Harde schijf tikt

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-02 17:06
Mijn eerste bericht hier.. en gelijk een vraag. Niet dat ik voor het eerst hier bent want meestal kom ik er wel uit door de topics te lezen. maar goed ter zake:

Ik heb een Targa 400 gb externe hardeschijf en werkte altijd prima. Gebruikte hem op het LAN netwerk en op de herrie die hij maakt na wat het reuze handig.

Totdat ik er niet meer op kon komen via 'deze computer'. Na hem aan de USB gehangen te hebben hoorde ik een tikkend geluid uit de harde schijf (dus niet uit de koeling). Na wat gelezen te hebben blijkt mijn schijf spoedig te overlijden...:S
Vandaag Targa gebeld en ze zullen er een nieuwe schijf inzetten, ga hem binnenkort opsturen.
Maarrrrr, er staat nog data op die ik echt nog terug moet hebben. En wat andere dingen graag verwijderen;)
In windows schijfbeheer geeft hij hem nog wel aan maar staat er 'partitie onleesbaar'.
Ook pcinspector geeft een foutmelding aan en doet het niet. De voeding enzo is allemaal goed.

Hebben jullie nog tips om bij mn data te komen voordat ik hem in de vriezer mik?

Een uitdaging die ik helaas liever niet had gekregen...

Alvast bedankt!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

OM FAQ / Beleid hier staan misschien nog wel een paar bruikbare tips tussen. Mocht dat niet werken dan kun je het ding altijd nog naar een datarecovery bedrijf opsturen, dat is doorgaans alleen niet echt goedkoop.

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-02 17:06
THanks,

Ja klopt, dat zeiden ze daar ook al, maar dat was nogal duur inderdaad.
Ik moet echt een progje hebben wat het zeker gaat doen, want weet niet hoelang dat ie het gaat volhouden.
Gaat de vriezer methode ook helpen?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een tikkende hardeschijf is een mechanisch defect, waarschijnlijk loopt het loopwerk van de koppen niet meer goed, waardoor deze niet in de juiste positie gezet kunnen worden. Waarschijnlijk zal datarecover doormiddel van bijvoorbeeld GetDataBack (staat in het FAQ) dan ook niet gaan werken. (je kunt het natuurlijk altijd proberen) Ik verwacht alleen dat het einde oefening is.

De data zal waarschijnlijk, mits de platters niet beschadigd zijn, alleen terug gehaald kunnen worden door de platters in een andere behuizing te plaatsen. Dit is iets wat je thuis niet zomaar kunt gaan doen. Je hebt er namelijk een cleanroom (stof vrije ruimte) voor nodig, daarnaast een identieke hardeschijf met dezelfde firmware als jouw huidige hardeschijf.

Er zijn bedrijven die dit kunnen, maar het is over het algemeen aardig prijzig of je de prijs er voor wilt betalen hangt natuurlijk van de data af, hoe belangrijk deze voor jou is. Maar als de FAQ ook even had doorgenomen en niet alleen in topics had gezocht dan had je veel van wat ik je nu vertel reeds geweten. (overigens zijn er wel soortgelijk topics terug te vinden als het goed is, want dit onderwerp is reeds veel vaker behandeld) De DataRecovery bedrijven hebben over het algemeen indicatie prijsen op de website staan en sommigen werken op een "no cure, no pay" basis.

Terw_Dan heeft je reeds de juiste link gegeven naar het FAQ, maar ik raad je ook aan nog een ander deel van het FAQ tot je te nemen: OM FAQ / Beleid, omdat dit echt een zoek vraag is sluit ik je topic.
harydoo schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 22:40:
THanks,

Ja klopt, dat zeiden ze daar ook al, maar dat was nogal duur inderdaad.
Ik moet echt een progje hebben wat het zeker gaat doen, want weet niet hoelang dat ie het gaat volhouden.
Gaat de vriezer methode ook helpen?
Je zou het kunnen proberen lees dit maar eens (wel een oud topic): Harddisk tikt en wordt niet meer gedetecteerd

P.s. Dit zou ik bijna vergeten; Welkom op GoT. :)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 14-05-2008 22:53 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.