om maar een voorbeeld te noemen. Wat dat betreft is het ook weer een beetje toekomstinvestering, nu kan ik (als ik de kaart eindelijk binnen krijg) gewoon extreem gamen en als het er weer meer toe gaat doen (eerste of tweede kwartaal volgend jaar, als de echte DX11 titels gaan doorbreken) kan ik de kaart gaan voeden met een mooie i5 of i7 op 4GHz+. Dan komt er ook een 28" of 30" monitor bij te staan om de kaart nog beter tot z'n recht te laten komen.nedernakker schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 09:41:
[...]
ja ik las in een nder topic dat je voor een 5970 bent gegaan, heb hier zelf 5870 in CFX, maar ben er wel voor overgestapt naar i7, want mijn q9650 trok dat niet meer zo goed, sterker nog, mijn i7 haalt ook nog niet alles er uit.
Ik las ooit (vorig jaar geloof ik) dat er problemen zijn met dit moederbord als je meer dan 2 SATA hard drives erop aansluit. Sinds kort heb ik er 3 en de nieuwe geeft steeds aanleiding tot dit soort meldingen in de event viewer:
"The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\DR2". Ik heb chkdsk uitgevoerd en die vond nul problemen. Ik kan de drive ook gewoon benaderen en de files lezen. Alleen kopiëren van files naar andere schijf lukt niet, dan treden die meldingen op en het kopieerproces timed-out. Ik vermoed dat het aan het moederbord ligt. Is hier iets bekend over?
"The driver detected a controller error on \Device\Harddisk2\DR2". Ik heb chkdsk uitgevoerd en die vond nul problemen. Ik kan de drive ook gewoon benaderen en de files lezen. Alleen kopiëren van files naar andere schijf lukt niet, dan treden die meldingen op en het kopieerproces timed-out. Ik vermoed dat het aan het moederbord ligt. Is hier iets bekend over?
kort vraagje tussendoor, ik heb een module voor men Wavemaster waar je ook "frontside audio" hebt (hij zit aan de boven kant, dus frontside gaat niet helemaal op
)
maar daar zit een plugje aan, wat ik niet kwijt kan op het mainboard.
het is hetzelfde als de cd-audio pluggies die je op vroeger op cd spelers zag ( zie ook hier --> http://www.logicsupply.co...os/cables/CDaudio_big.jpg )
nu zegt de manual dat het een 10-1 pin AAFP ding moet zijn. (op blz 2-32)
Hoe moet ik die frontside audio aansluiten??
En werkt dit dan ook (met onboard sound) zo dat wanneer ik mijn headset met microfoon in plug, hij mijn andere speakers uit zet ofzo? of iig left en right + mic doorstuurt naar men headset??
bedankt!
het is hetzelfde als de cd-audio pluggies die je op vroeger op cd spelers zag ( zie ook hier --> http://www.logicsupply.co...os/cables/CDaudio_big.jpg )
En werkt dit dan ook (met onboard sound) zo dat wanneer ik mijn headset met microfoon in plug, hij mijn andere speakers uit zet ofzo? of iig left en right + mic doorstuurt naar men headset??
bedankt!
Battle.net Spud#2543
ik mis nog ietwat cruciale informatie,TepelStreeltje schreef op maandag 07 december 2009 @ 19:31:
kort vraagje tussendoor, ik heb een module voor men Wavemaster waar je ook "frontside audio" hebt (hij zit aan de boven kant, dus frontside gaat niet helemaal op)
bedankt!
heb ik het nu mis, of heb je slechts één 3 aderig kabeltje (zwart, rood en wit) die uit je front(top)pannel komt? En op die toppannel zitten dan twee analoge 3.5mm aansluitingen, eentje voor je mic en een voor je koptelefoon? Dan lijkt me dat namelijk een lastig iets, aangezien je dan een digitale verbinding moet hebben tussen je moederbord en je frontpannel. Omdat je niet een stereo en een mono verbinding over drie kabeltjes kunt duwen, in analoge modus teminste.
En die onboard aansluiting, hoeveel pinnetjes heeft die, en wat is de pinout daarvan. Als je dat weet is het een kwestie van die connector uit elkaar trekken, en handmatig de gaatjes op de juiste pinnetjes drukken (niet het plakband vergeten, ivm connectie naar andere pinnetjes)
Dat vroeg ik me dus ook al af...
plug op mobo heeft 9 aders (5x2 plug).
denk dat er gewoon verkeerde stekkertje in dat front panel zit, maar ff naar zoeken hoe dat er dan uit moet zien.
denk dat er gewoon verkeerde stekkertje in dat front panel zit, maar ff naar zoeken hoe dat er dan uit moet zien.
Battle.net Spud#2543
maar je hebt dus deze kast:TepelStreeltje schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:20:
Dat vroeg ik me dus ook al af...

Daar zitten als het goed is twee, 9 aderige stekkertjes bij. Eentje voor een dubbele USB aansluiting, en eentje voor die 9 pins frontside audio connector. toch?
en dan zit er nog verschil in die stekkertjes voor de front side audio, want er zijn twee standaarden. HD audio en AC97 als ik me niet vergis.
edit: als ik hier de review bekijk, dan lijkt het wel alsof dat het stekkertje is van de "PC speaker". (zo'n antiek geval dat pieptonen kan maken)
[ Voor 13% gewijzigd door M2M op 08-12-2009 12:36 ]
Ik heb een Asus P5QL-E in combinatie met een Intel E4500
Nu wil ik hiervan alleen de multiplier omhoog gaan gooien, maar ik krijg het niet voor elkaar. Mijn multiplier wil niet verder dan 11 gaan, wel lager (11 x 200 = 2.2GHZ = E4500), wil dit zeggen dat je met dit bordje alleen maar met de FSB kan clocken?
Ratio CMOS Setting wil met deze CPU dus niet hoger dan 11 gaan
Nu wil ik hiervan alleen de multiplier omhoog gaan gooien, maar ik krijg het niet voor elkaar. Mijn multiplier wil niet verder dan 11 gaan, wel lager (11 x 200 = 2.2GHZ = E4500), wil dit zeggen dat je met dit bordje alleen maar met de FSB kan clocken?
Ratio CMOS Setting wil met deze CPU dus niet hoger dan 11 gaan

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 22-12-2009 15:07 ]
BlaBlaBla
Dat klopt, maar dat is een limitatie van de CPU en niet van het moederbord: je CPU heeft een gelockte multiplier. Bij mijn weten zijn alle Intel CPU's multiplier locked, AMD had (heeft?) nog wel eens een 'Black Edition' die geen lock heeft.Strider schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:06:
Ratio CMOS Setting wil met deze CPU dus niet hoger dan 11 gaan![]()
[afbeelding]
Beetje late reactie, maar bij mij was het mobo dus kapot toen ik zulke errors kreeg...SAICRJMPM schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:45:
Ik las ooit (vorig jaar geloof ik) dat er problemen zijn met dit moederbord als je meer dan 2 SATA hard drives erop aansluit. Sinds kort heb ik er 3 en de nieuwe geeft steeds aanleiding tot dit soort meldingen in de event viewer:
Dat klopt, alleen Intel Extreme editions hebben een multiplier die je kunt veranderen zoveel je wilt, maar die dingen zijn niet normaal duur.. AMD heeft ook zulk soort versies, die heten Black Edition.Strider schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 15:06:
Ratio CMOS Setting wil met deze CPU dus niet hoger dan 11 gaan![]()
[afbeelding]
Eigenlijk heb ik een hele simpele vraag, maar die wordt naar mijn mening niet duidelijk beantwoord op internet.
Ik heb hier een Q9450 met 8GB OCZ DDR2 800MHz platinum en een Asus p5q-pro.
De NB heeft het moeilijk met 4*2GB op 800MHz+, dus wou ik deze van wat extra prik voorzien.
Mijn vraag is dus: Hoever kan ik gaan met de vNB op dit moederbord? Ik wil de levensduur van mijn systeem niet verkorten of iets dergelijks, dus eigenlijk vraag ik naar de grens van in ieder geval niet schadelijk en 'het grijze gebied'.
vNB staat nu op 1.3v en dit resulteert in een temperatuur van maximaal 39 graden.
Ik heb hier een Q9450 met 8GB OCZ DDR2 800MHz platinum en een Asus p5q-pro.
De NB heeft het moeilijk met 4*2GB op 800MHz+, dus wou ik deze van wat extra prik voorzien.
Mijn vraag is dus: Hoever kan ik gaan met de vNB op dit moederbord? Ik wil de levensduur van mijn systeem niet verkorten of iets dergelijks, dus eigenlijk vraag ik naar de grens van in ieder geval niet schadelijk en 'het grijze gebied'.
vNB staat nu op 1.3v en dit resulteert in een temperatuur van maximaal 39 graden.