Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :)

Ik zit met een probleem!
Ik was blij dat mijn nieuwe pc eindelijk thuis werd gebracht door de TNT
Ik alles lekker assembleren, pc aan, jeuj het werkt.
Vista erop geinstalleerd, alles prima (op het stilvallen van de DVDspeler en de HDD tijdens de installatie?)

Maar nu wil het zo zijn dat wanneer ik iets ga ondernemen in windows (denk aan installeren, internet, kopieren van bestanden etc), de pc vastloopt. :?
Ik krijg geen blauw scherm of een spontane reset. De muis blijft stilhangen en doet niks meer.
Ik kan de muis, als ik er rondjes mee draai, wel elke 20-30sec heel snel zien bewegen, dus de pc doet nog wel iets....
Ik krijg dit vrij snel na opstarten van de pc.
Als ik hem laat opstarten en ik doe verder niks, dan blijft hij het wél doen :?

Gegevens systeem:

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmtxZp1ik2ed/view/
  • p5n-d
  • q6600
  • scythe mugen
  • 2gb ddr2 800 cl4
  • geforce 9600gt
  • samsung f1 750gb
  • 620W
  • antec 900
Wat ik al heb geprobeerd:
  • windows xp (zelfde verhaal)
  • memtest 2.01
  • timings handmatig op 4-4-4-12 gezet
  • voltage handmatig op 1.9 2.0 2.1 V geprobeerd
  • DRAM frequency 820 830 mhz
  • temps: cores rond de 30 idle passief
  • temps: gpu 40-50 idle passief
  • Alles wat ik heb aangesloten nagekeken
Ik heb eigenlijk geen idee meer waar ik moet zoeken of wat ik kan doen.
Vandaar dat ik deze topic start.
Ik neem aan dat er niks kapot is, want het zijn nieuwe onderdelen?
Dus, wie kan mij helpen? _/-\o_

groetjes ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 00:09 ]

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32

DefLite

Why so serious?

Hoe lang heb je memtest laten draaien?
Anders een andere harde schijf/geheugen proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door DefLite op 14-05-2008 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou 20min ofzo? tot ie 100% was?
ik begrijp dat ik langer moet testen, kan ik dat het beste doen met de standaard timings/voltage/frequency?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

al een biosupdate en een andere harde schijf geprobeerd/overwogen?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
geen bios update gedaan, maar ik dacht dat het niet nodig was omdat ik hem net nieuw heb?
ik heb helaas geen andere HDD of geheugen module die ik kan testen :(

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:10:
geen bios update gedaan, maar ik dacht dat het niet nodig was omdat ik hem net nieuw heb?
ik heb helaas geen andere HDD of geheugen module die ik kan testen :(
lekker gaan slapen en morgen je hardware leverancier even bellen, ze hebben iets geleverd wat het niet doet dus laat hun het uitzoeken, gelijk nieuwe vragen of anders gebruik maken van een recht om de koop te ontbinden (wanprestatie en als je op afstand gekocht hebt kopen op afstand). Dat laatste doe ik meestal standaard omdat ik geen zin heb in gezeur.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
ik weet toch nog niet wat, en OF er wel wat stuk is frans?
daar probeer ik eerst achter te komen ;)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 23:42:
Ik neem aan dat er niks kapot is, want het zijn nieuwe onderdelen?
Assumptions are the mother and father of all fuckups. Oftewel, die aanname moet je niet maken, ook nieuwe spullen kunnen kapot zijn of problemen veroorzaken. Ga eens testen aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Al in de QVL lijst gekeken van je mobo om te zien of dit wel compatibel is?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
yep geheugen is compatible, juist daarom deze gekocht :)
ben idd de troubleshooter aan het doornemen!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:22:
ik weet toch nog niet wat, en OF er wel wat stuk is frans?
daar probeer ik eerst achter te komen ;)
dan kan je nog een live cdtje van linux proberen maar aangezien je natuurlijk al alle kabels en andere aansluitingen hebt nagelopen en je boot problemen lijkt te hebben denk ik dat er iets niet goed zit, en je hebt natuurlijk ook alle onderdelen al apart getest omdat je die op voorraad hebt om de fout te vinden (maar dat staat niet in je topic post).

Ik heet inderdaad Frans overigens ;)

Ik denk dat je hardware leverancier die test wel kan uitvoeren, daarom. Ik heb vele nachten zo doorgebracht, en waardeer je pogingen om het te vinden maar ik heb me overgegeven (aan apple zelfs) omdat het mijn werk in verlegenheid bracht.

Dus doe je ding en succes!

offtopic:
Ik heb een albin vega met een volvo MD6a motor die het niet doet, waarom niet?

//EDIT// deze had ik gemist,moet eens sneller typen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:38:
yep geheugen is compatible, juist daarom deze gekocht :)
ben idd de troubleshooter aan het doornemen!

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 15-05-2008 00:51 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
vannacht 9uur lang memtest gedraaid, géén errors
heb ook de bankjes los getest (1vd2 erin) zelfde problemen

ik ga zo één van mijn partities op de oude pc formatteren en die schijf proberen
misschien ligt het aan de HDD

ik hou jullie op de hoogte

Verwijderd

Topicstarter
oja toen ik er maar 1 bankje in had kreeg ik dit blauw scherm:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/15/1210843838-450.jpg

en toen ik een harddisk test van samsung wilde uitvoeren kreeg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/15/1210843912-560.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2008 12:04 ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

1. Draai eens memtest met dat ene geheugenbankje dan.

2. Hoe staatje SATA schijf ingesteld in de BIOS? IDE of AHCI?
Ik heb pas geleden ook al een nieuw systeem gehad dat precies dezelfde baggerklachten had omdat de SATA controller op AHCI modus stond.... op IDE was er niet aan de hand.
(Wisselen tussen deze 2 vereist wel een nieuwe installatie).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
hij liep vast met beide geheugen modules die ik los erin deed
ik denk dus niet dat het aan het geheugen ligt.

ik zal kijken hoe de SATA staat , bedankt

verder ben ik erachter gekomen dat het misschien met m'n drivers te maken heeft omdat ik dit heb kunnen opmaken uit het BSOD dat ik net postte

ik ga weer verder speuren :|

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Aan die BSOD te zien, lijkt er inderdaad een probleem te zijn met de drivers van je moederbord. Installeer daar eerst eens de nieuwste versie(s) van?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net vista op een andere hdd geinstalleerd.
ik ga eens kijken of het blijft werken met nieuwste mobo drivers etc
ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen
gtrs

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je Q6600 wordt vanaf BIOS versie 0107 ondersteund. Ik denk dat je wel een nieuwer BIOS hebt, maar voor de zekerheid even kijken. Verders zijn de standaard Vista drivers niet altijd lief, even de mobo drivers van je fabrikant's site plukken dus.

Verder zou het fijn zijn als je even je specs gewoon post in plaats van een linkje naar HW.info, zo is dit topic ook voor andere mensen in de toekomst misschien nog een handige referentie ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja die Q6600 was er eerder als de P5N-D dus dat zal wel los lopen :)

Verder heb ik nu een andere HDD erin zitten en hierop Vista gezet
Daarnaast heb ik de nieuwste chipset drivers van asus voor het moederbord geinstalleerd en het lijkt erop dat het stabiel blijft lopen.
Maar ik juich niet te vroeg want straks hangt ie weer en is alle hoop weer weg :/

Over die specs, bitage, die zijn juist mooi klikbaar op HW.info :+

Verder heb ik hem net 3uur prime95 laten draaien. Bleef stabiel, cpu werd wel beetje heet voor stock? 55-60°C

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 18:51:
Over die specs, bitage, die zijn juist mooi klikbaar op HW.info :+
Het probleem daarmee is, dat die dingen (kunnen) veranderen als jij een keertje upgrade / een nieuwe pc koopt / whatever en daarmee dit topic onbruikbaar wordt voor het nageslacht. Vandaar dat gevraagd wordt altijd even een korte opsomming te geven van de hardware die je gebruikt.

Wat betreft die temperatuur, als dat onder load is (3 uur prime95) dan zou ik me daar niet zo veel zorgen over maken, vrij normaal, vooral omdat de omgevingstemperatuur redelijk hoog ligt waarschijnlijk.

Rail Away!

Verwijderd

Dat BSOD herken ik, dat had ik ook. Het bleek dat de kast kortsluiting maakten, en bij mij liep ie toen ook steeds vast. Dus mischien moet je een kijken of alles in de kast wel goed zit.

Verwijderd

Topicstarter
mensen ik denk dat ik eindelijk goed nieuws heb _/-\o_
ik denk dat het uiteindelijk te maken heeft gehad met de chipset drivers van het moederbord
ik heb de nieuwste van de asus-site gebruikt en tot nu toe blijft alles stabiel

ik post eventjes niks tot over een paar dagen als ik er zeker van ben dat er niks meer fout gaat
bedankt voor alle hulp tot nu toe :>

Verwijderd

Topicstarter
nog even een vraagje:

is dit normaal? of is die software gewoon gaar? en is er misschien een andere tool waarmee ik de temp van de gpu kan uitlezen?

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/17/1211041474-910.jpg

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

mvds

Totally awesome!

Een GPU kan idd erg warm worden maar > 100 is wel een beetje overdreven denk ik. Misschien even kijken of je genoeg airflow langs je grafische kaart hebt?

En ik zie dat je foutmelding over de storage drivers gaat. Heb je toevallig ook de netwerk suite geinstalleerd? Want als je die installeerd dan heb je bijna zeker corruptie van je data op je schijf.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Lees eens met meerdere programma's uit, zoals Everest, SpeedFan en RivaTuner. Het kan namelijk een meetfout zijn. Anders voor een betere airflow zorgen.

offtopic:
Wat is die zwarte gadget in de sidebar, die 333MB ram vij geeft? En die daaronder? Zien er leuk uit.

Verwijderd

Topicstarter
nou mensen ik denk toch dat het misschien ook de HDD is want tijdens de installatie van Vista op deze (nieuwe) HDD kreeg ik tijdens de installatie van Windows een blauw scherm met driver_irql_not_equal etc etc etc

Op mijn (oude) hdd draait Vista nog steeds zonder problemen.

Kan ik aannemen dat de HDD kapot is? en maandag even vragen voor een nieuwe bij Azerty?

Mvg, oja ik zal rivatuner eens proberen gtrss

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

heb je je windows install met een overklok op je proc geprobeerd?
zo ja, dan kan het die ook zijn als je geheugen verkeerd getimed is.

Ik had dezelfde BSOD tijdens m'n windows XP install op een goede hdd maar met m'n overklok nog in de bios ingeschakeld, na alles op auto gezet te hebben nergens last van gehad

en voor temperaturen: HWMonitor is eergisteren versie 1.09 van uitgekomen en moet nog in de meuktracker komen (al gesubmit)

Verwijderd

Topicstarter
alles staat op auto..
en met die andere HDD installeerde hij prima

verder heb ik met rivatuner max temps van 72°C
klinkt wat logischer als 103 hehe
hoe heet mag ie worden?

grts :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:30:
alles staat op auto..
en met die andere HDD installeerde hij prima
zou dan idd aan je hdd (kunnen) liggen
verder heb ik met rivatuner max temps van 72°C
klinkt wat logischer als 103 hehe
hoe heet mag ie worden?
temps waarvan? van je grafische kaart is 72 full load gewoon goed 103 is idd op de langere termijn niet aan te raden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Wiethoofd op 17-05-2008 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee ik denk dat die 72 klopt, en die 103 gewoon door die gare software komt..
weet niet of het vermeld was, maar het is wel een passief gekoelde kaart, dus 72 is idd erg normaal @ crysis :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56

Thandor

SilverStreak

Als ik dit zo lees lijkt het eerder op een probleem met de HDD of met de HDD i.c.m. de controller waar deze op zit. Ik lees daar in dit topic (gefilterd op nVidia) ook wat over. In dit topic heeft iemand ook problemen en daar wordt ook gebruik gemaakt van een nVidia chipset.

Wellicht is het dus aan te raden om toch met oudere/nieuwere drivers te gaan testen :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 18 mei 2008 @ 02:17:
Als ik dit zo lees lijkt het eerder op een probleem met de HDD of met de HDD i.c.m. de controller waar deze op zit. Ik lees daar in dit topic (gefilterd op nVidia) ook wat over. In dit topic heeft iemand ook problemen en daar wordt ook gebruik gemaakt van een nVidia chipset.

Wellicht is het dus aan te raden om toch met oudere/nieuwere drivers te gaan testen :).
kijk dat is het gewoon he!!
precies de zelfde problemen als ik had
hardstikke bedankt thandor
echter heb ik het probleem al opgelost door de HDD terug te sturen
ik gebruik nu mijn (oude) maxtor sata2 schijven
hiermee blijft alles stabiel draaien en heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden (na een weekje)

wat mij betreft kan deze dicht en als naslag worden gebruikt voor medeforummers :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Raar dat je mobo geen rare kuren vertoont met de oude harde schijven.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:18:
[...]
wat mij betreft kan deze dicht en als naslag worden gebruikt voor medeforummers :)
en dat dan dus juist niet, mocht iemand nog hetzelfde probleem hebben en een vraag willen stellen kan dat mooi in dit topic.

Verwijderd

Topicstarter
nou de schijf is maar een jaartje oud
het is een maxtor 320gb 7200rpm 8mb sata2

oke sorry dacht dat ie nu dicht moest :D

kreeg gister wel een blauw scherm bij het afspelen van een avi bestand
windows probeerde m'n grafische kaart te herstarten ofzo :?
Pagina: 1