laptop harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 428 views

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 07:06
Ik wil in mijn laptop een nieuwe grotere harde schijf zetten.
Ik heb een acer aspire 1801WSMi_2.93 (dus de 1800 serie)
Alleen kan ik op internet helemaal niets vinden over wat voor een type ik moet hebben. Nu heb ik de schijf uit mijn laptop gehaald en er een foto van gemaakt.

http://img212.imageshack.us/my.php?image=13052008590qz6.jpg

er zitten allemaal pinnetjes aan, iemand vertelde dat het een IDE schijf is. alleen als ik op internet kijk staat er weer dat het ATA-100 is. ook heb je alleen IDE en IDE/ATA. Kan iemand zo zien welke schijf ik moet hebben?

Ook werd me verteld dat een schijf van 160 GB beter was dan een schijf van 250 GB klopt dit?
De schijf die er nu in zit is 80 GB en maakt 4.200 toeren. De nieuwe schijven maken allemaal 5.400 toeren. wordt dit een probleem?

en tot slot
kan ik met een backup maken van station C: en deze op een externe schijf zetten, dan nieuwe schijf erin en dan met een opstart CD de backup er weer opzetten?
dat bespaart me een hoop moeite.

greetz,

max

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Is een IDE-schijf ATA-100 is de snelheid. Andere IDE schijf zou dus zo moeten werken.
160 GB is niet beter dan 250 GB.

Backup van C zou je moeten doen met een tool als Ghost (Google).

[ Voor 64% gewijzigd door JW1 op 13-05-2008 15:05 ]

• FietsFanaat33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 07:06
dus IDE is voldoende, en hoeft niet persé ATA-100 te zijn?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
IDE is voldoende ja. De meeste schijven zijn ATA-100 of ATA-133. Deze zijn compatible. Let op dat je geen SATA schijf koopt

5400 toeren is prima, het enige wat zou kunnen gebeuren is dat je accu iets eerder op raakt door het energieverbruik. Maar misschien gebruiken de nieuwste 5400 toeren schijfjes niet meer energie dan de oudere 4200. Dat kun je vast wel op de sites van de hd-leveranciers vinden.

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

IDE is goed, ATA-100 zegt alleen wat over de snelheid. Er is ook ATA-33, ATA-66 en ATA-133.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
IDE en ATA kun je als synoniemen zien, is niet volledig correct, maar voor jou voldoende. De aanduiding -100 geeft aan dat de verbinding een maximale doorvoer heeft van 100MB/sec, wat hij in de praktijk overigens nooit zal halen omdat de harde schijf zelf dat niet zal bijhouden. Wel opletten dat je waarschijnlijk een harde schijf van 2.5 inch moet hebben, 3.5 inch desktop schijven zullen niet passen.
Een harde schijf van 160GB kán beter zijn dan een willekeurige andere van 250GB omdat hij bijvoorbeeld sneller is of betrouwbaarder of gewoon goedkoper, maar dat hangt af van de eisen die jíj stelt.
Een hoger aantal toeren is over het algemeen alleen maar gunstig, hij wordt daar namelijk veel sneller van. Bij harde schijven van een gelijke generatie zal de tragere zuiniger en stiller zijn, maar hier zal zoveel verschil in generatie zitten dat dat niet uitmaakt.
Voor het backuppen zou je moeten kijken naar een ghost oplossing, ik weet daar niet zoveel van maar daar is voldoende over te vinden, al zijn de betere oplossingen duur. Gratis mogelijkheden zijn er voor zover ik weet ook.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor de backup/klonen raad ik je DriveImage XML aan.
Deze kan je huidige Windowsinstallatie klonen naar de nieuwe HD, die moet dan wel met een USB->IDE kabel worden aangesloten óf je doet die in een USB->IDE case.
Dus klonen, HD verwisselen, klaar :) Niet vergeten de partitie van de nieuwe schijf actief te zetten in schijfbeheer...

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 13-05-2008 15:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-02 13:47

buggienuk

lekker buggie

FietsFanaat33 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 15:01:
dus IDE is voldoende, en hoeft niet persé ATA-100 te zijn?
IDE = ATA, zie wikipedia. De 100 die achter ATA staat heeft te maken met de bandwith van de bus, maximaal 100 MB/s. Dit vul je echter nooit met een enkele harde schijf. Je kan dus gewoon een willekeurige 2.5" IDE harde schijf nemen.
FietsFanaat33 schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 14:54:
Ook werd me verteld dat een schijf van 160 GB beter was dan een schijf van 250 GB klopt dit?
De schijf die er nu in zit is 80 GB en maakt 4.200 toeren. De nieuwe schijven maken allemaal 5.400 toeren. wordt dit een probleem?
Het verschil tussen 4.200 toeren en 5.400 toeren maakt niets uit kwa compatibiliteit, het enige wat je merkt is een performance verschil. Technisch gezien is de doorvoer van een 250GB harde schijf t.o.v. een 160GB harde schijf groter (mits de schijven uit 1 platter bestaan), er komen namelijk, per seconde, meer bitjes langs bij de 250GB harde schijf (hogere data-dichtheid).
en tot slot
kan ik met een backup maken van station C: en deze op een externe schijf zetten, dan nieuwe schijf erin en dan met een opstart CD de backup er weer opzetten?
dat bespaart me een hoop moeite.
Het zou eventueel wel mogelijk zijn maar is zeker niet aan te raden, het is beter om een compleet nieuwe installatie te doen. Daarna kan je je oude schijf in een externe behuizing doen en je belangrijke gegevens overzetten op je laptop.

Verder zou ik voortaan even de FAQ erbij pakken, vooral de OM FAQ. Dit is eigenlijk een redelijk simpele vraag die je makkelijke zelf kan oplossen.

edit: spuit 11.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met zo'n mooie en informatieve post als die van buggienuk, moet je wel een eind komen met het vinden van de antwoorden op al je vragen. :) Al je vragen worden al beantwoord door òf gebruik van de zoekmachine (waar zonder twijfel veel resultaten naar voren komen voor jouw vragen) hier òf door het gebruik van de FAQ. Na zoveel topics moet je dit intussen wel beseffen. :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.