Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB Sterrenhemel aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:22
Goedenmiddag,

Ik ben van plan met wat spul uit inkoopacties een sterrenhemel in mijn nieuwe huis te maken. Deze moet ongeveer 4m2 worden. Ik ben van plan 4 diktes fiber te gebruiken (0.75, 1.0, 1.5, 2.0 mm) om verschillende lichtsterkstes na te bootsen. Voor de dichtheid dacht ik aan ongeveer 200 puntjes per m2. Ik heb een aantal vraagjes over de aansturing hiervan:
  • Per hoeveel zou ik de fibers het beste kunnen bundelen in een wartel. Ik dacht zelf aan ongeveer 50 per wartel, wat dus neerkomt op 16 wartels en 16 RGB ledjes.
  • Wat voor soort ledjes kan ik het beste gebruiken (flux, highpower, etc) (liefst uit deze inkoopactie, klik)
  • Ik wil de kleur natuurlijk kunnen regelen met een mooi besturingspaneeltje, hiervoor wil ik deze gebruiken. Kan dit zonder meer met zoveel ledjes en in deze toepassing?
  • Kan ik de ledjes het best parallel of in serie aansluiten?
  • Ik wil ook graag de lichtsterkste kunnen regelen mbv een extra potmeter. Wat voor potmeter heb ik hier ongeveer voor nodig.
Zoals jullie merken is mijn elektronicakennen niet heel erg groot, maar als jullie mij iig een schop in de juiste richting willen geven ben ik jullie erg dankbaar :) Alvast bedankt!

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 21:56
1. Dat hangt er denk ik van af hoe fel het licht moet zijn, deze heeft 10 leds (en dus 10 wartels) per 500 fibers.

2. Die van de link heeft, aan de mcd-waarde te zien, gewoon normale RGB-ledjes. Ik zou zelf denk ik voor fluxleds gaan, die hebben een grotere uitstraalhoek en je hebt dan dus minder snel het probleem dat de fibers aan de rand van de wartel minder fel zijn als die in het midden van de wartel. Highpower leds lijkt me wat overdreven, het zijn immers sterren en geen leeslampjes, of je moet heel veel fibers per led willen gebruiken.

3. Aantal leds wordt geen probleem, je kunt met die controller max. 5 Ampère uitsturen, dat zijn 250 (gewone) leds. Je moet wel nog een weerstand gebruiken per led per kleur! R = Uvoeding - Uled / Iled
R is de weerstandswaarde, U de spanning van de voeding (12V, want de controller heeft 12V nodig) of over de led (staat bij de informatie v.d. leds in de inkoopactie) en I is de stroom die door de leds moet lopen (staat ook in de actie, normaal 20 mA, invullen in A, 20mA = 0,02A, bij powerleds van 1 watt per kleur ongeveer 350mA = 0,35A). De conroller is common + bij de vorige acties, zal nu dus ook nog wel zo zijn. Maar als je 6 pins powerleds hebt zit je altijd goed, omdat je dan zelf de + of de - aan elkaar kunt maken (of de leds in serie kunt zetten).

4. Parallel, RGB-leds kunnen niet in serie omdat ze maar 4 pootjes hebben (3 per kleur en 1 voor de min of plus, in serie moet je voor elke kleur de + en de - hebben, dus 6 pootjes)
Je moet per led per kleur een weerstand gebruiken!
Als je een powerled met 6 pootjes gebruikt kun je ze in serie zetten (blauw & groen max. 3 in serie, rood max. 5, soms minder als je leds gebruikt met meer dan 1 watt per kleur, dan zitten er in 1 behuizing al meerdere leds in serie)
Als het kan is in serie beter, want je hebt minder weerstanden nodig en de weerstanden verstoken minder, dus je kunt kleinere weerstanden gebruiken, vooral bij powerleds heb je snel grote weerstanden nodig. (Vermogen v.d. weerstand uitrekenen: P = ( Uvoeding - aantal leds * Uled ) * Iled

5. Je kunt bij die controller al de helderheid per kleur instellen, als je persé alles tegelijk aan wilt kunnen sturen moet je een beetje aan je controller solderen, zal vanavond / morgen even een schemaatje posten.

Edit: Ok, hier is het schema dan (iets later, sorry)
Als de controller ongeveer zo aangestuurd wordt (het gaat dus alleen om het gedeelte met de potmeters):
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/rgb_controller_aanpassing_1.gif

Dan kun je dat aanpassen naar dit (kan ook zonder transistor, maar dit is wat netter, je hebt zo ongeveer 5,8% minder regelbereik, dat is evt. te verbeteren door een diode tussen de extra potmeter en de transistor te zetten):
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/rgb_controller_aanpassing_2.gif

Ik zag op het forum bij de led actie dat Niels powerleds aanraadt, dat lijkt mij alleen nodig als de lichtpuntjes ook zichtbaar moeten zijn als het niet donker is, dat moet je zelf beslissen. Ik wil wel wat foto's maken van een fluxled met een bos fibers, moet je maar even zeggen of dat nodig is en wat voor (hoeveel) omgevingslicht ik erbij moet doen.

Als je dat van die weerstanden voor de leds nog niet snapt kun je eens hier of hier kijken.

Wat een verhaal over een paar ledjes en wat fibers :o

[ Voor 41% gewijzigd door Gevallen op 17-05-2008 15:08 ]

Ken je mij van CO?

• reddevil 2008
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-11-2024
Heb ook een sterrenhemel gemaakt. Mocht je hem nog niet gezien hebben http://www.elektronicafor...mel-met-wolken-t3966.html
Nog veel werkgenot.

• Gevallen
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 21:56
Eh, als je op die link bovenaan in mijn post klikt kom je op jouw sterrenhemel uit :)
(Ik heb het beloofde schema neergezet in de post hierboven.)

[ Voor 9% gewijzigd door Gevallen op 17-05-2008 09:31 ]

Ken je mij van CO?

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:22
Aah, bedankt! _/-\o_

Sorry voor de late reply, toch lastig, die internetstoringen. Ik ga nu even aan het werk, vanavond zal ik de boel even goed doornemen en een meer inhoudelijke reply doen :)