Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik woon nu anderhalf jaar in mijn huidige (huur)appartement. Ik heb hieraan inmiddels 95% verbouwd wat ik hieraan wil en kan verbouwen (en die overige 5% zal waarschijnlijk nooit gebeuren :+), en ik zit inmiddels al weer wat maanden 'stil' op klusgebied.

Het originele plan was om een jaar of vijf te wonen waar ik nu woon, en dan met een mooie som spaargeld en hopelijk flinke hypotheek (ivm hoger inkomen (werk pas 3 jaar dus de stijgende lijn zit er nog goed in)) een mooi gelegen, groot huis/appartement koop waar ik jaren plezier van kan hebben.

Echter mijn vingers jeuken... Ik wil weer een klus-/hobbyproject waar ik met mijn handen aan kan werken. Nog drie jaar zonder groot klusproject zie ik echt niet zitten....

Een aantal opties spoken de laatste tijd door mijn hoofd.

A) Een hobbyauto kopen. Leuke cabrio oid, iets waaraan te klussen valt en wat leuk is om te hebben/rijden: altijd al een 'wens' van mij geweest en lijkt mij erg gaaf.

B) Nu een huis kopen: dan heb ik weer genoeg te klussen :+.

C) andere goedkope hobby zoeken om mijn klus-lust te bevredigen en sparen.

De aard van het probleem is echter financieel. Ik heb een leuk inkomen en een klein beetje spaargeld, maar bovenstaande keuze zal een flinke inpact hebben financieel.

Optie A kost mij (geschat) initieel 5000 a 6000 euro (plus wat ik er dan nog bij klus, kan vast een hoop geld in, zo'n auto ;)). Ook komen er dan lopende kosten bij (verzekering, wegenbelasting etc.). Wanneer ik dit doe heb ik over een jaar of drie (wanneer ik een huis wil kopen) geen/nauwelijks spaargeld.

Bij B is vermoed ik gewoon financieel niet handig, waardoor ik 'nu' een 'te klein' huis moet kopen (waar ik na een paar jaar weer uit wil). Rationaliteit gebied mij te denken dat ik opzich prima woon (3-kamer appartementje met alle voorzieningen in de buurt, huur niet te duur etc.) en dat ik, gezien mijn inkomen, beter nog een paar hier lekker kan wonen, en dan met spaargeld en een hogere hypotheek (ivm hoger inkomen (werk pas 3 jaar dus de stijgende lijn zit er nog goed in)) een mooi gelegen, groot huis/appartement koop waar ik jaren plezier van kan hebben.

En C, tsja, bovenstaande dingen vind ik leuk. Ik kan nog wel andere klus-projecten verzinnen (bijvoorbeeld bij een carnavalsvereniging gaan), maar het probleem is dat ik incourante uren gebruik voor mijn kluswerk, zoals 's avonds en feestdagen en dergelijke. Ik werk gewoon 40 uur + reistijd (detachering) en mijn zaterdag is al gevuld met scouting (waar ik elk weekend nog steeds voor bezig ben). Een hobby met vaste tijd 'past' eigenlijk niet meer.

Ik weet even niet wat voor keuze ik moet maken. Voordat ik het zeker weet doe ik nog even niets dat veel geld kost, maar goede tips zijn zeer welkom ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Niet een idee om in het lokale krantje te kijken of een berichtje te plaatsen dat je op zoek bent naar wat kluswerk?

Zo doet mijn vader wel eens wat klusjes in de buurt bij mensen, schilderen/opknappen/etc en krijgt daar ook nog een leuk bedrag voor...

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je zou ook eens een 'klusje' kunnen aannemen (waar woon je ;) ) het nadeel daarvan is wel dat je er tijd in moet steken en het dus niet puur hobby is, maar ook een verplichting... Hoewel je familie misschien iets minder verplichting is, dus je kan het daar ook eens vragen

[ Voor 84% gewijzigd door Jaspertje op 15-05-2008 10:04 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je kunt natuurlijk nu ook een kleiner huisje kopen, wat een restauratie-project is, en die na 3jaar met winst verkopen?

Huis van 110k werd niet verkocht door de slechte staat, opgelapt met ikea-meuk & gamma-keuken, en voor 135k wel verkocht, reken uit je winst :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Koop een modelbouw helicopter, vliegtuig of racewagen. Kan je hele avonden mee zoet zijn om af te stellen e.d.

Edit; of wat SlinkingAnt zegt ja, je kan lekker geld verdienen aan een opknaphuisje. Vooral als je zelf goed kan klussen kan je een huisje weer terugbrengen in een aardige staat en er een leuke duit aan verdienen. Kwestie van even een bouwvalletje zoeken om aan te sleutelen.

[ Voor 60% gewijzigd door McKaamos op 15-05-2008 10:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Het probleem bij klusprojecten voor anderen is dat ik niet om tien uur 's avonds nog even kan bedenken dat ik iets ga klussen. Uiteraard moet ik dingen die herrie maken plannen (i.v.m. de buren), maar de rest van de activiteiten gebeuren op rare uren zeg maar ;).

My anime addiction.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

Als je een hobbyauto koopt van 25 jaar of ouder heb je geen wegenbelasting. Je kunt een kenteken ook schorsen, dan stopt zelfs de verzekering.

Ik zou overigens voor een kitkar gaan, gewoon een kever ombouwen tot buggy, of een eend ombouwen tot burton oid :). Een hoop gaafs te vinden!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

SlinkingAnt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:07:
Je kunt natuurlijk nu ook een kleiner huisje kopen, wat een restauratie-project is, en die na 3jaar met winst verkopen?

Huis van 110k werd niet verkocht door de slechte staat, opgelapt met ikea-meuk & gamma-keuken, en voor 135k wel verkocht, reken uit je winst :)
Nadeel is wel dat je dan een 2e huis hebt (of je moet er gaan wonen) Dat heeft financieel weer gevolgen (Box 1 en 3 zaken...). Verder is het wel een leuk idee, maar wel met een risico.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

Of je koopt een auto (oldtimer?) en laat deze voor het moment schorsen, zodat je er lekker aan kan klussen zonder zorgen te maken over wegenbelasting / verzekering, etc?

edit:
Vaker F5'en

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 15-05-2008 10:14 ]

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Jaspertje schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:14:
[...]

Nadeel is wel dat je dan een 2e huis hebt (of je moet er gaan wonen) Dat heeft financieel weer gevolgen (Box 1 en 3 zaken...). Verder is het wel een leuk idee, maar wel met een risico.
Het andere huis is een huurhuis, dus dat maakt het wel wat anders.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
SlinkingAnt schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 10:07:

110000*1,0475^3=126000 euro
Dan mag je maar heel weinig verbouwen/uren erinsteken wil je winst maken. En als je dit ieder jaar gaat doen ziet de belastingdienst dit als pure winstopzet en mag je 52% afdragen. Waar was de winst? (Ervan uitgaande dat je geen hypotheek nodig hebt anders is het nog bedroevender.)

Maar aan de andere kant, als je gehuurd zit waarom koop je niet een oud pandje en lap je die op? Ik ken er een tal dat net termieten eigenlijk zijn, die gaan van pand naar pand. Die zijn ook erg enthousiaste verbouwers en hebben er samen pret in om de boel te verbouwen. Tevens lijkt me dit gunstiger voor je eigen beurs, met verbouwen van een huurpand spek je met name de beurs van de verhuurder.

[ Voor 3% gewijzigd door n4m3l355 op 15-05-2008 11:14 ]

Verwijderd

misschien een idee om een bouwval te kopen, een huis dus, misschien voor een kleiner bedrag, maar toch een groter huis als je nu hebt, heb je genoeg te doen :P

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Met SlinkingAnt en SeatRider.

Klein, ietwat bouwvallig huisje kopen, zeg, zoiets als je nu hebt voordat je 't opknapte ;-) En met dikke winst verkopen. Op die manier woon je 'n aantal jaar bijna gratis, en bouw je winst op wat je in je nieuwe woning kan stoppen. Tevens ben je 'n aantal jaar lekker bezig.

Idd kan je ook 'n heel oud bakkie kopen, 'n auto, maar ik denk dat je daar minder lol in gaat hebben. Ook die kun je na 'n aantal jaar weer met winst verkopen, maar dan moet je van te voren wel heel goed zoeken wat courant is. Tevens moet je dan ruimte hebben om te klussen, en volgens mij heb je die nu niet?

Is 't niet wat om iemand te zoeken die 'n old-timer opgeknapt wil hebben en daarvoor de kosten wil dragen (event. met kleine vergoeding voor jou)? Dan heb je niet de kosten en investering, niet 't risico, maar kun je wel lekker klussen. Volgens mij moeten er wel mensen zijn die daar belangstelling voor hebben.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:13

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 11:17:
misschien een idee om een bouwval te kopen, een huis dus, misschien voor een kleiner bedrag, maar toch een groter huis als je nu hebt, heb je genoeg te doen :P
En dat kan nog een leuke winst opleveren ook.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-11 13:05

Brons

Fail!

Overschat de waardestijging van een bouwval niet. Het kan wel winstgevend zijn maar dan moet je goed onder fair market kopen. En dan heb ik het over 20-40%. Als je dit niet doet gaat het allemaal geld kosten of erg weinig opleveren.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Even een gek idee hoor, maar is het realistisch om een huis te kopen, dit op te knappen tot (kamer)verhuur woning, dit huis met hypotheek vervolgens op een bedrijf te zetten (zodat ik zelf eventueel weer een hypotheek kan nemen), om vervolgens een ander huis te kopen en daar zelf in te gaan wonen? (Plus dan een bedrijf te hebben wat inkomsten heeft uit verhuur).

Eventueel zou ik zelfs in mijn eigen (huur)huis kunnen blijven wonen, en het koophuis puur voor de verhuur gebruiken. Als ik een huis in de buurt koop, dan kan ik het onderhoud zelf voor mijn rekening nemen buiten kantooruren.

Het gaat om regio Den Bosch, daar is volgens mij veel vraag is naar betaalbare woonruimte, dus een kamer-verhuur of een oplossing waar meerdere mensen in 1 woning wonen lijkt mij een goede kans van slagen te hebben.

Als ik een hypotheek direct op een bedrijf zou laten zetten (dat nog geen drie jaar draait met goede cijfers) kom je (tenminste bij mijn zoektocht) al snel bij de wat vagere hypotheekverstrekkers zoals HuisGarant e.d. Daar heb ik niet direct een goed gevoel bij.

Aangezien ik totaal niet thuis ben in de financiële wereld ben ik nu de KvK site aan het doorspitten... kijken of ik iets nuttigs kan vinden hierover :)

My anime addiction.

• Ardana

Ardana

Mens

heel vaag idee idd.;) En ik zou 't je in eerste instantie ook af willen raden: om 't 'n beetje rendabel te krijgen, moet je niet alleen goed kunnen klussen, maar ook veel verstand hebben van investeringen, belastingtechnische en bedrijfstechnische aspecten en administratieve vaardigheden. Nu kun je dat natuurlijk goed uitbesteden, maar dat brengt weer (hoge) kosten met zich mee.

Daarnaast zit je dan aan 'n bedrijfsrisico vast en zeker bij verhuur is dat redelijk groot. De huurbescherming in Nederland is behoorlijk groot en dat betekent dat je, als de huurder niet wil of kan betalen, je erg hard voor je centjes moet knokken (en kosten maken - advocaat etc).

Om te beginnen: de hypotheekrente die je betaald is dan al niet aftrekbaar van je salaris, wel van je eventuele winst. Maar goed, als je 'n eenmanszaak hebt, is je winst je salaris en dus niet aftrekbaar (omdat je er niet woont). Dit betekent dat je zo'n 45% van je hypotheekrente dus niet terugkrijgt en de volledige hypotheekrente moet gaan terugverdienen via verhuur.

Je blijft ook nog privé aansprakelijk voor eventuele gevolgen, tenzij je 'n "echt" eigen bedrijf wil gaan beginnen, bijv. 'n BV, maar die "kost" +/- € 18.000 om op te richten. Je kan ook meer louche gaan kijken, bijvoorbeeld 'n Engelse LTD (soort bv), die zijn vaak, leeg, al voor 'n paar honderd euro te koop, maar dan kom je weer in de knel met internationale wetgeving.

Naja, ik denk dat er 'n beetje teveel haken en ogen aanzitten om 't leuk en/of rendabel te maken.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ardana schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:30:
Om te beginnen: de hypotheekrente die je betaald is dan al niet aftrekbaar van je salaris, wel van je eventuele winst. Maar goed, als je 'n eenmanszaak hebt, is je winst je salaris en dus niet aftrekbaar (omdat je er niet woont). Dit betekent dat je zo'n 45% van je hypotheekrente dus niet terugkrijgt en de volledige hypotheekrente moet gaan terugverdienen via verhuur.
Ik dacht dat om die reden inkomsten uit huur onbelast waren. Zo te zien tot een bepaalde drempel, maar ik vrees dat je daar als snel overheen gaat.
Naja, ik denk dat er 'n beetje teveel haken en ogen aanzitten om 't leuk en/of rendabel te maken.
Ik zie dat je voor verhuur aan max 2 personen geen vergunning nodig hebt. Pas vanaf 3 of meer wordt het een kamerverhuurpand. Als ik klein begin zou het relatief makkelijk moeten zijn. (ja, relatief, daarmee bedoel ik dus niet alleen maar makkelijk ;)).

Toch zitten er inderdaad een hoop haken en ogen aan. Volgens mij is het beleid m.b.t. woningen voor de verhuur verschillend per gemeente. Informatie op het internet is niet altijd even eenduidig.

Toch vraag ik het mij toch af hoe het komt dat er zo veel particuliere verhuurders zijn. Dit moet toch op de een of andere manier winstgevend zijn...?

My anime addiction.

• Ardana

Ardana

Mens

Empie schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:57:
Toch vraag ik het mij toch af hoe het komt dat er zo veel particuliere verhuurders zijn. Dit moet toch op de een of andere manier winstgevend zijn...?
Geen idee waarom er zoveel particuliere verhuurders zijn, waarschijnlijk omdat ze zelf kapitaal hebben en dat op die manier te gelde kunnen maken.

Heel veel regels zijn bedoeld om de inwonende kamerverhuur te stimuleren, dus om de particulier die 'n kamer over heeft, te stimuleren deze aan studenten oid te verhuren. De drempel waar je 't over hebt is hier bijv. op aangepast.

Maar als je 't echt zou willen weten, zou je 'ns kunnen gaan praten met zo'n particuliere verhuurder?

• Brons

Brons

Fail!

Ardana schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 10:30:

Je blijft ook nog privé aansprakelijk voor eventuele gevolgen, tenzij je 'n "echt" eigen bedrijf wil gaan beginnen, bijv. 'n BV, maar die "kost" +/- € 18.000 om op te richten.
Niet waar. Je moet 18k inbrengen. Je mag best een BV oprichten en daar een huis in plaatsen als inbreng. Dan blijf je echter wel met de hypotheek zitten die je niet zomaar over kan hevelen naar de BV, dat zou een bank nooit willen. Moeilijk dus.

Verder is het niet makkelijk om in Nederland geld te verdienen aan kleinschalig verhuur. In de VS rekenen ze 45% van de bruto huuropbrengst als kosten (belasting, onderhoud, je eigen loon als je zelf onderhoud doet(!!), etc) en daar moet dan nog de hypotheek vanaf. In Nederland zal dat wel hoger liggen omdat kosten hier gewoon hoger zijn en huren relatief lager tov de kosten van een woning.

Wil je veilig zitten wil ongeveer een cap van 10% hebben. Dat wil zeggen dat als je een huis koopt voor 100k dat je ongeveer 10k per jaar aan bruto opbrengst hebt. Niet te doen in Nederland dus. De enige manier om goed uit de marge te komen in Nederland is om hele huizenblokken te bezitten ipv 1 huis.

Ik zou het niet doen.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wat denk je van een boot opknappen? Als het lekker weer is kan je heerlijk varen, en verder genoeg te klussen! Want zoals ze zeggen: Koop een boot, werk je dood ;)

[ Voor 64% gewijzigd door RemcoDelft op 16-05-2008 11:24 ]

• n4m3l355
Verhuren/opknappen is niet makkelijk, maar als je het wilt doen waarom niet particulier? Ja het risico bij een huurder zit er altijd in maar mijn ervaring van thuisuit is dat misschien 2% in de regio utrecht/limburg rotte appels zijn en de rest betaald. Neemt niet weg dat een rotte appel wel veel geld kost.
Wees echter niet in de illusie dat je er veel geld aan gaat verdienen, netto houd je misschien 2 maanden huur opbrengst aan over en dat zonder hypotheken. Met een hypotheek mag je met quite te spelen zeker blij zijn maar dat neemt niet weg dat na 20 a 30 jaar het pand van jezelf is ...

• Brons

Brons

Fail!

n4m3l355 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:35:
Verhuren/opknappen is niet makkelijk, maar als je het wilt doen waarom niet particulier? Ja het risico bij een huurder zit er altijd in maar mijn ervaring van thuisuit is dat misschien 2% in de regio utrecht/limburg rotte appels zijn en de rest betaald. Neemt niet weg dat een rotte appel wel veel geld kost.
Wees echter niet in de illusie dat je er veel geld aan gaat verdienen, netto houd je misschien 2 maanden huur opbrengst aan over en dat zonder hypotheken. Met een hypotheek mag je met quite te spelen zeker blij zijn maar dat neemt niet weg dat na 20 a 30 jaar het pand van jezelf is ...
In andere woorden: slechte investering.

• n4m3l355
Brons schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:40:
[...]

In andere woorden: slechte investering.
Niet iedereen is geinteresseerd in beleggen en dergelijke grappen en dan kan het werk maken van een hobby zeker wel een goede investering zijn. En na 20 a 30 jaar ben je ook nog eigenaar, wat ook niet slecht is.

• Brons

Brons

Fail!

n4m3l355 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:44:
[...]

Niet iedereen is geinteresseerd in beleggen en dergelijke grappen en dan kan het werk maken van een hobby zeker wel een goede investering zijn. En na 20 a 30 jaar ben je ook nog eigenaar, wat ook niet slecht is.
Na 30 jaar ben je eigenaar van een huis waar je 30 jaar voor hebt moeten werken, buiten je normale baan dus. TS wil er zelf aan klussen en gaat zichzelf waarschijnlijk 0 euro loon geven, als je dat 30 jaar kan volhouden krijg je een lintje van mij. Ook het risico dat je een slechte huurder krijgt zit er in, op dat moment moet je opeens 3 maanden, of meer, hypotheek uit je eigen zak betalen.

Veel Amerikanen dachten dat ze wel huizen konden kopen, en verhuren, die 0% rendeerden omdat je na x jaar je huurders je hypotheek hebben afbetaald. Dat ging goed tot de huizenprijzen zakten. Oeps, sta je daar met een huis dat niks opbrengt en minder waard is dan je hypotheek.

Cashflow is het belangrijkste naar mijn mening als je een huis om te verhuren gaat kopen, staar je niet blind op de overwaarde die je in 30 jaar hebt.

Ik zou het alleen doen als je een woning voor goedkoop kan krijgen of je er echt verstand van hebt. Landlorden is niet iets wat je als hobby kan doen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je zelf wilt. Als je het geen ramp vind om een tijd in een wat "mindere" woning te wonen zou je ook zo'n goedkopere woning kunnen kopen en terwijl je het opknapt er zelf in wonen.

Je kan dan en klussen en je vangt de meerwaarde van je verbouwingen en je mag de hypotheekrente aftrekken en je hebt geen huurkosten meer.

Een huis erbij kopen/verbouwen en dan verhuren zou ik persoonlijk niet doen, het kan een hoop gezeur opleveren en het levert niet veel geld op.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana

Ardana

Mens

't idee van Remco lijkt me dan wel 'n hele goeie, wellicht is dat iets om over na te denken? Overigens heb ik geen idee of je in de buurt 'n ligplaats hebt, of 'n stallingsplaats (maar dat laatste is met 'n auto ook 'n issue), en of je dan op tijdstippen dat 't jou uitkomt kan klussen.

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken mensen! Ik heb weer zin om wat aan te pakken...

Een boot is helaas geen optie (geen water in de buurt).

Ik ga toch eens kijken of een huis waarin ik de komende (minimaal) vijf jaar wil wonen financieel haalbaar is voor mij (liefst beginnende als krot ja ;)). Mocht dat (nog) niet mogelijk zijn dan moet ik toch maar een paar jaar wachten, en in de tussentijd iets anders te doen vinden.

Een goedkoop oldtimer-opknappertje is financieel nog redelijk te doen, hoeft niet veel te kosten (indien goede inkoop/verkoop misschien niets of zelfs lichte winst), zodat ik nog genoeg spaargeld over heb voor toekomstige huis. Ik kan hem op mijn oprit zetten dus dicht bij huis klussen is met een auto geen probleem. Dit trekt mij echter toch minder dan bovenstaande opties.

Misschien laat ik mijn neus straks zien in het topic over het kopen van een huis :+

[ Voor 4% gewijzigd door EMP op 16-05-2008 14:23 ]

My anime addiction.

Pagina: 1